تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۴۶۰۹۴۰
در گفت‌وگو با معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد به کجا می‌رود؟ / روایت احسان عسکری از پروژه‌های دور اول و دوم سفر ریاست جمهوری و آینده اقتصاد استان

۱۴
۰
اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد به کجا می‌رود؟ / روایت احسان عسکری از پروژه‌های دور اول و دوم سفر ریاست جمهوری و آینده اقتصاد استان
کبنا ؛
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا از پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و برنامه‌های اقتصادی این دولت در استان گفت.
به گزارش کبنا، احسان عسکری _معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ با اشاره به مصوبات سفر دور اول ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد گفت: این مصوبات به‌جز یکی دو مورد به نحو قابل قبولی عملیاتی و اجرا شدند.
مصوبات سفر اول ریاست جمهوری
وی در ادامه به این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌هایی که بر اساس پیش‌بینی‌ها کمتر از یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، کارخانه قند یاسوج است که با سفر رئیس قوه قضائیه معامله آن ابطال و مالکیت آن به مالک اصلی‌اش برگشت. خطوط تولید این کارخانه در اولین سفر رئیس جمهور، احیاء و به ریل تولید بازگشت.
وی ادامه داد: امروز مراحل بازسازی کارخانه به نحو مطلوبی انجام شده و در فرایند 95 درصد پیشرفت فیزیکی قرار دارد و بر اساس پیش‌بینی‌ها خط شکر آن تا 15 اردیبهشت راه‌اندازی می‌شود.
عسکری گفت: رایزنی برای خرید شکر قرمز با سندیکای شکر قرمز در حال انجام است و با نصب توربین، صد درصد پیشرفت فیزیکی در بخش شکری انجام خواهد شد.
وی افزود: در مصوبه سفر 50 میلیارد تومان برای کارخانه آجر دهدشت داشته‌ایم که 15 میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم.
عسکری افزود: اما هم‌اکنون اتمام این پروژه بالغ بر 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
عسکری با بیان این‌که از کارخانه بازدیدی داشته‌ایم، گفت: یک واحد تولید آجر را با تکنولوژی جدید داشته‌ایم که می‌تواند انعطاف‌پذیری خوبی برای تولیدکننده به دنبال داشته باشد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موج‌های آبی در شهر یاسوج گفت: خوشبختانه با تزریق 13 میلیارد تومان تسهیلات، دو هفته است که وارد فاز بهره‌برداری شده است.
وی یکی دیگر از پروژه‌های اقتصادی استان را ماشین‌سازی گچساران عنوان کرد که در حوزه ساخت ماشین‌آلات صنعتی فعالیت دارد.
وی گفت: این کارخانه که سال‌ها تعطیل بود، با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، فعال و موجب اشتغالزایی شده است.
عسکری در ادامه به پتروشیمی‌های استان اشاره کرد و گفت: پتروشیمی‌ها بزرگترین پروژه‌های صنعتی استان هستند؛ یکی از آنها در گچساران است که بالغ بر 98 درصد پیشرفت دارد و ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
عسکری ادامه داد: پتروشیمی دهدشت نیز از پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی برخوردار است.

کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمد نیز یکی دیگر از پروژه‌های اقتصادی استان است که به گفته عسکری، در بخش تأسیسات، ابنیه و خطوط تولید شرایط قابل قبولی را طی کرده است. اما به جهت اینکه تناسبی بین خطوط تولید و فضا وجود نداشت، قرار بر این شد خطوط تولید دیگری نیز در کنار این خطوط قرار گیرد.
عسکری با اشاره به کارخانه بیواتانول باشت گفت: در مصوبات سفر قرار بر این شد با یک کنسرسیوم بانکی، 400 میلیارد تسهیلات در اختیار این مجموعه قرار بگیرد. اما قرار بود ایدرو سهمیه آورده خود را نیز بپردازد، ولی چون ایدرو نتوانست این کار را کند، پرداخت تسهیلات به کلی متوقف شد.
وی افزود: در جلسه‌ای که همراه با نماینده باشت با مدیر ایدرو داشتیم، قرار شد بودجه‌ای در این خصوص اختصاص داده شود تا تأمین مالی به شرایط قابل قبولی هدایت شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در بین مصوبات سفر رئیس جمهور، تنها همین یک مصوبه انجام نشده است.
