تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۴۹۰۲۱۹
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج خطاب به وکلا، حقوق‌دانان، قضات محترم استان، کانون محترم وکلای استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد:

تیغ بی‌رحم لودرهای مافیای آب همچنان پیکر دنا را می‌شکافند و فریاد بی‌کسی سر می‌دهد / هر چه سریع‌تر با تهیه دادخواست حقوقی لازم جلوی این فاجعه ویرانگر زیست‌محیطی یعنی سد ماندگان را بگیرید

۱۲
۱
تیغ بی‌رحم لودرهای مافیای آب همچنان پیکر دنا را می‌شکافند و فریاد بی‌کسی سر می‌دهد / هر چه سریع‌تر با تهیه دادخواست حقوقی لازم جلوی این فاجعه ویرانگر زیست‌محیطی یعنی سد ماندگان را بگیرید
کبنا ؛علی خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج در نامه‌ای خطاب به وکلا، حقوق‌دانان، قضات محترم استان، کانون محترم وکلای استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد نوشت: دست دنا و مدافعان دنا از همه‌جا کوتاه شده است. سیل حملات، تهمت‌ها و تهدیدها به‌سوی مدافعان دنا روان است. دنا از نمایندگان خود، از مسئولین خود، از ائمه جمعه و جماعت خود ناامید و تیغ بی‌رحم لودرهای مافیای آب همچنان پیکرش را می‌شکافند و فریاد بی‌کسی سر می‌دهد.
به گزارش کبنا، این متن به شرح زیر است.
بسمه‌تعالی
وکلا، حقوق‌دانان، قضات محترم استان، کانون محترم وکلای استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد
سلام‌علیکم
احتراماً استحضار دارید بعد از تصویب انفکاک منطقه حفاظت شده ضلع شمالی دنا از استان کهگیلویه و بویراحمد و الحاق آن به استان اصفهان، همسایه شمالی در اقدامی ویرانگر اقدام به ایجاد سد ماندگان بر روی رودخانه جاری در این منطقه نموده است. به اعتقاد تمام کارشناسان احداث این سد به همراه سد تنگ سرخ، سد خراسان ۳، و پتروشیمی لردگان برابر با تغییر کامل اکوسیستم دنا و در نتیجه نابودی حیات زیست‌محیطی این کوه خواهد بود. به عبارتی در صورت تداوم این پروژه بلاشک باید با دنای سفیدپوش، با دنای چویل پوش و با تمام حیات‌وحش آن خداحافظی و به دنبال آن زندگی مردم شریف پادنای شمالی، سی سخت، میان‌رود، و حتی چهارمحال و خوزستان با خطر جدی و حتی اجبار به کوچ روبرو خواهند شد.
رود خرسان، مارون، و کارون با بحران خشکی سرچشمه و نهایتاً با کوه کویری در دامنه‌های زاگرس روبرو خواهیم بود. تمام این موارد بر خلاف قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست (مصوب ۲۸ /۳/ ۱۳۵۳ و اصلاحیه ۲۴ /۸ /۱۳۷۱) بوده که مهم‌ترین وظیفه سازمان محیط‌زیست «ممانعت از هر نوع آلودگی و هر اقدامی که موجب برهم‌خوردن تعادل و تناسب محیط‌زیست می‌شود» برشمرده شده است. همچنین بر اساس کنوانسیون تنوع زیستی (۵ ژوئن ۱۹۹۲ و عضویت ایران ۶ اوت ۱۹۹۶) نیز بایستی از ارزش‌های ذاتی و ارزش‌های اکولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی و زیبایی‌شناسی تنوع زیستی حفاظت کنیم و نهایتاً بر اساس پروتکل «کارتاهنا» کاربری سالم و بی‌خطر روش‌های فناوری زیستی بیوتکنولوژی به‌نحوی‌که این روش‌ها و یا فرایند آن‌ها تأثیر زیان‌باری بر محیط‌زیست نداشته باشد، مورد تأکید قرار گرفته و از تعهدات کشورهای عضو شمرده شده. از همه مهم‌تر مخالف نص صریح دین مبین اسلام مبنی بر مسئولیت دولت‌ها و ملت‌ها در قبال نگهداری از سرمایه‌های طبیعی و خدادادی بوده است «اِتَّقُوا اللّه َ في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ.»
