تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : ۴۲۳۴۵۱
گزارشی از زیرساخت‌های بورس در کهگیلویه و بویراحمد؛

مزه بورس در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد

۵
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد با ۹ شهرستان و ۷۳۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی کشور واقع شده است، این استان به لحاظ صنعت، گردشگری، راه‌های ارتباطی و توسعه‌ای از امکانات بسیار کمی برخوردار است، شهرنشینی سه شهرستان بویراحمد، کهگیلویه، و گچساران مسبوق به سابقه است، ولی شش شهرستان دیگر این استان که در یک دهه اخیر به شهرستان ارتقاء یافتند و از کمترین امکانات رفاهی، توسعه‌ای و شهری برخوردار نیست یکی از این شهرستان‌ها لنده است.
حرف از محرومیت مناطق مختلف استان که می‌شود حکایت شهرستان لنده چیز دیگری است، شهرستانی که مردم آن برای دسترسی به امکانات اولیه همچنان اندر خم یک کوچه‌اند. شهرستان ۲۱ هزار نفری لنده با پنج هزار و ۵۶۰ خانوار، ۴۱ درصد جمعیت روستایی و ۵۹ درصد جمعیت شهری در ۳۵۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
اما حکایت ذیل مربوط به بخش کوچکی از شهرستان لنده است که نام این شهرستان را بر سر زبان‌ها انداخت.
روستای مال ملأ در ۴ کیلومتری شهر لنده در شهرستانی به همین نام وجمعیتی حدود ۷۵۰ نفر قرار دارد.
 صبح یکی از روزهای تابستان سال ۹۹ سکوتی همه روستا را فراگرفته بود و ساکنان در انتظار شنیدن پیامی بودند.
ساعت 7:30 صبح از بلندگوی تنها مسجد روستای مال ملأ پیام اعلام شد، پیام به این مضمون بود"امروز اینترنت در روستا ضعیف است کسانی که از وای فای مغازه آقای رستمی استفاده می‌کردند باید به جای دیگری مراجعه کنند چرا که اینترنت امروز قطع است."
 ساعتی بعد تعداد زیادی از اهالی روستا جوان و میانسال، زن و مرد سوار بر موتور، دوچرخه، انواع خودروهای سواری و وانت و حتی تراکتور در مسیر چهار کیلومتری روستای مال ملأ به سمت شهر لنده حرکت کردند.
در طول مسیر تا رسیدن به شهر تعدادی از جوانان گوشی‌های خود را مرتب چک می‌کردند و هر یک ناسزایی می گفتندکه چرا اینترنت در این منطقه این قدر ضعیف است.
به شهر که رسیدندهرچند نفری به محله‌ای وارد شدند، تعدادی وارد مغازه دوستان وعده‌ای به منزل بستگان خود رفتند و بالاخره هرکسی به محل مورد نظر خود رفت.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423451-1.jpg
آغاز این حکایت از ۱۲ سال پیش
محمدی از اهالی این روستا سال‌های آخر خدمتش را در یکی از بانک‌های لنده می‌گذراند، درآمد کارمندی زندگی خوبی برایش فراهم کرده بود، اما با بزرگتر شدن بچه‌ها دغدغه او برای آینده فرزندانش بیشتر شد به همین دلیل به توصیه یکی از همکارانش اندک پس اندازی که در سال‌ها خدمت ذخیره کرده بود را وارد بازار بورس کرد.
 او از بورس و فعالیت در آن چیزی نمی‌دانست به همین دلیل همکارش برای او سبد گردانی می‌کرد، مدتی نگذشت که درآمد بورس وارد زندگی محمدی شد.
وضع از آنچه بود بهتر و بهتر و پچ پچ فامیل و نزدیکان هم برای افزایش درآمد محمدی بیشتر و بیشتر شد.
 محمدی پس از مدتی به بهانه تحصیل فرزندانش تصمیم به ترک دیار گرفت، اما پیش از آن راز تغییر زندگی‌اش را برای تعدادی از بستگان نزدیک از جمله عمو زاده‌هایش تعریف کرد.
