تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۴۳۸۱۸۴
سید مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی و معاون رئیس جمهور در دولت‌های سازندگی و اصلاحات توضیح می‌دهد

كشور درگير مجموع بحران‌ها؛ همه به ميدان بيايند

۱
۰
كشور درگير مجموع بحران‌ها؛  همه به ميدان بيايند
کبنا ؛با مشخص شدن کابینه آقای رئیسی و ارائه وزرای پیشنهادی به مجلس طی روزهای گذشته بررسی صلاحیت این افراد در خانه ملت کلید خورده است. این در حالی است که به اذعان برخی از سیاسیون و کارشناسان عدم سوابق اجرایی، برنامه‌‌ها و اظهارات برخی از وزرای پیشنهادی نشان داده که برخی از این افراد در حد و اندازه‌‌های وزارت نیستند و در بهترین حالت شاید بتوانند مدیر کلی سازمانی را بر عهده گیرند. با این حال آن‌طور که به نظر می‌رسد نوع نگرش مجلس به وزرای کابینه پیشنهادی مثبت است و به احتمال فراوان کابینه رئیسی با یکی دو ریزش رای اعتماد بیاورد. سید مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی و معاون رئیس جمهور در دولت‌های سازندگی و اصلاحات در گفت‌وگو با آرمان ملی به بررسی کابینه پیشنهادی، توانایی‌ها و نوع نگرش مجلس پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
 با اعلام کابینــه دولت سیزدهم این روزها مجلس در حــال بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اســت؛ تحلیل شما از وزرای معرفی شده به مجلس چگونه است و اساسا آنها توانایی ایجاد تغییرات مدنظر جامعه را در حوزه‌های مختلف را دارند؟  
چندان با این افراد معرفی شده موافق نیستم و فکر می‌کنم  همه آنها از توانایی‌های لازم برخوردار نیستند. وقتی آدم این نوع انتخاب‌ها را می‌بیند گمان می‌کند که کشور ما انگار نیروی توانمند و کاری ندارد. در حالی که شرایط کشور ما شرایط معمولی نیست و نمی‌دانیم در چه نقاطی بحران داریم. از طرف دیگر اکنون با تجمع بحران‌ها مواجهیم یعنی اینکه انواع و اقسام مسائل داخلی و خارجی  و مسائل مالی، تولید، خدمات و در راس آن محیط زیست همه در کشورمان وجود دارد و تجمع بحران را موجب شده است. حال این نوع رویکردها و انتخاب‌ها از سوی دولت و مسئولان تفکر در خصوص  برخی انتخاب‌ها آدم را  به تامل و تفکر وا می‌دارد که چگونه می‌شود با وجود این همه چهره‌های نخبه در کشور در حوزه‌های مختلف باید چنین افرادی برای حضور در وزارتخانه‌های مختلف به مجلس معرفی شوند. هر چند آن‌طور که از پیش هم پیش بینی می‌شد همه این وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت. البته من معتقدم که آقای رئیسی در رابطه با معرفی کابینه جامع عمل نکرد.،حال اینکه تحت فشار بوده یا نه نمی‌دانم اما به نظرم این کابینه انطباق صددرصد با دیدگاه های آقای رئیسی ندارد. البته متاسفم و دلم می‌خواهد که همه حرف‌های من غلط از آب در بیاید و همه این افراد تجارب و دانش کافی برای عملکرد مفید و موثر در حوزه مربوطه خود را داشته باشند، پیروز شوند و من سر‌افکنده شوم. ولی شش ماه دیگر خواهید دید که شرایط جامعه چگونه خواهد بود و چگونه زندگی خواهیم کرد. 
 رئیس جمهــور بسیــار در خصوص شایسته سالاری و کارآمــدی در انتخاب وزرا تاکید کردند اما به اذعان بسیاری این ترکیب کابینه چندان بر اسـاس محور‌های یاد شده نیست؛ اساسا فکر می‌کنید این کابینه بر چه اساسی شکل گرفته است؟ 

