تاریخ انتشار
شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب : ۴۰۵۸۴۳
یادداشت سیاسی |
چرا نماینده بویراحمد و دنا پاسخگوی دانشجویان نیست؟
۲
کبنا ؛ ۱۶ آذر ۹۷، برای چندمین بار، غلاممحمد زارعی، علیرغم دعوت تشکلهای دانشجویی، در دانشگاه یاسوج حضور نیافت تا دانشجویان برنامه خود را با تریبون سیاهپوش و خالی ایشان ادامه دهند؛ لذا با عنایت به تن ندادن جناب زارعی، نماینده مردم شریف بویراحمد و دنا در مجلس به پاسخگویی، ارائه هرگونه گزارش عملکرد و پرهیز از مطالبه گری منتقدین که در عدمپاسخگویی ایشان از مراسمات مطالبهگرانه دانشجویان متبلور شده است، ناگزیر شدیم مطالبی چند را خطاب به ایشان و برای تنویر افکار مردم بیان کنیم:
۱-شفافیت، قانونگرایی و پاسخگو بودن سه مولفه حکمرانی خوب محسوب میشود که هر کارگزار صدیق و خدمتگزاری میبایست در کنشهای سیاسی و رفتاری خود این سه اصل را سرلوحه خود قرار دهد؛
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) در سخنرانیهای متعددی، به استناد روایتی از امیرالمومنین علی (ع) تاکید نمودند که «شفافسازی» از رفتارهای عملی امام علی (ع) بوده و در سیره و روش امامان شیعه از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
۲- طبق اصل «تفکیک قوا» همه نهادها و ساختارهای قانونی کشور، ضمن فعالیت در گستره مشخص شده در قانون اساسی، باید نسبت خود را با این سه اصل «شفافیت، قانونگرایی و پاسخگو بودن» تعریف نمایند.
مجلس شورای اسلامی یکی از سه قوه کشور و تعیین کننده مسیر حرکت دولت و سایر بخشهاست. لذا اهمیت کار نمایندگی به دلیل جایگاه بیبدیل آن در تقنین قوانین کشور و نظارت بر اجرای آن فوق العاده بالاست. بیش از نود اصل از قانون اساسی به اهمیت و جایگاه مجلس و حوزه اختیارات و وظایف آن اختصاص دارد. در همین قانون اساسی که حتی نحوه عزل و برکناری بالاترین مقام کشور از رهبری تا رییسجمهوری معین شده است هیچ اصلی بر انحلال مجلس اختصاص ندارد؛ حتی اداره کشور بدون مجلس از منظر قانونی وجاهت ندارد.
با این همه، یکی از خلأهای موجود این است که معلوم نیست که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در برابر چه مقام مسوولی پاسخگوی عملکرد خود میباشند؛ اما منطقاً چون نمایندگان مجلس، منتخب مردم هستند در وهله اول میبایست پاسخگوی مردم باشند.
خلأ دیگر این است که در حال حاضر نمایندگان مجلس بهجای «قانونگذاری و نظارت» عمدتاً به مسائل حوزه اجرایی در کشور و حوزه انتخابیه خود پرداخته و به حوزه استحفاظی قوه مجریه تجاوز میکنند و این نیز یک ایراد بزرگ به کارکرد مجلس شورای اسلامی است.
۳-اگر شفافیت، قانونگرایی و پاسخگویی برای همه ضروری است بیشک برای خانه ملت و منتخبین مردم از اولویت تام و تمام برخوردار است. لذا اولین وظیفه و رسالت هر نماینده مجلس بعد از قانونگذاری و نظارت، پاسخگویی به مردم بهعنوان ولینعمتان خود میباشد؛ وقتی مردم کسی را به عنوان نماینده خود انتخاب کردهاند و برای انتقال نظرات خود به پایتخت قانونگذاری و نظارت فرستادهاند، توقع دارند هر از گاهی نیز گزارش عملکردی ارائه دهد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد؛ عامه مردم به هزاران دلیل از جمله گرفتاریهای معیشتی و همچنین نداشتن سازوکار لازم، قدرت مطالبه گری از نمایندگان را ندارند فلذا اینجاست که باید رسانهها از یکسو و مجامع نخبگانی نظیر تشکلهای دانشجویی از سوی دیگر مطالبهگر عملکرد نمایندگان باشند.
