تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۴۲۷۴۹۲
بررسی رفتار و عملکرد مجلس یازهم در گفت‌وگو با غلامرضا تاجگردون:

تاجگردون: مجلس می‌خواهد رئیس‌جمهور تعیین کند / مجلس فعلی تو دل مردم را خالی می‌کند / قالیباف در راستای اهداف نظام اجرایی کشور گام بر نمی‌دارد / نظر تاجگردون در باره استیضاح رئیس جمهور و مذاکره با آمریکا

۳۱
۱
نظر تاجگردون در باره استیضاح رئیس جمهور و مذاکره با آمریکا / دولت درمورد گرانی‌ها ضعیف عمل کرد / مجلس فعلی تو دل مردم را خالی می‌کند / قالیباف در راستای اهداف نظام اجرایی کشور گام  بر نمی‌دارد
کبنا ؛غلامرضا تاجگردون اقتصاددان و نماینده‌ی سابق مجلس می‌گوید: «قوه‌ی مقننه می‌خواهد رئیس‌جمهور آتی را تعیین کند. حرکت‌های رئیس قوه‌ی مقننه علی‌رغم قول‌هایی که به یارانش داده شده است به سمتی است که بتواند یکی از کاندیداهای اصلی ریاست‌جمهوری سال آتی باشد و به دیگر کاندیداها یا به کسان دیگری که مترصد او در این بازی هستند بگوید که من چنین هدف یا چنین جایگاهی را دارم».
کشور در شرایط فعلی از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته است و قوا و نهادهای مختلف هر کدام تقصیر را گردن دیگری می‌اندازد. این موضوع تا آنجا پیش رفت که دل‌واپسان روحانی را تهدید به اعدام کردند. انصاف نیوز درمورد آنچه در ایجاد وضعیت فعلی کشور نقش داشته است با غلامرضا تاجگردون گفت‌وگو کرده است.
تاجگردون می‌گوید هر سه قوه دارای یک هدف مشخص نیستند. هر کدام اهداف متفاوتی را در پیش گرفتند و متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌کنند. وی تاثیرگذاری آشکار بر انتخابات ریاست‌جمهوری را ازجمله اهداف قوه‌ی مقننه می‌داند. تاجگردون درمورد قوه‌ی مجریه می‌گوید رئیس‌جمهور برنامه‌هایی (به‌خصوص درمورد مسائل بین‌المللی) داشته است که با آغاز دولت دومش از دستش خارج شده است. طبق نظر این اقتصاددان قوه‌ی قضاییه چیزهایی را پیش‌بینی کرده است که خوب است و برای آرامش جامعه و مبارزه با فساد لازم است. اما از طرف دیگر سعی دارد در برخی از امور -مثلاً در خصوصی‌سازی- دخالت کند و در نتیجه در جاهایی با دولت گیر می‌کند.
تاجگردون می‌گوید نمی‌شود مشکلات را گردن کسی انداخت و هر سه قوه در شکل‌گیری فضای موجود نقش دارند. به اعتقاد وی عوامل بیرونی هم مؤثر هستند ولی همه‌ی اتفاقات ناشی از مسائل بین‌المللی نیست. سه قوه باید تلاش کنند که وضع از این بدتر نشود و نگاه نظام به این سمت برود که یک نظام توسعه‌گرایی شود.
به گزارش کبنا، متن کامل گفت‌وگوی انصاف‌نیوز با غلامرضا تاجگردون را در ادامه بخوانید:
اهداف سه قوه متفاوت شده است
 مقصر وضعیت فعلی کشور چه کسی یا چه چیزی است؟ چقدر از مشکلات کنونی کشور تقصیر دولت است و چقدر سایر قوا ازجمله مجلس، قوه‌ی قضاییه و دیگران نقش دارند؟
غلامرضا تاجگردون: به نظر من نمی‌شود گفت که کدام یک از قوا مقصر اصلی شرایط کنونی و اتفاقاتی است که صورت می‌گیرد. ولی نکته‌ای که بارز است این است که به نظر من هر سه قوه دارای یک هدف مشخص نیستند. یعنی هر کدام یک هدفی را پیش‌رو گرفتند و متناسب با آن دارند تصمیم‌گیری می‌کنند. درست است که بالای سر هر سه قوه‌ی ما ولی فقیه هست و طبق قانون اساسی هدایت‌شان به‌عهده‌ی ایشان است یا اگر اتفاقی بیافتد قاعدتاً باید به تذکرات ایشان توجه شود؛ ولی در تجربه‌ی اخیر ما و اتفاقاتی که قبلاً یکی-دو بار صورت گرفته است نشان داده شده که اهداف سه قوه متفاوت شده است یا به‌عبارتی نوع نگاه‌شان با هم فرق دارد. شاید هم بعضی از آنها به هم نزدیک‌تر شده باشند.
