تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۰۸
کد مطلب : ۵۰۲۶۰۶
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

 علی پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد: رویکرد من این نیست که نسبت به پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌تفاوت باشم / وقتی کلنگ نماد پروژه نبود، بلکه نماد بی‌برنامگی شد / رد هرگونه مداخله سیاسی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی / نفوذ سیاسی، پروژه قلعه‌رئیسی را چند هزار میلیارد گران‌تر کرد؛ جلوی این تخلف بزرگ را گرفتم

۰
 علی پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد: رویکرد من این نیست که نسبت به پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌تفاوت باشم / وقتی کلنگ نماد پروژه نبود، بلکه نماد بی‌برنامگی شد / رد هرگونه مداخله سیاسی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی / نفوذ سیاسی، پروژه قلعه‌رئیسی را چند هزار میلیارد گران‌تر کرد؛ جلوی این تخلف بزرگ را گرفتم
کبنا ؛بخش اول - مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد از آماده‌سازی بیش از ۶۰۰ قطعه زمین برای واگذاری در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد و از جذب اعتباری معادل دو برابر مجموع پنج سال گذشته در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۳ پرده برداشت.
به گزارش کبنا نیوز، علی پارسایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، در گفت‌وگو با کبنا نیوز از مراحل نهایی آماده‌سازی بیش از ۶۰۰ قطعه زمین برای واگذاری به خانواده‌های مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد.
وی با اشاره به الزام قانونی در خصوص واگذاری زمین رایگان به خانواده‌هایی با سه یا چهار فرزند زیر ۲۰ سال گفت: مطابق با قانون، موظف به تأمین زمین برای این خانواده‌ها هستیم. در شهر یاسوج با کمبود شدید زمین مواجه بودیم، از همین رو دولت مصوبه‌ای را به تصویب رساند که به استان‌ها اجازه می‌دهد با رعایت ضوابط شهرسازی، محدوده‌های شهری را گسترش داده و زمین‌هایی را به طرح نهضت ملی مسکن الحاق کنند.
پارسایی ادامه داد: در یاسوج حتی اراضی ملی کافی در اطراف شهر وجود نداشت، بنابراین از ظرفیت روستاهای اطراف بهره گرفتیم. بنیاد مسکن حدود ۹۰۰ هکتار زمین را برای الحاق به محدوده شهری شناسایی کرد که در شورای برنامه‌ریزی استان نیز به تصویب رسید. از این میزان، حدود ۴۰۰ هکتار مستثنیات بود و حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هکتار باقی ماند که حقوق عرفی آن‌ها نیز پرداخت شد.
وی با تأکید بر پیگیری استاندار برای تسریع در تعیین تکلیف این زمین‌ها توسط منابع طبیعی، افزود: این اراضی می‌توانند در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن یا قانون جوانی جمعیت مورد استفاده قرار گیرند. البته در روستاهای اطراف، واگذاری زمین الزامی نیست و به خواست اهالی بستگی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با انتقاد از آمارهای غیرواقعی برخی مسئولان گفت: پیش از آذرماه، آمارهایی از واگذاری 2 هزار و 600 یا 6 هزار قطعه زمین اعلام شده بود، در حالی‌که تنها ۲۵ خانواده واقعاً زمین دریافت کرده بودند. این آمارها بیشتر بر پایه ثبت‌نام‌ها و تخصیص‌های فرضی اعلام می‌شد و نه واگذاری واقعی.
