تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۹۰۰۰۲
اعتراض به یک مصوبه مهم زیست محیطی:

ثبت شکایت معترضان به مصوبه واگذاری دنای شمالی استان اصفهان

۱
ثبت شکایت معترضان به مصوبه واگذاری دنای شمالی استان اصفهان
کبنا ؛به گزارش کبنا، جمعی از معترضان به مصوبه شورای عالی حفاظت محیط‌زیست در خصوص جدایی دنای شمالی از کهگیلویه و بویراحمد امروز شکایت حقوقی نسبت به عملیات اجرایی سد ماندگان و خطاب به سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها در کشور مستقر در تهران وادارات تابعه استانی اصفهان و از همه مهم‌تر اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد و استانداری استان ثبت کردند.
 ادامه واکنش ها به این مصوبه و اظهارات جدید مسئولان استانی و حفاظت محیط زیست استان پرده دیگری از این مصوبه جنجالی را کناز زد و به نظر می رسد پای اجرای یک سد آن هم در دنا در میان است؟ 
این مصوبه در حقیقت شرایط و زمینه را برای اجرای آن سد که به ادعای مدیران محیط زیست استان خسارات جبران ناپذیری را به حوزه زاگرس و ذخیرگاه زیست کره دنا و طبیعت بکر و خدادادی این منطقه پرشکوه وارد می کند هم در میان است.
منطقه حفاظت شده دنا به مساحت ۶۷ هزار هکتار و پارک ملی دنا به مساحت ۳۵ هزار هکتار، که بخشی از آن در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش دیگری از آن در استان اصفهان واقع است، از سال ۱۳۶۹ تاکنون به مدیریت حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است، اما گویا طبق این مصوبه مدیریت حدود ۶۱ هکتار به استان اصفهان واگذار می شود.
برخی از صاحبنظران در حوزه محیط زیست بر این باورند که در صورت عملی‌شدن این مصوبه علاوه بر بحث مشکلات حقوقی که در حوزه تعقیب متخلفین زیست‌محیطی خواهیم داشت، بدون شک سدسازی و انتقال آب را نیز در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود، چرا که مجوز سدسازی روی رودخانه ماربر سهل الوصول تر از قبل می شود.
فعال زیست‌محیطی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز جمعی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به نمایندگی از تمام معترضین و کسانی که با مصوبه واگذاری دنای شمالی مخالف هستند اظهارنامه‌ای را امضا کردند.
رحمان وفا نژاد افزود: مشخص است که این مصوبه به دلیل اجرای پروژه مخرب سدسازی و احداث سد ماندگان تصویب‌شده است
وی تأکید کرد: سدی که فاقد حتی یک برگ مجوز بر اساس استعلامات ۱۳‌گانه است.
این فعال محیط‌زیستی در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: مهم‌تر اینکه پیوست زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی، مجوز ماده ۲ ارزیابی زیست‌محیطی تخصیص آب و دوره آب‌گذاری را هم ندارد.
وی تأکید کرد: اما متأسفانه اقدامات جزیره‌ای استان اصفهان باعث شده این پروژه را به‌عنوان یک پروژه استانی تعریف بکنند و سرمایه‌گذار از محل صنایع آب بر است و یک شرکت تشکیل داده و سرمایه‌گذار تأمین مالی می‌کند.
وفا نژاد عنوان کرد: مطالعات این پروژه تاکنون در هیچ مجمع تخصصی و فنی در وزارت خانه‌های نیرو و حفاظت محیط‌زیست و میراث فرهنگی ارجاع و تأیید نشده است. مردم برای اینکه مشکل حادتر نشود و ادامه این پروژه به‌منزله تضییع حقوق بیت‌المال است‌.
وفا نژاد ابراز کرد: قطعاً کسانی که در راستای وظیفه نظارتی‌شان اقدامی نکرده‌اند مصداق عینی ترک فعل و جرم محسوب می‌شود. در راستای پیگیری جرم کیفری آن‌ها اظهارنامه‌ای تنظیم‌شده و مردم استان آن را امروز ارسال کردند که بعد از ارسال اظهارنامه مراتب حسب موضوع به مراجع قضایی ذیصلاح جهت طرح دعوی و شکایت ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: این اظهارنامه خطاب به سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها در کشور مستقر در تهران وادارات تابعه استانی اصفهان و از همه مهم‌تر اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در راستای اینکه مرز حفاظت در دست خودشان بوده و استانداری از بابت اقدام‌های حاکمیتی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
1