تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۴۶۱۸۴۵
گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد؛

مصلح: در دره‌غور ما هیچ رأی صادر نکردیم / آبریز شکوه تاریخی را به کهگیلویه بزرگ برمی‌گرداند / اعتبارات آب 300 درصد افزایش پیدا کرده است / سد خرسان 3 یک پروژه ملی است / یازده پروژه بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در لیست طرح‌های ویژه و اولویت‌دار کشور قرار گرفت

۸
۱
مصلح: در دره‌غور ما هیچ رأی صادر نکردیم / آبریز شکوه تاریخی را به کهگیلویه بزرگ برمی‌گرداند / اعتبارات آب 300 درصد افزایش پیدا کرده است / سد خرسان 3 یک پروژه ملی است / یازده پروژه بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در لیست طرح‌های ویژه و اولویت‌دار کشور قرار گرفت
کبنا ؛
مصلح با بیان این‌که سد آبریز می‌تواند شکوه تاریخی کهگیلویه بزرگ را برگرداند، گفت: اگر 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت بروند، 20 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود و با بیش از هشت تریلیون تومان ورود و خروج مالی در کهگیلویه، بیکاری عملاً به صفر خواهد رسید.
به گزارش کبنا، آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با وجود این‌که در چارت سازمانی آن 170 نفر نیرو باید وجود داشته باشد، اما در حال حاضر با 90 نفر نیرو کار می‌کند؛ ازاین‌رو این نیروها هر کدام فعالیت‌های دو نفر را انجام می‌دهند؛ در واقع آب منطقه‌ای با نصف نیروی مورد نیاز کار می‌کند. حقوق و مزایای این نیروها نیز در سال گذشته با درآمد خود آب منطقه‌ای پرداخت شده بود. آرش مصلح، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، معتقد است که افتخارش این است با وجود حجم بالای مناقصات،  پیمانکار هیچکدام از آن‌ها از شهر محل سکونت او نبوده‌اند و با در نظر گرفتن عدالت منطقه‌ی در هر 9 شهرستان کهگیلویه و بویراحمد پروژه در حال کار دارد. وی با حضور در دفتر کبنا نیوز از اقدامات آب منطقه‌ای در دوران مدیرعاملی‌اش خبر داد.
آرش مصلح _مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت‌وگو با کبنا نیوز اظهار داشت: در سفر نخست ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد بخش آب استان، یک پروژه رسمی با نام آبرسانی از سد کوثر به بهمئی داشت.
وی با بیان این‌که در سال 1401 بحثی به نام متمم سفر مطرح شد که بسیار فراتر از اعتبارات سفر بود، گفت: سد مخزنی سرپری را در متمم سفر لحاظ کردیم.
وی افزود: به موازات این دو پروژه، سد تنگ سرخ را نیز توانستیم به عنوان یکی از پروژه‌هایی که از سفر بهره‌مند شود در آن بگنجانیم.
وی گفت: در سال گذشته، یازده پروژه بزرگ استان که ملی هستند در لیست طرح‌های ویژه و اولویت‌دار کشور قرار گرفت.
مصلح ادامه داد: پروژه آبرسانی به لیکک که در سال 1390 کلنگ‌زنی شده بود، تا سال 1400 فقط 70 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده بود، اما از سفر ریاست جمهوری تاکنون 270 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده که به معنای آن است در یک سال و نیم گذشته، بیش از چهار و نیم برابر 10 سال گذشته اعتبار به آن اختصاص داده شده است.
وی افزود: سد تنگ سرخ تا زمان سفر تنها 59 میلیارد تومان اعتبار داشت، اما از سفر تا الأن 240 میلیارد به آن داده شده که 190 میلیارد تومانش مربوط به سال 1401 است.
وی با بیان اینکه سد سرپری هم به خوبی پیش می‌رود، گفت: برای نخستین بار درتاریخ استان، از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت اعتبار دریافت کرد.