او همچنین به یکی از موارد نمادین در جریان سفر رئیس‌جمهور شهید به یاسوج اشاره کرد و گفت: در آن سفر کلنگ‌زنی زمینی برای طرح جوانی جمعیت انجام شد، اما بعداً مشخص شد آن زمین دارای معارض بوده و امکان واگذاری نداشت.
پارسایی تأکید کرد: اگر با همان روند پیش می‌رفتیم، عملاً هیچ متقاضی برای طرح جوانی جمعیت باقی نمی‌ماند. امروز تمامی زمین‌های موردنیاز را تملک کرده‌ایم و حتی اعتبارات لازم را از سازمان ملی زمین و مسکن دریافت کرده‌ایم. مهم‌ترین نکته اکنون، آماده‌سازی و قطعه‌بندی این اراضی برای ساخت‌وساز متقاضیان است.
وی درباره روند آماده‌سازی زمین‌ها نیز گفت: آماده‌سازی شامل تعیین کف زمین، جدول‌گذاری، اجرای خیابان‌ها و معابر (مانند معابر ۱۰ متری) است، تا موقعیت هر قطعه به‌روشنی مشخص و آماده ساخت شود. مردم نیز باید هزینه آماده‌سازی را به‌صورت اقساطی پرداخت کنند.
پارسایی در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰۰ قطعه زمین اکنون در مراحل نهایی آماده‌سازی قرار دارند و به‌زودی با دریافت سند رسمی از اداره ثبت اسناد، این قطعات به‌طور رسمی به متقاضیان واگذار خواهد شد.
تأیید نهایی ۱۱ هزار متقاضی در طرح جوانی جمعیت 
وی از غربال‌گری متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت خبر داد و گفت: در سطح استان، از مجموع ۶۲ هزار ثبت‌نام‌کننده در طرح نهضت ملی مسکن، حدود ۱۹ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. همچنین در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۱۴ هزار نفر اقدام به ثبت‌نام کردند که از این میان، ۱۱ هزار نفر تأیید نهایی شدند.
پارسایی با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تأمین زمین برای متقاضیان، افزود: در اطراف شهر یاسوج حدود ۱۳۰ هکتار زمین، در اطراف شهر دوگنبدان ۲۸۰ هکتار، و در شهر لیکک نیز ۲۸۰ هکتار زمین تملک شده که هم‌اکنون در مراحل نهایی آماده‌سازی قرار دارند.
وی با بیان اینکه تملک زمین به‌تنهایی پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست، اظهار داشت: از مجموع ۱۳۰ هکتار زمین تملک‌شده در یاسوج، ممکن است تنها ۳۰ هکتار قابلیت ساخت‌وساز داشته باشد. بنابراین، نمی‌توان ادعا کرد که صرف تملک این میزان زمین، مشکل همه متقاضیان حل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: فرآیند آماده‌سازی اراضی با دقت و برنامه‌ریزی کامل در حال انجام است تا پس از طی مراحل قانونی، زمین‌های مناسب به مردم واگذار شود.
پارسایی با اشاره به رویکرد برنامه‌محور این اداره‌کل در اجرای پروژه‌ها و مقابله با انحرافات اجرایی گفت: «اداره‌کل راه و شهرسازی با تکیه بر اصول کارشناسی و برنامه‌ریزی‌شده فعالیت می‌کند و ما هیچ‌گونه کم‌کاری یا اجرای پروژه بدون بررسی دقیق را نمی‌پذیریم. برخلاف برخی تصورات نادرست، هدف من صرفاً تعریف پروژه یا جذب اعتبارات نیست؛ بلکه تأکید دارم هر پروژه‌ای که آغاز شده، باید به نتیجه برسد.»
وی تصریح کرد: رویکرد من این نیست که نسبت به پروژه‌های نیمه‌تمام بی‌تفاوت باشم یا مسئولیت طرح‌های واگذارشده را نپذیرم. برای نمونه، در پروژه جاده قلعه‌رئیسی به دیشموک و باغ‌ملک، پس از بررسی طرح متوجه شدم مسیر پیشنهادی مشاور، به دلیل اعمال نفوذ برخی مسئولان سابق - که ارتباطی با مجموعه راه و شهرسازی نداشتند - تغییر کرده و به سمت روستای خاصی هدایت شده بود. این تغییر باعث تملک اراضی مرغوب کشاورزی و تحمیل هزینه‌ای چند هزار میلیارد تومانی می‌شد.