حالا دیگر محمدی در روستا نیست، اما اهالی این روستا با ادامه مسیر محمدی حال و روز خوشی دارند
 
بورس درآمد اول و شغل دوم مردم روستا
 جمله فوق شعار مردم روستای مال ملأ است، دهیار این روستا می‌گوید: شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و در کنار آن دامداری است.
جعفر محمدی افزود: مردم روستای مال ملأ از گندم و جویی که خودشان کشت کرده‌اند نان می‌پزند.
از مشهدی زینب مغازه دار پرسیدیم در مغازه‌های این روستا گوشت مرغ ندیدیم و او گفت: مردم این روستا از گوشت مرغ محلی و گوسفندان خودشان استفاده می‌کنند.
 بخشدار لنده هم با بیان اینکه درآمد اول مردم این روستا بورس است گفت: مردم این روستا بورس را شغل دوم خود می‌دانند به طوری که هم اکنون تلاش و پشتکار مردم مال ملأ پس از دامداری و کشاورزی، در بورس است.
اسفندیار غلامی افزود: این روزها آن‌ها به دو شیوه سنتی و مدرن درآمد کسب می‌کنند و از زندگی خود راضی‌اند، به طوری که روحیه‌ای شاداب و با نشاط داشته و برای آینده خود و فرزندانشان دغدغه کمی دارند.
 روحانی روستا که خود زمانی مخالف ورود به بازار بورس بود و به لحاظ شرعی به آن ایراد می‌گرفت در حال حاضر وارد بورس شده و مسائل شرعی را نیز برای اهالی روستا بازگو می‌کند.
حجت الاسلام داوودی می‌گوید: مردم این روستا از در آمد بورسی‌شان خمس نیز پرداخت می‌کنند و یکی از دلایل افزایش درآمدشان را پرداخت خمس از مال پربرکتشان می‌دانند.
 وی گفت: امسال مال ملایی‌ها ۶۰ میلیون ریال خمس مال خود را پرداخت کرده‌اند.
آوا رئیسی زاده دختر بچه ۹ ساله کوچکترین عضو این روستا است که وارد بازار بورس شده است.
او می‌گوید: از ۳ سال پیش با ۵ میلیون تومان وارد بازار بورس شده‌ام و امروز ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه دارم.
 علی صفا که حالا پا به سن شده بر روی سکوی جلوی خانه‌اش نشسته و سیگاری دود می‌کرد.
او هم در پاسخ سوالمان از بورس و درآمد آن گفت: سیگاری که می‌کشم هر پاکتش ۱۴۰ و باکس آن یک میلیون و چهارصد هزار تومان است.
علی صفا افزود: این به لطف خدا، برکت درآمد بورس و پشتکار خودم بود و بقیه زندگی‌ام هم به همین روال است.
یکی از جوانان این روستا هم گفت: من کارشناسی ادبیات فارسی دارم، قبلاً در یک شرکت خصوصی کار می‌کردم با شیوع کرونا بیکار شده‌ام و از اسفند با فروش ماشین و طلاهای همسرم دل به دریا زدم و پولم را وارد بورس کردم اوایل خیلی دلهره داشتم که مبادا این سرمایه را از دست بدهم، ولی با مشورت و تجرب‌های که به دست آورده‌ام خدا را شکر پولم بیش از ۲ برابر شده است.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423451-2.jpg
انتقاد از اطلاع رسانی سازمان بورس
اما جوانی که مغازه ساندویچی در روستا راه اندازی کرده و سبد گردان بورس روستا است با انتقاد از اطلاع رسانی مسئولان سازمان بورس گفت: برخی مواقع اطلاعاتی که سازمان بورس به ما می‌دهد موجب زیان دهی می‌شود.
امید معماری افزود: برخی شرکت‌هایی که توسط سازمان بورس برای سرمایه گذاری معرفی می‌شوند یا وجود خارجی نداشته و یا زیان ده هستند و این موجب زیان دهی سرمایه گذاران این روستا می‌شود.
 
تالار بورس روستای مال ملأ
اهالی بورس روستای مال ملأ به همراه سبدگردان‌ها بعد از ظهر و یا شب‌ها با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی با استفاده از ماسک زیر درخت کُنار نزدیک روستا و یا در منزل یکی از اهالی با قرار قبلی جمع می‌شوند.
