تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۵۰۴۰۸۵
کبنا گزارش می دهد؛
تصاویر و فیلم | سفر رئیس دانشگاه علمی و کاربردی کشور به یاسوج / علیاکبری: مراکز غیراستاندارد را تعطیل کردیم / انتقاد از مراکز و واحدهای استانی
۰
کبنا ؛رئیس دانشگاه علمی و کاربردی کشور وارد یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
به گزارش کبنا نیوز، محمد علیاکبری، رئیس جامع دانشگاه علمی و کاربردی کشور، صبح امروز (سهشنبه ۲۵ شهریور ماه 1404) در رأس هیئتی وارد یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
اکبری پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای استان و حضور در برنامه غبارروبی مقبره شهید گمنام دانشگاه یاسوج، با آیتالله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین ملاقات با یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نشست با اعضای اتاق بازرگانی و جلسه با کارکنان دانشگاه علمی و کاربردی از برنامه های رئیس دانشگاه علمی و کاربردی کشور است.
محمد علیاکبری، رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور، در نشست با کارکنان دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کیفیت آموزشی دانشجویان در تمام مراکز علمیکاربردی کشور باید بر اساس یک استاندارد باید صرفنظر از موقعیت جغرافیایی یا مالکیت مراکز مشخص ارزیابی و اجرا شود.
اکبری بر ضرورت ارتقاء کیفی مراکز، ساختار حقوقی شفاف و نقشآفرینی دانشگاه در توسعه مهارتمحور کشور تأکید کرد.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی کشور با بیان اینکه «ما متولی استاندارد آموزشی در کشور هستیم» اظهار کرد: همانطور که از یک برند تجاری انتظار داریم در همه شهرها کیفیت یکسانی داشته باشد، مراکز علمیکاربردی نیز باید خروجیهای علمی و مهارتی همسطح ارائه دهند.
علیاکبری گفت: بر اساس سطحبندی انجامشده، برخی مراکز از جمله مرکز فراجات بهعنوان مراکز نمونه کشوری شناخته شدهاند. اما در برخی استانها مانند همدان، شاهد ضعف در مراکزی مانند خانه کارگر بودهایم که نیاز به بازنگری دارد.
با مراکز فاقد صلاحیت برخورد میشود
وی افزود: در مواردی مراکز غیراستاندارد را تعطیل کردهایم و اگر لازم باشد، این روند ادامه خواهد داشت؛ البته از تعطیلی استقبال نمیکنیم، اما باید نظاممند عمل کنیم و مراکز جدید را با کیفیت مطلوب ایجاد کنیم.
علیاکبری به مشکلات حقوقی برخی مراکز اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران حقوقی، بخشی از چالشها برطرف شده اما هنوز مراکزی داریم که حتی حساب بانکیشان به درستی ثبت نشده است و انگار مالکیتش با دانشگاه نیست.
وی تأکید کرد: مراکز باید در هر سه بخش فعالیت کنند: مقطعدار، کوتاهمدت و مهارتی. صرفاً جذب دانشجو هدف نیست. دانشگاه علمیکاربردی باید بازوی مهارتی کشور باشد و این مهم نیازمند فعالیت گسترده در همه زمینههاست.
وی گفت: اگر مرکزی سههزار دانشجو دارد، این یک دستاورد بزرگ است؛ مراکز علمیکاربردی باید با عملکرد خود در کشور بدرخشند و شناخته شوند.
آینده در گرو پیوند با نهادهای تخصصی است
رئیس دانشگاه علمیکاربردی کشور اظهار کرد: در حال برنامهریزی برای ایجاد رشتهها با همکاری آموزشوپرورش، علوم پزشکی و بهزیستی هستیم، این تعاملها میتواند به کارآمدتر شدن رشتهها منجر شود.
