تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۴۹۱۲۹۴
کبنا گزارش می‌دهد؛

چرا کهگیلویه و بویراحمد رتبه ششم معاینات با ادعای نزاع را دارد؟ / کم توجهی به حوزه آموزش و افزایش مهارت‌های زندگی / نبود برنامه مدون برای کنترل آسیب های اجتماعی

۱
۰
چرا کهگیلویه و بویراحمد رتبه ششم معاینات با ادعای نزاع را دارد؟ / کم توجهی به حوزه آموزش و افزایش مهارت‌های زندگی / نبود برنامه مدون برای کنترل آسیب های اجتماعی
کبنا ؛
کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند که آستانه تحمل مردم باید بالا برود و آنان بدانند کوچک‌ترین نزاع و آسیب ناهنجاری‌های مضاعف بعدی را ایجاد می‌کند. سهیلا محمدی کارشناسان مسائل اجتماعی در گفتگویی با اشاره به اینکه آموزش مهارت‌های زندگی به‌طورجدی باید در میان مردم افزایش یابد گفت: همه این رخدادهای تلخ معلول ناآگاهی است که با آموزش می‌توان درصد قابل‌توجهی از این مشاجرات و نزاع‌ها را کم کرد.
به گزارش کبنا نیوز، باوجودآنکه طی سال‌های اخیر بارها نسبت به افزایش نزاع که یکی از ابعاد خشونت و کاهش آستانه صبر در جامعه است، هشدار داده شده، اما همچنان آمارهای پزشکی قانونی نشان‌دهنده آن است که در کهگیلویه و بویراحمد آمار نزاع بالا است.
رتبه ششم در معاینات با ادعای نزاع
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در 5 سال یکی از آمارهای قابل‌توجه، میزان مراجعات برای معاینه بالینی بوده است که در این حوزه رتبه اول کشور را داشته‌ایم. هر چند که معاینات بالینی ممکن است مصدومیت ناشی از نزاع، روانپزشکی، تصادف، حوادث کار، معاینات اختصاصی زنان و مردان باشد، بعد از کهگیلویه و بویراحمد استان یزد و قزوین رتبه دوم و سوم را دارند، استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رتبه‌های آخر را دارند، در خصوص معاینات با ادعای نزاع، سال 1402 رتبه ششم کشور را داشته‌ایم. البته این نوک کوه یخ است و آمار رسمی در خصوص نزاع‌هایی که به پزشکی قانونی مراجعه نکرده‌اند، وجود ندارد.
مردم عصبانیت خود را کنترل نمی‌کنند!
این مسئله را می‌توان از منظر جرم‌شناسی نیز بررسی کرد. یک کارشناس جرم درباره افزایش نزاع‌های فردی نیز بیان کرد که متأسفانه در استان‌های مختلف درصد بالایی از جرائم شامل فحاشی‌ها می‌شود، درحالی‌که چند سال پیش وقتی آمار جرائم کیفری را بررسی می‌کردیم، توهین جزو جرائم کثیرالوقوع نبود که این می‌تواند حکایت از آن داشته باشد که مردم خیلی کمتر عصبانیت خود را کنترل می‌کنند و خیلی زود عصبانیت آنها منجر به درگیری لفظی، بدنی و مسلحانه می‌شود و همه این موارد روبه‌افزایش و تزاید است.
عدم توانایی در مهار خشم
حسین میرمحمد صادقی درباره افزایش وقوع جرم و افزایش استفاده از سلاح برای ارتکاب جرائم گفت: به‌طورکلی هر جرمی که در منطقه‌ای اتفاق می‌افتد، ناشی از یک‌سری از عوامل جرم‌زاست و بودن آن عوامل باعث تحقق آن جرائم می‌شود. او خاطرنشان کرد: در افزایش این جرائم خشن مانند ضرب‌وجرح و قتل مسئله عدم توانایی مردم برای مهار خشم در زمان درگیری است که یکی از مهم‌ترین موضوعات در کنار بقیه عوامل مانند مشکلات اقتصادی و خانوادگی است که می‌تواند به برآشفتگی مردم کمک کند و باعث بروز این‌گونه جرائم شود.