 خداداد بیغمی از اهالی روستا گفت: در این منطقه تالار بورس ما زیر درخت کُنار بدون کامپیوتر و تجهیزات خاص، مبل و صندلی است.
 همه در کنار هم روی زمین و یا سنگ تختی می‌نشینیم و در خصوص وضعیت بازار، نظر کارشناسان و اینکه کدام سهم‌ها سود و یا زیان آور هستند گپ می‌زنیم.
 
مال ملأ الگویی برای مردم دیگر روستاها
 به گفته کارشناس یکی از کارگزاری‌های بازار بورس، قبلاً افراد خاصی به کارگزاری مراجعه ودر بورس فعالیت می‌کردند، اما در حال حاضر هر کسی ولو اینکه با الفبای بورس هم آشنایی ندارد می‌تواند در بورس سرمایه گذاری کند.
 افراز با بیان اینکه داستان روستای مال ملأ بسیاری از مردم روستاهای شهرستان لنده را برای ورود به بورس تحریک کرده افزود: در حال حاضر در کارگزاری می‌توان افرادی را دید که می‌خواهند کل سرمایه‌شان را وارد بورس کنند، یا شخصی که کارش مسافر و بارکشی بوده والان با فروش ماشینش در بورس خرید و فروش می‌کند.
 وی اضافه کرد: دریکی دوماهه گذشته حضور کشاورزان و بازنشستگانی که سهام عدالت داشتند در بورس مشهود بود به گونه‌ای که ۲۰ درصد آن‌ها خواهان دریافت پول و ۸۰ درصد دیگر خریدار سهام از دیگران بودند.
 مشهدی نظر کشاورز مال ملایی نیز یکی از کسانی است که چندین ماه است که به اصرار فرزندش با اندک سرمایه‌اش که ۸ میلیون تومان بود وارد بورس شده است و می‌گوید در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون تومان سرمایه دارم.
 از پیرمردی اهل روستای مال ملأ در حالی که به عصایی تکیه زده پرسیدم شما هم در بورسید؟
با لبخندی پاسخ داد بله؟ پرسیدم چقدر سرمایه گذاشتید؟ گفت: تنها گاوم را فروختم و آنرا وارد بورس کردم.
به او گفتم: درآمد و سرمایه اضافی را وارد بورس می‌کنند آگه گاو تو ضرر کردی چی؟ گفت: گاوم را فروختم تا دو گاو شود و دیگری هم از آن بهره بگیرد و خدا را شکر از چند گاو هم بیشتر شد.
 به عقیده کارشناسان وضعیت اقتصادی و شرایط بازار سکه، طلا و خودرو مردم را به سمت بازار بورس کشانده که البته بیشتر این افراد کسانی هستند که آشنایی کافی با بورس ندارند و حال با خرید سهام یا آن را به دست خانواده خود می‌سپارند یا خواهان سبد گردانی از سوی کارگزاری‌ها هستند.
 علوی گفت: استقبال بسیاری از روستاییان برای گرفتن کد بورسی و سرمایهگذاری در بازار سرمایه افزایش یافته و در این میان جوانان روستایی که تحصیل کرده هستند سبد گردانی سهام خانواده و همسایه‌ها را بر عهده می‌گیرند.
 کارشناس اقتصاد هم گفت: نمی‌توان انکار کرد که رونق بورس فرصت اشتغال خیلی خوبی برای جوانان تحصیل کرده به ویژه در روستاها ایجاد کرده، جوانان مستعد و علاقهمندی هستند که این روزها در روستاها حسابی سرشان با کار در بورس شلوغ شده است، آن‌ها برای اهالی روستاها سبد گردانی و به آن‌ها کمک می‌کنند تا در بورس سرمایه گذاری خوبی کنند.
 وفایی افزود: این به نفع دو طرف هست، جوان تحصیل کرده‌ای که در روستا بیکار بود و مدام سرکوفت بیکاری‌اش را می‌خورد، الان آنقدر سرش شلوغ شده است که مردم روستا اصرار می‌کنند تا سرمایه آن‌ها را در بورس هدایت کند.
