کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی‌ها نشان می‌دهد

کاش به‌جای حراست و حفاظت از دنای شمالی، مدیریت آموزش‌وپرورش استان به اصفهان واگذار می‌شد / میراث عزت‌خواه، سبحانی، جمالی آرند و دیگر رفقا در آموزش و پرورش/ ضرورت پاسخگویی روشنفکر و موحد به دلیل سقوط تاریخی و غیرقابل‌جبران آموزش و نگرانی از آینده هزاران دانش‌آموز در استان / رتبه آخر استان در رشته ریاضی و تجربی در سال ۱۴۰۲ / شانس دانش‌آموزان با معدل پایین برای رشته و دانشگاه برتر حتی در صورت کسب رتبه خوب در آزمون کتبی کنکور سال ۱۴۰۳ به حداقل رسید/ مخروبه‌ای که تاج‌گردون و بهرامی تحویل می‌گیرند/ میانگین معدل در سال ۱۴۰۲ رشته ریاضی ۷.۵۶، رشته تجربی ۹.۳۸ و رشته انسانی ۶.۹۴/ چرا در کنکور سال ۱۴۰۳ برای آخر نشدن استان رقابت کردیم؟

15 شهريور 1403 ساعت 13:00

حوزه آموزشی (یادگار عزت خواه، جمالی آرند و دیگر مجموعه مدیریت) در آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد مخروبه‌ای است که مجموعه مدیریت جدید که احتمالاً یاران تاج‌گردون و بهرامی هستند مشخص نیست تا چه زمانی بتوانند این مخروبه زلزله‌زده را آواربرداری کنند.


در مطلب گذشته در باب میراث ماندگار مهدی روشنفکر روشنگری کردیم که سهمیه عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در فراکسیون عشایر حذف گردید، خروجی فراکسیون آسیب‌های اجتماعی با عضویت مهدی روشنفکر فقط افزایش عجیب نرخ آسیب‌های اجتماعی در استان بود و در نهایت شاهد رکوردشکنی آمار بالای خودکشی استان در خاورمیانه بودیم.
در این یادداشت برای نخستین‌بار، با ذکر جزئیات به آمار محرمانه آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته می‌شود.
آموزش پرورش به‌عنوان زیربنای توسعه و مهم‌ترین رکن هر جامعه، معمولاً به‌صورت ویژه همیشه موردتوجه بوده است. تعلیم‌وتربیت منطقی، علمی و حرفه‌ای انسان‌ها در جهت پیشرفت و توسعه کیفی هر جامعه‌ای ضرورت دارد. هادی زارع‌پور در سال ۱۴۰۰ بعد از قریب ۹ سال از مدیرکلی آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد کنار رفت و با رایزنی و دخالت مستقیم نمایندگان، موافقت استاندار و نفوذ امثال علی‌محمد دانشی، صندلی مدیریت آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به حسنعلی عزت خواه مؤتلفه‌ای و معاونت آموزشی آن به جمالی‌آرند حامی و لیدر سیاسی و اجتماعی سید محمد موحد رسید. این انتصاب برای مهدی روشنفکر همانند فتح ایران توسط اعراب غرورآفرین بود؛ ولی شبیه اکثر انتصابات وی، صدای اعتراض و مخالفت نخبگان و فرهنگیانِ فرهیخته جریان خود را درآورد. زمانی که مراسم معارفه عزت خواه برگزار گردید، اگر اندکی جلسه طولانی‌تر می‌شد عزت خواه ممکن بود به امیرکبیر و کوروش کبیر بگوید آسوده بخوابید که من و معاونین بیداریم!
