تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۴۶۰۹۴۹
میدان گاز مختار یاسوج در سفر دور دوم رئیس جمهور کلنگ‌زنی می‌شود

میدان گاز مختار یاسوج؛ گنجینه‌ای که گاز 100 سال آینده کهگیلویه و بویراحمد، فارس و چهار محال و بختیاری را تأمین می‌کند/ بعد از 11 سال معطلی تعیین تکلیف شد

۱۲
۴
گنجینه‌ای که بعد از 11 سال در کهگیلویه و بویراحمد تعیین تکلیف شد
کبنا ؛ ۲۸ فروردین ماه ۱۳۹۱ بود که خبر کشف یک میدان گازی در منطقه مختار یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به گوش رسید اما سال‌ها در پیچ و خم وعده‌ها باقی ماند تا اینکه پس از ۱۱ سال انتظار و کش و قوس‌های فراوان، این میدان گازی تعیین تکلیف شد و گفته می‌شود که در سفر دور دوم ریاست جمهوری کلنگ‌زنی خواهد شد.
به گزارش کبنا، میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می‌شوند.
میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طبق نظر مهندسان حوزه انرژی، گاز ذخیره شده در این میدان گازی می‌تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان‌های فارس، کهگیلویه وبویراحمد و بخشی از استان‌های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا ۱۰۰ سال آینده تأمین کند.
بر اساس نظر این کارشناسان، میدان گازی مختار میدان بسیار عظیمی است که حتی به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور ثبت شده است.
بدون تردید آغاز عملیات اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج فرصت‌های شغلی بسیاری را برای جوانان بیکار و تحصیلکرده استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم خواهد کرد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ذخایر مهم نفت و گاز است و از این رو توسعه صنایع مربوط به آن از جمله پتروشیمی توجیه اقتصادی دارد.
موقعیت ویژه کهگیلویه و بویراحمد، زمینه توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته به آن را فراهم نموده به گونه‌ای که این استان ۷ دومین تولید‌کننده نفت کشور پس از خوزستان است و بالای ۹۰ درصد نفت کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تولید می‌شود.
نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.
نرخ بالای بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد آن هم در شرایطی که ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در این استان قرار دارد پذیرفتنی نیست.
ایجاد و راه‌اندازی صنایع پایین دستی در ریشه کنی بیکاری می‌تواند مؤثر واقع شود زیرا حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه کم و ظرفیت سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد.
سال ۱۴۰۰ بود که سید علی احمد‌زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تعیین تکلیف میدان گازی مختار توسط وزارت نفت شد و گفت: راه‌اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم از مجموعه وزارت نفت است.
احمدزاده افزود: این میدان در دولت سیزدهم تعیین تکلیف و پیمانکار میدان گازی انتخاب شده است و تجهیز کارگاه آن به زودی آغاز می‌شود و در سفر دوم هیأت دولت کلنگ زنی اولین چاه از ۱۵ حلقه چاه آن آغاز خواهد شد.
میدان گازی مختار آغازگر تحولات چشمگیر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد، همچنین دستور وزیر نفت در خصوص بهره‌برداری از منطقه گاز مختار را کاری بزرگ دانست و افزود: این منطقه گازی ۲۴۰ کیلومتر طول دارد و از حوالی تنگ سرخ بویراحمد شروع می‌شود و تا لردگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.
احمدزاده ابراز کرد: عرض منطقه گازی بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر است که عمده ان در این استان قرار دارد و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است.
وی تأکید کرد: لرزه‌نگاری با هلیکوپتر به زودی در این وسعت آغاز خواهد شد و بهره‌برداری از این میدان گازی عظیم برای کشور مهم است و آغازگر تحولات چشمگیر در صنایع بزرگ در بویراحمد خواهد بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای بهره‌برداری از میدان گازی مختار با وزیر نفت موافقت شده و حفر چاه‌های متعدد گاز منطقه مذکور به مناقصه رفته است.
احمدزاده اضافه کرد: اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی منطقه، ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان و نیز پایداری گاز در شبکه سراسری می‌شود.
وی تأکید کرد: یونیت‌هایی ( دستگاه‌های گاز شیرین کن)که قرار است ایجاد شود حداقل در کمترین تراز ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند که پیش‌بینی می‌شود تا هزارفرصت شغلی در این رابطه ایجاد شود.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میدان گازی مختار به طول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر است و این مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استحصال دارد.
سید احسان عسکری افزود: در حالی که ذخیره درجای این مخزن ۱۰۹ میلیارد متر مکعب است و برای استخراج هفت حلقه چاه در فاز نخست حفر خواهد شد و در فاز بعد چهار حلقه چاه برای تزریق خواهیم داشت.