قوه‌ی مقننه تو دل مردم را خالی می‌کند
به‌عنوان مثال قوه‌ی مقننه حداقل در چند ماه گذشته نشان داده است که یک‌سری اهداف مشخص دارد؛ یکی تاثیرگذاری آشکار بر انتخابات آتی ریاست‌جمهوری است. هدف آنها همچنین بولد کردن و بزرگ‌تر نشان دادن ضعف‌های نظام اجرایی و انداختن مشکلات اجرایی یا مشکلات بیرونیِ بیشتر بر دوش دولت است؛ به این صورت که مردم احساس کنند مقصر عمده‌ی مشکلات دولت است. وقتی که چنین هدفی گذاشته شده باشد در نتیجه طرح‌ها، لوایح یا قوانین و احکام نظارتی که می‌خواهند به تصویب برسانند، عملاً جوری خواهد شد که هدف دولت را تأمین نکند و هدف خودشان را تأمین کند.
قوه‌ی مقننه می‌خواهد رئیس‌جمهور آتی را تعیین کند. حرکت‌های رئیس قوه‌ی مقننه علی‌رغم قول‌هایی که به یارانش داده شده است به سمتی است که بتواند یکی از کاندیداهای اصلی ریاست‌جمهوری سال آتی باشد و به دیگر کاندیداها یا به کسان دیگری که مترصد او در این بازی هستند بگوید که من چنین هدف یا چنین جایگاهی را دارم. وقتی رئیس مجلس و حتی نواب‌رئیس آن که افراد مؤثر در مجلس‌اند، به‌خاطر حفظ قدرت و جایگاه‌شان، خودشان را در تراز ریاست‌جمهوری سال آتی ببینند، قاعدتاً نباید انتظار داشت که این قوه متناسب با اهداف نظام اجرایی کشور گام بردارد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427492-1.jpeg
عملکرد قوه‌ی مقننه به این صورت است و ما تا سال آینده هم نباید انتظار دیگری به جز این از قوه‌ی مقننه داشته باشیم. کاری نمی‌کند به جز گفتن یک‌سری حرف‌ها و حدیث‌ها یا تو دل مردم را خالی کردن که تقریباً یک امر عادی و طبیعی شده است.
دولت باید برنامه‌ی بلندمدت داشته باشد
در قوه‌ی مجریه هم به نظر من رئیس‌جمهور یک‌سری برنامه‌هایی داشت که این برنامه‌ها به‌خصوص با آغاز دولت دومش از دستش خارج شده است. نوع نگاهش بیشتر به مسائل بین‌المللی بود؛ پیگیر یک‌سری مسائل بودند که بتوانند به انجام برسانند و نشد.
حالا یا بیرون اجازه نداده‌اند و همراهی نکرده‌اند یا در داخل شرایط برایش فراهم نشده است. در نتیجه یک‌سری مشکلاتی -مثل تحریم- تشدید شده است. چند ماهی هم هست که بحران کرونا مطرح است. به نظر من بحران کرونا به دولت کمک کرد که تا حدودی فضا را برای خودش آرام‌تر بکند؛ اگرچه مشکلاتش را بیشتر کرد ولی می‌توانیم خیلی از مشکلات را به گردن کرونا بیندازیم. دولت دارد تلاش می‌کند که یک‌جوری جمع کند و برود؛ یعنی دیگر وضع را خراب‌تر نکند. اگرچه وضع خراب‌تر شده و از دستش هم خارج شده است.
در نتیجه دولتی که دولت توسعه‌گرا نباشد، به برنامه‌ی بلندمدت توجه نداشته باشد، بیشتر رفع‌کننده‌ی مشکلات جاری باشد و به فکر این باشد که چه‌جوری امروز را به فردا برساند یا امسال را به آخر برساند و بگوید حالا خدا کریم است، خب این دولت نمی‌تواند یک دولت توسعه‌گرا باشد. عملاً با بقیه‌ی قوا مچ -match- نمی‌شود.