استفاده از افراد فاقد تجربه و با یک الی دو سال سابقه کار در مدیریت‌ها، انتقال معلمان موظفی در ابتدای خدمت از مناطق محروم مانند لنده، لوداب، دیشموک، پاتاوه، جلیل، ممبی، سادات محمودی و مارگون به سطح شهر یاسوج و سپردن امور و دروس غیرتخصصی به این افراد، افزایش فشار و تحمیل نیروی مازاد به آموزش‌وپرورش شهرستان بویراحمد، شروع رویه‌های غلط و غیرمعمول، سایه افکندن تفکرات قومیتی و سیاسی با شدتی بیشتر از گذشته بر آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه در شهرستان بویراحمد، تبدیل وضعیت‌های غیرقانونی، پرداخت سلیقه‌ای تسهیلات، مخالفت با نخبگان حامی روشنفکر و انتقام از رقبا و منتقدان برون و درون جریانی، مشی رفتاری و محور مدیریت در آموزش پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گردید. در آن دوران نحس، زمینه‌سازی برای حذف افراد شایسته؛ اما منتقد و مخالف مهدی روشنفکر در آموزش پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد با چراغ سبز ایشان و مدیران گوش‌به‌فرمان وی و نیز حمایت فعالان مجازی تندخو حامی ایشان، آسیب جبران‌ناپذیری به آموزش‌وپرورش و جامعه وارد کرد.
چند وقت پیش غلامرضا تاج‌گردون با انتشار معدل استان‌های مختلف در صفحه مجازی خود از نابودی آموزش پرورش در سه سال گذشته خبر داد که محمد جمالی آرند مدیر فعلی آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از مسببان نجیب اما ناکارآمد ویرانی آموزش‌وپرورش، مدیرکل سابق فردی دست‌پاک و متین اما ناتوان سابق آموزش و پرورش استان، معاونت‌های استان و شهرستان‌ها و البته مهدی روشنفکر نماینده پاک‌دست و ناکارآمد سابق در مجلس و صاحب چهار مسئولیت در کمیسیون آموزش مجلس، از گفته تاج‌گردون و این آمار بی‌اطلاع بودند؛ اما با بررسی‌های به‌عمل‌آمده توسط نگارنده و پایگاه خبری کبنانیوز مشخص گردید آمار کاملاً مستند بوده و آموزش پرورش در سه سال گذشته به دلیل دخالت نمایندگان و انتصاب افراد ناکارآمد و کم‌سواد، به قتلگاه آرزوهای دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است که در ادامه به این جهنم آموزشی اشاره می‌کنیم و از دستگاه قضایی و سازمان‌های نظارتی و بازرسی تقاضای مؤاخذه و محاکمه مسببان این فجایع تاریخی را داریم نه اینکه مسبب این میراث شوم از معاونت به مدیرکلی برسد! در مطلب بعد به قیاس دوران مختلف خواهیم پرداخت و نمرات نهایی سال ۱۴۰۳ را تحلیل خواهیم کرد.
در ادامه به‌صورت خلاصه به این تراژدی دردناک و ظلم‌های غیرقابل‌اغماض مدیران و معاونت‌های سابق آموزش پرورش از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ اشاره می‌کنیم. بی‌شک مردم خواهان محاکمه و اشد مجازات برای این افراد هستند.
 ۱_ نمرات نهایی استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۴۰۱ به‌شدت دچار نزول شد و در سال ۱۴۰۲ میانگین رشته تجربی و ریاضی استان در کشور آخر شد تا فارغ‌التحصیلان این دو رشته از شانس کمتری نسبت به دانش‌آموزان دیگر استان‌ها در کنکور برخوردار باشند!
۲_بیشترین کاهش دوساله قبولی امتحانات نهایی در ۴۵ سال گذشته، مربوط به سال ۱۴۰۲ بود؛ درحالی‌که میانگین درصد قبولی نهایی دانش‌آموزان همه رشته‌ها در سال ۱۴۰۰ و انتهای دوره هادی زارع‌پور به میزان ۷۷ درصد بود؛ اما میانگین درصد قبولی امتحانات نهایی تمامی رشته‌ها در سال ۱۴۰۲، به عدد ۵۴ ٪ سقوط کرد و یک فاجعه آموزشی رخ داد (۲۳ درصد کاهش)!
۳_ برای نخستین‌بار و به‌صورت غیرقابل‌باور در تاریخ انقلاب اسلامی و آموزش‌وپرورش استان، میانگین نمرات نهایی چهار رشته تجربی، ریاضی، انسانی و معارف دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۲ به زیر ۱۰ رسید.
الف_ معدل میانگین نمرات نهایی رشته ریاضی در سال ۱۴۰۲ به عدد ۷.۵۶ رسید.
ب_معدل میانگین نمرات نهایی رشته تجربی به عدد ۹.۳۸ رسید.
ج_معدل میانگین نمرات نهایی رشته علوم‌انسانی به عدد ۶.۹۴ رسید.
