تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۴۹۲۸۰۳
قتلگاهی که ۲۰ سال با جان مردم بازی میکند
کمربندی یاسوج؛ تکرار تراژدیهای غمانگیز
۰
کبنا ؛کمربندی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از مرگبارترین محورهای این منطقه تبدیل شده است و سالانه قربانیان بسیاری میگیرد. علیرغم اهمیت این محور، مشکلات متعددی از جمله نبود اعتبار کافی، ضعف در مدیریت و ناکارآمدی دستگاههای مسئول مانع از بهبود وضعیت ایمنی این جاده شدهاند.جاده ترانزیتی کمربندی یاسوج به طول ۱۲ کیلومتر در استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی از حادثهخیزترین جادهها تبدیل شده است و با وجود نبود جداکننده، نبود علائم و خط کشی و مشکلات اعتباری زیر بار ترافیک رفته است، ۲۰ سال از اجرای طرح چهار خطه آن میگذرد و هر روز شاهد کلیکسیونی از تصادفات است.
به گزارش کبنا، سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل این پروژه را دادهاند، اما کمبود بودجه و سو مدیریت سبب شده تا این وعدهها محقق نشود.
طرح چهار خطه کردن این محور حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و بارها و بارها سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده اما در دولت سیزدهم این مطالبه مهم مردمی بخوبی پاسخ داده شده است.
اکنون هم به دلیل نبود زیرساختهای ایمنی، روشنایی کافی و وضعیت نامناسب آسفالت این جاده هر روز جان افراد بیشتری را میگیرد.
طبق اخرین آمارهای به دست آمده، ۲۰ درصد تصادفات سال ۱۴۰۳ استان در همین محدوده ۱۲ کیلومتری بوده است. وقوع تصادفات متعدد و جانباختن افراد زیادی در این مسیر، ضرورت توجه جدی مسئولان را به بهبود وضعیت این جاده دوچندان کرده است.
مردم، روحانیون، رسانهها و فعالان اجتماعی و مجازی بارها نسبت به این وضعیت اعتراض کردهاند؛ اما به نظر میرسد اقدامات لازم برای ایمنسازی این جاده بهدرستی انجام نمیشود و این مسیر معروف به مجمع المصائب یا همان کمربندی مرگ شده است.
آنگونه که سرهنگ حسن دانایار رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد میگوید، این جاده کمبود بسیاری در وجود علائم دارد و چنانچه ورودی مسیر و محدوده چهارخطه از طریق جداکنندههای فیزیکی و نیوجرسی مجزا و مشخص بشود، شاهد تصادفات و حوادث تلخ کمتری خواهیم بود.
تازهترین حادثه در جاده کمربندی یاسوج روز دوشنبه بیست و یکم آبان ماه ثبت شده است به گونهای که تصادف سه دستگاه خودروی سمند، پراید و پژو ۴۰۵ دو کشته و پنج زخمی در پی داشت.
بلافاصله تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان بویراحمد به محل حادثه اعزام شدند؛ پس از ارزیابی اولیه مشخص شد که این حادثه ۲ فوتی و پنج مصدوم دارد.
در این سانحه رانندگی جان پدر و دختر یاسوجی گرفته شد و طبق شنیدهها دختر دیگری از این خانواده هم به واسطه همین تصادف، در کما به سر میبرد.
آخرین جزئیات پروژه ۱۲ کیلومتری کمربندی یاسوج
پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج گفت: قرارداد ۱۲ کیلومتر بوده که اکنون ۹ کیلومتر آن زیربار ترافیک است، سه کیلومتر دیگر هم تا دو ماه دیگر آسفالت و تحویل مردم داده میشود.
سید مهدی عدالت خواه ابراز کرد: تابلو، علائم و نیوجرسی و خط کشی در قرارداد بنده نیست اما پیمانکار نیوجرسی تعیین شده و خط کشی هم انجام شده است، تابلو و علائم را هم راهداری و حمل جادهای و یا اداره کل راه و شهرسازی باید نصب کند.
وی ادامه داد: قرارداد ما ۱۲ کیلومتر احداثی بوده است که چهار کیلومتر آن ۲ سال پیش تحویل داده شده است و سه کیلومتر و ۷۰۰ متر دیگر را هم ۲ ماه پیش تحویل دادیم.
پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج عنوان کرد: این ۱۲ کیلومتر از سه راهی زندان تا ورودی تا ورودی پادگان امام صادق ع در مسیر کمربندی است.