قوه‌ی قضاییه برخی اهداف را جدا تفسیر می‌کند
قوه‌ی قضاییه هم بالاخره یک‌سری وظایف خاص خودش را دارد. به نظر می‌رسد آن چیزی که قوه‌ی قضاییه بیشتر به آن توجه می‌کند فارغ از آن وظایفی است که مردم عامی انتظار دارند. مردم انتظار دارند در فرآیند قوه‌ی قضاییه منافع‌شان بیشتر حاصل شود؛ منظورم از منافع، منافع مادی نیست بلکه امور جاریه‌شان است که انتظار دارند راحت‌تر در قوه‌ی قضاییه رعایت شود. قوه‌ی قضاییه چیزهایی را پیش‌بینی کرده است که خوب است و برای آرامش جامعه، مبارزه با فساد و مسائلی از این قبیل لازم است.
وقتی که هدف‌شان را برای خودشان جدا تفسیر کنند، یک‌جاهای با هم گیر می‌کنند. مثلاً هدف قوه‌ی قضاییه این است که در برخی از امور -مثلاً در خصوصی‌سازی- دخالت کند، بعد دولت می‌گوید اگر من بخواهم در این امور کوتاه بیایم، بقیه‌ی امور هم بهم می‌ریزد، مجلس هم با آن بخش قوه‌ی قضاییه همراهی می‌کند و یک‌دفعه دولت این وسط می‌ماند.
نمی‌شود تقصیرات را گردن کسی انداخت
به نظر من نمی‌شود مشکلات را گردن کسی انداخت. به نظرم هر سه قوه در شکل‌گیری فضای موجود نقش دارند. اگرچه عوامل بیرونی هم وجود دارند و مؤثر هم هستند؛ یعنی نمی‌شود عوامل بیرونی را بی‌تأثیر دانست. کسانی هم که می‌گویند هیچ تاثیری ندارد، اشتباه می‌گویند،‌ تأثیر دارد. نمی‌گویم تاثیرش خیلی ضعیف است ولی همه‌ی اتفاقات هم ناشی از مسائل بین‌المللی نیست. به نظر من عدم تعادل‌ها و عدم هماهنگی‌هایی که در درون وجود دارد،‌ در حال تشدید کردن نابهنجاری‌ها و تعارض‌های موجود است.
مهم این است که بدتر از این نشود
درمورد اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد،‌ به نظر من نباید خیلی انتظار خاصی داشت. مردم هم نباید توقع خاصی داشته باشند؛ مهم این است که بدتر از این نشود. من فکر می‌کنم اگر سه قوه با هم تلاش کنند که وضع از این بدتر نشود باز خودش کار مهمی است؛ حتی اگر نتوانند خیلی اصلاح کنند. البته به نظر من باید شرایطی فراهم شود که در انتخابات‌هایی که داریم -چه در انتخابات مجلس، چه در انتخابات ریاست‌جمهوری- نگاه نظام به این سمت برود که یک نظام توسعه‌گرایی شود. اگر نگاه نظام فقط حفظ قدرت یا ارتقای قدرت باشد، اثر خودش را نخواهد داشت.
برجام یک تصمیم ملی بوده است
برجام و مذاکره با آمریکا در قالب برجام، کار چه کسی بود؟ روحانی یا فراتر از روحانی؟
برجام یک اتفاق ملی بوده است. درست است که روحانی نقش به‌سزا و تاثیرگذاری در انجام آن داشت. ولی این حرف درستی نیست که بگوییم کار روحانی بوده است یا کار غیرروحانی. من آن موقع در مجلس و در کمیسیون ویژه‌ی برجام بودم و در جریان فعل و انفعالات و خط‌وخطوط آن قرار می‌گرفتم؛ آن موقع برجام با تمام احتیاط‌هایش یک پیروزی تلقی می‌شد. فکر می‌کنم هنوز هم که هنوزه با تمام بدعهدی‌های آمریکا و غرب باز هم نباید این سند مهم که یک ابزار خوبی برای ما است را کنار بگذاریم. به‌خصوص آنهایی که در آن دوره تلاش کردند که این اتفاق بیفتد یا حمایت و هدایت کردند، الان نباید به برجام به‌عنوان یک بند پوسیده نگاه کنند. برجام یک تصمیم ملی بوده است؛ از بالا تا پایین هم از آن حمایت کردیم و تا آن حد آن را به نتیجه رساندیم. هرچند که صد درصد به هدف نرسیدیم ولی به‌خاطر ۱۰ درصد عدم تحقق، نمی‌شود آن ۹۰ درصدی که به آن دست پیدا کردیم را کنار بگذاریم.
