تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب : ۴۱۰۲۴۴
یادداشت|
«احمدی» استانداری توسعهگرا
سید احمد حسينزاده
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛علیمحمد احمدی دومین استاندار دولت اعتدالی حسن روحانی و دقیقاً بدشانسترین استاندار تاریخ کهگیلویه و بویراحمد قلمداد میشود.
«زاگرس زادهای دانشگاهی» که تجربه مدیریتی مدرنی طی اندک زمانی در دیاری «گزیده از قومیت و سیاست»، از خود بر جای گذاشت.
علیمحمد احمدی بی آنکه پشتوانه قومی و حتی سیاسی خاصی در استان داشته باشد، یکتنه به نبرد قومیتگرایی و فساد اداری و استخدامی و پیمانکاری رفت.
یکتنه به نبرد با مدیران ناکارآمد رفت و بیمحابا دست به تغییرات جدی در فضای مدیریتی استان زد و متحمل هزینههای زیادی شد ولی او بیمحابا تحت تأثیر حاشیهها نشد و بر متن توسعه اقتدار استانداری را بالا برد.
احمدی محصول یک «ساختار دانشگاهی توسعهگرا» بود او هم اقتصاد آکادمیک و هم برنامهریزی و بسترسازی فرایندهای بودجه و نظارت را از دو نهاد تخصصی دانشگاه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آموخته بود، اما اجرای برنامههایی که در ذهن داشت در استانی سیاست زده و دارای ساختار عشیرهای و قبیلهای کاری بسیار سخت و هزینهبر بود.
احمدی از یکطرف باید مطالبات نمایندگان را پاسخ میداد که محصول همین ساختار اجتماعی است و از طرف دیگر برنامهها و اندوختههای علمی خویش را برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد عملی میکرد.
استاندار بدشانس دولت روحانی زمانی سکانداری کهگیلویه و بویراحمد را به دست گرفت که کفگیر بودجه و اعتبارات دولت به کف دیگ خورده بود و تحریم و تورم و افزایش قیمتها کالاهای اساسی عملاً هر مدیری را فلج میکرد.
سقوط هواپیمایی آسمان و جان باختن ۶۶ سرنشین بیگناه آن تلخترین بحران دوره مدیریتی ایشان را در کنار بحرانهایی نظیر؛ زلزله، آتشسوزی مراتع و جنگلها، سیل و ... و مدیریت آرام و علمی وی در این بحرانها و حضور فعال و نظارت مستمر ایشان از صفر تا صد مسائل استان از ولی مدیری پرتوان و پرانرژی بجای گذاشت.
احمدی به واسطه ارتباطات قبلی خود با مجموعه دولت و قوه مقننه از پای ننشست او از تهدید بحران زلزله فرصت بزرگی برای مناطق زلزلهزده خلق کرد و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ماده ۱۲ دولت را به بخشهای زیرساخت استان در نوسازی و بازسازی مسکن شهری و روستایی سرازیر ساخت.
احمدی گرچه در حذف مدیران طایفهای مدیریت قبلی استان، کمی تند رفت، اما نشان داد که هرکسی از هر طایفه و جریانی برای مدیریت کردن باید آیتمها و شاخصههای لازم را داشته باشد و صرف هم طایفهای بودن و هم جریانی بودن برای مدیر شدن کافی نیست؛ و البته در چنینش های جدید نیز خالی از خطا و اشتباه نبود...
او تا آنجا که وزارتخانهها و مدیران ارشد دولت با وی همراهی کردن از دخالت نمایندگان در فضای استان ممانعت کرد.
بخشي از وقت استاندار در وزارتخانهها و سازمانها و بانکهای خصوصی و دولتی در پایتخت برای اخذ اعتبارات و پیگیری طرحهای کلان اقتصادی گذشت.
احمدی علیرغم فضای پرحاشیه سیاسی و جغرافیایی در سطح استان بجای ورود به حاشیهها به توسعه برنامههای خود از جذب اعتبارات اشتعالزایی روستایی تا طرحهای کلان پایلوت اقتصادی لنده و زیلایی، سدها و کارهای کلان دیگر پرداخت.
پاسخگو کردن مدیران از هر جریان سیاسی و جغرافیایی در برابر مردم و نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی از مهمترین دستاوردهای علیمحمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است.
او ابتدا خود شفاف و بیپرده پاسخگوی مردم شد و سپس مدیران کلان استان را وادار به توجه به خواستهها، انتقادات و مطالبات مردم نمود.
توجه به حضور بانوان در عرصههای مدیریتی کلان و دستگاههای اجرایی و فرهنگی از ابتکارات استاندار دوم دولت اعتدال در کهگیلویه و بویراحمد است؛ به طوری که مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی یکی از موفقترین دستگاههای اجرایی استان با مدیریت یک بانو در سال ۱۳۹۷ قلمداد شد.
