تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب : ۴۵۴۰۴۹
کبنا در گفت‌گو با علی رحیمی‌انور مدیر آموزش‌و پروش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد:

مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شدند / تجهیز پژوهش‌سرای دانش‌آموزان عشایری / کمبود 21 معلم عشایری

۰
مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شدند / تجهیز پژوهش‌سرای دانش‌آموزان عشایری / کمبود 21 معلم عشایری
کبنا ؛داستان محرومیت‌های عشایر را همه از بریم؛ می‌دانیم جاده‌های صعب‌العبور و عدم عبور مردمان سخت‌کوش عشایر از آن جاده‌ها چقدر آنها را از امکانات و رفاه زندگی شهری دور کرده است و نگاه پر حسرتشان را اگر چه ممکن است از نزدیک ندیده باشیم؛ اما عکس‌های منتشر شده در صفحه‌های مجازی و سایت‌های خبری خود گواه همه چیز است. گواه دانش‌آموزانی که در مدرسه با کمترین تجهیزات و امکانات و گاهاً نبود معلم تخصصی به تحصیل ادامه می‌دهند. دخترانی که به دوازده سال نرسیده از راه مدرسه می‌برندشان سر سفره عقد و بعد شوهرداری و بچه‌داری. گواه پسربچه‌هایی که گله‌ها را به تنهایی به چَرا و کوچ می‌برند. گواه دفترها و کتاب‌هایی که در صحرا رها می‌شوند و تنها باد آنها را ورق می‌زند... اما با این همه؛ بی‌انصافی است که از تلاش دولت‌ها و خدمات نظام اسلامی در خصوص تحصیل دانش آموزان عشایری سخن به میان نیاوری. جایی که برای یک دانش‌آموز هم معلم مشخص می‌شود، تا این دانش آموز از تحصیل باز نماند. گاهی در دورترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد مدارس مجهز به امکانات می‌بینی. هوشمندسازی مدارس عشایری هم در حال انجام گرفتن است.
علی رحیمی‌انور_ مدیر آموزش‌و پرورش عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد_ درباره مشکلات آموزشی مدارس عشایری در گفت‌گو با کبنا اظهار داشت: آموزش‌ و پرورش از بقیه نهادها مستثنی نیست و باید مسوولین در جریان مشکلات و راهکارهای موجود قرار بگیرند. مشکلات زیادی از عشایر به دست رسانه‌ها گره‌گشایی شد و امیدوارم همچنان ادامه داشته باشد.
وی عنوان کرد: از زمانی که این مسوولیت به ما محول شد برای خدمت به دانش آموزان عشایر سر از پای نشناختم و شبانه روز مشغول برطرف کردن مشکلات دانش‌آموزان عشایر بودم. با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق عشایری مشکلات زیادی در مدارس ما وجود دارد و ما با تمام توان بودجه‌های دریافتی از سمت خیرین و اداره کل را بدون فوت وقت خرج مدارس عشایری کردیم.
رحیمی در ادامه به برخی از اقدامات آموزش و پرورش عشایر پرداخت و گفت: ساماندهی نیروهای انسانی، حتی دور افتاده‌ترین مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد که دو نفر دانش آموز داشت نیز مد نظر ما بوده و هست. کسی که این مناطق را دیده باشد مشکلات آموزشی این مناطق را درک می‌کند. بنا به انتقادی که رسانه کبنا نیوز از غیبت معلم ریاضی روستای «جلاله» داشت، باید خدمتتان عرض کنم؛ دو هفته قبل از انتقاد شما ما دبیر ریاضی را انتخاب کرده بودیم؛ ولی به خاطر بیماری آنفولانزا مرخصی گرفته بود و همچنین با توجه به مشکلات صعب‌العبور بودن مناطق و فاصله بین مناطق، رفت و آمدها  برای معلمان سخت است. به همین دلیل مشکلاتی در مدرسه وجود داشته؛ اما مناطق دیگر که فاصله‌ بین روستاها کمتر است این مشکلات وجود نداشته است و الان هم خداروشکر آن مشکل  معلم ریاضی رفع شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد معلمان عشایری نسبت به سال‌های گذشته، گفت: به طور مثال؛ قبلاً دوتا سرباز معلم می‌آمد کل مدارس چاهن را پوشش می‌داد؛ اما حالا معلمان تخصصی بخش زیادی از کار را در مدارس عشایری بر عهده دارند.

وی در ادامه افزود: تهیه و تجهیز مدارس ابتدایی را در دستور کار داشتیم که با رایزنی همکارانم و دکتر صادق ستاری_معاون وزارت آموزش‌و پرورش_ نسبت به سال‌های گذشته تجهیزات را به‌روزتر کردیم. قبلاً میز و نیمکت‌های مدارس فرسوده بود. اما امسال تجهیزات نو به اکثر مدارس عشایری تزریق شد.
