تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۸
کد مطلب : ۴۵۲۲۵۳
پرونده اختصاصی کبنا از وضعیت سد آبریز کهگیلویه؛

بخش اول) نهضت آب کهگیلویه کلید خورد / آبریز؛ ندا و صدای همگان

۴
۵
بخش اول) نهضت آب کهگیلویه کلید خورد / آبریز؛ ندا و صدای همگان
کبنا ؛
کبنا نیوز در یک پرونده اختصاصی، با جمعی از مطالبه‌گران، دانشگاهیان و فعالان اجتماعی در مورد سد آبریز گفت‌وگوهایی انجام داده است. بخش نخست آن، گفت‌وگو با سیما وحدتیان، کارشناس ارشد کشاورزی، فعال محیط زیستی و دبیر مطالبه‌گران سد آبریز است که وی در این گفت‌وگو به روایت تبدیل‌شدن احداث سد آبریز به یک مطالبه عمومی در کهگیلویه و بویراحمد پرداخته است.
به گزارش کبنا، این فعال محیط زیستی گفت: آبریز یک مطالبه مردمی است و بهانه‌ای است که شهروند احقاق حق کند و از یک آگاهی در خود به یک آگاهی برای خود برسد.
وی گفت: محیط زیست برای مردم است. یکی از مسائل مهم در محیط زیست این است که مردم بومی باید دیده شوند.
وحدتیان اظهار داشت: آشنایی ما با آبریز به سال 97 برمی‌گردد. وقتی که شرکت معاب قدس آمده بود و ما در کارگروه کشاورزی بودیم. آن موقع این شرکت اطلاعاتی از ما در مورد الگوی کشت خواستند که مطالعاتشان تکمیل شود. سپس در آذرماه 1400 با یکی از سایت‌های خبری در مورد سد ابریز مصاحبه کردیم. بعد از آن با یکی از مخالفان سد مناظره داشتیم.
وی در ادامه توضیح داد: سپس با 20 نفر از کشاورزان پیشرو حوزه کلاچو با امام جمعه جلسه داشتیم و استارت مطالبه‌گری برای احداث سد آبریز از آنجا زده شد.
وحدتیان عنوان کرد: تاکنون جلسات زیادی برگزار کرده‌ایم؛ حدود 30 جلسه در سطح استان تا تهران.
وی ادامه داد: معترضینی هم در لنده داشتیم. آنها نگران بودند که کیفیت آبشان پایین‌تر نیاید. معترضین لنده نگرانی‌هایی در مورد حقابه‌شان هم داشتند. در همین راستا با معتمدین، فرماندار، امام جمعه و شورا نشست برگزار کردیم. صحبت‌های اولیه‌ای شد. البته ما همان موقع به آنها اطمینان دادیم که حقابه آنها هم لحاظ می‌شود. چرا که مطالبه آنها به حق بود. در نهایت نتیجه این شد که حقابه لنده در مطالعات سد آبریز لحاظ شود.
وی افزود:  شهروندان چرام هم نسبت به احداث سد بدبین بودند. اما با آگاه‌سازی و روشنگری‌هایی که صورت گرفت، آنها با آبریز آشنا شدند که این سد چه منافعی دارد.
این فعال محیط زیستی تشریح کرد: جلسه‌ای هم با نماینده محترم ولی فقیه در استان داشتیم.ایشان هم چند روز بعد در تریبون نمازجمعه درباره آبریز صحبت کردند. با ائمه جمعه استان هم صحبت و جلسه داشتیم؛ آنها هم پیگیری‌های خیلی خوبی برای ما انجام دادند.
وحدتیان عنوان کرد: بسیاری از رجال سیاسی را از جبهه‌های مختلف، وارد کار کردیم. اینطور شد که ندا و صدای همه آبریز شدند.