 
از وال استریت تا مال ملأ
 مردم شهرستان لنده، به خاطر فعالیت بورسی مردم روستایِ مال ملأ آن‌ها را به شوخی مال استریتی می‌نامند.
وال استریت (به انگلیسی: Wall Street) خیابان معروفی در محله‌ی منهتن نیویورک در ایالات متحده آمریکا است.
 جرج واشنگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در عمارت فدرال در خیابان وال استریت، به عنوان اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، قسم یاد کرد.
ساختمان بازار بورس نیویورک که بزرگترین بورس جهان از نظر میزان معاملات و حجم مالی است، در خیابان وال قرار دارد.
 همچنین مرکز بزرگترین مراکز اقتصادی ایالات متحده آمریکا و چند بورس مهم اقتصادی این کشور از جمله بازار بورس نیویورک (NYSE)، بازار بورس نزدَک (NASDAQ)، بازار بورس آمریکا (AMEX)، بازار بورس تجاری نیویورک (NYMEX) و میز بازرگانی نیویورک (NYBOT) در این منطقه قرار دارند.
 در طول زمان، نام وال استریت به عنوان «مکان افراد دارای نفوذ اقتصادی در آمریکا» شهرت گرفته است.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423451-3.jpg
ضعف اینترنت در مال ملأ
 امروزه یکی از وسایلی که نقش مهم و اساسی در تمام زمان‌ها دارد بحث تلفن همراه و آنتن دهی آن در سطح روستاها و شهرها است، گاهی عدم پوشش تلفن همراه باعث ایجاد یک بحران می‌شود.
 دهیار مال ملأ گفت: این روستا مشکلات عدیده‌ای در حوزه تلفن همراه به خصوص دو اپراتور همراه اول و ایرانسل دارد و بیشتر نقاط این روستا تحت پوشش کامل آن قرار نگرفته است و همین امر نیز باعث معضلی جدی برای مردم شده است.
 جعفری افزود: سرعت لاک پشتی اینترنت از گلایه‌های به حق مردم این روستا است چرا که برای استفاده از بسته‌های اینترنت ناچاراً هزینه‌های پرداخت می‌کنند که به واسطه سرعت کم اینترنت بسته‌های آنان با کمترین استفاده هدر می‌رود.
 وی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های مستمر شورای اسلامی و دهیاری روستای مال ملأ از مسئولان منطقه و شهرستان می‌خواهیم این موضوع را پیگیری کنند.
 دانشجوی فارغ تحصیل رشته فیزیک دانشگاه یاسوج و اهل این روستا با بیان اینکه لنده به شهر نخستین‌ها و اولین مرکز شهر نشینی در استان معروف است گفت: اگر چه اولین مدرسه (مدرسه اردیبهشت)، اولین هنگ ژاندارمری، اولین مرکز ثبت احوال (صدور نخستین شناسنامه در سال ۱۳۰۹) در لنده دایر شد ولی این روزها از کمترین امکانات توسعه‌ای و رفاهی برخوردار نیست.
 اما با پیگیری خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما آقای امیری مدیرکل مخابرات استان قول مساعد داد: برای رفع مشکل آنتن دهی و اینترنت مال ملأ تا ۱۵ مرداد ماه اینترنت پرسرعت ۴ g در این منطقه راه اندازی می‌شود.
 
نیاز به آموزش عمومی بورس
مسئول یکی از دفاتر خدمات پیشخوان دولت در لنده نیز گفت: مراجعه به دفتر ما در ماه‌های اول سال سه برابر شده و دلیل آنهم مشخص است؛ تمایل مردم برای فروش سهام عدالت یا در دست گرفتن اختیار خرید و فروش آن.
مسلمی افزود: در میان مراجعه کنندگان، تعداد زیادی کشاورز سال خورده یا قشر بازنشسته دیده می‌شد که متأسفانه بدون ترس از کرونا حاضر بودند و برای ثبت نام در سامانه سجام ساعت‌ها در صف بایستند و دیدن این صحنه‌ها برای ما ناراحت کننده بود.
 وی می‌افزاید: نمی‌توان انکار کرد که رونق بورس فرصت اشتغال خیلی خوبی برای جوانان تحصیل کرده به ویژه در روستاها ایجاد کرده است.
