تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۴۰۹۲۲۲
نماینده شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس

سرانه ورزشی کهگیلویه و بویراحمد قابل‌قبول است/ حضور عشایر ورزشکار در میادین بین‌المللی (+تصاویر)

۰
کبنا ؛غلام محمد زارعی نماینده شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی امروز صبح (سه‌شنبه 10 اردیبهشت) در همایش راه‌اندازی دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان عشایر کشور که با حضور معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های هر کشور، ملت و سرزمینی فرهنگ آن هست، فرهنگ هر کشور زیربنای همه‌ی فعالیت‌ها و اقدامات دیگری است و اگر آن کشور از فرهنگ غنی برخوردار باشد، قطعاً در سایر حوزه‌ها می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد.
زارعی افزود: در این سرزمین بافرهنگ کهن و با تاریخ پرفرازونشیب اما پرافتخار ایران عزیز، یکی از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی این جامعه فرهنگ و جامعه عشایری است.
اگر تقسیم‌بندی جامعه عشایری، روستایی و شهری را در کنار هم قرار دهیم زیباترین، پرشورترین و پراحساس‌ترین آن فرهنگ و جامعه عشایری است که در طول تاریخ همچنان این فرهنگ همواره مشمول از رشادت، شهامت، جوانمردی و مهمان‌نوازی و تاریخ‌سازی بوده و خواهد بود.
در این فرهنگ جوانان نقش ارزنده و مهمی دارند، در این مجموعه جوانان مستعد، ارزشمند و سخت‌کوش کسانی هستند که در لحظات سخت می‌توانند پای این مملکت بایستند، کسانی بودند که در جنگ و صحنه‌های مختلف فداکاری کردند و امروز در حوزه علم حرف برای گفتن دارند.
وقتی‌که می‌گوییم استان کهگیلویه و بویراحمد مردمش ازلحاظ متوسط بهره هوشی از همه‌ی ملت ایران بالاتر است و متوسط بهره هوشی ملت ایران از همه‌ی ملت‌های ایران بالاتر است، از یک منظر می‌توان گفت که این جامعه عشایری است.
جامعه‌ی ایران به‌تدریج در طول تاریخ از ساختار عشایری به روستایی و بعد به ساختار شهری منتقل شد اما این ساختار عشایری باقی ماند و حفظ این ساختار هم از حیث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی از ضروریات این کشور است.
امام (ره) فرمود که عشایر از ذخایر این مملکت هستند کلام بسیار بلند و عمیق برای تاریخ این کشور خواهد بود، وقتی‌که این ذخیره ارزشمند انسانی، اجتماعی، تولیدی و اقتصادی در کنار این کشور باشد هیچ مخاطره‌ای کشور را تهدید نمی‌کند البته جوانانش هم باید با بهره‌گیری از فرهنگ در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند.
معتقدم که سازمان جوانان به‌صورت هویت مستقل باید به‌طور مستقیم برای جوانان برنامه‌ریزی کند و این کار اشتباهی که سال‌ها حوزه‌ی برنامه‌ریزی برای جوانان را مختل کرده است و برای جلوگیری از ادامه این اختلال در برنامه جوانان، باید این تصمیمی هر چه سریع‌تر گرفته شود.
ورزش و هنر یعنی جوانان، گرچه در سایر سنین هم‌چنین ظرفیت‌هایی وجود دارد اما ظرفی جوان ظرفیت ارزشمندی است، در زمان ورودم به مجلس شرایط حاکم بر فضاهای ورزشی بسیار نامناسب بود که حتی در روستاها از ورزش، ساختار ورزش و فضاهای ورزشی از ورزش خبری بود! و نه در شهرها آن‌چنان چه نیازمند و زیبنده جوانان باشد خبری نبود.
از مجاری و روش‌های گوناگون برای تحقق یک ضرورت سرانه ورزشی جوانان تلاش کردیم و امروز سرانه ورزشی در این حوزه سرانه قابل‌قبول و مطلوبی است و این روند را ادامه می‌دهیم.
اگر این فضاهای ورزشی، تغییر سرانه، نگاه به ورزش و انگیزه دادن به جوانان نبود امروز جوانان در حوزه ملی حرفی برای گفتن نداشتند، امروز تیم‌های ورزشی، هیئت‌های ورزشی و مراکز ورزشی ورزشکاری برای همراه کردن جوانان ورزش این استان در رشته‌های مختلف صف کشیدند که بسیار از آن‌ها بچه‌های عشایر هستند که در عرصه‌های گوناگون می‌درخشند و مایه افتخار هستند و فرهنگ و ظرفیت‌های این استان را معرفی می‌کنند بنا بر این هرچه داریم در خدمت جوانان و خدمت گرفتن امکانات برای جوانان قرار دهیم و این واجب است.
محمود محدث نیز در این همایش نیز گفت: قریب ۲۳۰۰ با توجه به تسهیلات ارائه‌شده توسط بانک رسالت و صندوق کارآفرینی امید از طریق این شبکه ایجاد شد.
محدث احداث شبکه تخصصی گردشگری را از دیگر اقدامات انجام‌شده دانست و بیان کرد: این شبکه متشکل از فعالین حوزه گردشگری است.
مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت وزارت ورزش و جوانان از طرح لایحه انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش در صحن علنی مجلس خبر داد و بیان کرد: این طرح در صحن علنی مجلس در انتظار نوبت بررسی است.
محدث بابیان اینکه زیربنای توسعه در کشور، زیربنای فرهنگی است و توسعه در فرهنگ توسعه سایر فرهنگ را رقم می‌زند.
محدث با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه شبکه سمن‌های عشایر کشور، ابراز داشت: بخش زیادی از فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ در حوزه عشایر است که حفظ این خرده‌فرهنگ‌ها به‌عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود باهدف احیای این ظرفیت‌ها دبیرخانه شبکه سمن‌های کشور فعال‌شده است.
وی افزود: نقش دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد کشور با محوریت سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه عشایر کشور باهدف هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر محسوس است.
رحمت‌الله شاکری معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش نیز گفت: راه‌اندازی دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد کشور در استان گام مؤثری در تحقق اهداف طرح‌های هدف و به‌کارگیری ظرفیت‌های جوانان عشایری با چارچوب کارشناسی شده و پایدار است.
شاکری ابراز داشت: همچنین ایجاد و شبکه‌سازی در سازمان‌های مردم‌نهاد با تکیه‌بر پتانسیل‌های این حوزه ضروری است.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سومین ساختار اجتماعی کشور متعلق به حوزه عشایری است.
مجید علی‌پور افزود: جمعیت عشایری تولید محور بوده و نقش اساسی در اقتصاد کشور را ایفا می‌کند.
علی‌پور توسعه اکو توریسم، صنایع‌دستی و حفظ تولید محوری را از موارد موردنظر دانست و بیان کرد: توجه به حوزه عشایر طی چند سال اخیر در دولت و مجلس مطرح بوده و ۱۷ ماده و بند قانونی با موضوع عشایر در برنامه توسعه داشتیم.
علی‌پور به ظرفیت تولیدی عشایر کشور اشاره‌کرده و بیان داشت: ۲۴ میلیون دام در حوزه عشایری وجود دارد و این بخش در تأمین گوشت کشور نقش اساسی ایفا می‌کند.
علی‌پور از انعقاد تفاهم‌نامه میان سازمان ورزش و جوانان و امور عشایر خبر داد و اظهار کرد: پوشش سمن‌ها با تحقق هدف‌گذاری‌های طرح‌شده از محورهای این تفاهم است.
مدیرکل امور عشایر استان خاطرنشان کرد: احیای فرهنگ‌های عشایری و توجه به توسعه ورزش حوزه عشایر می‌تواند خروجی‌هایی تا حد قهرمان‌پروری را رقم بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما

احسان
Iran, Islamic Republic of
احتمالاً آقای زارعی کوه و دشت رو هم جزء سرانه ورزشی حساب کردن
جوان یاسوحی
Iran, Islamic Republic of
اقای شاکری میخواهی کمک ماجوانان کنی ول کن برو
چرام یم
Iran, Islamic Republic of
تاکی کل برنانه هاواعتبارجوانان مال این موسسه خاص است اقای علوی جواب بدین
بویزاحمدی ها
Iran, Islamic Republic of
اقای شاکری بجز درامدزایی برای اقای ......به فکرجوانان وعشایرهستید وجدانتان قاضی
ورزش گچساران
Iran, Islamic Republic of
اقای علوی جلوی این همایش های بدردنخوربگرین
جوانان دیارما
Iran, Islamic Republic of
اقای علوی وجوانان راضی هستین ازاین همایش خودتون یا اقای شاکری راتوانایی برخوردباایشون ندارین ده مهمان کشوری نبود
سمن یاسوج
Iran, Islamic Republic of
اقای شاکری حضرت عباسی تا الان کاری کردی برای جوانان امیدی به اقای علوی هم نیست ونتوانست جلو شما ودوسمن خاص ی که همیشه تواتاقشن روبگیره
دیشموک جوان
Iran, Islamic Republic of
وجدانا اقای شاکری تابحال به مناطق عشایرومحروم اومدی ۵ساله جوانان زیرنظراداره کله ورزش ه اما تعطیله جای تاسف داره
سی سختی های غیور
Iran, Islamic Republic of
کوسمن جوانان دراستان نه مدیرکل نه معاون ایشون اینکاره ن چه کمکی به ازدواج یا اوقات فراغت کردین جزدربویراحمد ویاسوج۸شهرستان دیگه روهم نیست بنظرتون اقای علوی؟؟؟؟؟؟؟اقای معاون جوانان
سازمانهای مردم نهاداستان
Iran, Islamic Republic of
ازوقتی اقای علوی مدیرکل اومدن اعتبارحوزه جوانان وتوجه به تشکل ها ده برابرشد ودرکشور سمن های استان ۱۵پله صعودکردن
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1