تاریخ انتشار
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۴۲۸۰۱۴
کبنا گزارش می‌دهد‌؛

افزایش نگران کننده دله دزدی در کهگیلویه

۵
کبنا ؛مأموران تلاش زیادی برای آرامش و رفاه مردم دارند و حضور آنها سبب شده تا مخلان نظم و امنیت سرجای خود بنشیند و یا جرأت نکنند که از سوراخ‌‌های خود بیرون بیایند. با این وجود متأسفانه به دلیل نبود آموزش کافی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند که لازم است دستگاه‌های فرهنگی، اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد پای کار بیایند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت حضوری (با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و یا آنلاین برای رسیدن به جامعه ایده‌آل کوشش کنند. در ادامه گزارشی را صرفاً برای اطلاع مسوولان متولی امر ارائه دادیم و مبنی بر نادیده گرفتن خدمات و تلاش دستگاه‌های حافظ آرامش، جان و مال مردم نیست.
در بازدید یکی از مجتمع‌های ورزشی شهر دهدشت به موضوع عجیبی برخوردیم؛ اسکلت فلزی که درست در زیر فن‌های گرمایشی و سرمایشی سالن ورزشی تازه تأسیس ۱۲۰۰ نفری دهدشت طراحی شده بود، از ناحیه تکیه گاه با دستگاه هوابرش قطع و علاوه بر اینکه خسارت بسیاری از حیث ایمنی_مادی به کارفرما یا پیمانکار وارد می‌کرد، زنگ خطری است برای جامعه که دزدی‌ها و دزدها ریز و درشت نشناخته و به هیچ چیزی رحم نخواهند کرد.
سؤال اینجاست چند قطعه آهن دزدی هر مبلغ ریالی داشته باشد، چند ده برابر به کل ساختار و طراحی اسکلت یاد شده ضرر مادی و چه بسا در صورت عدم اصلاح و استحکام اسکلت، شاهد ضررهای جانی نیز می‌بودیم؛ اما این دله دزدی‌ها از کجا و آیا در جامعه اطراف تا به امروز با این شکل دله دزدی‌های مواجه شده بودیم؟
در سنن گذشته کمتر با لفظ معتادان متجاهر در شهرهای کوچکی نظیر دهدشت مواجه بودیم، اگرچه معتاد بودند اما دزد و خانه به دوش نبودند؛ اما آنچه مسلم است ترویج اعتیاد، گرانی، سوء مدیریت مدیران ارشد استانی، تعطیلی پروژه‌های عمرانی و راندمان نه چندان مطلوب نماینده مردم کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی، نبود کارخانه و کار، ناامیدی از آینده مابین جوانان مانده از تحصیل، کرونا، تحریم‌ها و نهایتاً بحران اقتصادی حاکم بر کشور آثار سوءش را نیز بر شهرستان کوچکی چون محل سکنای ما چه بسیار از خود بروز و نشان داده است.
افزایش آمار سرقت کابل برق، صندوق‌های صدقه، احشام عشایر و روستاییان، دریچه‌های فاضلاب، تابلوهای راهنمایی و راهداری، سرقت از منابع عمومی چون شیرآلات و شیلنگ‌های پارک‌ها و فضاهای سبز، اموال دولتی، کنتور آب، ضبط و باتری ماشین، باز کردن صندوق عقب و کاپوت خودرو با ادوات مختلف و خالی کردن محتویات، قالپاق و حتی لاستیک‌های خودروها، لامپ و دوربین‌های مداربسته مغازه‌ها، ابزار آلات ساختمانی و هر آنچه از دست نو دزدها ساخته است، سبب شده تا نگرانی‌های ایجاد شود. شهر دهدشت یکی از امن‌ترین شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور به شمار می‌رود. اکنون جای خالی سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی احساس می‌شود تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی این آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند و نگرانی‌ها از باب این سرقت‌های خرد نیز از بین برود.