پارسایی ادامه داد: در جلسه‌ای با حضور مشاور و همکاران، مسیر جایگزین کوتاه‌تر و اقتصادی‌تری را پیشنهاد دادم که حدود دو کیلومتر مسیر را کاهش می‌داد و نیازی به تملک گسترده نداشت. خوشبختانه، پروژه هنوز وارد فاز اجرایی نشده بود و توانستیم مسیر نادرست را اصلاح کنیم. اکنون مسیر جدید با طول چهار کیلومتر اجرا می‌شود و حدود هزار میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.
وی افزود: «این نمونه تنها یکی از اصلاحاتی است که در اجرای پروژه‌ها انجام داده‌ایم. در همه طرح‌ها، بررسی فنی و اقتصادی دقیق، پیش‌نیاز تصمیم‌گیری است و هیچ طرحی بدون ارزیابی دقیق تأیید نمی‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همچنین با اشاره به موضوع زمین‌خواری در مناطق مختلف کشور گفت: متأسفانه پدیده زمین‌خواری در سراسر کشور مشاهده می‌شود. در این زمینه، دو بخشنامه مهم داریم؛ یکی درباره اراضی تصرف‌شده پیش از سال ۱۳۹۴ که در مواردی به مردم واگذار شده‌اند و دیگری در خصوص زمین‌خواری‌های بدون مستند حقوقی.
او تأکید کرد: باید میان زمین‌هایی که دهه‌ها در تصرف خانواده‌ها بوده و اسناد تاریخی دارند - مانند برخی موارد ثبت اراضی ملی در سال ۱۳۴۲ - و زمین‌خواری‌های واقعی تفاوت قائل شد. در گچساران، یک پرونده مهم با حدود ۱۰۴ یا ۱۰۵ قطعه زمین در حال بررسی است که شائبه زمین‌خواری دارد. این پرونده با نظارت دقیق قاضی و دادستان در حال پیگیری است.
پارسایی با اشاره به تقویت نظارت میدانی افزود: یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن اکنون با جدیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته فعالیت می‌کند. دیگر منتظر گزارش‌های بیرونی نمی‌مانند، بلکه به‌صورت روزانه از اراضی تحت تملک دولت بازدید و سرکشی می‌کنند. این اقدامات باعث شده بتوانیم بخش زیادی از زمین‌خواری‌ها را شناسایی و متوقف کنیم.
با ۵۰۰ پرونده قضایی باز مواجه هستیم
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به حجم بالای پرونده‌های حقوقی و قضایی این اداره‌کل گفت: در حال حاضر با حدود ۵۰۰ پرونده شکایت مواجه هستیم که اغلب مربوط به سال‌های گذشته‌اند. تاکنون احکام صادرشده علیه اداره‌کل، رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود و همچنان مشخص نیست چه میزان از پرونده‌های باز، منجر به صدور رأی قطعی خواهد شد.
وی ادامه داد: بسیاری از این پرونده‌ها از نوع بدیهی هستند و عملاً امکان دفاع مؤثر از آن‌ها وجود ندارد. تنها کاری که می‌توان انجام داد، دفاع حقوقی در چارچوب اختیارات است. برای نمونه، در یکی از پرونده‌ها که مربوط به تملک زمین در منطقه پاتاوه بود، کارشناس قیمت زمین را متری ۳۳ میلیون تومان برآورد کرده بود. با پیگیری‌های حقوقی و در جلسه‌ای با رئیس‌کل دادگستری، موفق شدیم این مبلغ را به حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش دهیم؛ یعنی کاهش نزدیک به ۹۰ درصد.