تکمیل پروژه کمربندی یاسوج نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار
نماینده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این کمربندی یک قسمت از بزرگراه ادامه مسیر بابامیدان، یاسوج، سمیرم است و سرعت خودروها در این کمربندی بسیار بالاست.
وی ابراز کرد: یکی از معضلهای این جاده پل مختار است که این پل سه بار به مناقصه رفته است اما برنده مناقصه نداشتهایم و مشکل دیگر این جاده تقاطع غیر همسطحی است که در حوالی پلیس راه است. این تقاطع هم ۲ بار به مناقصه رفته اما رندهای نداشته است.
این کارشناس ادامه داد: مشکل اعتباری زیادی پروژه دارد و کاری که باید انجام شود پل مختار، تقاطع زردک و تقاطع پلیس راه و تقاطع نزدیک پادگان است. این مسیر کوتاه است اما کلکسیونی از تقاطع، پل و کارهای هزینه بردار شده است.
نماینده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد:امید است تا یک ماه دیگر نیوجرسی نصب شود و مابقی هم به مناقصه میروند تا پیمانکار برای ادامه کار مشخص شود. فهرست بهای پل مختار ۵۵۰ میلیارد ریال شد.
وی ابراز کرد: ما اعتبار لازم را نداریم و برای تکمیل این کمربندی حدود ۶ الی هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به قیمت امروز نیاز دارد. اولویت کار ما حذف نقاط حادثه خیز است و بیشترین اعتبار استان هم در همین نقطه هزینه میشود اما حجم کار زیاد است.
استانداردهای لازم در مسیری که زیربار ترافیک رفته، وجود ندارد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی تصادف روز گذشته که منجر به فوت ۲ نفر از هم استانیها شد و به دلیل ضرورت تشکیل یک کمیته بحران راجع به بحث کمربندی یاسوج اولین جلسه به صورت میدانی با حضور متولیان امر از جمله پلیس راه، اداره کل راه و شهرسازی و رهداری و حمل و نقل جادهای در محل کمربندی یاسوج برگزار شد.
عیسی شهامت افزود: حدود سه ماه پیش قطعهای چهار کیلومتری از این مسیر زیر بار ترافیک آمد اما استانداردهایی که در خصوص تحویل یک محور قابل استفاده را داشته باشد، از حیث نصب تابلو علائم و جداکننده نداشت.
وی ابراز کرد: این قطعه حدود چهار کیلومتری یک بخشی از محور ۱۲ کیلومتری است که ضرورت دیده شد افتتاح شود و زیربار ترافیک برود اما باید استانداردهای آن از اول دیده میشد و زیر بار میرفت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تا یک ماه آینده نیوجرسی تمام مسیرهایی که از این کمربندی زیر بار ترافیک رفته نصب میشود و تا این یک ماه چهار روز به راه و شهرسازی وقت داده شده است که حتماً تمام تابلوهایی که نیاز است نصب شود.
وی ادامه داد: با افزایش اکیپهای پلیس راه باید در این مدت هم مانع از تکرار حوادث تلخ دیگر شد. محورهای استان به واسطه سخت گذر بودن نرخ ساخت هر کیلومتر بالاست و عمده اعتبارات در حوزه راه هزینه میشود.
وضعیت کمربندی یاسوج به وزیر راه منعکس میشود
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما منکر خدمات مجموعه راه و شهرسازی و راهداری و مجموعه وزارت راه نیستیم اما انتظار میرود وضعیت سامان یابد. این موضوع به وزیر راه هم منعکس خواهد شد.
شهامت عنوان کرد: برخی استانها به لحاظ توپوگرافی و اقلیمیشان باید ویژهتر دیده شوند و اهتمام جدی برای تزریق اعتبار به وجود بیاید.
وی ابراز کرد: نصب هر کیلومتر نیوجرسی بالای ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این ۱۲ کیلومتر نصب نیوجرسی در قرارداد اولیه دیده نشده است و به همین خاطر با این کیفیت از پیمانکار تحویل گرفته شد.
شهامت بیان کرد: از این پس در قراردهای جدید عمرانی، تمام مراحل ساخت تا بهرهبرداریها در تمامی قراردادها دیده خواهد شد.
جاده کمربندی یاسوج محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است و ترافیک بسیار زیادی بر رویای مسیر وجود دارد و علاوه بر آن شهرکهای صنعتی بسیار، کارخانهها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شدهاند.
