تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب : ۴۰۰۵۲۳
کبنا گزارش می‌دهد

فریاد «کشاورزان» گنجگون بویراحمد بر سر «علیمردانی» / آیا نباید کسی به دادمان برسد (+عکس و فیلم)

۱
کبنا ؛ احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه آهن، وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور بسیار حایز اهمیت است. به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می‌باشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می‌آورد.
در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه راه‌های مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت، اما متأسفانه گاهاً بر اساس بی‌تدبیری‌ها و وجود معارضات اجتماعی سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها کُند و عدم راهکار مناسب از سوی مسوولان امر مشکلات را دوچندان کرده است.
احداث بزرگ راه شیراز-سپیدان-یاسوج یکی از این پروژه‌ها است که در چند نوبت به دلیل معارضات اجتماعی تعطیل شد، اخیراً هنگامی که مردم با وعده‌های عملی نشده مسوولان روبرو شدند در محل این پروژه تجمع کردند و مانع عملیاتی اجرایی پروژه بزرگراه شیراز، سپیدان-یاسوج «قطعه 4 الف» شدند.



تخریب حدود 120 هکتار زمین کشاورزی روستای گنجگون 
«بشیر سینا» یکی از اهالی روستای گنجگون بویراحمد در این باره می‌گوید: برای ایجاد بزرگراه شیراز، سپیدان –یاسوج حدود 120 هکتار از زمین‌های کشاورزان این روستا تخریب شد و متأسفانه به دلیل تخریب کانال آب باغات روستای گنجگون بویراحمد مابقی باغ‌ها در معرض خشک شدن و نابودی هستند.
وی با بیان اینکه این باغات عمدتاً درختان ثمری سیب و گردو بودند، افزود: این 120 هکتار زمین کشاورزی متعلق به 60 خانوار می‌باشد که راه درآمدشان همین زمین‌های کشاورزی است.
این کشاورز روستای گنجگون بویراحمد می‌افزاید: هنگام شروع جاده‌سازی کارفرما طبق قانون ابتدا باید تمام معارضات اجتماعی را برطرف نماید و زمین را به پیمانکار واگذار کند، تا عملیات جاده سازی شروع شود. اما متاسفانه هنوز تکلیف زمین‌ها مشخص نشده و مطالبات این کشاورزان پرداخت نگردیده است.
«سینا» تصریح می‌کند که اداره‌کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد بزرگراه شیراز-یاسوج به طول 4 کیلومتر زمین‌های کشاورزی، کشاورزان و باغداران روستای گنجگون بویراحمد را با دادن وعده‌هایی تخریب و تصاحب کرد و به گفته خود مسوولان بیش از 5 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان وارد شده است.
نه زمین‌ها را داریم نه پول زمین‌ها را / کجا دادمان را بزنیم