اهمیت پروژه‌های آبی در سفر معاون رئیس جمهور
مصلح در ادامه به سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: ورود معاون رئیس جمهور در سد چم‌شیر و خروجش از سد تنگ سرخ بود که این موضوع به معنای اهمیت پروژه‌های حوزه آب برای دولت است.
وی گفت: حدود 290 میلیون یورو هزینه سد چم‌شیر شده است و در خردادماه اولین واحد نیروگاه سد وارد مدار می‌شود و تا پایان تابستان هم کل نیروگاه‌های آن وارد مدار خواهند شد.
وی ادامه داد: در روز نخست سفر معاون رئیس جمهور، از دستگاه اندازه‌گیری پارامترهای کیفی آب رونمایی کردیم که پیشرفته‌ترین دستگاه اندازه‌گیری به نام سی تی دی ساخت کشور آلمان است.
وی گفت: این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری تمام پارامترهای کیفی آب را در تمام اعماق دارد.
مصلح اظهار داشت: اندازه‌گیری ای‌سی در همان روز در چم‌شیر انجام گرفت و حدود هزار و 200 بود که این میزان ای‌سی بسیار مطلوب است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای افزود: همان روز، مخزن آب شرب دهدشت نیز مورد بازدید قرار گرفت.
وی با بیان این‌که تاکنون 60 میلیارد تومان هزینه آن شده است، گفت: بعد از آب‌گیری تا سه شبانه‌روز می‌تواند آب شرب دهدشت و حومه را تأمین کند.
وی افزود: این مخزن، بزرگترین مخزن آب شرب کشور است که 20 هزار متر مکعب آب در خود جای داده است و قبل از تابستان آب‌گیری خواهد شد.
وی ادامه داد: از برخی دیگر از پروژه‌ها به صورت زمینی و برخی هم به صورت هوایی در همان روز بازدید کردیم.
مصلح گفت: در روز دوم، بازدید از طرح ساماندهی رودخانه بشار را داشتیم که هدف از آن، این بود که اعتبارات ملی به کمک اعتبارات استانی بیاید.
وی اظهار امیدواری کرد که این طرح در سفر دوم ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد گنجانده شود.
وی با بیان این‌که معاون اجرایی ریاست جمهوری آب را به عنوان زیرساخت توسعه استان قلمداد کردند، گفت: منصوری در سد شاه قاسم نیز نزدیک به دو ساعت حضور پیدا کرد.
آبریز شکوه تاریخی کهگیلویه بزرگ را برمی‌گرداند
مصلح در ادامه به مباحث مطروحه در خصوص سد پرحاشیه آبریز پرداخت.
وی آبریز را یکی از تنها سدهایی دانست که تمام اهداف یک سد در آن دیده شده است و می‌تواند در توسعه کهگیلویه و بویراحمد اثرگذار باشد.
وی افزود: در سال 1390 بنده این افتخار را داشتم که مطالعات اولیه سد آبریز شروع شود. البته آن موقع نام سد، دنا بود.
وی افزود: در سال 1395 سد مجوز تخصیص آب را اخذ کرد و بعد از آن مطالعات دقیق زمین‌شناسی، پدافند غیرعامل، مجوزهای زیست محیطی، مطالعات تفصیلی و ... شروع شد.
وی اضافه کرد: این سد مجوز تخصیص آب به میزان 135 میلیون متر مکعب را اخذ کرده است و در حال حاضر اقدامات طراحی بر روی آن در حال انجام است.
مصلح گفت: امیدواریم مجموعه همکاران تا اواسط تابستان موفق به طراحی آن شوند و امسال نیز فرایندهای نهایی را طی کند.
نصلح افزود: 10 اردیبهشت امسال پیوست‌های لایحه بودجه ابلاغ شد و این سد کماکان در لایه بودجه قرار دارد.
وی با بیان این‌که سد آبریز می‌تواند شکوه تاریخی کهگیلویه بزرگ را برگرداند، گفت: اگر 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت بروند، 20 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می شود و بیش از هشت تریلیون تومان ورود و خروج مالی در کهگیلویه اتفاق خواهد افتاد و بیکاری در کهگیلویه بزرگ عملا به صفر خواهد رسید.
اخیراً گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص سد آبریز منتشر شده بود که مصلح آن را صرفاً مشورتی برای نمایندگان عنوان کرد.
وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، یک بازوی علمی و مشورتی برای مجلس است.
مصلح اضافه کرد: وزارت نیرو هم تخصصی است و حتماً از نظر مرکز پژوهش‌ها استفاده می‌کند، اما این گزارش هیچ خللی در روند سد آبریز ایجاد نمی‌کند.
سد خرسان 3 یک پروژه ملی است
مصلح گفت: سد خرسان 3 در راستای سدهای زنجیره‌ایِ رودخانه کارون، مکان‌یابی شده و ساختار آن در شهرستان لردگان، مخزنش در کرانه رودخانه خرسان و بخشی از آن هم در استان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با بیان این‌که یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب حجم این سد است، گفت: کارفرمای طرح، شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران در تهران است.
وی افزود: سد خرسان 3 با هدف کنترل سیلاب و تولید برق طراحی شده است.
وی گفت: با ساخت این سد، یک سری از روستاها، و بخشی از اراضی کشاروزی زیر آب می‌روند. البته همیشه سدها خسارت‌هایی دارند، هر چه خسارت یک سد کمتر باشد بهتر است و نظام هم تلاش می‌کند پروژه‌ها کمترین خسارت‌ها را داشته باشند.
مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: قرار شده کارگروهی در استان تشکیل شود که اعضای آن اداراتی باشد که با این سد ارتباط دارند.
وی اضافه کرد: ممکن است راهکاری مثل کاهش ارتفاع سد پیشنهاد شود و ممکن است همین وضعیت هم بماند اما اراضی افرادی مه آسیب می‌بینند با قیمت مناسب خریداری می‌شود و ممکن است امتیازاتی برای استان داده شود.
وی با بیان این‌که تصمیم‌گیری برای سد، خارج از استان ماست، گفت: در نظام جمهوری اسلامی امکان ندارد حق مردم خورده شود.
طرح انتقال آب از چشمه‌های موگرمون به لنده
چشمه‌های موگرمون منابع آب ارزشمندی دارد که در شمال لنده قرار دارد و از گذشته طرحی به نام امکان انتقال آب موگرمون به لنده وجود داشت در سنوات اخیر، مطالعاتی در خصوص آن انجام شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، مطالعه‌ای توسط یکی از مشاورین برتر کشور در حال انجام است و آخرین نتایج آن در دی ماه سال گذشته منتشر شده است.
وی بیا بیان این‌که مطالعات خوب پیش می‌رود، گفت: باید 12 ماه سال روی این منبع آبی مطالعه و اندازه‌گیری شود، تا بتوان به نتیجه نهایی دست یافت.