د_ معدل میانگین نمرات نهایی رشته معارف به عدد ۹.۸۸ رسید.
۴_ سال ۱۴۰۲ معدل نهایی ۴۰ ٪ و سال ۱۴۰۳ معدل نهایی ۵۰٪ و سال ۱۴۰۴ معدل نهایی ۶۰ درصد کنکور است، یعنی ارزش معدل نهایی روی نتیجه کنکور بیشتر از آزمون کتبی کنکور می‌شود. با این تفاسیر، دانش‌آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد که در این سال‌ها به دلیل ناکارآمدیِ مجموعه مدیریتی دچار اُفت چندبرابری نسبت به اُفت میانگین کشوری شده‌اند؛ حتی اگر با شرکت در کلاس‌های کنکوری و هزینه‌های فراوان در ماراتن کنکور با دانش‌آموزان دیگر استان‌ها مانند اصفهان، یزد، سمنان و... برابر باشند، با تأثیر معدل به شکل عجیبی سقوط خواهند کرد و ممکن است از رتبه دورقمی به سه‌رقمی تنزل پیدا کنند و از سه‌رقمی به چهاررقمی سقوط کنند و حتی در شرایطی از دورقمی به چهاررقمی سقوط کنند (یک فاجعه تاریخی)!
۵_سال ۱۴۰۲ برای نخستین‌بار در تاریخ ۴۵ساله انقلاب اسلامی، در امتحانات نهایی رشته ریاضی، استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه آخر کشور قرار گرفت! (فاجعه آموزشی)
۶_ سال ۱۴۰۲ برای نخستین‌بار پس از انقلاب، در رشته تجربی، استان کهگیلویه و بویراحمد در میانگین معدل در کشور آخر شد! (فاجعه آموزشی)
۷_فاجعه بعدی این بود که درصد قبولی نهایی رشته علوم‌انسانی بعد از ۴۵ سال، برای اولین‌بار از ۷۰٪ در سال ۱۴۰۰، به ۴۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید (یعنی ۲۶ درصد کاهش قبولی فقط در دو سال)!
این در حالی است که درصد قبولی انسانی از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ در زمان زارع‌پور، از ۶۷ درصد به ۷۷ درصد رسید.
۸_برای نخستین‌بار درصد قبولی نهایی دانش‌آموزان رشته تجربی از ۸۷ درصد در سال ۱۴۰۰ (انتهای دوره مدیریت هادی زارع‌پور)، به ۶۶ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید (۲۱ درصد کاهش درصد قبولی نهایی و در حقیقت یک فاجعه تاریخی)
از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج کرونا و در زمان هادی زارع‌پور درصد قبولی نهایی تجربی از ۸۵ درصد به ۸۷ درصد افزایش پیدا کرد.
۹_ فاجعه و خیانت بعدی کاهش درصد قبولی نهایی رشته ریاضی از ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۵۴ درصد در سال ۱۴۰۲ بود (۲۱ درصد کاهش درصد قبولی غیرقابل‌باور)
در دو‌ساله مشابه ۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج کرونا و زمان هادی زارع‌پور درصد قبولی نهایی این رشته از ۶۷ درصد به ۷۷ درصد رسید.
۱۰_معدل میانگین نمرات نهایی رشته ریاضی و فیزیک از ۱۰.۸۸ در سال ۱۴۰۰ به عدد تأسف‌بار ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید و در کشور آخر شدیم؛ یعنی فقط در دو سال، کاهش ۳.۳۲ را تجربه کردیم.
۱۱_معدل میانگین نمرات نهایی رشته تجربی از ۱۲. ۷۵ در سال ۱۴۰۰ به عدد ۹.۳۸ در سال ۱۴۰۲ رسید و در این سال در کشور در رتبه آخر قرار گرفتیم؛ یعنی به میزان ۳.۳۷ کاهش داشتیم درحالی‌که در دو سال مشابه یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در زمان هادی زارع‌پور میانگین نمرات تجربی از عدد ۱۲.۸۰ به عدد ۱۲.۷۵ رسید (میزان اُفت تحصیلی دانش‌آموزان آن‌چنان زیاد بود که کارشناسان آموزش کشور را دچار حیرت کرده بودند)!