تحول در مرغداری‌های کهگیلویه و بویراحمد
وی در خصوص واحدهای مرغداری در استان گفت: با وجود چالش‌هایی که در این خصوص وجود داشت، نهایتاً موفق به اخذ مجوز برای احداث مرغداری‌هایی در استان شدیم و توانستیم تعدادی از مراغداری‌ها را تأمین مالی و با جبران کسری‌ها توانستیم تا حدودی از این حوزه عبور کنیم.
عسکری ادامه داد: در این حوزه دو زنجیره ارزش تعریف کرده‌ایم؛ یکی در باشت و گچساران و یکی هم در بهمئی که ظرفیت این دو زنجیره قریب به یک میلیون و 250 هزار قطعه مرغ در هر دوره زمانی است.
وی تصریح کرد: این حجم از تولید، اصلا قابل مقایسه با ظرفیت‌های موجود نیست؛ چرا که پیش از این ظرفیت مرغداری‌ها 10، 20 و نهایتاً 30 هزار قطعه است.
وی گفت: در حوزه مرغداری تاکنون مرغ مادر گوشتی نداشته‌ایم، اما الان احداث دو واحد در دستور کار قرار گرفته  که یک واحد آن آماده بهره برداری و یک واحد هم آماده کلنگ‌زنی است.
عسکری با بیان اینکه مزرعه 250 هزار قطعه‌ای در باشت در حال آماده‌سازی است، گفت: یک کشتارگاه بزرگ را در لیشتر نیز داریم که بزرگترین و مدرن‌ترین کشتارگاه در جنوب کشور است.
ظرفیت آن شش هزار قطعه در سال است و در کنار این کشتارگاه، سردخانه‌ای به ظرفیت یک هزار تن پیش‌بینی شده است.
کارخانجات خوراک دام و طیور نیز در خان احمد باشت اجرا شده است و همین کارخانه را در بهمئی نیز خواهیم داشت.
عسکری تأکید کرد: کارهای مبنایی و زیرساختی بسیار بزرگی را در حوزه دام و طیور را داریم رقم می‌زنیم به‌نحوی که از یک استان نیازمند به یک استان صادرکننده تبدیل شویم.
دور دوم سفر ریاست جمهوری
عسکری با بیان اینکه بزرگترین پروژه‌های تاریخ استان را وارد فرایند اجرا و عملیات می‌کنیم، گفت: پل معلقی که تحت عنوان پل شیشه‌ای مطرح است و تله‌کابین، سورتمه ریلی، و دو مجتمع گردشگری در کنار آن خواهیم داشت.
این پروژه که در منطقه سردسیر تنگ مهریان اجرا خواهد شد، مکمل طرح موج‌های آبی است و این دو در کنار هم می‌توانند جاذب و نگهدارنده توریست‌ها در مرکز استان باشند.
وی میدان گازی مختار را یکی دیگر از پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: طول آن 30 و عرضش 5 کیلومتر است و این مخزن 77 میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استحصال دارد؛ در حالی که ذخیره در جای آن، 109 میلیارد متر مکعب است. برای استخراج، هفت حلقه چاه در فاز اول حفر و برای تزریق چهار حلقه حفر خواهد شد. همچنین در این فرایند بهره‌برداری از چاه‌های نفت، قریب به 350 تا 400 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
این میدان از یک سو برای تأمین سوخت و پایداری شبکه کشور است و از طرف دیگر نویدبخش این است که ما می‌توانیم کارخانجات پالایشگاه پتروشیمی را در محیط‌های پیرامونی استانمان با حفظ شرایط محیط زیست داشته باشیم. پیش‌بینی می‌شود روزانه هشت میلیون متر معکب گاز تولید داشته باشیم و سه هزار بشکه نفت و میعانات گازی از این مخزن استخراج شود.
معاون اقتصادی استاندار گفت: ما علاوه بر این میدان گاز، سه میدان نفتی دیگر هم داریم که در همین بویراحمد تعریف شده‌اند.
وی ادامه داد: یک پتروپالایشگاه بزرگ به ظرفیت 105 هزار بشکه نفت در روز را در لیشتر خواهیم داشت که سرمایه‌گذاری آن قریب به 4 میلیارد دلار است و وقتی که محصولاتی چون بنزین، گازوئیل و بنزن از این مجموعه داشته باشیم، به همراه آن ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغالزایی نیز خواهیم داشت. یک طرح مینی پالایشگاه نیز داریم که در پادوک مرز میان گچساران و دهدشت اجرا خواهد شد؛ ظرفیت آن 10 هزار بشکه در روز است که موجب اشتغال قریب به 100 نفر می‌شود.