دست دنا و مدافعان دنا از همه‌جا کوتاه شده است. سیل حملات، تهمت‌ها و تهدیدها به‌سوی مدافعان دنا روان است. دنا از نمایندگان خود، از مسئولین خود، از ائمه جمعه و جماعت خود ناامید و تیغ بی‌رحم لودرهای مافیای آب همچنان پیکرش را می‌شکافند و فریاد بی‌کسی سر می‌دهد.
تنها و آخرین امید دنا و مدافعان دنا به شماست، فریادهای دنا شما را می‌خواند به کمک دنا بیایید که تا دیر نشده است کاری بکنیم.
مگر پیامبر شما نفرمودند هرکس صدای مسلمانی را که فریاد کمک‌خواهی سر می‌دهد بشنود و پاسخ ندهد مسلمان نیست. مگر شما در سوگندنامه خود قسم یاد نکرده آید که جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته و مدافع حق باشید. کدام حق و عدالت فراتر از دفاع از حیات دنای مظلوم و مردمان مظلوم دو سوی دناست. کدام فریاد از فریاد مردم مظلوم «پادنا» و «سی سخت»، میان‌رود و خرسان غریبانه‌تر و غم‌انگیزتر است. دست شما را می‌بوسم دنا را تنها نگذارید. هر چه سریع‌تر با تهیه دادخواست حقوقی لازم جلوی این فاجعه ویرانگر زیست‌محیطی یعنی سد ماندگان را بگیرید.
امروز روز سر برآوردن قهرمانان است. قهرمانان در حوادث سخت ظهور می‌کنند. بیایید شما قهرمان و ناجی دنا باشید.
دکتر شیرعلی خرامین
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سیاسیون استان فعلا سرشون رو کردن زیر برف ولی وقتی برفها آب شد می‌فهمن چه کلاهی بر سر استان رفته
Iran, Islamic Republic of
پاسپورت دخترت مال کجاست
Iran, Islamic Republic of
حکم حقوقیت چقدره اگر راست میگی اعلام کن
Iran, Islamic Republic of
با چه رانتی دکتر شدی و چه رانتی راهی انگلستان شدی
Iran, Islamic Republic of
تخصصت چیه،روانشناسی یا ضد امنیت ملی
دنا
Iran, Islamic Republic of
عجب کلاهی از این نمد برای انتخابات خود آماده کرده ای !! ا
اگر توانستی حرفهایت را به عمل ثابت کنی قطعا این دور قبولی ، ولی اگر چهار صبای دیگه بادت خالی شد و آرام گرفتی ، قبول داری که کلاهه برات خیلی گشاد بوده ؟!! در تاریکی مینشینیم و روشنایی را نگاه میکنیم .
علی
Iran, Islamic Republic of
این دست چپ و راستش تشخیص نمیده..
بهونه خوبی گر ت
آورده برا خودنمایی..
متین خانم
Iran, Islamic Republic of
کرل قوچی که داخل مجلس هستند تشریف ببرند دفاع کنند، خوب مانور می دن که همه چیز تحت کنترل است.
این سد بهای تأیید اعتبارنامه ها است
ح ق
Iran, Islamic Republic of
جون خودت برو چند عدد پتو بینداز روی خودت بگیر بخواب تا صدای تو یکی به گوشم مان نرسد یعنی میخوای خودنمایی کنی حنا امثال شما رنگ ندارد دلاور خودتو خسته نکن، دکتر بهرامی دنبال قضیه میباشد صدا زدن شما بی فایده است
Iran, Islamic Republic of
ک ت هم دلت خوشه!
United States
لیاقت شما بیشتر این حرف هاست این جماعت جاهل می‌خوان نه دانا...
ایرانی
United States
این دولت بی لیاقت ۴۰ سال است که کمر همت به نابودی این اب و خاک و اختلاس و نابودی ایران و ایرانی بسته...
میدانید چرااااا؟؟؟؟
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
رانت مومنانه

رانت مومنانه

روزنامه سازندگی نوشت: «عشقی»‌ها همیشه در تاریخ ایران سرشناس بوده‌اند. از سیدمحمدرضا کردستانی ...
1