توجه ویژه احمدی به حضور جوانان در عرصههای مدیریتی و اعتماد ویژه به نسل جوان و همچنین مدیر سازی و کادر سازی جدید در عرصه مدیریتی استان ازجمله کارهای ماندگار ایشان است.
برگزاری جلسات و کارگروههای تخصصی به صورت منظم و علمی ازجمله اقدامات توسعه محور علیمحمد احمدی بود.
احمدی در تمامی جلسات تخصصی دست بالا و برتر را از همه مدیران اجرایی و دانشگاهی و کاملاً تخصصی نشان داد توصیههای علمی و برنامه محور نماینده عالی دولت در جلسات، مدیران را وادار به کار و تلاش بیشتر مینمود.
مسیر احمدی برای مدیریت علمی و فکری بر عرصه دانشگاههای استان بر کسی پوشیده نیست.
احمدی عملاً تلاش کرد تا فضای علمی دانشگاهها را از فضای سیاسی و قومیتی جامعه دور کند، او در اولین اقدام خود مدیریت دانشگاه مادر استان را از دست ستادهای انتخاباتی و طایفهای آزاد کرد و به مدیری آکادمیک و توسعهگرا واگذار کرد.
دانشگاه یاسوج را در فرایند مدیریت علمی و اجرایی سهیم کرد؛ به طوری که بیشترین حجم تفاهمنامههای بین بخشهای اجرایی و دانشگاهها در دوره مدیریتی علیمحمد احمدی تنظيم گردید.
حال رفتن علیمحمد احمدی از استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطایی جبرانناپذیر به دلایل زیر محسوب میشود.
_ صرفنظر از اینکه استاندار بعدی چه کسی باشد چه بومی و چه غیره بومی قطعاً تغییراتی در مسیر توسعه استان ایجاد خواهد کرد که نهتنها بر سرعت آن نخواهد افزود بلکه در بهترین حالت ممکن سرعت توسعه کارهای اجرایی، عمرانی و علمی را کند مینماید.
- تلاش احمدی رهانیدن قدرت از دست نمایندگان و اقتدار دولت و استانداری بود و قطعاً در آستانه انتخابات هر استاندار جدیدی برای بقای خود هم که باشد امکان حفظ این اقتدار را نخواهد داشت.
- در پایان هر آمدنی را رفتنی خواهد بود ولی ما مردمان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً خدمات و زحمات کسانی را که حتی یکقدم برای این استان برداشتهاند را به نیکی یاد خواهیم کرد.
================
سید احمد حسينزاده
«زاگرس زادهای دانشگاهی» که تجربه مدیریتی مدرنی طی اندک زمانی در دیاری «گزیده از قومیت و سیاست»، از خود بر جای گذاشت.
علیمحمد احمدی بی آنکه پشتوانه قومی و حتی سیاسی خاصی در استان داشته باشد، یکتنه به نبرد قومیتگرایی و فساد اداری و استخدامی و پیمانکاری رفت.
یکتنه به نبرد با مدیران ناکارآمد رفت و بیمحابا دست به تغییرات جدی در فضای مدیریتی استان زد و متحمل هزینههای زیادی شد ولی او بیمحابا تحت تأثیر حاشیهها نشد و بر متن توسعه اقتدار استانداری را بالا برد.
احمدی محصول یک «ساختار دانشگاهی توسعهگرا» بود او هم اقتصاد آکادمیک و هم برنامهریزی و بسترسازی فرایندهای بودجه و نظارت را از دو نهاد تخصصی دانشگاه و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی آموخته بود، اما اجرای برنامههایی که در ذهن داشت در استانی سیاست زده و دارای ساختار عشیرهای و قبیلهای کاری بسیار سخت و هزینهبر بود.
احمدی از یکطرف باید مطالبات نمایندگان را پاسخ میداد که محصول همین ساختار اجتماعی است و از طرف دیگر برنامهها و اندوختههای علمی خویش را برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد عملی میکرد.
استاندار بدشانس دولت روحانی زمانی سکانداری کهگیلویه و بویراحمد را به دست گرفت که کفگیر بودجه و اعتبارات دولت به کف دیگ خورده بود و تحریم و تورم و افزایش قیمتها کالاهای اساسی عملاً هر مدیری را فلج میکرد.
سقوط هواپیمایی آسمان و جان باختن ۶۶ سرنشین بیگناه آن تلخترین بحران دوره مدیریتی ایشان را در کنار بحرانهایی نظیر؛ زلزله، آتشسوزی مراتع و جنگلها، سیل و ... و مدیریت آرام و علمی وی در این بحرانها و حضور فعال و نظارت مستمر ایشان از صفر تا صد مسائل استان از ولی مدیری پرتوان و پرانرژی بجای گذاشت.
