تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۴۲۰۳۴۴
در گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

خیرین به دیشموک توجه خاص دارند / کمیته امداد 30 درصد اشتغال زایی در استان ایجاد کرد / صدقات هر استانی برای همان استان هزینه می‌شود، برای سوریه و لبنان نمی‌رود / سال گذشته 7 میلیارد تومان ذکات جمع آوری شد

۱
خیرین به دیشموک توجه خاص دارند / کمیته امداد 30 درصد اشتغال زایی در استان ایجاد کرد / صدقات هر استانی برای همان استان هزینه می‌شود، برای سوریه و لبنان نمی‌رود / سال گذشته 7 میلیارد تومان ذکات جمع آوری شد
کبنا ؛قباد مبشری مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا ضمن تبریک ما ه مبارک رمضان گفت: از ابتدای برج 12 درگیر بیماری کرونا هستیم، با توجه به رسالت کمیته امداد در قبال 42 هزار نفر که جامعه هدف کمیته امداد هستند؛ در هفته اول شیوع این بیماری، با کمک برخی ادارات در استان، برای حدود 5 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد، سبد بهداشتی درنظر گرفتیم، 
مبشری اظهار کرد: در مرحله دوم خانواده‌هایی را شناسایی کردیم که مشکلات معیشتی داشتند و تحت پوشش کمیته امداد نبودند، از این قشر، به حدود 2 هزار خانواده مبالغی بین 150 تا 450 هزارتومان کمک‌های مالی کردیم، جمعاً 600 میلیون تومان هزینه شد که از طرف بنیاد مستضعفان جذب شده بود.
مبشری افزود: همچنین با رایزنی‌هایی که با بنیاد مستضعفان انجام دادیم مبلغ 2 میلیارد تومان جذب کردیم که برای کمک به غیرمددجوها درنظر گرفته شد.
وی در رابطه با اینکه چرا این مبالغ برای افراد غیرمددجو درنظر گرفته شده است گفت: تاکنون مردم به واسطه صندوق‌های صدقات به کمیته امداد کمک می‌کردند و در شرایط کنونی با وجود کسادی کار و معیشت ضعیف به خاطر بیماری کرونا، ما به این قشر از جامعه در حدی که می‌توانیم کمک می‌کنیم.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420344-1.jpg
مبشری افزود: پیش بینی کرده‌ایم که بین 8 تا 10 هزار خانوار غیرتحت پوشش کمک شود و اگر مبلغی باقی ماند، برای خانوارهای تحت پوشش درنظر گرفته شود.
مبشری بیان کرد: بنا این است که 42 هزار بسته معیشتی بین 100 تا 150 هزارتومان به 42 هزار خانوار تحت پوشش اعطا شود، کهان شاالله به کمک خیرین در قالب طرح آشپزخانه‌های طرح اطعام مهدوی انجام خواهد گرفت.
وی گفت: به همت کمیته امداد 313 آشپزخانه در کل کشور راه اندازی شده است، 7 تا از این آشپزخانه‌ها در مناطق مختلف استان راه اندازی شده است، هدف این است که هم غذای گرم و هم غذای جیره خشک را برای خانوارها درنظر بگیریم و همینطور تعداد آشپزخانه‌ها را افزایش دهیم.
مبشری اظهار کرد: خوشبختانه بنا بر دستور مقام معظم رهبری مبنی بر طرح «کمک مؤمنانه»، نهادهای مختلفی به این طرح پیوسته‌اند، و کمیته امداد نیز به این طرح پیوسته است، در «طرح 25 هزار بسته معیشتی» در مصلی امام خمینی یاسوج، 6 هزار بسته معیشتی از طرف کمیته امداد کمک شد، و ان شاالله بتوانیم به همه نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد، و دیگر نیازمندان غیرتحت پوشش بسته‌های معیشتی اعطا کنیم.
  