وی عنوان کرد: در فرآیند بهره‌برداری از این۱۱ حلقه چاه ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
عسکری ابراز کرد: با تحقق این مهم از یک جهت تأمین سوخت و پایداری شبکه برای کشور انجام می‌شود و از طرف دیگر نوید بخش آن است که ما می‌توانیم کارخانجات پالایشگاهی و پتروشیمی را در محیط‌های پیرامونی استان داشته باشیم.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی کرد که روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز تولید و سه هزار بشکه نفت و می‌عانات گاز استخراج روزانه از این مخزن داشته باشیم.
وی ادامه داد: علاوه بر میدان گازی مختار سه میدان نفتی دیگر در بویراحمد وجود دارد که شامل مناطق شبلیز و دودرو و تا مجاورت لردگان به نام ریگ است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دستور رئیس جمهور مبنی بر فعال کردن صنایع از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای صنایع پایین دستی، تأکید کرد: صنایع پتروشیمی از جمله پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت کاملاً فعال شده‌اند.
احمدزاده بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پتروشیمی گچساران با ظرفیت یک میلیون تن‌اتیلن در ابتدای سالجاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ابراز داشت: مشکلات کارخانه پلی‌اتیلن گچساران هم مرتفع شده و عملیات اجرایی آن سرعت می‌گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون چندین بار با رئیس و معاونین هلدینگ خلیج فارس دیدار‌هایی صورت گرفته و در این خصوص همکاری‌های خیلی خوبی وجود دارد و پروژه‌های این حوزه با سرعت در حال انجام است.
احمدزاده عنوان کرد: با انتخاب سرمایه‌گذار توانمند از کنسرسیومی از شرکت‌های مختلف مجوز احداث پترو پالایشگاه گچساران با خوراک روزانه ۱۰۵ هزار بشکه نفت صادر شده است.
در سفر دوم رئیس جمهور علاوه بر این پروژه همچنین مینی پالایشگاه در پادوک مرز گچساران و دهدشت با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی خواهد شد.
به گفته استاندار پیشنهاد استان کهگیلویه و بویراحمد در سفر دوم هیأت دولت این است که شهرستان نفت و گاز خیز گچساران به شهرستان ویژه انرژی (بندر خشک) تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سال 68 کشف شد سال 91 بگوش شما رسید کبنا؟
خخخخ
Iran, Islamic Republic of
نمایندیل استان عرضه هم نیارن
و ای نعمت استفاده کنن سی اشتغال جوانان
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمتتون که بگم سال 82فکر کنم شرکت لرزه نگاری اومد وبالرزه وانفجار خانه هارا تخریب کردند که کارشناسی و تشکیل پرونده شد که خسارتمان را بدند ولی بعداز حکم متاسفانه رفتند جواب گو نبودند ولی حالا مثل اینکه شما نام آن را آوردین خدایی این خسارت مردم را بدهند بعد از این همه سال شما جایی را نشان دهید تا حقمان را بگیریم
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم استان در مسیر پیشرفت و ترقی قرار بگیرد و جوانان این سرزمین شغل داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
وقتی‌ قرار باشد مردم محروم و بیچاره این استان همچنان بهره و منفعت چندانی از آن نبرند بهتر است این مخازن همچنان که میلیونها سال در دل زمین بودند محفوظ بمانند برای فرزندان این سرزمین محروم، به این امید که شاید روزی وضع ایران و جهان تغییر کرد به نحوی که حق مالکیت مردم هر سرزمینی بر منابع خودش به رسمیت شناخته شود و مردم هر سرزمینی مالک و صاحب منابع خودش باشد و آرزومندیم در این شرایط هیچوقت به مرتبه بهره برداری نرسد.
پس بهتر است ذوق زده نشویم.
Iran, Islamic Republic of
چه فایده،نفت و گاز از کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و بوشهر و همچنین بیشترین بیکاری جوانان،اما حیف و میلش به کام تهران،مشهد،تبریز،و شمالی ها...😓😓
Iran, Islamic Republic of
دقبقا
Iran, Islamic Republic of
آفرین
برهانی
Iran, Islamic Republic of
چه فایده برای استان کاش به بهره برداری نمی رسید مردم مظلوم قوم لر
ایلیاد
Russian Federation
فرض کنیم استخراج بشه به من و شما چه نوش جون ۰۰۰۰۰
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
چه فایده‌ای به حال مردم استان ک ب دارد چون مسئولین با پارتی بازی و رانت سود این میدان گازی را واسه خودشون به یغما میبرند
دنا
Romania
به خدا اگر وجب به وجب این مملکت پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع نفت و گاز باشه باز هم‌ ما فقیریم
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1