کهگیلویه سوای از جو کشور نیست و به همین دلیل کارشناسان اجتماعی به این موضوع نیز ورود کرده و از نگاه آنان، افزایش بیکاری‌های ناشی از کرونا و تشدید مشکلات اقتصادی از جمله دلایل افزایش سرقت در ماه‌های اخیر بوده است. کلیپ‌های زیادی در فضای مجازی امروز دست به دست می‌شوند که پلیس تذکرهای مختلفی به سرنشینان خودروها در مقابله با کیف و موبایل قاپ‌ها می‌دهد، اما نو دزدهای دله دزد که اکثراً برای بار اول مرتکب جرم می‌شوند، به هیچ چیزی برای سرقت بد میلی نشان نمی‌دهند، کیف، موبایل و یا کفش دزدی از آپارتمان‌ها در شهرهای بزرگتر که البته این اتفاقات بی‌تأثیر از شرایط روز نیست.
روی آوردن به سرقت به همان اندازه که گذشتن از حیثیت و آبروی خانواده‌هاست، سنگین‌تر از آن عاقبتی است که برای دله دزدها که قریب به اکثر سن و سالی پایین دارند بسی گران تمام می‌شود؛ چرا که بزه ارتکابی‌شان علاوه بر ایجاد رعب و وحشت و حس ناامنی در جامعه می‌تواند مسیر زندگی مرتکبان را حتی با یک اشتباه به آنجایی که نباید، هدایت کرده و آینده نامعلومشان را زیر و روتر کند.
اگر چه نهادهای مسئول به این دلیل که مستقیماً به این بزهکاران در تقابل‌اند، بالا بردن هزینه جرم برای مجرمان را تنها راهکار تقابل می‌دانند، اما غافلیم از آنکه هرگاه عامل بزه فشار اقتصادی نباشد، واهمه بسیاری ایجاد می‌کند اما وقتی دغدغه و هوس مصرف مواد مخدر و در پاره‌ای تأمین برخی از مایحتاج‌های ابتدایی معیشتی است، قطعاً کارساز نبوده و تنها یک قربانی به صدها قربانی دله دزدی در زندان‌ها اضافه کرده‌ایم. نهایتاً در این شرایطی که شیوع ویروس مرگبار کرونا رونق اقتصادی را تقریبا به تعطیلی کشانده است، بهتر است که برنامه‌های مدون کوتاه مدت و بلند مدت طراحی و با ارائه آموزشی‌های موثر و بالا بردن مشارکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌های ریش سفیدان، بزرگان، خیرین و جامعه دانشگاهی در راستای کمک‌های مومنانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی قدم برداریم. هر چند برخی از دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی این روزها به  بهانه کرونا دست از فعالیت برداشته‌اند.

--------------------------------------
بیژن کاظمی کیان
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بعضی از نخبه نماها و روغنفکران حتی در مباحث خود که البته مخاطبی هم ندارند نظام اسلامی را پرخاشگرانه وبا تشویش اذهان عمومی زیر سوال میبرند غافل از انکه اینگونه ادبیات بی پایه واساس فقط ذهن وافکار خودشان را روغنکاری میکنند . کسی که وظیفه نماینده مجلس درقوه مقننه را نمیداند چه انتظاری هست که مشکلات وآلام مردم را بررسی وبه اشتراک بزارد وقتی شخص نماینده مردم را که هشتاد هزار نفر به ایشان رای داده است به بزه ودله دزدی ووو ربط میدهد بجز نگرانی وعقده وکینه بیجا نسبت به مردم وشخص نمایده نمیتواند ودرجایگاهی نیست که مشکلات ومعضلات مردم فهیم وعزتمدار وانقلابی یک شهرستان را به سمع ونطر مردم برساند .
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه با قاطعیت برخورد نمی کنه این علت افزایش دزدی هاست
میلاد
Iran, Islamic Republic of
دلیل ش هم بنویس به چه خاطر دزدی میکنن مسخره
میلاد
Iran, Islamic Republic of
دلیل ش هم بنویس به چه خاطر دزدی میکنن مسخره
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اخباری در این رابطه شنیدم که کاها بعضی شرکتهای طرف قرار دارد دولتی با همدستی سارقین در مجتمع الهیه یاسوج ۶ عدد منحول های این مجتمع را به سرقت بردند.و ماشین دوتا از همسایه ها افتاده تو چاله ،مردم به اداره آب فاضلاب مراجعه کردند وبا بی حرمتی ،مسولین رو برم شدن .از دادستان محترم استان درخواست داشتند موضوع پی گیری و دستور قضایی در این زمینه صادر شود.
حقگو
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز لطف کنید در مورد وظایف نماینده بیشتر مطالعه کنید.
مگه تازه به قول شما دله دزدی در دهشت رواج پیدا کرده، اول بیان شاه دزدانی که تا دیروز شاطر نانوا و گاری دار بودند را ارشاد کنند، اونوقت بقیه خوشون درست میشه ،چون این خرده دزدان اون بزرگ دزدان را لگوی خود قرارداده اند.
🤣🤣از این پس اگه بارون ونیومد یا سیل اومد تقصیر نماینده یا نمایندگان هست. لطفا واقع بین باشید.
التماس تفکر
Asvar
Iran, Islamic Republic of
از قدیم دزد بودن و هستند
دزدهای معروفند..سگ دزدی
خودتون هم مقاله مینویسید و تایید میکنید
90
Iran, Islamic Republic of
شرایط فجیع اقتصادی باعث این فجایع شده. حتی بدتر هم میشه
عبدالله زاده
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما/که با دزدان برخورد نمیکنه.
پرس
Iran, Islamic Republic of
نمایندمون هم بسیار عالیه و کارهای زیادی انجام داده شهرمون هم حرف نداره نویسنده خودش مشکلاتی داره بی ربط نوشته
Iran, Islamic Republic of
هااااا پ بگو ی چی هسه نماینده هرجا ایره من چرته زیاد کار انجام دایه زمنده
خ ج
United States
باعرض سلام وخسته نباشیدمحضرفرماندهان عزیزوجان برکف اقتداروامنیت به نظربنده وآن چیزی که دارم میبینم ودربین مردم زندگی میکنم ضعف به وضوح پیداست
Romania
از که تا بحال دله دزدی از افتابه به ماشین رسیده حتما از موقع اختلاسهای چند هزار ملیاردی !
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
1