یکی از مراجعه کنندگان به دفاتر پیش خوان دولت در لنده گفت: مردم استان نسبت به دیگر مناطق کشور درآمد کمتری دارند و بیشتر مردم در روستاها هستند.
 وی افزود: آن‌ها بدون مطالعه و صرف تغییر در زندگی اطرافیان تمامی اندوخته خود را برای کسب درآمد وارد بورس می‌کنند و اگر خدای ناکرده ضرر کنند تمام زندگی خود را باخته‌اند.
خانمی هم که در این مرکز حضور داشت با تأیید گفته این شخص گفت: بهترین راه برای این افراد راه اندازی مرکز مشاوره و آموزش بورس است تا افراد بدون آگاهی وارد این بازار نشوند.
 
آینده بورس در کهگیلویه و بویراحمد
هیجان و شور و شوقی که این روزها در استان برای حضور در بازار سرمایه و بورس ایجاد شده است، نیاز این استان به تأمین زیرساخت‌ها را بیش از پیش نمایان ساخته است.
دراین‌بین آزادسازی سهام عدالت نیز سبب بیشتر شدن شوق و هیجان در بازار بورس شده، اما برخی اختلالات در زیرساخت‌های بازار سرمایه سبب معطلی مردم شده است.
 کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: اینکه بالاترین مقام کشور در بحث آزاد سازی سهام ورود کرده نشان می‌دهد که اقتصاد ما در حال پوست اندازی است و اقتصاد از بانک محور بودن به سرمایه محور بودن در حرکت است.
احمدی افزود: اینکه وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی به جزئیات صندوق‌های سرمایه گذاری بپردازد بسیار خوشحال کننده است و نشان می‌دهد که به این موضوع اشراف دارند.
حمایت ویژه وزیر اقتصاد و دارایی برای جذب سرمایه گذاری در استان
حسین کلانتری دردیدار با وزیر اقتصاد خواستار افزایش تعداد شعب کارگزاری بورس در استان شد که با موافقت وزیر اقتصاد این موضوع در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصوب شد به منظور مردمی کردن اقتصاد شرکت سرمایه گذاری بورسی در استان به عنوان بازوی توانمند دولت تشکیل تا زمینه مردمی کردن اقتصاد که هدف اصلی اقتصاد مقاومتی بود؛ تحقق یابد.
کلانتری ادامه داد: مقرر شد برای تکمیل پتروشیمی گچساران از طریق بورس و صندوق طرح اقدامات لازم پیگیری و انجام شود.
وی خبرداد: با کمک بخش خصوصی و با فراهم سازی زیرساخت‌های دسترسی به شبکه بورس در استان، بخشی از بازار بورس تهران در یاسوج، مرکز استان راه اندازی می‌شود.
حسین کلانتری در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد نیز که با حضور اسماعیل جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد، با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود کمتر توسعه یافتگی، اما بخش خصوصی فعال و توانمندی دارد، گفت: این استان بازار بورس ندارد و بخش خصوصی ما دستش از بازار سرمایه کوتاه است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: از وزارت اقتصاد و دارایی انتظار داریم از ایجاد بازار بورس در این استان حمایت کند و ما هم قول می‌دهیم با کمک بخش خصوصی توانمندمان، فضا و زیرساخت‌های این موضوع را فراهم کنیم.
جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی در این نشست و در پاسخ به درخواست استاندار قول داد در صورتی که مکان و زیرساخت‌های دسترسی به شبکه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود بخشی از نمایندگی بازار بورس تهران در یاسوج فعال شود.
وی ادامه داد بی شک با گسیل سرمایه‌های خرد مردم در بازار بورس علاوه بر درآمد موجب نشاط، کم شدن دغدغه مردم و آینده بهتر برای آنان خواهد شد.
 لزوم توجه و افزایش زیر ساخت‌های بورس در استان
تنور بورس از نهم اردیبهشت ماه سال جاری که رهبر انقلاب با صدور ابلاغی‌های با درخواست رئیسجمهوری برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کرد داغتر شده و مردم را به دفاتر خدمات پیشخوان دولت برای دریافت احراز از سامانه «سجام» و گرفتن کد بورسی از کارگزاری‌ها کشانده است.