برای جلوگیری از تکرار تراژدیهای غمانگیز در این محور، نیاز فوری به تخصیص اعتبار کافی و مدیریت کارآمد وجود دارد. بهبود وضعیت این جاده با اقدامات سریع و مؤثر میتواند از وقوع حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری کند. اگر این مسائل حل نشود، احتمالاً باید همچنان شاهد حوادث دردناک و از دست دادن جانهای عزیز در این جاده باشیم.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
امروز خبر تغییر مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در رسانهها منتشر شد، علی پارسایی مدیرکل جدید و جوان اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد راه سختی برای سامان دادن به پروژههای راه استان دارد.
به گزارش کبنا، سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل این پروژه را دادهاند، اما کمبود بودجه و سو مدیریت سبب شده تا این وعدهها محقق نشود.
طرح چهار خطه کردن این محور حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و بارها و بارها سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده اما در دولت سیزدهم این مطالبه مهم مردمی بخوبی پاسخ داده شده است.
اکنون هم به دلیل نبود زیرساختهای ایمنی، روشنایی کافی و وضعیت نامناسب آسفالت این جاده هر روز جان افراد بیشتری را میگیرد.
طبق اخرین آمارهای به دست آمده، ۲۰ درصد تصادفات سال ۱۴۰۳ استان در همین محدوده ۱۲ کیلومتری بوده است. وقوع تصادفات متعدد و جانباختن افراد زیادی در این مسیر، ضرورت توجه جدی مسئولان را به بهبود وضعیت این جاده دوچندان کرده است.
مردم، روحانیون، رسانهها و فعالان اجتماعی و مجازی بارها نسبت به این وضعیت اعتراض کردهاند؛ اما به نظر میرسد اقدامات لازم برای ایمنسازی این جاده بهدرستی انجام نمیشود و این مسیر معروف به مجمع المصائب یا همان کمربندی مرگ شده است.
آنگونه که سرهنگ حسن دانایار رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد میگوید، این جاده کمبود بسیاری در وجود علائم دارد و چنانچه ورودی مسیر و محدوده چهارخطه از طریق جداکنندههای فیزیکی و نیوجرسی مجزا و مشخص بشود، شاهد تصادفات و حوادث تلخ کمتری خواهیم بود.
تازهترین حادثه در جاده کمربندی یاسوج روز دوشنبه بیست و یکم آبان ماه ثبت شده است به گونهای که تصادف سه دستگاه خودروی سمند، پراید و پژو ۴۰۵ دو کشته و پنج زخمی در پی داشت.
بلافاصله تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان بویراحمد به محل حادثه اعزام شدند؛ پس از ارزیابی اولیه مشخص شد که این حادثه ۲ فوتی و پنج مصدوم دارد.
در این سانحه رانندگی جان پدر و دختر یاسوجی گرفته شد و طبق شنیدهها دختر دیگری از این خانواده هم به واسطه همین تصادف، در کما به سر میبرد.
آخرین جزئیات پروژه ۱۲ کیلومتری کمربندی یاسوج
پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج گفت: قرارداد ۱۲ کیلومتر بوده که اکنون ۹ کیلومتر آن زیربار ترافیک است، سه کیلومتر دیگر هم تا دو ماه دیگر آسفالت و تحویل مردم داده میشود.
سید مهدی عدالت خواه ابراز کرد: تابلو، علائم و نیوجرسی و خط کشی در قرارداد بنده نیست اما پیمانکار نیوجرسی تعیین شده و خط کشی هم انجام شده است، تابلو و علائم را هم راهداری و حمل جادهای و یا اداره کل راه و شهرسازی باید نصب کند.
وی ادامه داد: قرارداد ما ۱۲ کیلومتر احداثی بوده است که چهار کیلومتر آن ۲ سال پیش تحویل داده شده است و سه کیلومتر و ۷۰۰ متر دیگر را هم ۲ ماه پیش تحویل دادیم.
پیمانکار پروژه کمربندی یاسوج عنوان کرد: این ۱۲ کیلومتر از سه راهی زندان تا ورودی تا ورودی پادگان امام صادق ع در مسیر کمربندی است.
تکمیل پروژه کمربندی یاسوج نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار
نماینده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این کمربندی یک قسمت از بزرگراه ادامه مسیر بابامیدان، یاسوج، سمیرم است و سرعت خودروها در این کمربندی بسیار بالاست.
وی ابراز کرد: یکی از معضلهای این جاده پل مختار است که این پل سه بار به مناقصه رفته است اما برنده مناقصه نداشتهایم و مشکل دیگر این جاده تقاطع غیر همسطحی است که در حوالی پلیس راه است. این تقاطع هم ۲ بار به مناقصه رفته اما رندهای نداشته است.
