تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۴۷۴۲۳۹
از وداع با ۲۰۶ تا عرضه قطره‌چکانی وارداتی‌ها

پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲

۲
پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
کبنا ؛
خداحافظی رسمی با ۲۰۶، ازسرگیری واردات خودرو، عرضه اطلس، حواشی تمام‌نشدنی پژو پارس و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار، جزو مهمترین حواشی حوزه خودرو در سال گذشته محسوب می‌شوند
پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۲ به شکل رسمی از خط تولید ایرانخودرو کنار رفت. سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد، پژو ۲۰۶ را بعد ۲۲ سال حضور در ایران به سرنوشتی مشابه سمند و ۴۰۵ دچار کرد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در ماه‌های ابتدایی سال جدید می‌توانیم منتظر همین خبر برای پژو پارس باشیم.خودروساز‌های داخلی در سالی که پشت‌سر گذاشتیم، مدل‌های زیادی به بازار تزریق نکردند و ماجرای ازسرگیری دوباره واردات خودرو، از بدبینانه‌ترین پیشبینی‌ها هم سرعت کمتری داشت. لابلای خبر‌ها و تصاویر نه‌چندان امیدوارکننده‌ای که از بازار خودرو در سال گذشته باقی مانده، می‌توانیم ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار را به فال نیک بگیریم.
بازگشت خودرو‌های وارداتی

خودرو‌های وارداتی در سال ۱۴۰۲ یعنی تقریبا بعد پنج سال و دو ماه پا به خیابان‌های کشور گذاشتند. اوایل تیرماه ۹۷ ابلاغیه ممنوعیت واردات هزار و ۳۳۹ قلم کالا از جمله خودرو به دست گمرک رسید و نهایتا شهریور ۱۴۰۲ اولین سری از خودرو‌های وارداتی جدید در قالب مراسمی با حضور وزیر صمت به خریداران تحویل داده شد. توسط چه شرکتی؟ سایپا. یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور.
آمار و ارقام رسمی از حجم واردات خودرو که به نقل از گمرک منتشر شده، مشخص می‌کند در کل ۱۲ ماه سال گذشته، همه شرکت‌های وارد‌کننده روی هم ۱۱ هزار و ۲۳۶ محصول را از کمرگ ترخیص کردند. از طرفی طبق اعلام خود مسئولان سامانه یکپارچه در اولین مرحله ثبت‌نام از متقاضیان خودرو‌های وارداتی که اسفند ۱۴۰۱ انجام شده، حدود ۱۲۰ هزار نفر اسم نوشتند.
مورد عجیب پژو پارس

پژو پارس آخرین قربانی سختگیری‌های سازمان ملی استاندارد است و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، تا چند ماه دیگر خبر توقف تولید آن بعد ۲۵ سال حضور در خط تولید رسمی می‌شود.
توقف تولید پژو پارس به‌خاطر سازگارنبودن پلتفرم قدیمی این محصول با یکسری از استاندارد‌های ابتدایی، یکی از خواسته‌های سازمان ملی استاندارد است و بحث خروج این محصول از خط تولید، تقریبا از نیمه سال ۱۴۰۲ به میان آمد. ضرب‌الاجل سازمان ملی استاندارد به ایرانخودرو اواخر سال ۱۴۰۲ تعیین شد.
تحویل ندادن پژو پارس‌های ثبت‌نامی به متقاضیان سامانه، استارتی برای حاشیه‌های بی‌پایان این محصول قدیمی در سال گذشته شد. ایرانخودرو، سازمان ملی استاندارد را مانعی برای تولید و تحویل مدل‌های ثبت‌نامی معرفی می‌کرد و سازمان ملی استاندارد در پاسخ، به اخطار‌های قبلی که برای ایرانخودرو ارسال کرده بود اشاره می‌کرد. نهایتا بعد جاروجنجال چند هفته‌ای، توافق شد تا زمان تکمیل تعهدات ایرانخودرو به متقاضیان، تولید پژو پارس در سال جدید ادامه داشته باشد.
پیوستن ۲۰۶ به جمع سمند و ۴۰۵

