تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۳
کد مطلب : ۴۵۱۵۷۳
با ارسال متنی مطرح شد

جوابیه اداره منابع طبیعی لنده در خصوص خبر کبنانیوز

۰
کبنا ؛اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان لنده در رابطه با خبر درج شده در سایت کبنا نیوز مبنی بر آفت درختان شهرستان لنده جوابیه ای به این پایگاه خبری ارسال کرد.
به گزارش کبنا نیوز؛ جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لنده به شرح زیر است.
خدای را سپاس می‌گوییم در حالی که در شهرستان‌های همجوار، متخلفین و سوداگران چوب و زغال، فقر مردم را بهانه‌ای جهت دست درازی به سرمایه‌های ملی می‌دانند، ولی در شهرستان لنده مردم شریف و طبیعت دوست شهرستان همسو با ادارات متولی، پیگیر صیانت و حفاظت از عرصه‌های ملی به خصوص درختان بلوط می‌باشند. در خصوص آفت برگخوار بلوط که در سال جاری گریبان جنگل‌های بلوط زاگرس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان را گرفته مطالب زیر به سمع و نظر مردم شریف و طبیعت دوست می‌رساند. براساس آمار جمع‌آوری شده آفت برگخوار بلوط بالغ بر ۲۶ هزار هکتار از جنگل‌های استان در شهرستان‌های باشت، کهگیلویه و لنده را فرا  گرفته و براساس نقشه‌برداری و پایش صورت گرفته از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده در طی دو مرحله، میزان ۴۵۰ هکتار از جنگل‌های بلوط منطقه آب بهاره و تلخه‌زار و چهکارد در جنوب غربی شهرستان و هم مرز با شهرستان بهبهان و جنگل‌های اطراف روستا‌های شیتاپ و سرتنگ لنده تا روستای مونه و منطقه بنک در مجاورت شهرک شهید رجایی به مساحت ۱۵۰هکتار دچار این آفت شده است.




دوره رشد این آفت دارای چهار مرحله تخم، لارو(کرم)، شفیره و پروانه می‌باشد. با توجه به بازدید‌های صورت گرفته توسط ریاست محترم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و کارشناسان این سازمان در خرداد امسال، روش تلفیقی را برای مبارزه با این آفت پیشنهاد دادند. و اینکار بصورت الگویی در ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های مناطق دشمن زیاری و چارؤسا شهرستان لنده صورت گرفت و این مناطق علیرغم مخالفت انجمنهای زیست محیطی با محلول باکتریایی بی‌تی، محلول پاشی گردید. با توجه به اینکه محلول فوق در محدوده دمایی ۱۵ تا ۲۵ درجه کارایی دارد و در تابستان نتیجه مؤثری نداشته است. و در حال حاضر به نظر می‌رسد که بهترین شیوه مبارزه، از بین رفتن و کاهش جمعیت پروانه فوق است. با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق اداره کل مقرر گردید با تأمین اعتبار لازم با اجرای تله نوری در مناطق آلوده مبارزه با آفت فوق را در مرحله پروانه در دستور کار قرار گیرد. لازم به توضیح است در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با محلول بی‌تی در اواخر فصل زمستان مناطقی آلوده به آفت در بخش موگرمون شناسایی و مبارزه گردید و نتیجه مطلوب به دست آمده و جلوی گسترش آفت گرفته شد. باید به این نکته توجه شود آفت فوق در مرحله کرم (لارو) اقدام به خوردن سبزینه برگ‌های درخت بلوط می‌کند و در صورت مهیا شدن شرایط برگ‌های درخت مجدداً سبز می‌شود. بطوری که در حال حاضر و پس از بارندگی‌های اخیر برگ درختان فوق در حال سبز شدن می‌باشد. و خود درخت سالم بوده و محصول بلوط به خوبی بر رو آن‌ها نمایان است. و هرگونه قطع و سرشاخه زنی درختان فوق ممنوع بوده و با متخلف برخورد قانونی خواهد شد.‌ امید آن می‌رود با تحقیقات بیشتر بر روی این آفت که به نظر می‌رسد به دلایلی نظیر خشکسالی، آتش سوزی‌های سال‌های گذشته و از بین رفتن موجوداتی که پارازیت این آفت بوده، شخم در زیر اشکوب درختان و سایر عوامل به راه حلی صحیح و علمی با محوریت حفظ محیط زیست بتوان این آفت را نابود و طراوات به جنگل‌های بلوط زاگرس برگردد.
​​​​​​​
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1