تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۴۵۸۲۰۰
در گفت‌وگو با مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

از افزایش ده برابری جذب اعتبارات تبصره 18 تا رتبه سوم کهگیلویه و بویراحمد در درگاه ملی مجوزها / نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار کمتر از میانگین کشوری شد

۳
۰
از افزایش ده برابری جذب اعتبارات تبصره 18 تا رتبه سوم کهگیلویه و بویراحمد در درگاه ملی مجوزها / نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار کمتر از میانگین کشوری شد
کبنا ؛
با اقدامات مجموعه دولت در کهگیلویه و بویراحمد، برای نخستین بار، نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری کمتر شد. 
به گزارش کبنا، مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در همه ساحت‌های اجتماعی و اقتصادی، زیرساخت‌ها مدیون انقلاب اسلامی است.
طاهر شریف‌پور تأکید کرد: این استان پیش از انقلاب اسلامی، به تمام معنا محروم بود. هر چند هم‌اکنون نیز کمبودهایی وجود دارد، اما از سال 1357 به بعد در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی رشد قابل توجهی داشته است.
وی در ادامه با تقدیر از احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حالی که سال‌های قبل، یکی از مهمترین دغدغه‌های استان، کمبود اعتبارات بود، در حال حاضر انقلابی در اعتبارات استان به وجود آمده است.
وی در ادامه به برخی از شاخص‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال مالی 1400 (که اختصاص اعتبارات تبصره 18
از بهمن 1400 شروع شد و تا شهریور 1401 ادامه داشت) اعتبارات استانی رشدی چشمگیر داشت.
گفتنی است استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دیداری که با وزیر اقتصاد، رئیس صندوق توسعه ملی و بنیاد مستضعفان داشت، آنها خواستار معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و پیشران اقتصادی استان برای تسهیلات شدند.
شریف‌پور با اشاره به اعتبار تبصره 18 گفت: در سال مالی 1400، تخصیص اولیه 375 میلیارد تومان بود که با رایزنی‌های استاندار، 354 میلیارد تومان دیگر نیز به این مبلغ افزود شد و کل مبلغ تخصیص استان به 731 میلیارد تومان افزایش یافت.
وی اظهار داشت: از این مبلغ، 555 میلیارد تومان یعنی حدود 76 درصد آن جذب شده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی تأکید کرد: اما در سال مالی 1399، مبلغ تخصیصی 398 میلیارد تومان بود که تنها 58 میلیارد تومان آن جذب شد.
وی اظهار داشت: جذب اعتبار تخصیصی در سال‌ 1400 نسبت به سال 1399، حدود 10 برابر افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در خصوص تبصره 16، اعتباری 12 هزار و 866 میلیارد ریالی ابلاغ شده است، گفت: این موضوع به بانک‌ها اعلام و سهمیه هر بانک نیز مشخص شده و فرایندهای آن نیز در دست اجراست.
شریف‌پور در خصوص اعتبارات تبصره 18 سال جاری نیز گفت: هنوز اعتبارات آن ابلاغ نشده، ولی روند کار در حال انجام است.
وی تصریح کرد: به محض ابلاغ اعتبار، اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت و اقدام به جذب حداکثری اعتبارات خواهیم نمود.
شریف‌پور درباره اسناد خزانه دولتی عنوان کرد: در حالی که اسناد خزانه در سال 1399، 282 میلیارد تومان بوده، در سال 1400، به 710 میلیارد تومان افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده رشد بیش از 150 درصدی آن است.
وی در ادامه گفت: یکی از اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم، راه‌اندازی درگاه ملی مجوزها بوده است. به‌طوری که با پیگیری‌های استاندار محترم، این درگاه در استان کهگیلویه و بویراحمد راه‌اندازی و مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شوند.
وی تأکید کرد: استان کهگیلویه و بوبراحمد از 23 تیرماه 1400 تا دی‌ماه، حدود هشت هزار و 570 درخواست داشته که از آن میان، حدود چهار هزار مجوز صادر و سه هزار و 181 درخواست نیز رد شده است. هزار و 586 درخواست نیز در دست بررسی است.