وی افزود: پروژه دیگری را نیز در چرام خواهیم  داشت؛ مقدمات اولیه پروژه اوره و آمونیاک انجام پذیرفته است که با راه‌اندازی آن اشتغال برای 500 تا 750 نفر انجام خواهد شد.

وی گفت: با جلسات متعدد و مختلفی که در محل شرکت ایمیدرو برگزار شده، قرار است شاهد بهره‌برداری از معدن فسفات چرام باشیم؛ این معدن بزرگترین معدن فسفات کشور با ذخیره 81 میلیون تن است. باطله‌های این معدن آهک است که در کنار آن یک کارخانه آهن هیدارته تعریف شده است. در پای معدن، مقدمات احداث یک کاخانه اسید فسفریک را نیز داریم طی می‌کنیم؛ 15 هکتار زمین واگذار شده و 30 هکتار دیگر نیز در فرایند واگذاری است. به طور کلی اجرای این پروژه‌ها در کنار هم بالغ بر 700 اشتغال ایجاد خواهد کرد.
عسکری عنوان کرد: یک مزرعه مرغ تخم‌گذار در گنجه‌ای یاسوج نیز داریم؛ قبلاً با ظرفیت 40 هزار قطعه مرغ در حال فعالیت بود اما مجوز افزایش ظرفیت از 40 به 250 هزار قطعه اخذ شده ست و پیش‌بینی می‌کنیم ظرف سال جاری، این افزایش ظرفیت صورت بپذیرد.
وی گفت: در یاسوج با مشارکت یک سرمایه‌گذار خارجی و شریک داخلی به دنبال احداث یک مجتمع تصویربرداری طبی شامل ام‌ارآی، اکستری، سایر تجهیزات تصویربرداری و بیش از 20 قطعه جانبی است.
بیمارستان زاگرس یاسوج که به همت 345 نفر از پزشکان استان احداث شده است که برای راه‌اندازی نیازمند 100 میلیارد تومان تجهیزات است؛ امیدواریم با ابلاغ تبصره 18 سال جدید، این مبلغ تسهیلات پرداخت و بهره‌برداری نهایی انجام شود.
عسکری با بیان این‌که تاکنون 33 هکتار گلخانه در انواع مختلف آن داشته‌ایم، گفت: هم‌اکنون 136 هکتار گلخانه در قالب 5 شهرک صنعتی در دست اقدام، اجرا و یا زیرساخت داریم.
وی تصریح کرد: ظرفیت سردخانه‌ای ما تاکنون 18 هزار تن بوده است اما الأن 36 هزار تن پروژه در دست اقدام برای احداث داریم.
عسکری ادامه داد: برای راه‌آهن یاسوج نیز در حال رایزنی با چین هستیم و به مقام معظم رهبری، مخبر، محسن رضایی و برخی دیگر نامه نوشته‌ایم و حتی محسن رضایی نامه را به رئیس جمهور داده است و یک مشاور نیز در تهران گرفته‌ایم که به دنبال پیگیری این موضوع باشد.
وی ادامه داد: علاوه بر ریل و راه آهن به دنبال گسترش فرودگاه یاسوج و آوردن هواپیما به استان هستیم
وی افزود: در این خصوص با پنج سرمایه‌گذار در حال رایزنی هستیم که یکی از آن‌ها را به استان بیاوریم، اما در هر صورت اتاق بازرگانی و سایر دستگاه‌ها نیز ورود کنند.
عسکری تاکید کرد: علاوه بر این موارد ما به دنبال این هستیم که شهرستان گچساران را تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی کنیم.
بازار مرغ
عسکری به افزایش قیمت مرغ از 59 هزار تومان، به دلیل افزایش قیمت ارز اشاره کرد و گفت: زمانی که قیمت مرغ 59 هزار تومان تعیین شد، ارز 28 هزار تومان بود، اما به‌واسطه اینکه اقتصاد بازار حاکم است و البته اختلالات ارزی نیز وجود دارد، امروز نرخ ارز افزایش یافته و با توجه به اینکه نهاده‌ها با ارز آزاد وارد کشور می‌شوند، قیمت مرغ نیز افزایش یافته است؛ بنابراین قیمت مرغ متفاوت با قیمت مصوب اردیبهشت سال گذشته است.
وی با بیان این‌که ما هم باید تولید کننده را حمایت کنیم و هم مصرف کننده را، گفت: بر این اساس یک ترکیب و تلفیقی از مرغ منجمدِ ارزان‌تر و مرغ گرم با قیمت گران‌تر به مردم عرضه می‌کنیم.