۱۲_معدل میانگین نمرات نهایی رشته ادبیات و علوم‌انسانی از ۱۰.۴۴ در سال ۱۴۰۰، به عدد فاجعه‌بار ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید یعنی ۳.۵ نمره کاهش فقط در دو سال داشتیم.
۱۳_ معدل میانگین نمرات نهایی رشته علوم و معارف اسلامی از ۱۳.۲۷ در سال ۱۴۰۰ به ۹.۸۸ در سال ۱۴۰۲ رسید. یعنی به میزان ۳.۳۹ کاهش داشتیم. درحالی‌که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در اوج کرونا و زمان زارع‌پور از نمره ۱۱.۹۷ به ۱۳.۲۷ رسیدیم.
۱۴_ به‌صورت کلی میانگین نمرات نهایی تمامی رشته‌ها از ۱۱.۵۲ در سال ۱۴۰۰ به ۸.۰۱ در سال ۱۴۰۲ رسید، یعنی ۳.۴۱ فقط در دو سال کاهش داشتیم و عدد ۸.۰۱ همان عددی بود که غلامرضا تاج‌گردون استوری کرده بود و مسئولان آموزش پرورش اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند.

۱۵_ حذف سهمیه بخش‌هایی از عشایر مظلوم استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کم‌کاری، ناکارآمدی، بی‌تفاوتی یا ضعف تعهد مسئولان آموزش پرورش و بی‌توجهی مهدی روشنفکر نماینده مردم در کمیسیون آموزش و فراکسیون امور عشایر در مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع، از دیگر فجایع این دو سال کابوس‌وار بود.
۱۶_ اگرچه همیشه استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع طایفه‌گرایی آشنا بود؛ اما ده‌ها برابر شدن این موضوع و استفاده از افراد ناکارآمد، کم‌سابقه، گاهی بی‌اخلاق و دارای روحیه ستیز با دیگر طوایف باعث ایجاد شکاف‌های عجیب فامیلی، طایفه‌ای و اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد و نیز شهرستان بویراحمد شد.
۱۷_ اینکه عده‌ای اُفت تحصیلی را مربوط به همان استان‌ها می‌دانند موضوع کاملاً درستی است؛ اما میزان اُفت تحصیلی در استان کهگیلویه و بویراحمد تقریباً ۲.۵ برابر بود؛ به‌گونه‌ای که کارشناسان آموزش پرورش برای عزل عزت خواه، جمالی آرند و دلشاد تردیدی نداشتند!
۱۸_ اگرچه در همه جای کشور شاهد اُفت تحصیلی بودیم؛ اما در ادامه به تفاوت میزان اُفت در استان نسبت به اُفت میانگین کشور می‌پردازیم تا بدانیم چگونه به سرنوشت دانش‌آموزان استان به‌ویژه مناطق محروم چوب حراج زده شد و آینده دانش‌آموزان و مسیر زندگی آنان قربانی سوءمدیریت و اشتباهات عزت خواه، جمالی آرند، سبحانی و دیگر رفقا و حامیان این افراد گردید.
۱۹__میانگین نمرات نهایی رشته علوم‌انسانی در کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱.۴۵ کاهش پیدا کرد و به عدد ۸.۷۵ رسید، درحالی‌که میانگین نمرات نهایی دانش‌آموز علوم‌انسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد از ۹.۴۳ در سال ۱۴۰۱ به ۶.۹۴ در سال ۱۴۰۲ رسید، این یعنی ۲.۴۹ کاهش داشتیم که نسبت به میانگین کشوری ۱.۰۴ کاهش دونیم برابری بود و این یک فاجعه و شرمساری برای آموزش استان بود!
20- میانگین نمرات نهایی رشته ریاضی فیزیک در کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ به میزان ۱.۸۵ کاهش پیدا کرد و به عدد ۱۰. ۷۹ رسیده است؛ اما باز متأسفانه میانگین نمرات نهایی دانش‌آموزان رشته ریاضی و فیزیک استان کهگیلویه و بویراحمد از عدد ۱۰.۸۴ در سال ۱۴۰۱ به عدد ۷.۵۶ در سال ۱۴۰۲ رسید؛ یعنی به میزان ۳.۲۸ رسید؛ در واقع اُفت دوبرابری داشتیم که باز باعث نابودی سرنوشت دانش‌آموزان استان گردید و این اتفاق تلخ عامل شرمساری است، بنابراین ضرورت دارد این افراد به محاکم قضایی معرفی گردند.