۴- بررسی عملکرد و کنشهای سیاسی اجتماعی غلاممحمد زارعی نماینده دوره گذشته و دوره اخیر مجلس که در سایه اختلافات درونی اصولگرایان و عدم معرفی گزینه قوی از سوی اصلاحطلبان و صرف هزینههایی وارد مجلس شد، نشان میدهد که ایشان هیچ تمایلی به قرار گرفتن در بوته نقد و مطالبهگری دانشجویان نداشته، و به هر بهانهای سعی در پرهیز از پاسخگویی به افکار عمومی داشتهاست؛ مشاورین و اپراتورهای رسانهای ایشان نیز پاسخگویی را تنها محدود به ارائه گزارشات یکطرفه و اغراقآمیز در رسانهها و فضای مجازی دانسته و همواره بر پروپاگاندای تبلیغاتی و بهرهگیری از عملیات روانی در فضای سایبری تاکید میورزند.
۵- ضعف مفرط عملکرد در حوزههای قانونگذاری و نظارت، عدم رعایت اصل تفکیک قوا، دخالت در انتصابات، عدم شفافیت مالی، شبهات زیاد در هنگامه انتخابات، بکارگیری نیروهای سفارشی و عمدتاً طایفهای (نظیر دانشگاه یاسوج، اداره برق و بیمارستان شهید جلیل و...)، عملکرد مسألهدار در قضیه سقوط هواپیما، بحث پتروشیمی سقاوه، فاتحهخوانیهای سیاسی و انتخاباتی، انتقال ایشان به وزارت نفت و دریافت حقوق بالا، پیمانکاریهای شبههدار خانواده و وابستگان و.... همگی مولفههایی هستند که بهعنوان شبهه یا مطالبه نسبت به ایشان در اذهان عمومی وجود دارند؛ مضاف بر این، لزوم تبیین گزارش عملکرد و پاسخگویی دورهای نیز مزید بر علت شده است تا تشکلهای دانشجویی بهعنوان فریاد رسای جامعه، مطالبه گر حضور نمایندگان در محافل دانشجویی و قرار دادن عملکرد نمایندگان در معرض قضاوت دانشگاهیان باشند؛
۶- در سالهای اخیر چندین تشکل، کتباً و رسماً از جناب زارعی برای پاسخگویی و پرسش و پاسخ و بیان عملکرد دعوت کردهاند که متاسفانه همواره نتیجهای جز فرار از پاسخگویی در بر نداشته است؛ برخی از این دعوتها که در سایتها نیز منتشر شدند به شرح ذیل هستند:
@ دعوت جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۹۶ و عدم پاسخ به نامه این تشکل،[کلیک کنید]
@دعوت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج و عدم پاسخ به دعوت رسمی این تشکل در ششم آذرماه ۹۷[کلیک کنید]
@ دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج در تاریخ ۲۵ مهر ۹۷[کلیک کنید]
@پرهیز از پاسخ به سوالات دانشجویان در ۱۶ آذر ۹۷ در دانشگاه فنی وحرفهای[کلیک کنید]
@ و آخرین مورد عدم حضور در دانشگاه یاسوج به دعوت بسیج دانشجویی
۷- حال باید تحقیق کرد که چه عواملی باعث سکوت زارعی از جواب پس دادن و فرار از مطالبهگری دانشجویان شده است؟! و صد البته پاسخ این سوال دشوار نیست و این رفتار زارعی ریشه در ضعف ایشان در پاسخگویی و دست خالی ایشان دارد؛ طبیعتاً از نمایندهای که از خود عملکردی ندارد و نمره انضباطش در مجلس بیست بوده و برای دادن گزارش کار، اقدام به مصادره عملکرد دولت و نماینده قبلی مینماید توقعی جز این نمیرفت و نمیرود.
۸- در بند آخر خاطرهای از حضور زارعی در سال ۹۲ در دانشگاه یاسوج به ذهنم خطور کرد؛ در آن سال، زارعی که از عزل دکتر ارژنگ و انتصاب یک همطایفهای راضی بود با غرور در ۱۶ آذر ۹۲ مهمان محفل دانشجویی بود اما بر خلاف انتظار و برنامهریزی یاران زارعی، همه نمایندگان تشکلها اعم از انجمنهای علمی، جامعه، بسیج، انجمن اسلامی و حتی آقای گرجی نماینده دانشجویان اصلاحاتی، چنان حملهای به زارعی نمودند که به گمانم از همان روز قید حضور در دانشگاهها را زده است.
