تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۴۶۲۰۹۴
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۲/۱۹؛ سامانه بارشی امروز وارد کشور می‌شود/ هشدار بارش‌های سیل‌آسا برای برخی مناطق

۰
سامانه بارشی امروز وارد کشور می‌شود / بارش‌های بهاری در ۱۰ استان شدت می‌گیرند
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور و فعالیت آن در ۲۱ استان، برای ۱۲ استان هشدار طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر صادر کرد.
به گزارش کبنا، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی به غرب کشور به‌تدریج در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، لرستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خوزستان،‌ غرب اصفهان، ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های زنجان،‌ قزوین، البرز، تهران و غرب سمنان، سواحل غربی دریای خزر بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد ریزش تگرگ پیش بینی شده است.
همچنین در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم و کهگیلویه و بویراحمد رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.
چهارشنبه فعالیت سامانه بارشی در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، مرکز و شمال شرق کشور و پنجشنبه در شمال شرق و با شدت کمتر در شمال غرب، ارتفاعات البرز و سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت. روزهای جمعه و شنبه هفته آینده نیز در برخی مناطق شمال غرب، غرب و سواحل دریای خزر افزایش ابر همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید انتظار می‌رود.
فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل کاهش نسبی دما و پنجشنبه در این مناطق افزایش 6 تا 8 درجه‌ای دما روی می‌دهد. امروز دریای خزر، امروز و فردا مرکز و شمال خلیج‌فارس پنجشنبه شرق خلیج‌فارس و تنگه هرمز و جمعه مرکز و شرق خلیج‌فارس مواج خواهد بود.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی
زمان شروع: سه‌شنبه 1402/02/19
زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/20
نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1402/02/19: زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان و ارتفاعات و دامنه در استان‌های قزوین و البرز.
چهارشنبه 1402/02/20: چهارمحال و بختیاری، لرستان، نوار شرقی خوزستان، نوار غربی اصفهان، زنجان، قزوین، کرمانشاه، جنوب کردستان، دامنه و ارتفاعات استان‌های البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.
توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.
توصیف سامانه اول: افزایش گرادیان فشار سطح زمین
زمان شروع: سه‌شنبه 1402/02/19
زمان پایان: پنجشنبه 1402/02/21
نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا
منطقه اثر:
سه‌شنبه 1402/02/19: سمنان، خراسان جنوبی، خوزستان، ایلام، یزد.
چهارشنبه 1402/02/20: لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، سمنان، خراسان جنوبی.
پنج‌شنبه 1402/02/21: خراسان جنوبی، سمنان، شمال سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا.
توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.
توصیف سامانه: وزش نسبتا"شدید باد(گاهی شدید) ، مواج و متلاطم شدن دریا
زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/20
نوع مخاطره: وزش باد شدید و مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر
منطقه اثر: مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر، در استان‌های مازندران و گلستان
اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.
توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.
توصیف سامانه: افزایش سرعت باد (باد جنوب غربی ) و متلاطم و مواج شدن دریا
زمان پایان: چهارشنبه 1402/02/20
نوع مخاطره: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج تا 1.5 متر (به‌ویژه تنگه هرمز)
منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز.
اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تأسیسات دریایی.
توصیه: احتیاط درعملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل.
بارش‌های بهاری در ۱۰ استان شدت می‌گیرند
رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: بارش‌های بهاره در ۱۰ استان شدت می گیرد.
 صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی کشور اظهارداشت: بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته امروز چهارشنبه در تعداد زیادی از استان «رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک و در برخی نواحی تگرگ» رخ می‌دهد.
وی افزود: این شرایط در «لرستان، ارتفاعات خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، جنوب کردستان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران» انتظار می‌رود.
رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: اثر مخاطره آمیز فعالیت سامانه شامل «لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ» است.
ضیائیان، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود نسبت به «احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی» اقدام شود.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان
نام شما

آدرس ايميل شما

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
1