وی عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سرعت پاسخدهی در صدور مجوزها، رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: برای پیشرفت اقتصادی استان و جذب سرمایه‌گذاری خارجی استان، یکی از برنامه‌های مهم، تعیین راهبردهای سرمایه‌گذاری بوده که با دستور استاندار تهیه شد. یکی از مهمترین راهبردها نیز شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بود.
وی ادامه داد: حدود 50 فرصت شناسایی شد که از بین آنها 20 فرصت مهم یا ابرپروژه به عنوان اولویت‌های اصلی سرمایه‌گذاری معرفی شدند.
گفتنی است با اقدامات مجموعه دولت و پیگیری‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نرخ بیکاری در استان در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.
در حالی که همه ساله، نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشوری بود، در سال جاری نرخ بیکاری استان کمتر از میانگین کشوری شده است.
نرخ بیکاری کشور در تابستان و پاییز سال 1401 به ترتیب 8.9 و 8.2 بود. اما در کهگیلویه و بویراحمد در تابستان و پاییز، 8.7 و 7.6 بوده است.
این اعداد نشان می‌دهد که برای اولین بار نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بادر سال 99 تسهیلات روستایی با نرخ 6 درصد پرداخت می شد کی دنبال وام 12 یا 14 درصد تبصره 18 آن هم اگر دولت یارانه بده می رفت
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس شریفی سلام
البته که شما به نسبت سایر مدیران استان بهتر عمل کردید چرا که بنده در جریان هستم سالها در کارگروههای مهم استان ازجمله کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری عضو بودید اما نباید فراموش کرد گاهی اوقات برخی اظهار نظرات بدون در نظر گرفتن ابعاد مختلف موضوع ممکن است نگاه کارشناسی و مدیریتی فرد را خدشه دار نماید
برادر همچنان که مستحضرید به دلیل کاهش جمعیت درسن کار ( ناشی از کاهش نرخ رشد جمعیت سالهای مرتبط) به نسبت پیک جمعیتی سالهالی 68 تا 75 از سال 95 نرخ بیکاری سیر نزولی داسته است فصل پاییز امسال استان هم مانند سنوات قبل ان بوده البته میزان کاهش نرخ بیکار پاییز 1401 کمتر از سالهای قبل بوده زیرا در استان کاهش نرخ بیکاری 5.6 نیز تجربه شد
اگر به جدول شاخص های نیروی کار در پاییز 1401 توجه فرمایید ملاحظه می شود که نرخ مشارکت استان با 2 درصد کاهش نسبت به پاییز 1400 از 34.7 به 32.7 کاهش پیدا کرده (شاخصی بسیار مهم در تولید و اقتصاد) همچنین نسبت اشتغال استان نیز از 31.4 به 30.3 کاهش پیدا کرده .
قطعا جنابعالی واقف هستید که هرچه نرخ مشارکت بیشتر شود ، مفید تر برای تولید خواهد بود همینطور نسبت اشتغال اشتان کاهش یافته که پیده خوبی نیست . لذا چه بسا کاهش 2 درصد نرخ بیکار فصل پاییز استان به دلیل کاهش نرخ مشارکت بوده باشد نه اشتغال جدیذ ایجاد شده زیرا نسبت اشتغال نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش 2 درصدی نیز داشته است
تسهیلات 550 میلیارد تبصره 18 دقیق معلوم نیست کجا سرمایه گذاری شده شاید هنوز به بهره برداری نرسیده اند ویا به واسطه سرمایه درگردش صرف ثبیت اشتغال گردیده است ضمن اینکه مقایسه این رقم با سنوات قبل مقایسه درستی نیست زیرا در سالهای قبل تسهیلات ارزانتری مانند تسهیلات روستایی ، رونق تولید ، توسعه روستایی ،... پرداخت می شد که استقبال از تبصره 18 را کم می کرده است و همچنین به دلیل افزایش قیمت های ناشی از نوسانات بازار در سال جاری هزینه سرمایه گذاری بالا رفته و مقایسه مبلغی را مخدوش می نماید
جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
تو را به اون خدایی که میپرستید آمار واقعی بیکاری را اعلام کنید نه برای خوش باشی مردم را بیچاره کنید اخه این جوانانی که در این چند سال شاغل شدند کی ها بودن؟ حداقل از خدا بترسید
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1