تاریخ انتشار
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۳۴۴۳۹
در استان چهارمحال و بختیاری صورت می‌گیرد؛

(تصاویر) مراسم عزاداری سنتی بختیاری

۱۰
کبنا ؛در ایل بختیاری هرگاه کسی از دنیا می‌رود تمامی اعضای طایفه وی ماتم زده می‌شوند، بطوریکه انگار نزدیکترین و عزیزترین فرد خانواده را از دست داده اند. غسل میت، خواندن نماز برجنازه، تلقین، تدفین و خاکسپاری توسط افرادی انجام می‌شود که باسواد هستند.
به گزارش کبنا، خویشان، بستگان و همسایگان برای بهتر برگزار کردن مراسم به صورت نزدیک و تنگاتنگ با هم همکاری می‌کنند. گروهی از نزدیکان مهمانان را به داخل مجلس هدایت کرده و پس از قرائت فاتحه از آنان تشکر کرده و پذیرایی می‌کنند.
زمانی که مهمانان قصد ترک مجلس را دارند پیش بزرگان مجلس رفته و به آنان تسلیت می‌گویند. پذیرایی از کسانی که در خاکسپاری شرکت کرده‌اند فقط نوعی خورش تهیه می‌کنند که در اصطلاح محلی به آن «سرمزاری» می‌گویند.
زنان مسن‌تر در مراسم عزاداری با صدایی حزن آلود اشعاری را در مدح فرد فوت شده می‌خوانند که به آن «گاگِرِو» می‌گویند. وقتی شخصی مرحوم می‌شود، خانواده و بستگان و حتی آشنایان دورتر هم به مدت یک سال لباس عزا (لباس مشکی) می‌پوشند.
بختیاری‌ها برای کمک به خانوادهٔ متوفی و برای تأمین مخارج مراسم عزاداری که معمولاً سنگین هم هست، به آن‌ها کمک می‌کنند. این کمک‌ها در گذشته به صورت اجناس مورد نیاز مانند دادن گوسفند یا قند و بعد‌ها برنج بوده و امروزه به صورت نقدی هم کمک می‌کنند و هرشخص به فراخور توانایی یا توافق محلی مقداری پول به آن‌ها کمک می‌کند.
شلیک گلوله در مراسم خاکسپاری، سوم، هفتم و زمان مراسم کتل، نشانگر ارزش، احترام و بزرگداشت متوفی است.





































 
نام شما

آدرس ايميل شما

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
معمای علیرضا بیرانوند

معمای علیرضا بیرانوند

اگر علیرضا حرفه‌ای فکر کند و فقط به پرسپولیس فکر نکند چه؟ شاید برایش چند گزینه در دسترس ...
نامزدها در انتظار 7 رأی

نامزدها در انتظار 7 رأی

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت نامزدها خبر داده و وعده داده است تا پایان مهلت ...
1