وی گفت: در ادامه، جامعه هنری را هم درگیر کردیم. احسان گنجی یکی از کاریکاتوریست‌ها را با مقالات علمی‌ای که در اختیارشان قرار دادیم درگیر احداث سد کردیم. ماحصل آن یک کاریکاتور شد که علاوه بر انتشار در فضای رسانه‌ای، در بازی‌های هندبال تیم ملی هندبال نیز بر روی پیراهن شش نفر از بازیکنان کهگیلویه و بویراحمدی تیم هندبال حک شد. این بازیکنان در حالی که کاریکاتور احسان گنجی در مورد سد آبریز روی پیراهن‌هایشان حک شده بود، آمدند و جوایز را تحویل گرفتند.
گزارشی را هم تهیه کردیم و در اختیار بسیاری از مسئولیین کشوری قرار دادیم که امیدواریم نتیجه‎بخش باشد. حتی وقتی رئیس مجلس به استان سفر کرد، فراخوان زدیم و کشاورزان شش ساعت گرما را تحمل کردند و رئیس مجلس را ندیدند و صدایشان شنیده نشد، نرفتند. در سفر اخیر وزیر کشور نیز، همه یک‌صدا از کشاورز، تا نماینده، سد آبریز را مطالبه کردند.
وی ادامه داد: حتی فراخوانی با حضور تعدادی از کشاورزان داشتیم که در بهترین شکل ممکن و بدون حاشیه برگزار شد. طوری شد که حتی فرماندار دهدشت با وجود اینکه در مورد این سد سکوت اختیار کرده بود، به عنوان یک کشاورز آمد و صحبت کرد. الأن آبریز ورد زبان همه است و اینگونه است که نهضت آب کهگیلویه کلید خورد.
گفتنی است مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با سایت کبنا نیوز در مورد سد ابریز گفته بود: در حوزه پیکره مارون دو میلیارد تولید آب از استان کهگیلویه و بویراحمد داریم. تخصیص استان از حوزه مارون حدود 480 میلیون متر مکعب است. ما 135 میلیون متر مکعب از این تخصیص را قرار است سد بزنیم. چون ما زمانی این آب را نیاز داریم که رودخانه مان سیلاب‌هایش را از دست داده است و در کمتریی دبی است.
وی گفت: این سد در لایحه بودجه ردیف دارد، موافقت پدافند غیرعامل، موافقت آثار باستانی، موافقت زیست‌محیطی و مجوز تحصیص آب دارد ولی مطالعات فنی آن زمانبر است و این مطالعات باید در 12 ماه سال به طور مستمر صورت بگیرد. پیش‌بینی می‌شود که مطالعات فنی سد آبریز قبل از پایان سال تمام شود و سد قطعیت خود را از نظر طراحی سپری کند و به مرحله اجرا برود.
وی با اشاره به اینکه یک سری حساسیت‌های اجتماعی وجود دارد، جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است و هیچ تفاوتی بین اقوام و استان‌های مختلف در نظر نمی‌گیرد، گفت: سد آبریز هیچگونه تأثیر منفی روی هیچ سدی نخواهد داشت.
مصلح تشریح کرد: این سد، آب کارخانه آجر دهدشت، پتروشیمی، کارخانه اوره چرام، سیمان تنگ سرخ و شهرک‌های صنعتی و آب کشاورزی مستعد این سه شهرستان را تأمین می‌کند. این سد می‌خواهد این کارها را انجام دهد.
وی گفت: سد مارونِ بهبهان حجمش 1 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است. سد آبریز 600 میلیون آب را از خود عبور می دهد و می‌خواهد 135 میلیون متر مکعب آن را ذخیره کند. سد مارون 2 حتی کنترل‌کننده رسوب برای مارون یک هست.
مصلح با بیان اینکه ما آب بهبهان را 20 سال است از سد کوثر تأمین می‌کنیم، گفت: ما و خوزستان هیچگونه مشکلی با هم نخواهیم داشت. ما یک پیکره فرهنگی متصل به هم هستیم و خوشبختانه این دو استان با هم مراودات دیرینه تاریخی دارند.

بیشتر بخوانید: 

بخش دوم) مصلح: تنها راه تأمین امنیت آبی، ساخت سد است / 5 هزار میلیارد تومان حجم قرارداد پروژه‌های آبی استان / 101 میلیون متر مکعب آب از تنگ سرخ سهم استان است / تنگ سرخ آسیبی برای پارک ملی دنا ندارد / پیش‌بینی اتمام مطالعات آبریز تا پایان سال / مجموعه آب منطقه‌ای در اتاق شیشه‌ای و شفاف
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چه فعال محیط زیستی،
احداث سد شاید برای صدور آب برای اعراب مفید باشد
ولی با توجه به تغییرات دمایی موجب مرگ و میر موجودات رودخانه از جمله ماهی ها میشود، چه فعال محیط زیستی؟
با توجه به ورود رودخانه شور به رود مارون و انحلال لایه های نمکی آبشار کمر دوغ و املاح تپه های نمکی حاشیه موجب شور شدن اراضی کشاورزی و لم یزرع شدن سریع آنها می‌شود، همانند سد گتوند خوزستان، احداث سد علاوه بر خطرات جانی برای اطرافیان سد، موجب خالی از سکنه شدن چندین روستا خواهد شد، و موجب حذف تفرجگاه ها و تلف شدن پرندگان و... خواهد شد، بنابراین احداث سد به هیچ وجه توجیح فنی ندارد و شدنی نخواهد بود،
سجاد
Iran, Islamic Republic of
آخ وبخت آینده ایران. مسئول آموزش و پرورش ایران شدند. آینده آموزش ایران در خطر است. نهضتی ها دست چپ و راست خود را نمی‌شناسند اما شدند مدرسین ایران زمین.
خیراندیش
Iran, Islamic Republic of
احسن بسیار زیبا و متین فرمودید
🦉
Iran, Islamic Republic of
هیاهوی بسیار برای هیچچچچچچ......

در همین محدوده جغرافیایی.سد که نه ، یک بند انحرافی از سال 89 تا الان کمتر از ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته ،،،،،

حالا کووووو تا سد آبریز ....که هنوز حتی طراحی هم نشده.....
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
1