این کارشناس ادامه داد: مشکل اعتباری زیادی پروژه دارد و کاری که باید انجام شود پل مختار، تقاطع زردک و تقاطع پلیس راه و تقاطع نزدیک پادگان است. این مسیر کوتاه است اما کلکسیونی از تقاطع، پل و کارهای هزینه بردار شده است.
نماینده اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد:امید است تا یک ماه دیگر نیوجرسی نصب شود و مابقی هم به مناقصه میروند تا پیمانکار برای ادامه کار مشخص شود. فهرست بهای پل مختار ۵۵۰ میلیارد ریال شد.
وی ابراز کرد: ما اعتبار لازم را نداریم و برای تکمیل این کمربندی حدود ۶ الی هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به قیمت امروز نیاز دارد. اولویت کار ما حذف نقاط حادثه خیز است و بیشترین اعتبار استان هم در همین نقطه هزینه میشود اما حجم کار زیاد است.
استانداردهای لازم در مسیری که زیربار ترافیک رفته، وجود ندارد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی تصادف روز گذشته که منجر به فوت ۲ نفر از هم استانیها شد و به دلیل ضرورت تشکیل یک کمیته بحران راجع به بحث کمربندی یاسوج اولین جلسه به صورت میدانی با حضور متولیان امر از جمله پلیس راه، اداره کل راه و شهرسازی و رهداری و حمل و نقل جادهای در محل کمربندی یاسوج برگزار شد.
عیسی شهامت افزود: حدود سه ماه پیش قطعهای چهار کیلومتری از این مسیر زیر بار ترافیک آمد اما استانداردهایی که در خصوص تحویل یک محور قابل استفاده را داشته باشد، از حیث نصب تابلو علائم و جداکننده نداشت.
وی ابراز کرد: این قطعه حدود چهار کیلومتری یک بخشی از محور ۱۲ کیلومتری است که ضرورت دیده شد افتتاح شود و زیربار ترافیک برود اما باید استانداردهای آن از اول دیده میشد و زیر بار میرفت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تا یک ماه آینده نیوجرسی تمام مسیرهایی که از این کمربندی زیر بار ترافیک رفته نصب میشود و تا این یک ماه چهار روز به راه و شهرسازی وقت داده شده است که حتماً تمام تابلوهایی که نیاز است نصب شود.
وی ادامه داد: با افزایش اکیپهای پلیس راه باید در این مدت هم مانع از تکرار حوادث تلخ دیگر شد. محورهای استان به واسطه سخت گذر بودن نرخ ساخت هر کیلومتر بالاست و عمده اعتبارات در حوزه راه هزینه میشود.
وضعیت کمربندی یاسوج به وزیر راه منعکس میشود
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما منکر خدمات مجموعه راه و شهرسازی و راهداری و مجموعه وزارت راه نیستیم اما انتظار میرود وضعیت سامان یابد. این موضوع به وزیر راه هم منعکس خواهد شد.
شهامت عنوان کرد: برخی استانها به لحاظ توپوگرافی و اقلیمیشان باید ویژهتر دیده شوند و اهتمام جدی برای تزریق اعتبار به وجود بیاید.
وی ابراز کرد: نصب هر کیلومتر نیوجرسی بالای ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این ۱۲ کیلومتر نصب نیوجرسی در قرارداد اولیه دیده نشده است و به همین خاطر با این کیفیت از پیمانکار تحویل گرفته شد.
شهامت بیان کرد: از این پس در قراردهای جدید عمرانی، تمام مراحل ساخت تا بهرهبرداریها در تمامی قراردادها دیده خواهد شد.
جاده کمربندی یاسوج محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است و ترافیک بسیار زیادی بر رویای مسیر وجود دارد و علاوه بر آن شهرکهای صنعتی بسیار، کارخانهها، روستاهای بسیار در حاشیه این محور واقع شدهاند.
برای جلوگیری از تکرار تراژدیهای غمانگیز در این محور، نیاز فوری به تخصیص اعتبار کافی و مدیریت کارآمد وجود دارد. بهبود وضعیت این جاده با اقدامات سریع و مؤثر میتواند از وقوع حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری کند. اگر این مسائل حل نشود، احتمالاً باید همچنان شاهد حوادث دردناک و از دست دادن جانهای عزیز در این جاده باشیم.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
امروز خبر تغییر مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در رسانهها منتشر شد، علی پارسایی مدیرکل جدید و جوان اداره کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد راه سختی برای سامان دادن به پروژههای راه استان دارد.