رحیمی‌انور ادامه داد: تجهیز پژوهش‌سرا یکی از اقدامات این اداره است که الان در دستور کار داریم. پژوهش‌سرا، سیار است که خدمات رسانی به دانش آموز‌های مناطق دورافتاده هم انجام می‌شود.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد به جذب مشارکت خیرین گریزی زد و گفت: 200 بسته آموزشی و کمک آموزشی به قیمت تقریبی 110 میلیون از طرف خیرین تهران، بسته‌های با ارزش ۴۰ میلیون از طرف مدیرکل مخابرات و نیز مبلغ  ۴۰ تا ۵۰ میلیون از  خیرین دیگرشهرها بین دانش‌آموزان مناطق عشایری مانند؛ منطقه چاهن توزیع شد و از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز برای خدمات رسانی به دانش آموزان عشایری استفاده کردیم.
وی گفت: ۷۰ درصد از دانش آموزان ابتدایی از نظر لوازم تحریر تجهیز شدند.
رحیمی‌انور به موضوع ترک تحصیل دانش آموزان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از پدیده ترک تحصیل طبق تفاهم‌نامه هرسال علاوه بر اینکه به ما کلاس نمی‌دادند از کلاس‌های ما هم حذف می‌کردند؛ اما امسال ۱۴ کلاس اضافه کردیم. قبلا خیلی از مردم به علت نداشتن مدرسه در مناطق عشایری و محروم به شهرها مهاجرت می‌کردند؛ اما امسال ۱۴کلاس اضافه کردیم و همچنین افزایش نیرو و کلاس داشتیم.
وی ادامه داد: نرم کلاس درس مدارس عشایری از یک دانش‌آموز شروع می‌شود. اگر کلاس و آموزگار داشته باشیم نباید حتی یک دانش آموز هم ترک تحصیل کند.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: درباره ترک تحصیل دختران در این مناطق با توجه به بافت محلی و سنتی اگر ما مشاورهای زیادی هم در مدرسه داشته باشیم، باز نمی‌توان آن گونه که باید و شاید سنت‌ها را کم‌رنگ کند. در این مناطق رسم این است که  بیشتر دختران به دبیرستان که می‌رسند ازدواج می‌کنند. وقتی مردم بگویند دخترمان می‌خواهد ازدواج کند ما که نمی‌توانیم جلوی ایشان را بگیریم؛ اما آن ۸ نفر دانش آموزی که ترک تحصیل کردند پنج نفر را بازگشت دادیم که معلم‌ها خودجوش از نظر مالی به آنها کمک کردند. سه نفر از آنها را پیدا نکردیم شاید به مناطق دیگری مهاجرت کردند. همانطوری که می‌دانید، خاصیت عشایر مهاجرت می‌باشد و ما دقیقا نمی‌دانیم، آن دانش آموزان الان در چه منطقه‌ای هستند.
وی افزود: علاوه بر این، عشایرهایی داریم که یکی دو ماه از سال تحصیلی می‌گذرد بعد درخواست معلم می‌دهند. چنین موردی را خیلی سریع پیگیری می‌کنیم.
رحیمی‌انور در ادامه به وضعیت مدارس عشایری اشاره کرد و گفت: بین مدارس ابتدایی فاقد کانکس و فضای فیزیکی، چادر نو که هر کدام به ارزش ۳۵ میلیون تومان بود، توزیع شد.
وی اضافه کرد: 14 مدارس ابتدایی، سه کلاس متوسطه اول و سه کلاس متوسطه دوم افزایش داشتیم و  حدود ۱۸ نفر افزایش نیرو نیز داشتیم. 
این مسوول در ادامه گفت: بر اساس آئین‌نامه‌های داخلی آموزش و پرورش عشایر، برای ۱۰ نفر دانش آموز ۶ پایه در یک مدرسه باید یک معلم داشته باشند و اگر ۱۱ نفر و بیشتر باشند دو معلم می‌شود. هر پایه اگر ۱۵ نفر دانش‌آموز داشته باشد یک معلم و ۱۶ نفر دو معلم خواهد شد. نیروها را طبق دستورالعمل‌ها توزیع کردیم و ما دخل و تصرفی در این ماجرا نداشتیم.