در پایان از آقای زارعی استدعا داریم بجای حضور در مراسمات فاتحهخوانی که روح انتخابات در آن دمیده، کمی هم برای پاسخگویی به مطالبات دانشجویی وقت بگذارند، لذا مجدداً برای چندمین بار، از ایشان برای حضور در محافل دانشجویی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دانشجویان دعوت میکنیم؛
والسلام.
--------------------------------------------
مهرناز قرقانی- دانشجوی حقوق
۱-شفافیت، قانونگرایی و پاسخگو بودن سه مولفه حکمرانی خوب محسوب میشود که هر کارگزار صدیق و خدمتگزاری میبایست در کنشهای سیاسی و رفتاری خود این سه اصل را سرلوحه خود قرار دهد؛
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) در سخنرانیهای متعددی، به استناد روایتی از امیرالمومنین علی (ع) تاکید نمودند که «شفافسازی» از رفتارهای عملی امام علی (ع) بوده و در سیره و روش امامان شیعه از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
۲- طبق اصل «تفکیک قوا» همه نهادها و ساختارهای قانونی کشور، ضمن فعالیت در گستره مشخص شده در قانون اساسی، باید نسبت خود را با این سه اصل «شفافیت، قانونگرایی و پاسخگو بودن» تعریف نمایند.
مجلس شورای اسلامی یکی از سه قوه کشور و تعیین کننده مسیر حرکت دولت و سایر بخشهاست. لذا اهمیت کار نمایندگی به دلیل جایگاه بیبدیل آن در تقنین قوانین کشور و نظارت بر اجرای آن فوق العاده بالاست. بیش از نود اصل از قانون اساسی به اهمیت و جایگاه مجلس و حوزه اختیارات و وظایف آن اختصاص دارد. در همین قانون اساسی که حتی نحوه عزل و برکناری بالاترین مقام کشور از رهبری تا رییسجمهوری معین شده است هیچ اصلی بر انحلال مجلس اختصاص ندارد؛ حتی اداره کشور بدون مجلس از منظر قانونی وجاهت ندارد.
با این همه، یکی از خلأهای موجود این است که معلوم نیست که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در برابر چه مقام مسوولی پاسخگوی عملکرد خود میباشند؛ اما منطقاً چون نمایندگان مجلس، منتخب مردم هستند در وهله اول میبایست پاسخگوی مردم باشند.
خلأ دیگر این است که در حال حاضر نمایندگان مجلس بهجای «قانونگذاری و نظارت» عمدتاً به مسائل حوزه اجرایی در کشور و حوزه انتخابیه خود پرداخته و به حوزه استحفاظی قوه مجریه تجاوز میکنند و این نیز یک ایراد بزرگ به کارکرد مجلس شورای اسلامی است.
۳-اگر شفافیت، قانونگرایی و پاسخگویی برای همه ضروری است بیشک برای خانه ملت و منتخبین مردم از اولویت تام و تمام برخوردار است. لذا اولین وظیفه و رسالت هر نماینده مجلس بعد از قانونگذاری و نظارت، پاسخگویی به مردم بهعنوان ولینعمتان خود میباشد؛ وقتی مردم کسی را به عنوان نماینده خود انتخاب کردهاند و برای انتقال نظرات خود به پایتخت قانونگذاری و نظارت فرستادهاند، توقع دارند هر از گاهی نیز گزارش عملکردی ارائه دهد و پاسخگوی مطالبات مردم باشد؛ عامه مردم به هزاران دلیل از جمله گرفتاریهای معیشتی و همچنین نداشتن سازوکار لازم، قدرت مطالبه گری از نمایندگان را ندارند فلذا اینجاست که باید رسانهها از یکسو و مجامع نخبگانی نظیر تشکلهای دانشجویی از سوی دیگر مطالبهگر عملکرد نمایندگان باشند.
۴- بررسی عملکرد و کنشهای سیاسی اجتماعی غلاممحمد زارعی نماینده دوره گذشته و دوره اخیر مجلس که در سایه اختلافات درونی اصولگرایان و عدم معرفی گزینه قوی از سوی اصلاحطلبان و صرف هزینههایی وارد مجلس شد، نشان میدهد که ایشان هیچ تمایلی به قرار گرفتن در بوته نقد و مطالبهگری دانشجویان نداشته، و به هر بهانهای سعی در پرهیز از پاسخگویی به افکار عمومی داشتهاست؛ مشاورین و اپراتورهای رسانهای ایشان نیز پاسخگویی را تنها محدود به ارائه گزارشات یکطرفه و اغراقآمیز در رسانهها و فضای مجازی دانسته و همواره بر پروپاگاندای تبلیغاتی و بهرهگیری از عملیات روانی در فضای سایبری تاکید میورزند.
