تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۴۵۴۹۳۱
سه راهی مرگ در مهریان یاسوج معطل اعتبار؛
ساز مرگ در این محور کوک شده؛ چه کسی راست میگوید؟ حاجیزاده یا پیمانکار؟! / راستا حرف پیمانکار را تأیید میکند / افزایش اعتبار تنها بر روی کاغذ!
۱
کبنا ؛جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) معروف به سه راهی مرگ به عنوان یک نقطه حادثه خیز، در این سالها شاهد بروز صدها حادثه تلخ و تصادف دلخراش در این محور بوده که همواره سوژه رسانهها و دغدغه متولیان امر بوده است.
به گزارش کبنا، بی احتیاطی و خطای انسانی در کنار ناایمن بودن جاده به عنوان ۲ عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیینکنندهای دارند اما از سوی دیگر نمیتوان به آسانی از برخی کم توجهیها در سالهای گذشته در عملیات اجرایی این جاده ملی گذشت.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهرهبرداری برسد و از آن زمان تاکنون این محور پیشرفت فیزیکی مطلوبی (حدود ۲۴ درصد) نداشته است که دلایل عمده آن کمبود اعتبارات و معارضات محلی از سوی مسئولان امر اعلام شده است.
صدها حادثه تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) پروژهای با ۸۸ معارض
پیمانکار این طرح (مدیرعامل شرکت توژال بتن) به ایرنا گفت: بدون دریافت هیچ پیش پرداختی، با ۴۴ میلیارد تومان از جیب خودش کار را آغاز کرده و به پیش برده است و پروژه تعریف شد اما پولی وجود ندارد.
مجید جانیپور افزود: پس از ۲ سال مدت زمان قرارداد تمام شده است و لیستی با نقشهها تهیه شد که در آن ۸۸ نفر معارض دارد.
وی تأکید کرد: هر پروژه قبل از تحویل به پیمانکار باید ۲ فاکتور در آن رعایت شود که یکی از آنها این است که طرح بدون معارض به پیمانکار تحویل داده شود.
پیمانکار این طرح ابراز داشت: مرحله دوم این است که باید ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد به حساب کارفرما واریز شود که این فاکتور نیز انجام نشده است.
جانی پور ادامه داد: به دلیل مشکل مطالبات و معارضان پروژه چند ماه تعطیل بود و خواستند پیمانکار را خلع ید کنند که به همین خاطر شرکت نتوانست کار را در این مدت ادامه دهد.
وی تأکید کرد: در این محور چهار ماه پشت سر هم کار شده یعنی از تاریخ بیست و پنجم آذرماه سال گذشته تا اسفندماه همان سال به مدت چهار ماه کار شد و نزدیک هشت هزار متر مکعب بتن ریخته شده است.
پیمانکار طرح گفت: بالغ بر ۳۰۰ تن آرماتور ریخته شده، هشت هزار متر قالببندی و ۵۴ هزار متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته است و شب و روز اینجا کار شده است و کاری که باید یک سال طول میکشید در یک ماه و نیم جمع شده است.
طرح تقاطع تنگ مهریان مشکل اعتبار دارد
وی گفت: کل اعتباری که در ۲ و سال و نیمی که از کلنگ زدن این طرح میگذرد تنها هشت میلیارد تومان بوده که تحویل پیمانکار شده است.
جانی پور ابراز داشت: پروژههایی که بودجه ملی دریافت میکنند نیازمند تلاش و پیگیری مسئولان استانی هستند و با توجه به اهمیت این پروژه پیگیری اعتبار ضرورت دارد.
پیمانکار طرح ادامه داد: این پروژه چون بحث ابنیه در دل آن نهفته است و عمده هزینهها و برآوردها بابت برآورد آن است و حساسیت خاص خودش را دارد.
وی تأکید کرد: ۴۴ میلیارد تومان میزان مطالبات پیمانکار بوده و ۹ ماه است پولی برای طرح دریافت نشده و اکنون با چه توان و سرمایهای میتوان کار کرد.