مبشری در رابطه با آسیب‌های اجتماعی دیشموک گفت: هر چند آسیب‌های اجتماعی مرتبط با نهادهای دیگری است، با این حال در کمیته امداد این تکلیف را بر خود دانستیم و یک نفر روانشناس را مستقر کردیم که در موضوعات آگاه سازی و حوزه زنان فعالیت کند و بتوانیم به یک راهکار برسیم.
وی بیان کرد: منطقه دیشموک به غیر از مسائل فرهنگی و ناآگاهی، به لحاظ اقتصادی، دچار فقر است. دیشموک یکی از مناطقی که تمرکز خود را در آنجا گذاشته‌ایم، سعی کردیم لوازم منزل و جهیزیه، کمک‌های نقدی، توجهات دانشجویی و دانش آموزی داشته باشیم.
وی افزود: یک خوابگاه دانش اموزی در منطقه داریم که به حدود 80 نفر از فرزندان مددجو خدمت داده می‌شود، بنا را بر این گذاشتیم که به دلیل آسیب پذیری بیشتر زنان در این منطقه، خوابگاه را از پسرانه تبدیل به دخترانه کنیم.
مبشری با انتقاد به مشکلات راه ارتباطی منطقه دیشموک، گفت: نبود جاده و صعب العبور بودن، باعث شده کمک‌ها و تلاش‌هایی که طی 40 سال اخیر انجام دهیم به چشم نیاید و کم باشد. لذا تا زمانی که این مشکل راه و جاده در این منطقه حل نشود، نمی‌توانیم به میزان کافی به مردم منطقه خدمت کنیم.
 
مبشری اظهار کرد: یکی از خیرین تا کنون 70 میلیون تومان به دیشموک کمک کرده است، لذا خیرین به دیشموک توجه خاص دارند.
وی گفت: بنا این است گزارشی تهیه شود، و برنامه جامعی برای موضوع اشتغال و محرومیت زدایی، آگاه‌سازی و آسیب شناسی اجتماعی برای دیشموک صورت گیرد، که تاکنون فقط مکاتبات برای نگارش این گزارش انجام شده است، ان شاء الله تابستان شاهد پیشرفت این طرح باشیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی در کهگیلویه و بویراحمد افزود: وارد مذاکره شده‌ایم که بتوانیم حدود 100 شغل در مناطق دوردست و روستاها در قالب تهیه گیاهان دارویی ایجاد کنیم، که در زمینه های اقتصادی مشکلات مددجوها کمتر شود.
  

مبشری اظهار کرد: طی چند سال اخیر کمیته امداد رویکرد توانمندسازی افراد در موضوع اشتغال را در پیش گرفته است، دولت و صندوق امداد ولایت کمیته امداد حمایت کرده‌اند و به مددجویان برای اشتغال زایی وام اعطا شده است.
وی افزود: در سال 98، 3 هزار و 31 طرح اشتغال زایی اجرا شد، و توانستیم 30 درصد اشتغال استان را تأمین کنیم. در سال 97 نیز آمار اشتغال زایی بیشتر از این بود، بنا داریم امسال طرح‌های اشتغال زایی را به 5 هزار طرح برسانیم، هر چند سال گذشته نیز درصدد هم افزایی بیشتری بودیم ولی به دلیل انتخابات و مسائل خاص انتخابات، و بعد از آن هم در اسفندماه به دلیل بیماری کرونا فعالیت‌های ما با مشکل مواجه شد، عملاً سه ماه آخر سال فعالیت‌های ما تحت تأثیر این مسائل قرار گرفت و هم افزایی در بحث اشتغال شکل نگرفت.
مبشری تصریح کرد: موضوع اشتغال موضوعی نیست که توسط یک دستگاه اتفاق بیفتد. بر اساس آمار، از کل سهم اشتغال زایی در کشور، 41 درصد اشتغال زایی مربوط به کمیته امداد است. در حالی که 41 درصد اعتبار به ما داده نشده است، حتی 20 یا 10 درصد هم داده نشده است، با اعتبارات کمی که در جامعه تزریق می‌کنیم درصد قابل توجهی از اشتغال را انجام  می‌دهیم.
وی افزود: تا حدود 80 درصد پایداری اشتغال داشته‌ایم. گاهی نسبت به چگونگی انجام گرفتن طرح اشتغال زایی انتقاد می‌شود، انحراف کلی را به کمترین میزان رسانده‌ایم، با این حال نمی‌توانیم بگوییم هیچ انحرافی نیست، کما اینکه ما پرونده‌های حقوقی برای برخی افرادی که می‌خواستند طرحی را صوری اجرا کنند تشکیل دادیم.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000420/nf00420344-2.jpg
مبشری ضمن تقدیر و تشکر از همکاری و تعامل بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته بانک‌ها همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و ما هم تعامل خوبی را با بانک‌ها شکل دادیم، اما انتظار داریم تفاهم نامه‌ها مورد استفاده مددجو قرار بگیرد، یا آنکه انتظار داریم همه بانک‌ها تعامل خوبی با ما داشته باشند، همانطوری که برخی بانک‌ها به خوبی کمک می‌کنند و تعامل دارند.
مبشری بیان کرد: در بحث جذب منابع و اشتغال برای روستاها جزء چند استان اول در کشور هستیم و رتبه خوبی داریم. با توجه به نام گذاری سال جدید، بنا داریم هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد در حوزه اشتغال زایی داشته باشیم، البته با توجه به بیماری کرونا، انتظار نیست که فصل اول فعالیت زیادی انجام بگیرد، اما پرونده سازی برای افراد متقاضی طرح اشتغال زایی را در این فصل داریم، در حال حاضر حدود 7 هزار پرونده متقاضی طرح اشتغال زایی تشکیل شده است.
وی اظهار کرد: حتی اگر شغل‌ها ناپایدار شوند، نمی‌توانیم بگوییم کار مددجو ایراد دارد، چون اشتغال هم از شرایط خوب با بد اقتصادی و تکانه‌های اقتصادی در کشور تأثیر می‌پذیرد و با وجود اینکه برخی واحدهای بزرگ اقتصادی که به دلیل شرایط نامساعد ورشکسته می‌شوند، نمی‌توانیم انتظار زیادی از برخی از فعالیت‌های خرد داشته باشیم. با این حال، بنا داریم با کمک بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، خیرین وارد بحث اشتغال زایی شویم.
  