به نظرم تاریخ درباره‌ی این موضوع قضاوت بهتری خواهد کرد. ولی برجام یک تصمیم ملی و فوق رئیس‌جمهور بوده است؛ همه‌ی ارکان بودند. باید نتیجه‌ی آن را -خوب یا بد- دستمان بگیریم و درستش کنیم و نگذاریم از بین برود.
دولت درمورد گرانی‌ها ضعیف عمل کرد
وضعیت اقتصادی و گرانی‌ها چه نسبتی با مبارزه با آمریکا دارد؟
نمی‌شود آن را بی‌سمت بگذاریم؛ نه فقط آمریکا بلکه مناسبات بین‌المللی را باید در نظر بگیریم. تحریم‌هایی که کردند، تحریم‌های خیلی تندی است و همه‌ی بخش‌ها را تحت
تأثیر قرار داده است؛ به‌خصوص روی گردش مالی ما، ورود منابع خارجی به داخل، امکان تبدیل منابع، امکان فروش نفت و روی کل اقتصاد اثرات خاص خودش را گذاشته است. سهمش هم بالا است و کم نیست. البته به نظر من اگر کرونا نبود سهم آن روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کرد. ولی خب الان این اتفاق افتاده است و سهم آن هم قابل‌توجه است. البته این هم باید در نظر بگیریم که دولت می‌توانست این سهم را کمتر کند. یعنی وقتی که می‌بینیم یک دیوار سفتی در جلوی راه ما است، نباید دست روی دست بگذاریم یا کاری کنیم که دیوار بلندتر شود؛ بلکه باید کمی از دیوار فاصله بگیریم و کارهای داخلی خودمان را انجام دهیم. اینجا به نظر من دولت یک مقداری ضعیف عمل کرد یا به‌عبارتی نتوانست سیاست متناسب با این بحران را در درون خودش انسجام ببخشد.
درمورد سیاست خارجه باید به خواست مردم توجه شود
چرا برای تصمیمات مهم حوزه‌ی سیاست خارجی مردم همراهی ندارند؛‌ از جمله در نحوه‌ی رابطه با آمریکا؟
در این موضوع برای مردم جایگاهی پیش‌بینی نشده است. مردم باید این وسط چه کار کنند؟! راهبردی است که سیاست‌های کلان باید آن را مشخص کند و با اقتصاد فرق می‌کند. معیشت، کار و تلاش مردم با اقتصاد مرتبط است. ولی سیاست خارجی چیزی است که دولت‌مردان نظام باید به آن عمل کنند. مگر اینکه مردم بگویند «ما قبول نداریم می‌خواهیم رفراندوم کنیم» یا «ما قبول نداریم می‌خواهیم راهپیمایی کنیم». در جمهوری اسلامی چنین چیزی پیش‌بینی نشده است؛ قرار هم نبوده است که پیش‌بینی شود.
به نظر من چیزی که مهم است این است که دولت یا حاکمیت بیشتر به این توجه کند که الان ذائقه‌ی مردم چیست. ارزیابی اینکه ذائقه یا خواست مردم چیست هم روش‌های مختلفی دارد. چیزی که مشخص است این است که مردم این وسط نباید کاری بکنند و کاری هم از دست‌شان برنمی‌آید. حاکمیت باید به این موضوع توجه داشته باشد که مردم چه نگاهی دارند یا به‌عبارتی سرنوشت و مصلحت مردم یا مصلحت کشور در چیست و تصمیم بگیرند.
