تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۴۶۰۹۴۴
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۲۳؛ هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۱۰ استان / ستاد بحران در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد /هشدار پلیس راه

۰
هشدار قرمز؛ بارش‌های سیل‌آسا در ۱۰ استان / ستاد بحران در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد /هشدار پلیس راه
کبنا ؛سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز بارش‌های سیل‌آسا در ۱۰ استان برای برخی استان‌ها هشدار سطح نارنجی و تشدید فعالیت سامانه بارشی صادر کرد.
به گزارش کبنا، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز با ورود سامانه بارشی فعال به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب،‌ استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و به‌تدریج در استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق و در مناطق مستعد بارش تگرگ روی می‌دهد.
فردا علاوه بر این مناطق در استان‌های ساحلی دریای خزر، مناطق مرکزی، بخش‌هایی از جنوب کشور و شمال خلیج‌فارس به‌تدریج در شمال شرق و شرق کشور همین وضعیت ادامه خواهد داشت.
روز جمعه از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته می‌شود اما همچنان در شمال غرب، غرب، سواحل شمالی و شمال شرق فعال است. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که شنبه هفته آینده 26 فروردین ماه بارشی در کشور نداشته باشیم. یکشنبه آینده در استان‌های گیلان و مازندران بارش پیش‌بینی شده است.
طی امروز تا جمعه در اکثر مناطق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر وزش باد شدید جنوبی و افزایش دما روی می‌دهد، در سایر مناطق کشور تا روز شنبه روند کاهش دما پیش‌بینی شده است.
توصیف سامانه: فعالیت بسیار شدید سامانه بارشی
زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/23
زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/24
نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، ذوب برف و وزش باد شدید
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/23: ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان.
پنجشنبه 1402/01/24: شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری.
اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره.
توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، اجتناب از سفرهای برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: چهارشنبه 1402/01/23
زمان پایان: پنجشنبه 1402/01/24
نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/23: آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، شرق لرستان و جنوب خوزستان، زنجان، همدان.
پنجشنبه 1402/01/24: خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، جنوب اردبیل، شمال غرب فارس، شمال بوشهر، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، ارتفاعات در استان‌های مازندران و گیلان.
اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی
توصیه: عدم اُتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لای‌روبی کانال‌ها و آب‌روها.
توصیف سامانه: افزایش وزش باد گاهی شدید با سرعت 28 متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج در ساحل 1 تا 2 متر و در فراساحل 2 تا 3 متر
زمان شروع: عصر چهارشنبه 1402/01/23
زمان پایان: عصر دوشنبه 1402/01/28
نوع مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.
منطقه اثر:
چهارشنبه 1402/01/23: نیمه غربی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.
پنجشنبه 1402/01/24: شرق خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر.
جمعه 1402/01/25: شنبه 1402/01/26: یک‌شنبه 1402/01/27: دوشنبه 1402/01/28: شرق خلیج فارس و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.
اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.
توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.
توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج
زمان شروع: اواخر وقت چهارشنبه 1402/01/23
زمان پایان: صبح پنجشنبه 1402/01/24
نوع مخاطره: افزایش سرعت بادهای جنوب شرقی و شرقی و افزایش ارتفاع امواج بین 1 تا 1.5 متر
منطقه اثر: نیمه غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان
اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناورهای کوچک و متوسط صیادی و گردشگری، غرق شدن شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و فوق‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به حوضچه بنادر، آسیب دیدن شناورهای سنگین
توصیه: احتیاط در عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت به تورهای صیادی واحتیاط در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.
 ورود سامانه بارشی به استان با هشدار سطح نارنجی متمابل به قرمز
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از  ورود سامانه بارشی به استان همراه با هشدار نارنجی متمایل به قرمز خبر داد.
به گزارش کبنا، علیرضا نیک‌روز در نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران از ورود سامانه بارشی به استان از (روز چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه) خبر داد و گفت: شدت این سامانه بارشی بامداد پنج‌شنبه تا اوایل روز جمعه خواهد بود که هواشناسی و سازمان مدیریت بحران کشور هشدار نارنجی متمایل به قرمز صادر کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بیان کرد: جلسه اضطراری مدیریت بحران به منظور ارتقاء سطح آمادگی دستگاه‌های عضو و اطلاع رسانی به مردم خصوصا کشاورزان، کوهنوردان، عشایر و مسافران برگزارشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری بر آمادگی صد درصدی همه دستگاه‌های اجرایی طی این ایام تاکید کرد.
وی اعلام کرد: این سامانه بارشی همه مناطق استان را در برمی‌گیرد.
نیکروز افزود: با توجه به شدت بارش‌ها در سامانه بارشی جدید توصیه می‌شود هموطنان در یکی دو روز آینده تا روز جمعه ۲۵ فروردین ماه از مسافرت غیر ضرور به استان کهگیلویه وبویراحمد خودداری کنند.
نیکروز به کوهنوردان توصیه کرد تا پایان مخاطرات از صعود به ارتفاعات خودداری نمایند.
مدیرکل بحران استانداری یادآور شد: خوشبختانه بارش‌های خوب سال زراعی جاری موجب تکمیل شدن ذخیرگاه سدهای استان شده است.
 وی عنوان کرد با توجه به اینکه در سامانه بارشی امکان سرریز شدن این سدها وجود دارد لذا توصیه می شود کشاورزان، عشایر و مردم از اتراق در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.
نیکروز بر آمادگی جهاد کشاورزی طی روزهای آینده تاکید کرد و گفت: بارندگی روزهای آینده ممکن است سبب خسارت به محصولات کشاورزی شود لذا گلخانه ها مقاوم سازی و ورودی آب‌  طرح های پرورش ماهی کنترل شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری افزود: اقامتگاه های میراث فرهنگی، سالن های تربیت بدنی و آموزش و پرورش و دهیاری ها در حالت آماده باش کامل باشند، ضمن اینکه عشایر اقدامات لازم جهت پیشگیری از خسارت احتمالی را انجام دهند.
علی کرمی سرپرست اداره کل هواشناسی استان هم با بیان اینکه همه شهرستان‌های استان درگیر این سامانه بارشی هستند، گفت: میانگین بارش ۶۰ تا ۷۰ میلی‌متری برای برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود.
هشدار خسارت گسترده بارش‌های سیل‌آسا در تهران