وی با بیان اینکه این زمین‌ها نسق دارند، افزود: متاسفانه برخی مسوولان و مدیرکل راه و شهرسازی آگاهانه از ناآگاهی ما کشاورزان سو استفاده کرد و علاوه بر اینکه خسارت زمین‌های ما را هنوز پرداخت نکرده است، درختان ثمری ما را نابود کرد. واکنون نه زمین را داریم و نه پول زمین‌ها را.
وی گفت: راه و شهرسازی از کشاورزان خواست تا در دفاتر ثبت اسناد مالکیت زمین‌ها را با پول خودمان به نام این اداره‌کل بزنیم و ما هم این کار را کرده‌ایم و الان طبق توافقات صورت گرفته هیچ چیزی دست ما را نگرفته است.
اداره راه و شهرسازی به تعهداتش عمل نکرد
این کشاورز می‌گوید: متأسفانه همزمان با جاده‌سازی زمین رانش پیدا کرد و کانال آب کشاورزی منحرف شده و اکنون 50 هکتار باغ که به واسطه آب این کانال آبیاری می‌شد، در حال نابودی هستند.
وی افزود: قرار بود در طول 9 ماه خسارت‌های وارده شده به کشاورزان را پرداخت کنند، اما این مدت زمان تمام شده و دریغ از یک ریال پرداخت به کشاورزان.
سینا ادامه داد: اداره حقوقی راه و شهرسازی و سایر مسوولان مربوطه ملتزم شدند اگر ظرف یک ماه که کلیه مطالبات ما را پرداخت نکنند و اگر ما جلوی آنها را گرفتیم دیگر حق بازخواست ما را ندارند.
وی با اشاره به بندهای قانونی، گفت: بر اساس این بندهای قانونی باید در طول 18 ماه از شروع پروژه کلیه مطالبات افراد معارض را پرداخت می‌کردند که این امر به هیج وجه محقق نشد.
نماینده کشاورزان روستای گنجگون گفت: مکاتباتی را با وزارت خانه راه و شهرسازی انجام دادیم و وزارتخانه نامه‌ای خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی نوشت که باید مطالبات مردم را طبق قانون پرداخت کرد و آقای علیمردانی متأسفانه هیچ کاری برای ما انجام نداد. از طرفی ما توان مالی برای گرفتن وکیل برای پیگیری کارهایمان نداریم.
وی تصریح کرد: حق و حقوق ما را آقای علیمردانی پرداخت نمی‌کند و زمین‌های ما را بدون هیچ حساب و کتاب تخریب کرده است و از طرفی آقای علمیردانی سر زیر مشکلات مردم نمی‌برد. لطفاً حرف‌های ما را بدون سانسور پخش می‌کنیم.
کاری کنید که حداقل طلب‌مان گیرمان
این کشاورز می‌گوید: حتماً باید مشکلاتی به وجود بیاید تا طلب ما کشاورزان گیرمان بیاید. آقایان مسوول کاری کنید که حداقل طلب‌مان گیرمان. 
وی افزود: چرا حق‌مان را که خودشان هم مشخص کرده‌اند، پرداخت نمی‌کند. چرا باید حق و حقومان را پایمال می‌کنند؟ چه کسی باید از آقای علیمردانی سووال کند و پاسخ بخواهد. وقتی مسوولان به دادمان نمی‌رسد، ما کشاورزان باید چه کار کنیم. چرا کسی به دادمان نمی‌رسید. چرا استاندار از ما در این باره سووال نمی‌کند.
حتماً نباید اتفاق ناگواری بیفتد تا طلب‌مان گیرمان بیاید.
عوض‌الله سینا یکی دیگر از کشاورزان روستای گنجگون می‌گوید: مردم این روستا همواره مدافع انقلاب بوده و هستند و در راه اسلام و نظام اسلامی از هر گونه ایثارگری و رشادت کوتاهی نکردند.
وی افزود: چرا 5 سال که از زمان تصویب پروژه می‌گذرد هنوز برای رفع معارضات کاری صورت نگرفته است و خسارت‌های وارده شده به کشاورزان پرداخت نشده است. ما اکنون شرمنده زن و فرزندان خودمان هستیم. قانون باید به داد ما برسد. آن‌ها قرار بود که 26 / 2 / 97 خسارت‌های وارده شده به کشاورزان را پرداخت کنند اما این کار تاکنون صورت نگرفته است.
این کشاورز ادامه داد: پیمانکار هیچ قصوری ندارد، حتی او به هزینه شخصی لوله‌های را برای ترمیم کانال آب کشاورزی خریداری کرد، اما متاسفانه راه و شهرسازی و مدیرکل آن همکاری نمی‌کند.
مرادی یکی دیگر از اهالی این روستا می‌گوید: در طول 4 کیلومتر به دلیل ارتفاع زیاد ترانشه کل این مسیر نیاز به دیوار کشی دارد و در صورت رانش برای رانندگان خطرناک خواهد بود و همه باغات مردم دو باره دچار خسارت بیشتری می‌شود.
پروژه‌ای که نقاط حادثه خیز را برطرف می‌کند / یک گام به جلوتر
مدیرکارگاه پروژه بزرگراه شیراز، سیپدان-یاسوج در این باره می‌گوید: هر چند وقت یک بار پروژه به دلیل معارضات اجتماعی تعطیل می‌شود.
وی افزود: قرار داد این پروژه 21 / 9  / 95 به مدت 22 ماه منعقد شد و بعد از عید هر سه روز و چهار روز یک بار تعطیل می‌شود.
مدیر کارگاه این پروژه گفت: با بهره‌برداری از این پروژه مسیر جاده سپیدان-یاسوج چهار خطه و هم نقاط حادثه خیز این مسیر رفع و تصادفات نیز کمتر می‌شود.
به گزارش کبنا، چرا پروژه‌ی مهمی همانند بزرگراه شیراز، سیپدان-یاسوج که نقش بسزایی در توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد دارد، با مشکلات اینچنینی روبرو شود، از یک طرف معارضات اجتماعی داشته باشد و از طرف دیگر اعتبارات کافی نداشته باشد. این سووالی است که «علیمردانی» مدیرکل راه و شهرسازی باید به آن پاسخ دهد اگر چه بعید می‌دانم او پاسخی برای این کم‌کاری خود داشته باشد.
علیمردانی این روزها همواره مورد انتقاد استاندار کهگیلویه و بویراحمد و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت به دلیل سهل‌انگاری است.