پارسایی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها ناشی از مطالبات پرداخت‌نشده پیمانکاران در سال‌های گذشته است. این موضوع ریشه‌دار بوده و راه‌حل فوری برای آن وجود ندارد، اما با همکاری دستگاه قضایی و دفتر حقوقی سازمان برنامه و بودجه، در حال مدیریت آثار آن هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی خود در دوره جدید مدیریت، گفت: اولویت اصلی من، ایجاد نظم در کارهاست؛ نظمی واقعی در فرآیندهای اداری و اجرایی، نه صرفاً چیدمان فیزیکی دفاتر. راه و شهرسازی نیازمند اولویت‌بندی دقیق پروژه‌ها و انسجام مدیریتی است.
او تصریح کرد: اینکه بدون پشتوانه اجرایی، پروژه‌هایی به ارزش چند هزار میلیارد تومان تعریف شود، از نظر من نوعی خیانت به منابع عمومی است. پروژه‌های نیمه‌تمام باید در اولویت باشند. حتی در دل همین پروژه‌ها هم باید اولویت‌گذاری انجام شود. به‌عنوان نمونه، در محور باباکلان، ابتدا پل آن که نقطه‌ای حیاتی بود، در اولویت قرار دادم. همچنین پل مختار در یاسوج برای من اهمیت بیشتری نسبت به برخی دیگر از پروژه‌ها داشت.
وی با تأکید بر ضرورت انسجام درونی در ساختار سازمانی افزود: به‌عنوان مدیرکل، وظیفه من تصمیم‌گیری در حوزه‌های کلان است، نه ورود به امور تخصصی هر معاونت. هر بخش باید مسئولیت وظایف خود را بپذیرد. یکی از حلقه‌های مفقوده در گذشته، نبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف داخلی اداره‌کل بود. برای مثال، حوزه شهرسازی پروژه‌ای را اجرا می‌کرد و آن را بدون پیگیری به حوزه املاک می‌سپرد. این رویه باید اصلاح شود.
پیمانکاران حاکم بر اداره نیستند
پارسایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعضی از پیمانکاران زحمت‌کش استان برای ما ارزشمندند، زیرا می‌توانستند سرمایه خود را در سایر استان‌ها به‌کار بگیرند، اما در این استان فعالیت می‌کنند. با این حال، در دوره‌های گذشته اداره کل راه و شهرسازی و پروژه‌ها توسط پیمانکاران اداره می‌شد، در دوران مدیریت شما این موضوع چگونه خواهد بود؟ گفت: من اجازه نخواهم داد پیمانکاران جایگاه اداری را تحت تأثیر قرار دهند. در گذشته بعضاً این‌گونه بود. نه توسط پیمانکاران منصوب شده‌ام و نه به آن‌ها اجازه دخالت در امور را خواهم داد. هر پیمانکار باید وظایف قراردادی خود را انجام دهد و اگر مسئله‌ای پیش آمد، در مسیر قانونی و با مراجعه به حوزه‌های تخصصی اداره‌کل پیگیری شود. دفتر من جای پیگیری‌های قراردادی نیست، بلکه موضوع‌های کلان را پیگیر خواهم کرد.
پارسایی با رد هرگونه مداخله سیاسی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی گفت: «همه انتصابات در اداره‌کل راه و شهرسازی بر اساس تخصص انجام شده است. به‌عنوان نمونه، خانم سلیمی در حوزه شهرسازی بر اساس شایستگی منصوب شد، نه وابستگی سیاسی. با وجود فشارهای محلی و سیاسی در استان، همواره تلاش کرده‌ام براساس منافع عمومی و اصول حرفه‌ای تصمیم بگیرم و تحت تأثیر این فشارها قرار نگیرم.»
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به عملکرد اعتباری و رویکرد کیفی در اجرای پروژه‌ها اظهار داشت: در اجرای پروژه‌ها، به‌دنبال افتتاح نمایشی یا تسریع صرف برای بهره‌برداری مناسبتی نیستیم. نمونه بارز آن، پروژه سایت اداری استان است که پس از بیش از یک دهه به مراحل پایانی رسیده و می‌توانست تا پیش از مهرماه واگذاردشود، اما در جلسه‌ای با حضور نماینده مجلس و فرماندار تصمیم گرفتیم طراحی داخلی آن با دقت و کیفیت بیشتری انجام شود.»