رحیمی‌انور در پاسخ به سئوال خبرنگار کبنا، در باره اخذ هزینه از والدین دانش آموزان عشایری، گفت: دانش آموزان خوابگاهی هزینه پرداخت نمی‌کنند و حتی بخشی از لوازم تحریر و پوشاک آنها نیز  توسط مدرسه و خوابگاه تامین می‌شود؛ اما در بعضی مدارس به صورت اختیاری هزینه‌ای به عنوان کمک به مدرسه گرفته می‌شود که با توجه به وضعیت و توان مالی خانواده دانش‌آموز، مدارس از خانواده‌ها  مقداری کمک‌هزینه دریافت می‌کنند. چون هزینه‌های اضافی بر آموزش دارند. البته  مبلغی به عنوان کمک به مدرسه از ایتام و خانواده‌های کم‌توان دریافت نمی شود. این پول‌ها در واقع برای هزینه کتاب و بیمه است، مردم فکر می‌کنند هزینه مدرسه است. در بحث مردمی‌سازی مدارس باید از ظرفیت اولیا استفاده کنیم. این تاکید خود رئیس‌جمهور است که در بحث مردمی‌سازی مدارس در تمامی اهداف مدارس (سیاسی اجتماعی فرهنگی و... ) اولیا نقش داشته باشند. در حالی که هزینه سرانه مدارس خیلی پایین است و ۸۰ درصد از مدارس هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند. اصلاً برای مثال حساب مدرسه ماشک‌کار را بررسی کنید ۲۰۰ هزار تومان حتی به این حساب در طی سال‌های اخیر واریز نشده است. بعضی از مدرسه‌ها  اصلاً حساب ندارد. 
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا کمبود نیرو در مدارس عشایری وجود دارد و جبران این کمبودها به چه شکل انجام می‌شود؟ گفت: ۱۲ معلم در مدارس ابتدایی و 9 معلم در مدارس متوسطه اول و دوم کمبود داریم که جبران این کمبود به صورت معلم‌های حق‌التدریس یا معلم‌های دو شیفت انجام می‌شود.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در خصوص هوشمندسازی مدارس عشایری، گفت: دو تا از مدارس شبانه‌روزی هوشمند شدند. در مدارس متوسطه اول و دوم روستایی هر مدرسه یک کلاس هوشمند شده است. در واقع باید همه کلاس‌ها هوشمند باشند؛ اما فعلا همین یک کلاس را چرخشی استفاده می‌کنند. ستاد اجرایی فرمان امام قول داده است  ما را در هوشمندسازی کلاس‌ها یاری کند.
وی افزود: حدود ۶۷ مدرسه چادری داریم و ۴۸ مدرسه کانکسی و البته ۱۱ کانکس کمبود داریم.
رحیمی‌انور در ادامه پیرامون سوخت مدارس عشایری گفت: در مورد سوخت مدارس؛ حواله سوخت ما از ۱۵ مهرماه صادر شد و هر مدرسه باید خود سهمیه‌اش را بگیرد. با توجه به نبود وسیله حمل و نقل و سختی تردد در برخی از مناطق، در حالی که وجود آترا در مدارس ممنوع است؛۷۰ درصد مدارس از آترا استفاده می‌کنند. از پارسال کم‌کم هیترهای برقی تزریق شد ولی هنوز بیشتر مدارس مجهز به هیتر برقی نشدند.
او در ادامه گفت: تعدادی از مدارس عشایری نیاز به طراحی و بازسازی دارند، چهار تا از مدارس کانکسی جمعیت بالای ۱۱ نفر دارد و قرار است مدارس سه یا چهار کلاسه جایگزین آنها ساخته شود.
این مسوول در پاسخ به کمبود تجهیزات ورزشی در مدارس عشایری گفت: آنچه در توان داشتیم، انجام دادیم. ما چطور به مدرسه با یک دانش آموز تمام تجهیزات ورزشی مربوط به والیبال، تنیس، فوتبال و... را بدهیم. یک دانش‌آموز تنها این تجهیزات را نیاز ندارد. سرانه ورزشی باید پرداخت شود تا آموزش‌و پرورش بتواند وسایل ورزشی را تهیه کند و سرانه ورزشی هم دیر پرداخت می‌شود. اعتبارات مستقیم به اداره کل امور عشایری داده می‌شود قسمتی از تجهیزات در حال خرید است. همه مسائل کم کاری ما نیست حدنصاب نداشتن و گاهاً تاخیر در پرداخت‌ها در تزریق تجهیزات ورزشی بی‌تاثیر نیست.
مدیر آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: امسال خوشبختانه مشاور خانم داشتیم؛ اما مشکلاتی برای مشاور هست. موظفی مشاور یک ساعت در هفته است و به نحوی حضور مشاورها در مدارس عشایری با توجه به هزینه و سختی رفت‌وآمدها برای مشاور به صرفه نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1