موضوع استیضاح منتفی است
آیا این مجلس امکان استیضاح روحانی را دارد یا دستوری برای استیضاح نکردن دارد؟
موضوع استیضاح که به نظر من یک موضوع منتفی است. همیشه مجالس در روزهای اول کارشان از این حرف‌ها می‌زنند. خودشان هم می‌دانند بی‌فایده است. یک تعداد نماینده هم این وسط تلف می‌شوند. بعضی نماینده‌های جدید فکر می‌کنند یک خبری است! مدام می‌آیند حرف می‌زنند، نامه می‌نویسند، یک ۵-۶ نفر هم جلو می‌افتند امضا جمع می‌کنند، بقیه هم در تله‌ی این ۵-۶ نفر گیر می‌افتند. جالب است که این ۵-۶ نفر زودتر از همه فرار می‌کنند، خودشان را می‌اندازند آن‌ور و بقیه را گرفتار می‌کنند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427492-2.jpeg
نمایندگانی که بَده می‌شوند
در این مجلس هم همین است. امروز را نگاه نکنید؛ ببینید ۴-۵ ماه پیش چه کسانی چه حرف‌هایی می‌زدند، الان درست برعکس آن را می‌گویند! یک تعداد که می‌گویند دیوار سفت است و قرار نیست استیضاح شود یا استیضاح به مصلحت مملکت نیست گرفتار می‌شوند، یک تعداد نماینده‌ی جدید هم که بندگان خدا فکر می‌کردند مجلس در رأس امور است و باید بیایند این حرف‌ها را بزنند، آن‌ها دارند بَده می‌شوند.
استیضاح بدون دخالت رهبر انقلاب هم منتفی بود
به نظر من موضوع استیضاح منتفی است و از اول هم مشخص بود که منتفی است، همیشه هم منتفی بوده است؛ حداقل در قواعد فعلی ما اصلاً چنین چیزی جواب نمی‌دهد. در شرایط کنونی هم که اصلاً امکان‌پذیر نبوده است که این اتفاق صورت بگیرد، چه رهبر انقلاب دخالت می‌کردند چه نمی‌کردند این موضوع منتفی بود. هیچ آدم عاقلی در شرایط کنونی مملکتش را به باد این نوع حرف‌ها نمی‌دهد. آن‌هایی هم که این حرف‌ها را زدند، دنبال سوءاستفاده‌ی خودشان بودند. الان هم بی‌نتیجه شده است.
البته من اعتقاد دارم آنهایی که روز اول این حرف‌ها را زدند، نتیجه‌ی کارشان را گرفتند؛ بالاخره حاکم شدند، مسئولیت‌ها را گرفتند، پست‌هایشان را گرفتند. الان هم یک مشت نماینده‌ی بندگان خدا ساده، گرفتار این شعارهای تندروی شدند. روحانی نه‌تنها به نظر من، بلکه طبق نظر رهبری و سایرین به کارش ادامه خواهد داد.
آیا روحانی می‌تواند بدون اجازه‌ی مقامات عالی استعفا دهد؟
نه آقای روحانی خودش استعفا می‌دهد و نه می‌تواند بدون اجازه‌ی آنها استعفا دهد. استعفا باید مورد پذیرش واقع شود. وقتی می‌گویند «نمی‌توانید استیضاح کنید» یعنی «نمی‌توانید استعفا بدهید».
هیچ‌کس جز رهبر انقلاب اسلامی طبل امیدواری نمی‌زند
ضعف و مواضع مجلس جدید چقدر در ناامیدی مردم مؤثر است؟
تمامی صداهای از درون کشور در حال زیاد کردن طبل ناامیدی است. حتی در درون دولت هم همین است. مجلس که صدای طبلش خیلی بالا است. من نمی‌بینم هیچ‌کس به‌جز رهبری طبل امیدواری بزند. تقریباً تمام ارکان دارند طبل ناامیدی می‌زنند، حتی در درون دولت.