هواشناسی استان تهران طی اطلاعیه‌هایی با هشدار بارش‌های سیل‌آسا و کاهش ۱۲ درجه‌ای دما از احتمال طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و آب‌گرفتگی خبر داد.
به گزارش کبنا، اطلاعیه اداره هواشناسی استان تهران به شرح زیر است؛
توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: ظهر چهارشنبه 23 فروردین 1402
زمان پایان: 24 فروردین 1402
نوع مخاطره: به ویژه طی روز پنجشنبه رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید
منطقه اثر: استان تهران به ویژه ارتفاعات شمال و شمال غرب و غرب
اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، امکان سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها،‌ صاعقه، تگرگ، لغزندگی جاده‌ها، اختلال تردد در جاده‌های کوهستانی.
توصیه:
عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، لایروبی کانال‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان.
توصیف سامانه: وزش باد شدید تا خیلی شدید
زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه 23 فروردین 1402
زمان پایان: شنبه 26 فروردین 1402
نوع مخاطره: وزش باد شدید تا خیلی شدید،‌احتمال طوفان لحظه‌ای به‌ویژه بعدازظهر پنجشنبه تا جمعه
مطقه اثر: استان تهران به‌ویژه مناطق جنوبی و غربی
اثر مخاطره: سقوط اشیا، شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و غیرمستحکم.
توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و غیرمستحکم مانند داربست‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و پرواز با هواگردهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی،‌ احتیاط در عبور و مرور و عدم توقف خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، عدم استقرار در مناطق مرتفع مانند داربست‌ها.
توصیف سامانه: کاهش دما
زمان شروع : چهارشنبه 23 فروردین 1402
زمان پایان: جمعه 25 فروردین 1402
نوع مخاطره: کاهش محسوس 6 تا 12 درجه‌ای دما
منطقه اثر: استان تهران
اثر مخاطره: یخبندان شبانه سطح زمین در ارتفاعات بالادست، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی به ویژه در پنجشنبه شب تا جمعه.
توصیه: مدیریت حامل‌های انرژی و تنظیم دمای گرمخانه‌ها
پلیس راه: شهروندان از انجام سفر‌های غیر ضروری در کهگیلویه و بویراحمد پرهیز کنند
سرپرست پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به آغاز بارش باران از اواخر امروز( چهارشنبه )و لغزندگی معابر و جاده‌ها، شهروندان از سفر‌های غیرضروری در محور‌های مواصلاتی استان خودداری کنند.

سرهنگ حسن دانایار گفت: با توجه به آغاز بارش باران از اواخر امروز در رفت و آمد‌ها اختلال ایجاد می‌شود و رانندگان در صورت تردد از هر گونه سبقت و سرعت غیر مجاز خودداری کرده و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.
سرپرست پلیس راه استان افزود: با توجه به تعطیلات و ایجاد ترافیک در خروجی جاده‌های استان به خصوص در مناطق گرمسیری می‌طلبد رانندگان قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و به توصیه‌های ماموران پلیس راه عمل کنند.
دانایار اضافه کرد: رانندگان در صورت وقوع هر گونه تصادف در تونل‌ها، علائم خطر و چراغ‌های خودرو را نصب و روشن کرده و سرنشینان خودرو را به محل امن هدایت کنند تا از بروز حادثه‌ای دیگر خودداری شود.
اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ورود سامانه بارشی از بامداد روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه جاری، برای این استان هم هشدار نارنجی صادر کرده است.
شدت این سامانه بارشی در مناطق شمال، شمال غرب و شرق استان خواهد بود و مناطق بویراحمد، باشت، چرام، کهگیلویه دنا، لنده، مارگون و بهمئی و گچساران تحت تأثیر این سامانه قرار می‌گیرند.
فعالیت این سامانه بارشی از بامداد روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه جاری آغاز می‌شود و تا پایان همین روز ادامه دارد. رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ و وزش شدید باد از مخاطرات این سامانه بارشی است.
جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر عمومی، اختلال در تردد ناوگان حمل و نقل و خسارت به سازه‌های موقت و صاعقه از مهم‌ترین خطرات این سامانه بارشی است.
با توجه به شدت بارش‌ها در سامانه بارشی جدید مدیریت بحران استان توصیه کرده هموطنان تا روز جمعه ۲۵ فروردین ماه از مسافرت غیر ضروری به استان کهگیلویه وبویراحمد خودداری کنند.کوهنوردان نیز تا پایان مخاطرات سامانه بارشی مذکور از صعود به ارتفاعات این استان خودداری کنند. مردم در بازه زمانی فعالیت سامانه بارشی از اتراق در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها بپرهیزند و عشایر در این روز از تردد در نقاط مرتفع و حاشیه رودخانه اجتناب کنند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
نام شما

آدرس ايميل شما

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
1