مدیرکل کمیته امداد استان اظهار کرد: سال گذشته هم افزایی با گروه‌های جهادی پزشکی و عمرانی صورت دادیم، در لوداب، مارگون و مناطق دیگر فعالیت‌های خوبی صورت گرفت و حتی جراحی چشم داشتیم.
وی گفت: برای صرفه جویی در هزینه‌های سازمان، برخی ساختمان‌های ادارات را تجمیع کردیم، و در حال حاضر همه کارمندان ستادی ما در یک ساختمان مستقر هستند. مهمان سرا را از حالت استیجاری خارج کردیم.
مبشری اظهار کرد: در خصوص مشارکت خیرین، با مشارکت موسسه عترت ابوتراب برای کسانی که زمین داشتند و پروانه نگرفته‌اند، مسکن ساخته شده است. توسط سپاه پاسداران ساخت 650 مسکن برای مددجویان در حال تکمیل است.
مبشری در رابطه با طرحی برای واگذاری مساکن به محرومان روستایی گفت: در طرح مسکن محرومین، در سفر معاونت ریاست جمهوری، اعتبار ساخت 1500 باب مسکن را با مشارکت کمیته امداد و معاونت ریاست جمهوری جذب کرده‌ایم کهان شاالله تا بهمن ماه این مساکن تحویل داده می‌شود که بخشی از هزینه‌ها بصورت بلاعوض و بخشی بصورت وام خواهد بود.
مبشری در خصوص جذب اعتبار از طریق مشارکت‌های مردمی و همکاری خیرین گفت: اعتبارات از طریق مشارکت‌های مردمی برای تأمین کالاهای خانگی تأمین شد، همینطور سال گذشته دو تا از مؤسسات 2 هزار نفر از ایتام ما را تحت پوشش قرار دادند.
وی گفت: در رابطه با اشتغال زایی، برنامه ما این است که راهبر شغلی در این موضوع مشارکت داشته باشد و اشتغال زایی تخصصی‌تر دنبال شود.
مبشری تصریح کرد: بنا داریم با همکاری بسیج سازندگی حدود 1 هزار جهیزیه را برای هزار زوج جوان اماده کنیم، کهان شاالله اگر این هم افزایی شکل بگیرد اعتبار دو برابر خواهد شد.
مبشری با بیان اینکه سال گذشته 13 هزار فرد جدید را تحت پوشش کمیته امداد قرار دادیم، گفت: امسال متاسفانه بیشتر تأمین بودجه را بر اساس مشارکت خیرین و مشارکت‌های مردمی گذاشته‌اند، در سال 97 هیچ فرد در نوبتی را نداشتیم و همه افرادی که برای تحت پوشش قرار گرفتن نام نویسی کردند، تحت پوشش قرار دادیم.
مبشری با بیان اینکه، شاید هیچ نهادی نباشد که مثل کمیته امداد در بحث سیل به همه جامعه هدف خود رسیدگی کرده باشد، گفت: در بحث سیل فروردین سال گذشته حدود 3 و نیم میلیارد تومان اعتبار در قالب لوازم منزل، اشتغال‌های آسیب دیده، کمک‌های موردی و وام‌های قرض الحسنه موردی در اختیار قرار دادیم. همه منازل تحت پوشش قدیمی و جدید را بیمه کردیم، همینطور هزینه خسارت منازل آسیب دیده را پرداخت کردیم.
مبشری گفت: هسته‌ای با همکاری اساتید دانشگاهی با عنوان «محرومیت زدایی و مبارزه با فقر استان» در کمیته امداد شکل دادیم، از علم و اگاهی این اساتید در مسائل اجتماعی و اقتصادی استفاده می‌کنیم. امسال بنا داریم مراکز نیکوکاری را توسعه دهیم و به سمت کیفی شدن و تخصصی شدن ببریم، بطور مثال مراکز نیکوکاری حمایتی یا روانشناسی و مشاوره داشته باشیم. مراکز نیکوکاری ارتباط مالی با کمیته امداد ندارد، مراکز توسط خیرین ایجاد می‌شوند.
مبشری اظهار کرد: نه به عنوان یک مسئول، بلکه به عنوان یک خدمتگذار و شهروند می‌خواهم از خیرین و مسئولان تشکر کنم، چون هر مطالبه‌ای داشتیم، برآورده شد، بطور مثال در مورد دیشموک بنده فقط به این موضوع اشاره کردم، و سازمان حمایت کرد. بنابراین ما باید بخواهیم و مطالبه کنیم و پیگیر باشیم.
وی افزود: در سال گذشته در بحث ذکات، 7 میلیارد تومان جمع اوری و کمک کردیم، که حدود 3 میلیارد آن به خانواده‌های تحت پوشش تعلق گرفته است. در صدقات 2 میلیارد و 400 میلیون تومان مردم کمک کرده‌اند که در قالب جهیزیه، ساخت مسکن، درمان، دانش آموزی، کمک‌های موردی هزینه شد.
مبشری خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای توجه به ایتام و نیازمندان و کسانی است که مشکلاتی دارند، خیرین و مردم ما می‌توانند در این زمینه کمک کنند.
  