وی افزود: هدف این است که از این چشمه برای آب شرب، صنعت، کشاورزی و تولید برق استفاده شود.
مصلح با بیان اینکه انتقال این آب توسط یک تونل خواهد بود، گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری به عنوان یکی از طرح‌های مهم آن را پیشنهاد داده‌ایم.
وی عنوان کرد: آب منطقه‌ای در سال گذشته سه پروژه کلنگ‌زنی و یک پروژه افتتاحی در شهرستان لنده داشته است.
دره‌غور چه شد؟
در خصوص دره‌خواری دره‌غور در اطراف سروک، مصلح گفت: بعد از درج خبر کبنا نیوز، شخصاً از این مکان بازدید کردم.
وی ادامه داد: متوجه شدیم یک کشاورز درخواست شخصی داده بود و در این مورد، ما نه رأی صادر کرده‌ایم و نه پرونده‌ای به کمیسیون‌های ما ارجاع شده است.
مصلح گفت: به‌طور ویژه در این موضوع گفتیم بدون نظر شورا، معتمدین، دهیار و بدون استعلام مجموعه‌های متولی هیچگونه تصمیم یا پاسخی ندهیم.
وی افزود: در این مورد خاص دره غور را رصد کرده‌ایم و یک نامه در سیستم ما وارد و خارج نشده است.
وی تأکید کرد: ما در آن منطقه تنها پاسخ دستگاه‌ها را می‌دهیم و به اشخاص پاسخی نمی‌دهیم.
پروژه‌ها و اعتبارات آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد
وی در خصوص پروژه‌های آب منطقه‌ای گفت: قریب به 60 پروژه آب منطقه‌ای در دست اجرا دارد.
وی افزود: در سال گذشته بیشترین اعتبار را در تاریخ آب منطقه‌ای دریافت کردیم؛ در حالی که در سال 1400، مبلغ این اعتبارات 270 میلیارد تومان بود، اما در سال 1401 حدود 700 میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم و ردیف‌های اعتباری ما از لایحه بودجه فراتر رفت.
مصلح تأکید کرد: هدف‌گذاری ما این است امسال تخصیص اعتباری آب منطقه‌ای را به بالای هزار میلیارد تومان برسانیم.
وی با بیان این‌که سال گذشته اعتبارات بخش آب 300 درصد افزایش پیدا کرد، گفت: مطالعه هزار و 700 کیلومتر از رودخانه‌های استان و 17 طرح مهندسی رودخانه در دست انجام داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درودبرشمامهندس مصلح،جاداره تشکربکنیم بخاطراب به شهرستان بهمئی،وچهارشهرکهگیلویه،وسدسرپری،وسدابریز،وان شالله سدموگرمون
درودبرموحدکارعمومی یعنی این ،
...
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی به موحد داره ؟ 😂
داداش این از خدمات دولته
مرتضوی نیا
Iran, Islamic Republic of
دکتر مصلح یه نخبه به تمام معناست فراجناحی و اگه بخواهیم نیروی انقلابی ، جهادی ، متخصص نام ببریم از ایشان میشه یاد کرد در ضمن برادر ایشان نیز نخبه و چهره شناخته شده دانشگاهی هستن و هم اکنون ریاست دانشکده نفت و گاز گچساران رو برعهده دارن و با روحیه جهادی و انقلابی تو این دوسال پیشرفت ها رو به عینه می توان مشاهده کرد
حق
Iran, Islamic Republic of
درود
Iran, Islamic Republic of
چندسال میگن سد آبریز امسال میاد توبودجه وبه مردم میگن تامدیر بمانند این وعده وعید فایده نداره عمل باید باشه
Iran, Islamic Republic of
دیر از خواب بیدار شدید راهی که شما الان میروید توهماتی بود که وزارت نیرو در کارون و زاینده رود با سه استان خوزستان اصفهان چهارمحال انجام داد نه تنها مشکل بیکاری حل نشد با توسعه بیرویه صنعتی جمعیتی کشاورزی مصرف اب بیشتر شد و الان باز اب کم می اید
جنگ اب و تنفر بین سه استان ایجاد شدد مشکل بیکاری حل نشد رانتخواران زمینهای سنگلاخی کشاورزی را باغ کردند و از صفر به عرش رسیدند