فکر می‌کنم که آقای رئیسی باید جماعتی را  راضی کند. هر چند که این استنباط من  است و شاید موضوع چیز دیگری باشد. اما معتقدم که رئیس جمهور دایره نگاه‌های خود را در این زمینه محدود کرده است. هرچند که در بین وزرای پیشنهادی نیز به نظر می‌رسد فردی مثل آقای اوجی گزینه پیشنهادی وزارت نفت با دیگران تفاوت دارد اما به نظرم این افراد شایسته نیز اقلیتی در کابینه هستند. به عبارتی مردم رای دادند و رئیس جمهور را انتخاب کردند و اقلیتی نیز نیرو انتخاب می‌کنند. از طرف دیگر در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت کشور من راجع به ماهیت، کیفیت و توانایی آقای وحیدی نمی‌خواهم اظهار نظر کنم، ولی وقتی وزیر کشور یک نظامی می‌شود، در وهله اول هر کاری بخواهد انجام دهد بلافاصله جنبه نظامی‌گری‌‌اش جزء تبلیغات ضد او می‌شود و همه فکر می‌کنند که وزارت کشور می‌خواهد با روش نظامی‌گری اداره شود. البته شاید اینگونه نشود اما جنبه بیرونی و ظهور این جنبه‌ها این را نشان می‌دهد که یک نظامی سر کار است و خود به خود همه اقدامات مورد سوال قرارخواهد گرفت. در حوزه وزارت نیرو که امروز با بحران آب و برق مواجه هستیم نیز شخصی مثل آقای‌محرابیان انتخاب شده سابقه کاری او در دولت احمدی نژاد به عنوان وزیر صنعت پیش روی ما است و قدر مسلم‌شاید در حوزه دیگری دارای توانایی باشد اما در حوزه وزارت نیرو و انرژی از توانایی بالایی برخوردار نیست. بازهم به این مساله اشاره می‌کنم که ما در همه زمینه‌ها بحران داریم که یکی از آن بحران‌‌ها آب و برق است. مثلا بحرانی که ما در خوزستان داریم بحران آب، محیط زیست، آلودگی و... را نمی‌توان با این افراد به این سادگی‌ها رفع و رجوع کرد. فکر می‌کنم این مساله اراده‌ای ملی از سوی همه می‌خواهد اما امروز هم مجلس ما در این مساله ضعیف عمل می‌کند و هم دولت با این کابینه‌ای که معرفی کرده نشان داده که نباید چندان به عملکرد مطلوب آن دل بست. بنابر این باید با یک اراده ملی کلی، خط مشی‌های اساسی و در نظر گرفتن تبعات این موضوع به حل و فصل این موضوع بپردازیم. هر کاری تبعاتی دارد و باید تبعات آن را ترسیم کرده و صریح و بدون لاپوشانی به مردم بگویند. کشور باید جهت گیری درستی پیدا کند. متاسفانه در شرایط حاضر جهت گیری کشور در راستای تخریباست.   
 رئــیس جمهــور در مقاطع مختلف در خصوص مشــکلات و مسائل اقتصادی شعارهای بسیــاری داده فکر می‌کنید با این تیم اقتصادی معرفی شده می‌توان به تحولات و تغییرات مثبت اقتصادی در آینده خوشبین بود؟ 
فکر می‌کنم کارخاصی در کوتاه مدت نمی‌توانند انجام دهند، مباحث اقتصادی ساده نیست که با چند جمله و کلمه حل شود. مباحث اقتصادی ما ریشه‌های عمیقی در کشور دارد و هر شیوه‌ای نیز با عکس‌العملی همراه است. منتها آنچه تا کنون دیده‌ایم این بوده که شیوه‌ای در میان نبوده و فقط حرف زده‌اند و صرفا می‌گویند اوضاع مالی را خوب می‌کنیم. در حالی که باید برای این مساله طراحی داشته باشند که متاسفانه ندارند. اگر توانستند مشکلات بودجه‌ای را حل کنند شاید بتوانند قدم‌هایی رو به جلو بردارند اما این فرمان دوازده ماده‌ای که آقای‌رئیسی داده خواهید دید که بر آیندی در حد مطلوب نخواهد داشت برای اینکه با این شیوه‌ها هیچکدام از مسائل قابل حل نیست. لذا کسری بودجه، افزایش پایه ریالی، مشکلات ارزی و... خواهیم داشت و اینگونه حل نمی‌شود.  ما باید برای مسائل اقتصادی طراحی داشته باشیم. آقای قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات می‌گفت باید یک جراحی بزرگی در اقتصاد انجام دهیم. حال من معتقدم هر وقت چنین جراحی بزرگی صورت گرفت و طراحی مناسبی برای آن صورت پذیرفت و اعلام گردید آن زمان ممکن است که مسائل حل شود. چون هرکاری تبعات اجتماعی فراوانی دارد و به این راحتی نیست که بخواهند مسائل را حل کنند  و حل شود. بنابر این باید یک طراحی جدیدی بر‌ای کشور صورت گیرد. طی سالیان متمادی این مساله حل نشده که صرفا ناشی از پوپولیسم بوده است. یعنی همه دولت‌ها می‌خواهند به نحوی دهان مردم شیرین شود و به عبارت عامیانه می‌خواهند یک خروس قندی دست مردم بدهند. در حالی که ممکن است خیلی کارها انجام دهند و مردم ناراضی شوند اما برای کشور خوب باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
ما گلهای خندانی، ،،،،،،،
جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
1