وی با تأکید بر اهمیت کیفیت اجرایی افزود: هدف ما اتمام پروژه با دقت و ظرافت است، نه نمایش آن در تاریخ خاص.
پارسایی از ثبت رکوردی کم‌نظیر خبر داد و گفت: در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۳ موفق شدم بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تخصیص و تسهیلات جذب کنم. این عدد دو برابر مجموع اعتبارات پنج سال گذشته است. اگر مبنای مقایسه را دقیق‌تر در نظر بگیریم، می‌توان گفت معادل اعتبارات ۳۰ سال گذشته جذب شده است.
وی ادامه داد: این موفقیت در نتیجه پیگیری شبانه‌روزی و ارتباط مستمر با معاونان وزیر، وزرا، بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور حاصل شد. وظیفه من به‌عنوان مدیرکل، پیگیری سهم واقعی استان از اعتبارات ملی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی، مانند منابع نفت و حمایت نمایندگان مجلس است.
او با اشاره به برخی پروژه‌ها مانند طرح‌های پیوست قانون افزود: بعضی پروژه‌ها تا ۸۰ درصد تأمین مالی شده‌اند و این اتفاق، تحولی در اجرای زیرساخت‌های عمرانی استان رقم زده است.
پارسایی درباره رابطه با پیمانکاران گفت: تعامل ما با پیمانکاران دوستانه و مبتنی بر همکاری است. در شش ماه گذشته با تأمین منابع ملی و استانی توانسته‌ایم به روند فعالیت آن‌ها کمک کنیم. هرچند برای سال ۱۴۰۴ هنوز اعتبارات استانی تخصیص نیافته، اما در بخش ملی، حدود هزار و 60 میلیارد تومان اعتبار برای ما در نظر گرفته شده است و قول می‌دهم که بیش از این رقم جذب شود.
وی تأکید کرد: اگر پیمانکاری بخواهد لجبازی کند، پروژه پیش نمی‌رود؛ اما قصد من هم تقابل نیست. خوشبختانه بیشتر پیمانکاران استان عملکرد مثبتی داشته‌اند.
رسانه‌ها باید بی‌طرف بمانند
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: رسانه باید بی‌طرف باشد، برای مثال، رسانه‌ای مدعی شد که در دولت گذشته ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه ساخته شده، در حالی‌که حتی یک متر بزرگراه نیز در آن دوره اجرا نشده بود. ما حتی برخی مسیرها مانند تنگه را اصلاح و کوتاه‌سازی کردیم.
او ابراز امیدواری کرد: با حمایت رسانه‌های منصف و بی‌طرف، بتوانیم خدمات شایسته‌تری به مردم ارائه دهیم و آینده‌ای روشن‌تر برای استان ترسیم کنیم.

ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما

بازگشت آمریکا و روسیه به آخرالزمان اتمی؟ / خطر احتمال هشدار اشتباه

بازگشت آمریکا و روسیه به آخرالزمان اتمی؟ / خطر احتمال هشدار اشتباه

روزنامه ایران: عبارت «دست مرده» که از سوی دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری پیشین روسیه به زبان ...
نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

نسخه مجلس برای مقابله با نفوذ / نصیرپور: تکنولوژی تنها عامل نفوذ نیست/ منادی: موبایل‌ها مثل جاسوس عمل می‌کنند

دو نماینده مجلس در واکنش به تصمیم هیئت رئیسه در خصوص ممنوعیت استفاده از موبایل در صحن ...
حرف این نماینده آن نماینده بیشتر مصرف رسانه‌ای دارد/ نمی‌توانیم با جان کارشناسان هسته‌ای‌مان بازی کنیم

حرف این نماینده آن نماینده بیشتر مصرف رسانه‌ای دارد/ نمی‌توانیم با جان کارشناسان هسته‌ای‌مان بازی کنیم

همانطور که ما انتظار داریم مسئله هسته ای ما به دیگر مسائل گره زده نشود، ما هم نباید این ...
1