فیلم‌ها را از لینک‌های زیر دانلود کنید

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000400/nf00400523-1.mp4

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000400/nf00400523-2.mp4
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این کشاورزباان .کناریش بلدنیستن بیل بدست بگیرن
علی
Iran, Islamic Republic of
چقدر اطلاعات اشتباه میدهند آخه ما که از این جاده میرسم کل منطقه ۱۳۰هکتار نیست که اینا میگن اینقدر اش را جاده گرفته
Iran, Islamic Republic of
عجب کشاورزی که ازبس بیکار.
Iran, Islamic Republic of
تیپ این آقا به هرچی میخوره غیر از کشاورز
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی از همین کشاورزان سئوال کنید درآمد هر سالتون از این باغها چقدر بوده که الان به صد تا دویست میلیون هم برای یک زمین بدون درآمد هم راضی نمیشید
Saeed
Iran, Islamic Republic of
سلام قربون اون شکل ماهت برم..من پدر خودم زمینش گرفته شده...ایقد اداره راه اذیمتون کردن که نگو بله درسته درامد زیادی نداشتیم ولی این دلیل نمیشه پولمونو ندن...بعد دوسه سال اومدن نفری ۷-۹میلیون دادن مث اینکه صدقه دادن ..اقا بودجه نیس کار نکنین...مردم بدبخت فقیر چکار دارین اذیت میکنین. بعضیا خبر ندارن یه چیزایی میگن..
کشاورزان دهدشت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در محور دهدشت به طولیان بعد از پمپ بنزین فتاحی نیز از سال 92تاکنون اداره راه و شهرسازی از پرداخت خسارت به مالکین زمینهای کشاورزان خودداری میکند در صورتیکه تمام مراحل قانونی توسط مالکین انجام شده و سند پرداخت خسارت در اداره راه و شهرسازی استان موجود است ما هم از ادامه کار جلوگیری خواهیم کرد تا مدیر کل هم فکری به حال کشاورزان و مالکین در این مسیرکند
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
جناب مدیر کل به داد مالکین محور دهدشت به طولیان هم برسید خسارت پرداخت نمیشود هیچ کس جوابگو نیست
United States
من ترک هستم ولی علیمردانی نیروی تاجگردونه فقطمیخواست با این کارش ترکا رو اروم کنه .ترکا دی.ب ..
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1