21-  استان کهگیلویه و بویراحمد با میانگین نمرات نهایی ۸.۰۱ یک پله مانده به سیستان و بلوچستان قرار گرفت درحالی‌که اصفهان با میانگین معدل نهایی ۱۱.۴۳ بعد از خراسان جنوبی و سمنان در جایگاه سوم قرار گرفت تا با خود بگوییم کاش به‌جای مدیریت هراست دنای شمالی، مدیریت آموزش پرورش را به اصفهانی‌ها واگذار می‌کردیم تا اگر به دلیل فقر و عقب‌ماندگی همانند استان اصفهان نمی‌شدیم؛ اما حداقل این ننگ بزرگ را بر پیشانی آموزش استان نمی‌چسباندیم!
اگر می‌خواهید بدانید چه بلایی بر سر آموزش دانش‌آموزان در این دو سال آمد، تا این اندازه بدانید که دانش‌آموزان با معدل پایین که فارغ‌التحصیل سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هستند به دلیل اُفت حیرت‌آور کیفیت آموزش، در کنکور ضعیف ظاهر خواهند شد و حتی اگر در کلاس کنکور و آزمون شرکت نمایند، شبانه‌روز تلاش و مطالعه داشته باشند و در نهایت رتبه دورقمی، تک‌رقمی و یا سه‌رقمی کسب کنند، وقتی معدل پایین این دانش‌آموزان در نمره کنکور اعمال می‌شود باتوجه‌به اینکه رقبای این دوستان از کدام استان هستند از این رقابت عقب می‌مانند، چون معدل پایین‌تری دارند و ممکن است حتی یک رتبه دورقمی و رتبه سه‌رقمی کنکور با اعمال قطعی معدل پایین ایشان، به رتبه‌های پایین چهاررقمی سقوط کند؛ بنابراین ما شاهد بزرگ‌ترین خیانت به دانش‌آموزان و مردم استان در تاریخ بودیم. اکنون می‌طلبد نهادهای قضایی ورود کرده و با عاملان انتصاب و ارتقای این مدیران و معاونت‌ها و با خود این افراد به دلیل ناکارآمدی قاطعانه برخورد نمایند و برای درس عبرت، از احکام انفصال‌ازخدمت و زندانی برای این افراد استفاده شود.
حوزه آموزشی (یادگار عزت خواه، جمالی آرند و دیگر مجموعه مدیریت) در آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد مخروبه‌ای است که مجموعه مدیریت جدید که احتمالاً یاران تاج‌گردون و بهرامی هستند مشخص نیست تا چه زمانی بتوانند این مخروبه زلزله‌زده را آواربرداری کنند و این سهل‌انگاری و کم‌کاری در کنار غارت منابع به‌ویژه منابع آبی، بالاترین ظلم و ستمی بود که نسبت به این استان شاهد بودیم و تجربه کردیم. شاید این سخن بهرامی که گفت شایسته‌سالاری را در آموزش و پرورش حاکم می‌کنیم و آموزش و پرورش را به سمت کیفی بودن می‌بریم، دلیلش آگاهی از این وضعیت بوده است.


کد مطلب: 490325

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490325/کاش-به-جای-حراست-حفاظت-دنای-شمالی-مدیریت-آموزش-وپرورش-استان-اصفهان-واگذار-می-شد-میراث-عزت-خواه-سبحانی-جمالی-آرند-دیگر-رفقا-آموزش-پرورش-ضرورت-پاسخگویی-روشنفکر-موحد-دلیل-سقوط-تاریخی-غیرقابل-جبران-نگرانی-آینده-هزاران-دانش-آموز-رتبه-آخر-رشته-ریاضی-تجربی-سال-۱۴۰۲-شانس-دانش-آموزان-معدل-پایین-دانشگاه-برتر-حتی-صورت-کسب-خوب-آزمون-کتبی-کنکور-۱۴۰۳-حداقل-رسید-مخروبه-ای-تاج-گردون-بهرامی-تحویل-می-گیرند-میانگین-۷-۵۶-۹-۳۸-انسانی-۶-۹۴-چرا-نشدن-رقابت-کردیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1