مبشری گفت: ما به عنوان واسطه هستیم، می‌طلبد که اعتمادسازی صورت بگیرد و رضایت مردم جلب شود، با وجود مشکلات و کم کاری‌هایی که گاها صورت می‌گیرد و مردم به واسطه این مسائل نارضایتی‌هایی دارند، اما خیلی از مسئولان کشور نیز دلسوزانه کمک می‌کنند.
مبشری با اشاره به اهمیت موضوع اطلاع رسانی، اظهار کرد: مردم باید بدانند ذکات و صدقاتی که به عنوان امانت به ما می‌دهند کجا و چگونه هزینه می‌شود و این باعث می‌شود افرادی که می‌خواهند کمک کنند شفاف‌تر و با آسودگی خیال کمک کنند. یکی از پایه‌های فعالیت ما، ایجاد ارتباط اعتمادبخش و تعامل با مردم است. همینجا از همه رسانه‌ها که در عرصه اطلاع رسانی به مردم کمک می‌کنند تشکر می‌کنم.
وی افزود: مطمئناً اگر با یک اطلاع رسانی، رسانه‌های ما بتوانند خیرین را جذب کنند، اجر معنوی نیز دارد. در سالهای گذشته متاسفانه شایعه و تخریبی شد، و گفته می‌شد صدقات کمیته امداد به سمت سوریه و لبنان می‌رود، در صورتی که اصلاً چنین چیزی نیست، حتی صدقات استان ما به استان دیگر نمی‌رود، صدقات یک شهرستان برای همان شهرستان هزینه می‌شود.
وی بیان کرد: گاها یک خبر کذب و جوسازی علیه نهادی می‌شود، در همان سالهایی که جوسازی صورت گرفت صدقات کشور کمتر شد، البته در استان ما چنین مسئله‌ای را نداشتیم، مردم غیور و دلسوز ما همچون گذشته کمک کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1