علی اکبری در ادامه نشست با کارکنان دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اهمیت نقش مراکز در اشتغالزایی و توانمندسازی دانشجویان گفت: انشاءالله بهزودی شاهد افتتاح صندوق نوآوری و شکوفایی در سطح مراکز علمیکاربردی خواهیم بود. این اقدام در راستای ارتقاء مهارتآفرینی و ایجاد زیرساختهای اشتغال برای فارغالتحصیلان انجام میشود.
وی افزود: انتظار ما این است که دانشگاه علمیکاربردی بتواند فارغالتحصیل تمامعیار تحویل جامعه دهد؛ افرادی که مهارتمحور، آماده ورود به بازار کار و مورد نیاز صنعت و خدمات باشند. مراکزی که جمعیت دانشجویی بالاتری دارند، باید بیش از پیش در این مسیر گام بردارند.
علیاکبری تأکید کرد: ما تفاوت در فعالیت مراکز را میپذیریم؛ ممکن است یک مرکز در زمینه راهاندازی استارتاپ موفق عمل کند، دیگری صندوق اشتغال یا مرکز کاریابی راهاندازی کرده باشد و مرکز دیگر روی پژوهش و فعالیتهای فرهنگی تمرکز داشته باشد. مهم آن است که هر مرکز حضور مؤثر خود را در فرهنگ، پژوهش و مهارتآموزی اثبات کند.
وی با اشاره به فصل پذیرش دانشجو، گفت: خوشبختانه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در سال جاری عملکرد قابل توجهی در ساماندهی پذیرش داشته است. فرایند ثبتنامها بهموقع آغاز شد و فعلاً تا ۳۱ شهریور تمدید شده است. توصیه ما به مراکز این است که از این فرصت برای معرفی مؤثر خود به جامعه استفاده کنند.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی خاطرنشان کرد: هر مرکز باید در شهرستان خود بهدرستی خود را تبیین و معرفی کند. قرار نیست دانشگاه مرکزی شما را معرفی کند. مخاطب شما مردم همان منطقهای هستند که در آن فعالیت میکنید. تبلیغ باید هدفمند، دقیق و بر پایه معرفی قابلیتها و شایستگیها باشد، نه صرفاً برای جذب دانشجو.
وی افزود: آنچه باعث موفقیت یک مرکز میشود، افزایش کارآمدی، رعایت ضوابط و حرکت در چارچوبهای دانشگاه است. تخلف یا سستی در این حوزهها نهتنها کمکی نمیکند، بلکه به اعتبار مراکز آسیب میزند.
علیاکبری با انتقاد از کندی در پاسخگویی برخی مراکز و واحدهای استانی، تأکید کرد: گزارشدهی شفاف، تأمین اطلاعات بهموقع و رفع ابهامها نسبت به وضعیت مراکز از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود. نباید گزارشی ارائه شود که باعث ایجاد شبهه درباره کیفیت یا عملکرد یک مرکز شود.
وی در ادامه گفت: همانطور که از یک محصول یا برند انتظار داریم در همه شهرها کیفیت یکسانی داشته باشد، خروجیهای دانشگاه علمیکاربردی نیز باید در سراسر کشور به یک استاندارد مشخص متعهد باشند.
وی با اشاره به کیفیت فارغالتحصیلان دانشگاه در سطح کشور گفت: در بسیاری از نقاط کشور، دانشآموختگان علمیکاربردی باعث افتخار ما هستند و در مشاغل مهم و تخصصی مشغول به کارند. این افتخار حاصل تلاش مدیران، مدرسان و کارکنان مراکز است و باید این مسیر تقویت شود.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی افزود: همه ما پیشینه معلمی داریم و به این نقش افتخار میکنیم. باید این معلمی را در دانشگاه هم معنا کنیم؛ یعنی خروجیهایی تحویل جامعه بدهیم که بتوانند در رشد کشور نقش مؤثر داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به انتخاب مدرسان در مراکز آموزشی، گفت: در انتخاب مدرس دقت کافی داشته باشید. باید مصاحبههای حرفهای و دقیق انجام شود و صلاحیت علمی و مهارتی افراد بهدرستی ارزیابی گردد. گاهی دیده شده که افراد فاقد صلاحیت به کار گرفته شدهاند که این موضوع به وجهه دانشگاه آسیب میزند.