وی ادامه داد: در یک برهه‌ای از زمان که تقاضا برای مرغ کم بود، دولت با حمایت از تولیدکننده این مرغ‌ها را خریداری کرد و حالا همان مرغ را امروز به عنوان مرغ منجمد در بازار عرضه می‌کند تا مصرف کننده را هم در شرایط سختی مورد حمایت قرار دهد.
بازار میوه و تره‌بار یاسوج
وی گفت: ورود رسمی ما در خصوص میوه، در ایام نوروز برای شب عید بود و با توجه به بازدیدهایی که در استان صورت گرفت، بهترین کیفیت میوه برای سیب در استان بود و با وجود پرتقال باکیفیت در کنار سیب، در مجموع سبد عرضه میوه شب عید را به بهترین سبد مصرفی سطح کشور ارتقا داد.
وی اضافه کرد: قیمت میوه در استان کهگیلویه و بویراحمد یا همتراز و یا پایین‌تر از سایر استان‌های کشور بود.
عسکری عنوان کرد: اما در خصوص میدان میوه و تره‌بار باید گفت: بخشی از بازاریان نمی‌خواهند همکاری کنند و این عدم همکاری حتما پیگیری خواهد شد.

انتخابات اصناف محتلف انجام نشده و رایتس مجمع امور صنفی نیز هنوز مشخص نشده است و از سوی دیگر، در تمام کشور متولی میادین، شهرداری‌ها هستند، اما در یاسوج این میدان به لحاظ محتوایی ارتباطی با شهرداری ندارد و شهرداری خودش را کنار می‌کشد؛ در حالی که اگر شهرداری پای کار باشد، ما شاهد شرایط متفاوت‌تری خواهیم بود.
شعار سال 1402
عسکری گفت: شعار سال به چالش‌های اقتصادی ایران برمی‌گردد که مقام معظم رهبری با یک رویکرد هوشمندانه بحث مهار تورم و رشد تولید را در کنار هم قرار داده است.
وی گفت: تورم در اقتصاد ایران بیش از آن‌که ناشی از حجم پول باشد ناشی از سفته‌بازی و بورس‌بازی است.
عسکری با بیان این‌که اولویت با مهار تورم است، گفت: اگر مهار تورم بخواهد در کنار رکود قرار بگیرد ما شاهد یک رکود تورمی خواهیم بود.
وی ادامه داد: نسبت به افزایش قیمت‌های متعارف واکنش نشان خواهیم داد و با تزریق تسهیلات تبصره 16 و 18 حتماً تقویت قدرت اقتصادی استان را پیگیری خواهیم کرد.
وی با بیان این‌که ظرفیت خالی در اقتصاد استان وجود دارد، گفت: یکی از نکات برای افزایش تولید در استان، تأمین تسهیلات سرمایه در گردش است.
رشد 27 پله‌ای کهگیلویه و بویراحمد در کاهش تورم
عسکری با اشاره به یک رشد بسیار مهم در کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که در نیمه دوم سال 1400، رتبه تورم استان در بین سایر استان‌ها، یک بود، اما از آن موقع تا کنون کهگیلویه و بویراحمد در هر ماه بین دو تا سه پله ارتقا پیدا کرده و در حال حاضر در جایگاه 27 کشوری قرار دارد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اشتغال گفت: سهمیه اشتغالزایی استان 13 هزار و 500 شغل در سال 1401 بوده که تاکنون قریب به 12 هزار و 700 مورد آن ثبت شده و البته تا پایان فرودین ماه نیز فرصت ثبت وجود دارد.
وی ادامه داد: برای سال 1402 نیز قریب به 10 هزار اشتغالزایی هدف‌گذاری کرده‌ایم که با استفاده از منابع امیدواریم بتوانیم این اشتغال‌ها را محقق کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
خدایی ،حضرت عباسی، بودن یا نبودن شما هیچ تاثیری نداره
مصاحبه الکی نگذارید،بازار نشون میده
Iran, Islamic Republic of
هر روز فرماندار دنا تو‌ رسانه ها داد میزنه که با سفر ریاست محترم جمهور پل ۳۲۰ متری پل کلو کلنگ زنی میشه .الان تو این مصاحبه اشاره ای بهش نشده یا تیم اقتصادی استانداری با فرمانداران هماهنگ نیستند یا فرماندار دنا شب ها خواب های خوب میبینه
مجید
Iran, Islamic Republic of
مرحله بابا آب داد و بابا نان داد هستند .