نام شما

آدرس ايميل شما

غلام
Iran, Islamic Republic of
اگه توی این مجلس راهت میدادن مجلس خوبی بود هه هه هه هه 😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
دانا
Iran, Islamic Republic of
هر هفته یه مطلبی چاق کن خودتو گرم نگه کن خوبه خدا خدا خدا
راد
Iran, Islamic Republic of
که ده بشین بسه وقرب افتادی
مهران
Iran, Islamic Republic of
روزگاره باباجان گهی پشت به زین گهی زین به پشت
ماد
Iran, Islamic Republic of
ساسان کاندیدای پوششی نوروزی گزینه اصلی ولی هیچی توش درنمیاد
جوان
Iran, Islamic Republic of
از اون لیست 333 نفره یا ساسان یا حسن نوروزی بقیه سرکارند درسته حاجی
شادی
Iran, Islamic Republic of
خدایی اگه راهت میدادن هم همین افاضات را داشتی
دانش
Iran, Islamic Republic of
آن سبوبشکست وان پیمانه بریخت دنیا همینه بله هرکس ظلم کرد بدست یه ظالم دیگه....... 😪😪😪😪😪😪😪😪😪😪
بختیار
Iran, Islamic Republic of
جان خوت جای رانت هاجای پیمانکاریها
جای ......بایدباکسی مصاحبه بشه که دلسوزمردم ونظام باشه نه دلسوزپولی های که ازدستش گرفتن
امید
Iran, Islamic Republic of
آقای تاج گردون ضمن تشکر از شما و زحمات شما برای شهر گچساران در خصوص نظرتان در خصوص مجلس جدید باید بگم حداقلش اینه که طرفداران طیف شما به این مجلس رای ندادند که بخواهد برایمایشان دردناک باشد اما مجلسی که گروه سیاسی شما با سو استفاده از اعتماد مردم به آن ورود کردید و رئیس جمهوری که با ترساندن مردم به آنها قالب کردید و مردم به آن اعتماد کردند و حداکثر رای را دادند نه تنها هیچ کاری برای مردم نکرد که جیب آنها را خالی سرمایه های آنها را نابود و قشر کارگر را زیر خط فلاکت برد تاریخ ثابت کرده اصلاح طبلان و نوزاد آن طیف امید فقط جیب مردم را زده و تنها برای خود و خانواده هایشان مفید بوده و حتی کاری برای هواداران خودش نکرده! در حالیکه حداقل کار اصول گرایان رساندن نون به مردم بوده لذا خواهشا شما و طیف تان که ضمن نابود کردن اعتماد مردم آنها را بیچاره و بدبخت کردید از طیف دیگر انتقاد نکنید و به اشتباهات خودتان بیاندشید! نماینده ردیف اول شما آقای عارف بود که در کل مجلس قبل به اندازه آقای روشنفکر که فردی ناشناخته است در مجلس حرف نزد و از حقوق مردم دفاع نکرد! دیگر کسی به طیف شما رای نخواهد داد مگر اینکه امثال شما در شهرهای کوچک به مجلس راه پیدا کنید و گرنه اگر مردم حزبی بخواهند رای بدهند دیگر کسی به طیف شما رای نخواهد داد.بنده به شخصه خودم و بسیاری افراد که میشناسم هر چه در دوران آقای احمدی نژاد با تلاش و زحمت بدست آوردیم به خاطر اشتباهات آقای روحانی و تصمیمات مجلس شما در دوره ایشان از دست دادیم و هوز که هنوزه داریم میسوزیم تنها به خاطر اینکه به طیف شما اعتماد کردیم!!!!!!!!
همراه
Germany
حالا نه مجلس قبلی گل به سرمون زد ..
حالا نمیخواد تاجگردون هم بساد مظلوم نمایی کنه از همه این دولت ما خوردیم ضربه رو
همشون فیلمن
Iran, Islamic Republic of
این کشور زمانی به فنا رفت که تو نماینده شدی و ۸ سال مسئول بودجه نویسی اش بودی!!!
جریان ۸۰ و خورده ای شرکت های خودتو بگو ک چطور کمر اقتصاد و بودجه کشور رو شکست...
چرا حاشیه میری؟؟
داری میسوزی که از مجلس انقلابی انداختنت بیرون؟؟؟
ههههههه
بهادر
Iran, Islamic Republic of
قالیباف خوب بود اگه کمک تو می‌کرد 😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃
تاجدار
Iran, Islamic Republic of
دوره مباشری گذشته باباجان در 22 بهمن 57 جهت استحضار 😃😃😃😃😃😃😃😃😃
United States
به این میگن کارشناس که بدون ملاخظه سیاسی وجناحی مشکلات را بیان نمودند وازکارهای کارشناسی نشده خیلی راحت ایراد فنی میگیرد.به نظر مت تاجگردون یک کارشتاس خبره هست تد یک سیاسی وابسته به جناح وچنین افرادی واقعا حیف است نادیده گرفته شوند
باسلام و احترام
اینقدر اشتباه تایپی و املاء ی دارید که به سختی می توان نظر جنابعالی را خواند!!!!!