.jpg)

به گزارش کبنا نیوز، محمد علیاکبری، رئیس جامع دانشگاه علمی و کاربردی کشور، صبح امروز (سهشنبه ۲۵ شهریور ماه 1404) در رأس هیئتی وارد یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شد.
اکبری پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای استان و حضور در برنامه غبارروبی مقبره شهید گمنام دانشگاه یاسوج، با آیتالله سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین ملاقات با یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نشست با اعضای اتاق بازرگانی و جلسه با کارکنان دانشگاه علمی و کاربردی از برنامه های رئیس دانشگاه علمی و کاربردی کشور است.
محمد علیاکبری، رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی کشور، در نشست با کارکنان دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کیفیت آموزشی دانشجویان در تمام مراکز علمیکاربردی کشور باید بر اساس یک استاندارد باید صرفنظر از موقعیت جغرافیایی یا مالکیت مراکز مشخص ارزیابی و اجرا شود.
اکبری بر ضرورت ارتقاء کیفی مراکز، ساختار حقوقی شفاف و نقشآفرینی دانشگاه در توسعه مهارتمحور کشور تأکید کرد.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی کشور با بیان اینکه «ما متولی استاندارد آموزشی در کشور هستیم» اظهار کرد: همانطور که از یک برند تجاری انتظار داریم در همه شهرها کیفیت یکسانی داشته باشد، مراکز علمیکاربردی نیز باید خروجیهای علمی و مهارتی همسطح ارائه دهند.
علیاکبری گفت: بر اساس سطحبندی انجامشده، برخی مراکز از جمله مرکز فراجات بهعنوان مراکز نمونه کشوری شناخته شدهاند. اما در برخی استانها مانند همدان، شاهد ضعف در مراکزی مانند خانه کارگر بودهایم که نیاز به بازنگری دارد.
با مراکز فاقد صلاحیت برخورد میشود
وی افزود: در مواردی مراکز غیراستاندارد را تعطیل کردهایم و اگر لازم باشد، این روند ادامه خواهد داشت؛ البته از تعطیلی استقبال نمیکنیم، اما باید نظاممند عمل کنیم و مراکز جدید را با کیفیت مطلوب ایجاد کنیم.
علیاکبری به مشکلات حقوقی برخی مراکز اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران حقوقی، بخشی از چالشها برطرف شده اما هنوز مراکزی داریم که حتی حساب بانکیشان به درستی ثبت نشده است و انگار مالکیتش با دانشگاه نیست.
وی تأکید کرد: مراکز باید در هر سه بخش فعالیت کنند: مقطعدار، کوتاهمدت و مهارتی. صرفاً جذب دانشجو هدف نیست. دانشگاه علمیکاربردی باید بازوی مهارتی کشور باشد و این مهم نیازمند فعالیت گسترده در همه زمینههاست.
وی گفت: اگر مرکزی سههزار دانشجو دارد، این یک دستاورد بزرگ است؛ مراکز علمیکاربردی باید با عملکرد خود در کشور بدرخشند و شناخته شوند.
آینده در گرو پیوند با نهادهای تخصصی است
رئیس دانشگاه علمیکاربردی کشور اظهار کرد: در حال برنامهریزی برای ایجاد رشتهها با همکاری آموزشوپرورش، علوم پزشکی و بهزیستی هستیم، این تعاملها میتواند به کارآمدتر شدن رشتهها منجر شود.
علی اکبری در ادامه نشست با کارکنان دانشگاه علمیکاربردی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اهمیت نقش مراکز در اشتغالزایی و توانمندسازی دانشجویان گفت: انشاءالله بهزودی شاهد افتتاح صندوق نوآوری و شکوفایی در سطح مراکز علمیکاربردی خواهیم بود. این اقدام در راستای ارتقاء مهارتآفرینی و ایجاد زیرساختهای اشتغال برای فارغالتحصیلان انجام میشود.