ارتباط بین ناکامی و پرخاشگری
هر چند که ارتباط بین ناکامی و پرخاشگری را می‌توان به‌خوبی در ایران و در بین مردم کشورمان و بخصوص در استان‌های محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کرد به‌طوری‌که به‌جرئت می‌توان مدعی شد که ۸۰ درصد خشونت و پرخاشگری‌های کنونی در جامعه را می‌توان به ناکامی‌های مختلف بین شهروندان نسبت داد. این نارضایتی ممکن است از شغل، ارتباط با همسر، نارضایتی از درآمد و… ناشی شود. از طرفی هر چه رفاه در جامعه بیشتر باشد، میزان درگیری و خشونت در بین اعضای خانواده و مردم شهرها و روستاها کمتر می‌شود.
در حقیقت بخشی از پرخاشگری ممکن است که به خواست‌ها، توقعات و انتظارات برآورده نشده ما برگردد یا سرخوردگی‌هایی که برایمان پیش‌آمده است. معضل پرخاشگری برگرفته از ناکامی‌های افراد است. برخی‌ها می‌توانند در مقابل آن صبور و قوی باشند و به دنبال راهکارها بگردند، برخی‌ها زود از کوره در می‌روند، اما در کل میزان آستانه تحمل افراد پایین آمده است و حتماً باید عوامل آن را بررسی کنیم.
ناتوانی و بی‌انگیزه بودن مدیران کل
اگر آماری وجود داشت و مشخص می‌شد که تعداد دوره‌هایی دررابطه‌با مهارت‌های زندگی و افزایش آگاهی و سواد مردم در کهگیلویه و بویراحمد چقدر است، بهتر می‌توانستیم این موضوع را به بالابودن نزاع و پرخاشگری در میان مردم ارتباط دهیم.
اما واقعیت این هست که عموم مدیران به مباحث فرهنگی و اجتماعی، کاهش آسیب‌های اجتماعی بی‌توجه هستند و در حوزه‌های مختلف آسیب‌های زنان، خانواده، کودکان، نوجوانان عزم جزمی وجود ندارد، اول آنکه برنامه راه نیست، دوم آنکه بودجه پرداختن به مسائل اجتماعی بسیار پایین است، سوم آنکه هماهنگی میان دستگاه‌های فرهنگی وجود ندارد.
معاون سیاسی استانداری، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری، مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری، مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل بهزیستی و کمیته امداد، همه اینها راهی را پیش می‌روند، ولی هیچ چتری برای جمع‌شدن این ادارات وجود ندارد و غالباً مدیران کل یا برای عملیاتی‌کردن برنامه‌ها توانایی ندارند، یا سواد و تجربه کافی ندارند.
خدمات روان‌شناسی هزینه بالایی دارد /
خیلی از مدارس استان مشاور مدرسه ندارند!
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با اعلام اینکه ۲۰ هزار روان‌شناس با پروانه تخصصی و مجوز در کشور فعالیت دارند، گفت: ۷۰ درصد از مردم به دلیل کافی‌نبودن پوشش بیمه‌ای در حوزه سلامت روان نمی‌توانند به روان‌شناسان مراجعه کنند.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز خیلی از مردم توانایی مراجعه به روان‌شناس و مشاور را ندارند، خیلی از مدارس استان فاقد مشاور هستند، قاعدتاً تا زمانی که این زیرساخت‌ها مهیا نشوند و خدمات روان‌شناسی آسان‌تر به مردم داده نشود، نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
باید واقع بین باشیم
در استانی که وقتی می‌خوان از نامدارترین افرادش حرف بزن میگن تفنگ چین بود
و تمام افتخارات به اینه که جنگجو و قوی بودن
با هیچ فرهنگ سازی نمیتونی علاقه به دعوا رو کم کنی
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله

پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله

پس از جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب الله لبنان، تل آویو سرمایه گذاری‌های سنگینی را جهت ...
حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

حسین شریعتمداری خطاب به پزشکیان: کفش دزد را امام جماعت نکنید

روزنامه کیهان با انتقاد از انتصابات در دولت نوشت: در کجای دنیا و در کدام فرهنگ سیاسی ...
1