۵- ضعف مفرط عملکرد در حوزههای قانونگذاری و نظارت، عدم رعایت اصل تفکیک قوا، دخالت در انتصابات، عدم شفافیت مالی، شبهات زیاد در هنگامه انتخابات، بکارگیری نیروهای سفارشی و عمدتاً طایفهای (نظیر دانشگاه یاسوج، اداره برق و بیمارستان شهید جلیل و...)، عملکرد مسألهدار در قضیه سقوط هواپیما، بحث پتروشیمی سقاوه، فاتحهخوانیهای سیاسی و انتخاباتی، انتقال ایشان به وزارت نفت و دریافت حقوق بالا، پیمانکاریهای شبههدار خانواده و وابستگان و.... همگی مولفههایی هستند که بهعنوان شبهه یا مطالبه نسبت به ایشان در اذهان عمومی وجود دارند؛ مضاف بر این، لزوم تبیین گزارش عملکرد و پاسخگویی دورهای نیز مزید بر علت شده است تا تشکلهای دانشجویی بهعنوان فریاد رسای جامعه، مطالبه گر حضور نمایندگان در محافل دانشجویی و قرار دادن عملکرد نمایندگان در معرض قضاوت دانشگاهیان باشند؛
۶- در سالهای اخیر چندین تشکل، کتباً و رسماً از جناب زارعی برای پاسخگویی و پرسش و پاسخ و بیان عملکرد دعوت کردهاند که متاسفانه همواره نتیجهای جز فرار از پاسخگویی در بر نداشته است؛ برخی از این دعوتها که در سایتها نیز منتشر شدند به شرح ذیل هستند:
@ دعوت جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی در اسفند ۹۶ و عدم پاسخ به نامه این تشکل،[کلیک کنید]
@دعوت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج و عدم پاسخ به دعوت رسمی این تشکل در ششم آذرماه ۹۷[کلیک کنید]
@ دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه یاسوج در تاریخ ۲۵ مهر ۹۷[کلیک کنید]
@پرهیز از پاسخ به سوالات دانشجویان در ۱۶ آذر ۹۷ در دانشگاه فنی وحرفهای[کلیک کنید]
@ و آخرین مورد عدم حضور در دانشگاه یاسوج به دعوت بسیج دانشجویی
۷- حال باید تحقیق کرد که چه عواملی باعث سکوت زارعی از جواب پس دادن و فرار از مطالبهگری دانشجویان شده است؟! و صد البته پاسخ این سوال دشوار نیست و این رفتار زارعی ریشه در ضعف ایشان در پاسخگویی و دست خالی ایشان دارد؛ طبیعتاً از نمایندهای که از خود عملکردی ندارد و نمره انضباطش در مجلس بیست بوده و برای دادن گزارش کار، اقدام به مصادره عملکرد دولت و نماینده قبلی مینماید توقعی جز این نمیرفت و نمیرود.
۸- در بند آخر خاطرهای از حضور زارعی در سال ۹۲ در دانشگاه یاسوج به ذهنم خطور کرد؛ در آن سال، زارعی که از عزل دکتر ارژنگ و انتصاب یک همطایفهای راضی بود با غرور در ۱۶ آذر ۹۲ مهمان محفل دانشجویی بود اما بر خلاف انتظار و برنامهریزی یاران زارعی، همه نمایندگان تشکلها اعم از انجمنهای علمی، جامعه، بسیج، انجمن اسلامی و حتی آقای گرجی نماینده دانشجویان اصلاحاتی، چنان حملهای به زارعی نمودند که به گمانم از همان روز قید حضور در دانشگاهها را زده است.
در پایان از آقای زارعی استدعا داریم بجای حضور در مراسمات فاتحهخوانی که روح انتخابات در آن دمیده، کمی هم برای پاسخگویی به مطالبات دانشجویی وقت بگذارند، لذا مجدداً برای چندمین بار، از ایشان برای حضور در محافل دانشجویی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دانشجویان دعوت میکنیم؛
والسلام.
--------------------------------------------
مهرناز قرقانی- دانشجوی حقوق
که قطعا در جمع های خانوادگی و دوستانه پاسخگوی همان تعداد بوده اند...
این هم ثمره انتخاباتی است که تحت تاثیر تعصبات طایفه ای قرار گرفته.