احمدی به واسطه ارتباطات قبلی خود با مجموعه دولت و قوه مقننه از پای ننشست او از تهدید بحران زلزله فرصت بزرگی برای مناطق زلزلهزده خلق کرد و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ماده ۱۲ دولت را به بخشهای زیرساخت استان در نوسازی و بازسازی مسکن شهری و روستایی سرازیر ساخت.
احمدی گرچه در حذف مدیران طایفهای مدیریت قبلی استان، کمی تند رفت، اما نشان داد که هرکسی از هر طایفه و جریانی برای مدیریت کردن باید آیتمها و شاخصههای لازم را داشته باشد و صرف هم طایفهای بودن و هم جریانی بودن برای مدیر شدن کافی نیست؛ و البته در چنینش های جدید نیز خالی از خطا و اشتباه نبود...
او تا آنجا که وزارتخانهها و مدیران ارشد دولت با وی همراهی کردن از دخالت نمایندگان در فضای استان ممانعت کرد.
بخشي از وقت استاندار در وزارتخانهها و سازمانها و بانکهای خصوصی و دولتی در پایتخت برای اخذ اعتبارات و پیگیری طرحهای کلان اقتصادی گذشت.
احمدی علیرغم فضای پرحاشیه سیاسی و جغرافیایی در سطح استان بجای ورود به حاشیهها به توسعه برنامههای خود از جذب اعتبارات اشتعالزایی روستایی تا طرحهای کلان پایلوت اقتصادی لنده و زیلایی، سدها و کارهای کلان دیگر پرداخت.
پاسخگو کردن مدیران از هر جریان سیاسی و جغرافیایی در برابر مردم و نهادینه کردن فرهنگ پاسخگویی از مهمترین دستاوردهای علیمحمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است.
او ابتدا خود شفاف و بیپرده پاسخگوی مردم شد و سپس مدیران کلان استان را وادار به توجه به خواستهها، انتقادات و مطالبات مردم نمود.
توجه به حضور بانوان در عرصههای مدیریتی کلان و دستگاههای اجرایی و فرهنگی از ابتکارات استاندار دوم دولت اعتدال در کهگیلویه و بویراحمد است؛ به طوری که مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی یکی از موفقترین دستگاههای اجرایی استان با مدیریت یک بانو در سال ۱۳۹۷ قلمداد شد.
توجه ویژه احمدی به حضور جوانان در عرصههای مدیریتی و اعتماد ویژه به نسل جوان و همچنین مدیر سازی و کادر سازی جدید در عرصه مدیریتی استان ازجمله کارهای ماندگار ایشان است.
برگزاری جلسات و کارگروههای تخصصی به صورت منظم و علمی ازجمله اقدامات توسعه محور علیمحمد احمدی بود.
احمدی در تمامی جلسات تخصصی دست بالا و برتر را از همه مدیران اجرایی و دانشگاهی و کاملاً تخصصی نشان داد توصیههای علمی و برنامه محور نماینده عالی دولت در جلسات، مدیران را وادار به کار و تلاش بیشتر مینمود.
مسیر احمدی برای مدیریت علمی و فکری بر عرصه دانشگاههای استان بر کسی پوشیده نیست.
احمدی عملاً تلاش کرد تا فضای علمی دانشگاهها را از فضای سیاسی و قومیتی جامعه دور کند، او در اولین اقدام خود مدیریت دانشگاه مادر استان را از دست ستادهای انتخاباتی و طایفهای آزاد کرد و به مدیری آکادمیک و توسعهگرا واگذار کرد.
دانشگاه یاسوج را در فرایند مدیریت علمی و اجرایی سهیم کرد؛ به طوری که بیشترین حجم تفاهمنامههای بین بخشهای اجرایی و دانشگاهها در دوره مدیریتی علیمحمد احمدی تنظيم گردید.
حال رفتن علیمحمد احمدی از استانداری کهگیلویه و بویراحمد خطایی جبرانناپذیر به دلایل زیر محسوب میشود.
_ صرفنظر از اینکه استاندار بعدی چه کسی باشد چه بومی و چه غیره بومی قطعاً تغییراتی در مسیر توسعه استان ایجاد خواهد کرد که نهتنها بر سرعت آن نخواهد افزود بلکه در بهترین حالت ممکن سرعت توسعه کارهای اجرایی، عمرانی و علمی را کند مینماید.
- تلاش احمدی رهانیدن قدرت از دست نمایندگان و اقتدار دولت و استانداری بود و قطعاً در آستانه انتخابات هر استاندار جدیدی برای بقای خود هم که باشد امکان حفظ این اقتدار را نخواهد داشت.
- در پایان هر آمدنی را رفتنی خواهد بود ولی ما مردمان کهگیلویه و بویراحمد قطعاً خدمات و زحمات کسانی را که حتی یکقدم برای این استان برداشتهاند را به نیکی یاد خواهیم کرد.
================
سید احمد حسينزاده