 خانم صادقی مسئول یکی از دفاتر پیشخوان دولت در لنده می‌گوید: با اعلام آزادسازی سهام عدالت و فراهم شدن امکان فروش، تعداد مراجعه کنند گان به دفتر ما برای گرفتن احراز در سامانه «سجام» در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به روزانه ۱۵۰ نفر می‌رسید، ولی بهدلیل قطع و وصل شدن سیستم‌ها فقط می‌توانستیم جوابگوی ۷۰ تا ۸۰ نفر باشیم.
ازسوی دیگر بهدلیل بیماری کرونا مجبور می‌شدیم مردم را در خیابان به صف کنیم و به این دلیل که شاید حدود نیمی از مراجعهکنندگان افرادی بودند که از روستاهای اطراف می‌آمدند و ازدحام در ساعت‌های اولیه خیلی زیاد بود.
 وی می‌افزاید: متأسفانه ناآشنایی بیشتر مردم با فرآیند گرفتن احراز از سامانه سجام و کد بورسی و نهایتاً فروش سهام عدالت موجب شده بود رشته از دستمان خارج شود.
 صادقی می‌گوید: در حال حاضر تعداد مراجعهکنندگان به دفتر ما برای گرفتن احراز در سامانه سجام به ۲۰ نفر رسیده و بیشترین آن‌ها هم کسانی هستند که با روند کار و فعالیت‌های بورسی آشنایی دارند.
 در همین حال مسلم عطایی، کارشناس بازار سرمایه یکی از کارگزاری‌های استان هم می‌گوید: البته در این چند ماه تعداد زیادی از افرادی که سهام عدالت داشتند اقدام به گرفتن کد بورسی کردند، ولی تعداد کمی از آن‌ها سهام خود را فروختند.
وی افزود: با رشد ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس، اقدامات تسهیل‌کننده خرید و فروش سهم و ارائه خدمات به سهام‌داران از سوی نهادهای مرتبط، ضروری است و در این راستا توسعه زیرساخت‌های کارگزاری‌ها و رفع مشکلات هسته معاملات، یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.
به عقیده کارشناسان اقتصادی بی شک با شور و شوقی که مردم برای کسب درآمد از بورس طی چند ماه اخیر از خود نشان داده‌اند، با تکمیل زیرساختها، آموزش عمومی و راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری مطمئن می‌توان علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی امیدواری مردم به زندگی را در استان کهگیلویه و بویراحمد از آنچه که هست به چند براب افزایش داد.
-----------------------------
سید غلامحسین موسوی
نام شما

آدرس ايميل شما

ناسناس
Iran, Islamic Republic of
آفرین منم جای شما بودم گاو و گوسفندان رامیفروختم در بورس سرمایه گذاری میکردم . باریکلا بمردم بویراحمد حالا دست دست دست😁😀😊 فرهنگ مردم بالا رفته باریکلللللللا باریکلللللا ادامه دهید خودکفا بشید مسئولین باعث زندگیتون شدن ازشون قدردانی کنید
پروا
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد نیستن لنده ای هستن
ناسناس
Iran, Islamic Republic of
سلام اهالی روستای مال ملاء 👏👏👏👏👏 تلاش کنید بیکار نشید .
از اهالی
Iran, Islamic Republic of
اخیرا مستندی با نام مال استریت توسط یکی از بچه های خوش فکر منطقه و صدا و سیمای استان ساخته شده که هنوز پخش نشده است. این گزارش بسیاری از محتوای آن مستند را در خود دارد و آنچنانکه مشخص است نویسنده این نوشته، کاملا از این موضوع آگاه است.
کاش نویسنده ، حداقل اشاره ای به نام این کار میکرده، تا اجر تهیه کنندگان این مستند ضایع نشود.
Iran, Islamic Republic of
بنازم مردم روستامو.
Iran, Islamic Republic of
درود بر بچه های خوش فکر مالملا بیشتر مردم لنده در خرید و فروش های سهام بورسی خود از بچه های خوش فکر مالملا راهنمایی میگیرند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1