حقگو
Iran, Islamic Republic of
شما را به خدا به پیر به پیغمبر تاجگردون را برای همیشه فراموش کنید ملت متنفر است ملت از عامل تبعیض و پارتی بازی و بی عدالتی بیزار است اونوقت شما ازشون مصاحبه در مورد اصلاح اوضاع مملکت می گیرید!
Mohammad Reza
Italy
طرف را به ده ادرس خونه ی کدخدا را می پرسید
جمع کن عزیزم کاسه کوزه ت را
Iran, Islamic Republic of
کبنا از شما انتظار نمیرود که از یک چهره در پیشگاه خدا و خلق این همه مطلب بزارید. بدون شک حرفای تاجگردون در بین اهل علم و اهل حق هیچ طرفداری و هیچ خریداری ندارد که ندارد.
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان شما را به خدا سر وته پیامها را نزنید. وقتی مردم اعلام نفرت و انزجار می کنن از یک شخص تاریخ مجلس چرا کامنت ها را قیچی می کنید.
با تشکر انشاالله که توجه بفرمائید
Iran, Islamic Republic of
اقای تاج شما هم دل پری از این مجلس دارید و حرف خودتان را می زنید.
دلسوخته عدالت
Iran, Islamic Republic of
با دیدن قیافه غلام تاجگردون چهره مجسم نماینده تاریخ استان و بلکه کشور که بی انصافی در حق مردم بی پناه و مناطق محروم و در حق نیروهای نخبه را شکل ممکن دامن زد.

کاش دستگاه قضایی آنگونه که انتظار است به پرونده های امثال ایشان رسیدگی کند
امید
Iran, Islamic Republic of
متاسفم که با اینکه ما به خبرگزاری شما اعتماد داریم خبراها را سانسور و انتقادات از طیف این نماینده را منتشر نمی کنید!
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک اصلاح طلب می گوییم شما نه اصلاح طلب هستید نه اصولگرا بلکه منفعت طلب هستید و بدنبال منافع شخصی خودتان و اقوامتان هستید.انصاف هم خوبه اگر داشته باشید بعید می دانم با توجه به شناخت چند ساله که از شما دارم.
Iran, Islamic Republic of
حاج غلام من خودم چندتا از د شما و خانواده شما را دیدم بذارید آن چند خاطره خوش مردم گچساران ازشما باقی بماند و بیش تر از این خود را خراب نکنید
Iran, Islamic Republic of
کشور در شرایط فعلی از لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته است الف : کار نمایندگان مجلس در دوره قبل بود ب :کار ریس کمسیون برنامه و بودجه مجلس در دوره قبل بود ج :کار معمار اقتصادو امیر کبیر بود د : همه موارد
متین
Iran, Islamic Republic of
خخخخخ
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
بنده به سهم خودم از زحمات آقای تاجگردون کمال تشکر را دارم و همیشه قدردان ایشان هستم.سیاست تخصص میخواهد .متاسفانه جامعه ای که در آن زندگی میکنیم شرایط خوبی نداردو مختص به یک طیف خاص نمیشود.حقیقت تلخی است اما باید بپذیریم که برای بهتر شدن و سامان دادن نیاز به یک سری تغییرات اساسی است و این تغییرات هم به خودی خود اتفاق نمی افتد.
دشت
Iran, Islamic Republic of
وگرجوردرپادشاهی کنی
پس ازپادشاهی گدایی کنی (سعدی)
موسی
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب تاجگردون نماینده ی مقتدر استان .
خدارا شکر که در این مجلس حداقلی نیستی و از این منجلاب بیرون شدی .این مجلس هیچ کاری نکرده و نمی کنه و بدترین مجلس ایران خواهد شد گذر زمان اینو مشخص میکنه دولت روحانی با همه ی بدی هایی که داره شک نکن از دولت احمدی که همه ی در سایه ها پشتش بودن بهتره تا برجام منفعت داشته باشه کار اونها است و زمانی بد باشه کار روحانی و دولتشه این حرف ها دیگر خریدار نداره .
Iran, Islamic Republic of
حاجی ول کن این چیزها رو فقط بگو اون ماشین شاستی بلندی که توی مجلس بهت دادن چکارش کردی؟
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1