متاسفیم اب نیرو و مدیرانش هنوز تفکرات ویرانگر را ادامه میدهند اقای مصلح چرا جو میدهی مشکل کشوور اینه یقه مدیرانی که وعده میدهند را بعدا نمیگیرد

هدف اصلی سد خرسان 3 اب برای اصفهان و کرمان است

همه این برداشتهای بی رویه فقط محیط زیست را نابود میکند
کشو کمبود اب دازد و با این سدها شما فقط کشور را بیشتر نابود میکنید
کهگیلویه و بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
ماشالا هزار ماشالا تو استان فقط مخزن سد ها رو جا میدن آب اون سدها می‌ره جای دیگه و شرجی شدن هوا میمونه واسه ما!
سد مارون، کوثر، تنگ سرخ و حالا هم که خرسان۳
ضررش واسه ماست منفعتش واسه استان های دیگست
Iran, Islamic Republic of
با به به و چه چه گفتن و کلی گویی نمی توان خسارات وحشتناک سد خرسان ۳ را کتمان کرد.
چرا تلاشی برای جلوگیری از احداث این سد یا حداقل کاهش ارتفاع آن نکردید و نمی کنید؟؟؟؟!!!
شما هم همدست آنها هستید!!
سکوت و بی‌ عملی شما از یادها نخواهد رفت.
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1