پژو ۲۰۶ در سالی که پشت‌سر گذاشتیم، به شکل رسمی از جمع مدل‌های حاضر در خط تولید ایرانخودرو کنار رفت. محصولی که از اوایل سال ۱۳۸۰ پا به ایران گذاشت و دقیقا بعد ۲۲ سال و خاطر پاس نکردن استاندارد‌های لازم به اکیپ مدل‌هایی مثل پژو ۴۰۵ و سمند ملحق شد که قبلا چنین سرنوشتی داشتند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ آخرین نسخه از خانواده شش نفره ۲۰۶ در خط تولید ایرانخودرو بود که البته دلتنگی دوستان برای آن باعث شد موتور و داشبور ۲۰۶ به دو تیپ مختلف ۲۰۷ منتقل شود. پژو ۲۰۷ تیپ پنج با موتور TU۵، اما داشبورد ۲۰۶ طراحی شده و از آن طرف به شکل همزمان، یک پژو ۲۰۷ دیگر با موتور ۲۰۶ به خط تولید ایرانخودرو اضافه شد. معروف به پژو ۲۰۷ با موتور TU۳.
پژو ۲۰۶ دو دهه قبل که به ایران آمد، یک خودرو ۱۰، ۱۲ میلیونی بود و الان مدل‌های صفرکیلومتر تیپ ۲ آن را در بازار آزاد حدود ۶۰۰ میلیون می‌فروشند.
اضافه شدن اطلس و تیپ‌های جدید دنا و تارا به بازار

اطلس G جدیدترین محصول خودروساز‌های وارداتی است و اگر تیپ‌های جدید دنا و تارا را حساب نکنیم، به جز اطلس خودرو دیگری در سال ۱۴۰۲ به بازار تزریق نشد.
اطلس نیز با همان شکل‌وشمایل محصولات تولیدی سایپا در سال‌های اخیر طراحی شده و اصلا خیلی‌ها محصول جدید سایپا را فیس‌لیفت کوییک می‌دانند.
اطلس G اواسط ۱۴۰۲ یعنی تقریبا دو سال بعد از تاریخی که مدیران سایپا وعده داده بودند، پیش‌فروش شد و همزمان با آخرین روز‌های سال قبل تحویل خریداران داده شد. خود سایپا قیمت اطلس در کارخانه را تقریبا ۴۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است. در بازار آزاد، اما قیمت اطلس به ۵۲۵ میلیون می‌رسد.
تارا اتوماتیک تیپ V۴ که گرانقیمت‌ترین سواری داخلی هم مربوط می‌شود و در سال ۱۴۰۲ به فهرست محصولات ایرانخودرو اضافه شده، به‌جز چندتا آپشن، چیزی بیشتر از تارا V۲ نیست و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال هم همین نسبت را به دنا پلاس اتوماتیک معمولی دارد.
ثبات نسبی قیمت خودرو در سال ۱۴۰۲

قیمت خودرو در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ با روز‌های ابتدایی سال تفاوت چشمگیری نداشت و اگر فعل‌وانفعالات نگران‌کننده ماه‌های پایانی در کار نبود، سال گذشته را با کاهش قیمت خودرو در بازار پشت‌سر می‌گذاشتیم. قیمت مدل‌های زیادی مثل تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، کوییک دنده‌ای و دنا پلاس در حد فاصل ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ نهایتا ۱۵ میلیون بالا و پایین شده و این وسط فقط می‌توانیم پژو پارس و تیبا را یکجور استثنا بدانیم.
قیمت تیبا صندوقدار صفرکیلومتر در بازار آزاد همزمان با نایاب شدن این مدل در بازار، ظرف سال گذشته حدود ۴۰ میلیون بالا آمد. پژو پارس هم تحت‌تاثیر داستان‌ها و حواشی که در سال گذشته از سر گذارند، رشد قیمت ۸۰ میلیونی داشته است.
تغییرات قیمت خودرو در بازار آزاد ظرف سال ۱۴۰۲
انواع خودرو داخلی ابتدای 1402 انتهای 1402 میزان تغییر قیمت
تیبا صندوقدار 350 میلیون تومان 390 میلیون تومان 40 میلیون افزایش
کوییک دنده‌ای 390 میلیون تومان 385 میلیون تومان پنج میلیون کاهش
شاهین دنده‌ای 675 میلیون تومان 650 میلیون تومان 25 میلیون کاهش
206 تیپ 2 585 میلیون تومان 595 میلیون تومان 10 میلیون افزایش
207 دنده‌ای 760 میلیون تومان 770 میلیون تومان 10 میلیون افزایش
پارس سال 580 میلیون تومان 660 میلیون تومان 80 میلیون افزایش
دنا پلاس 730 میلیون تومان 745 میلیون تومان 15 میلیون افزایش
تارا V2 930 میلیون تومان 910 میلیون تومان 20 میلیون کاهش
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1