وی افزود: انتظار ما این است که دانشگاه علمیکاربردی بتواند فارغالتحصیل تمامعیار تحویل جامعه دهد؛ افرادی که مهارتمحور، آماده ورود به بازار کار و مورد نیاز صنعت و خدمات باشند. مراکزی که جمعیت دانشجویی بالاتری دارند، باید بیش از پیش در این مسیر گام بردارند.
علیاکبری تأکید کرد: ما تفاوت در فعالیت مراکز را میپذیریم؛ ممکن است یک مرکز در زمینه راهاندازی استارتاپ موفق عمل کند، دیگری صندوق اشتغال یا مرکز کاریابی راهاندازی کرده باشد و مرکز دیگر روی پژوهش و فعالیتهای فرهنگی تمرکز داشته باشد. مهم آن است که هر مرکز حضور مؤثر خود را در فرهنگ، پژوهش و مهارتآموزی اثبات کند.
وی با اشاره به فصل پذیرش دانشجو، گفت: خوشبختانه حوزه معاونت آموزشی دانشگاه در سال جاری عملکرد قابل توجهی در ساماندهی پذیرش داشته است. فرایند ثبتنامها بهموقع آغاز شد و فعلاً تا ۳۱ شهریور تمدید شده است. توصیه ما به مراکز این است که از این فرصت برای معرفی مؤثر خود به جامعه استفاده کنند.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی خاطرنشان کرد: هر مرکز باید در شهرستان خود بهدرستی خود را تبیین و معرفی کند. قرار نیست دانشگاه مرکزی شما را معرفی کند. مخاطب شما مردم همان منطقهای هستند که در آن فعالیت میکنید. تبلیغ باید هدفمند، دقیق و بر پایه معرفی قابلیتها و شایستگیها باشد، نه صرفاً برای جذب دانشجو.
وی افزود: آنچه باعث موفقیت یک مرکز میشود، افزایش کارآمدی، رعایت ضوابط و حرکت در چارچوبهای دانشگاه است. تخلف یا سستی در این حوزهها نهتنها کمکی نمیکند، بلکه به اعتبار مراکز آسیب میزند.
علیاکبری با انتقاد از کندی در پاسخگویی برخی مراکز و واحدهای استانی، تأکید کرد: گزارشدهی شفاف، تأمین اطلاعات بهموقع و رفع ابهامها نسبت به وضعیت مراکز از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود. نباید گزارشی ارائه شود که باعث ایجاد شبهه درباره کیفیت یا عملکرد یک مرکز شود.
وی در ادامه گفت: همانطور که از یک محصول یا برند انتظار داریم در همه شهرها کیفیت یکسانی داشته باشد، خروجیهای دانشگاه علمیکاربردی نیز باید در سراسر کشور به یک استاندارد مشخص متعهد باشند.
وی با اشاره به کیفیت فارغالتحصیلان دانشگاه در سطح کشور گفت: در بسیاری از نقاط کشور، دانشآموختگان علمیکاربردی باعث افتخار ما هستند و در مشاغل مهم و تخصصی مشغول به کارند. این افتخار حاصل تلاش مدیران، مدرسان و کارکنان مراکز است و باید این مسیر تقویت شود.
رئیس دانشگاه علمیکاربردی افزود: همه ما پیشینه معلمی داریم و به این نقش افتخار میکنیم. باید این معلمی را در دانشگاه هم معنا کنیم؛ یعنی خروجیهایی تحویل جامعه بدهیم که بتوانند در رشد کشور نقش مؤثر داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به انتخاب مدرسان در مراکز آموزشی، گفت: در انتخاب مدرس دقت کافی داشته باشید. باید مصاحبههای حرفهای و دقیق انجام شود و صلاحیت علمی و مهارتی افراد بهدرستی ارزیابی گردد. گاهی دیده شده که افراد فاقد صلاحیت به کار گرفته شدهاند که این موضوع به وجهه دانشگاه آسیب میزند.

.jpg)