کارشناس حقوقی چه به معاون اقتصادی این مطالب از قبل دیکته شده والا نمیدونه چه خبره . خخخخ
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر عسکری تا زمانی که از مدیران ضعیف مثل روزبهان حمایت میکنید
فاتحه صنعت و اشتغال در استان را بخوانید
شما اول مدیرکل صمت را عزل کنید بعد بفکر اشتغال وطرح ها باشید
United States
به ریس جمهور بگویید که زورمن به سنگ شگنها نمرسه
Iran, Islamic Republic of
۱۰۰۰تا از این ۱۲۴۰۰ شغل را با ذکر نام و محل کار اعلام بفرما جناب معاون
مردم را چی فرض کردید شما ؟؟؟؟
نرکس
Iran, Islamic Republic of
درد دل های یک همسر

روزی با نام حقه الزحمه وحالا با عنوان تبصره 4 ازش یاد میکنند.
از همسرم حرف میزنم که بیش از ده ساله درصدا وسیمای کهگیلویه وبویراحمد تلاش میکند.اما هنوز هیچ رابطه استخدامی ندارد واز اون با عنوان نیروی حق الزحمه یا تبصره چهار یاد میکنند.
مثل همسر در صدا وسیمای این استان کم نیست ، نزدیک به صد نفر دیگر هم همین شرایط را دارند..
جالب اما زمانیست که درصد زیادی از کار واسترس بر دوش همین افراد که با عنوان حق الزحمه شناخته شده است گذاشته شده ،افرادی که نقششان در صدا وسیمای این استان پررنگه و با تلاششان ،واستعدادشان توانسته اند ضعف نیروهای رسمی که در سالهای قبل با سیاسی بازی استخدام این سازمان شدند،وفاقد استعداد هستند رو بپوشانند.
واما برگردم به زندگی خودم همسره من حقوقش به چهار میلیون تومان هم نمی رسد .بیشتر مواقع هم به دلیل فشار کاری تا پاسی از شب محل کار است.حقوق ناچیزی که اصلا از عدالت دران خبری نیست.
اما یک سوال؛با این حقوق یک خانواده چهار نفره با همه این هزینه های سنگین .(اجاره خانه،پوشاک.گوشت،مرغ،و....)چکار میتواند بکند.،
آیا متولیان این سازمان میدانند در زندگی ما چی میگذرد؟ .آیا از آرزوهای ما خبر دارند ،؟ایا می دانند که چه بلای سر کانون خانواده های این افراد داره میاد؟
مطمعنا نمی‌دانند ،!چرا که انتظاری هم نیست .وقتی میبینی خبری از عدالت اجتماعی وحقوقی در این سازمان نیست..افرادیکه شبانه روز زحمت میکشند اما سرماه هشتشان گرو نه هست واما برعکس افرادیکه با سیاسی بازی در سالهای قبل استخدام شدندو بدون اندکی تلاش با حقوق و مزایای بالا (اضافه کاری یا اضافه حضور!!!)زندگی میگذارانند .
من دارم از درد دل افرادی با نام حق الزحمه وبا استعداد که فقط به دلیل نداشتن پارتی ورانت سیاسی بلاتکلیف موندند حرف میزنم.
ویک سوال
صدا وسیما که خود از مشکلات دیگر ادارات گزارش تهیه ونقد میکند .آیا مدیرانش این جسارت را هم دارد که از خودش هم گزارش بگیرد ونقد کند....؟مطمعنا نه


لطفا خواهش میکنم به عنوان رسانه مردمی این یاداشت رو استفاده کنید
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا خدا نبخشه
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
کدام اقتصاد ؟ تولید استان چند درصد از تولید ناخالص ملی را شامل می شود ؟چه اشتغال پایداری در نتیجه احداث کارخانه و صنایع و ...حاصل شد ؟ چه زیر ساختی برای جذب سرمایه گذار فراهم کردید ؟
Iran, Islamic Republic of
سوال سخت از دکتر نپرسید
محمد
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
بود و نبود امثال عسکری به حال مردم فرقی ندارد.فقط با دیدن .مردم عصبانی میشن تورم در یاسوج ثانیه‌ای شده نمی‌دونیم آخه عسکری معاون کدوم اقتصاد هست مصاحبه می‌کند ؟
سادات
United States
جناب عسکری بهتر است به اقتصاد خانوا ها برسین مرغ شده کیلویی 74000تومان کم در مورد پل تنگ ماهریان حرف برن مرد بنسنجان معترص هستند/حواست را جمع کن
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1