جانی پور تصریح کرد: از مسئولان انتظار میرود که یکی تأمین اعتبار طرح و دیگری همکاری بشود تا معارضین رفع شوند و در صورت تحقق این موارد، پروژه در کمترین زمان اجرا و تحویل داده میشود.
این پیمانکار افزود: سال گذشته حدود ۸۰ درصد از بودجه مسیر جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) به شیراز داده شد و امسال با رایزنیهای صورت گرفته ۶۰ درصد به شیراز و ۴۰ درصد به این استان اختصاص یافته که این مبلغ هم هنوز تخصیص نیافته است.
جانی پور بیان کرد: در اجرای این پروژه، ۶۰ نفر نیروی بومی مشغول به کار شدهاند و به واسطه همین پروژه نیز برای ۱۶۰ مورد از اصناف، درآمدزایی و به کسبوکارشان رونق اقتصادی داده شده است.
میزان تخصیص اعتبار به پروژه تقاطع تنگ مهریان چقدر بوده؟
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص اعتبار پروژههای سفر سال گذشته رئیس جمهور خبر داد و گفت: انتظار میرود با تخصیص این اعتبار، شاهد تحول جدی در حوزه عمرانی استان باشیم.
کیامرث حاجیزاده از اختصاص اعتبار به پروژه تقاطع تنگ مهریان خبر داد و ابراز داشت: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به مصوبات قبلی سفر اضافه شده است.
وی افزود: پروژه باید فعال شود در غیر این صورت ماده ۴۶ قانون برای پیمانکار اجرا شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای نخستین بار در استان ساختارشکنی شده و عمر پروژههای عمرانی از ۱۵ و ۱۷ سال بسیار کاسته شده است.
در حالی که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دادن پول به این پروژه سخن میگوید، اما واقعیت چیز دیگری است. پیمانکار که زمینه اشتغال 70 نفر را در این پروژه فراهم کرده، حالا دلی پُر از کم کاری برخی مدیران دارد.
آخرین اقدامات از عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح یاسوج - سه راهی مهریان
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج )که یکی از نقاط پرترافیک استان است و روزانه شاهد تصادفات در این مکان هستیم.
وی افزود: به همین دلیل تقاطع غیر همسطح پیشبینی شده که تاکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
راستا تأکید کرد: این طرح یکی از پروژههای راهسازی در استان بوده کهامید است هر چه سریعتر این محور به بهرهبرداری برسد تا آمار تصادفات روزانه در این منطقه کاهش یابد و راه ایمنی برای هموطنان ایجاد شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشتر معارضات محلی مشکلات اجرای این طرح هستند که زمینهایی در این منطقه داشتهاند و بخش کمی از پرداختها به این معارضان انجام شده و بخش زیادی از این پرداختیها مانده است.
راستا بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این پروژه کمبود اعتبار است زیرا که حجم پروژه و مبلغ ریالی پروژه بالاست و نیاز به تزریق منابع مالی خیلی بیشتری دارد. قیمت معارض از لحاط ریالی با خود اجرای پروژه برابری میکند.
وی ادامه داد: این محور در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷ میلیارد تومان اعتبار دارد.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم سطح در تنگ مهریان) جادهای پر اهمیت
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرحهای راهسازی معتقد است: همه پروژههای راهسازی استان فعالند و حرکتهای خوبی در استان آغاز شده است که بسیار تحول آفریناند.
وی افزود: محور یاسوج به اقلید هم از جمله طرحهای بزرگی است و امسال در متمم سفر رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای آن پیشبینی شده است.
شهابی نسب افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج )که یکی از نقاط پرترافیک استان است.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهرهبرداری برسد.
یکی از نقاط حادثهخیز در کهگیلویه و بویراحمد و مرکز این استان تقاطع محور یاسوج به اقلید در منطقه مهریان که ورودی مناطق گردشگری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده که ساماندهی آن با توجه به در حال اجرا بودن محور یاسوج -اقلید از اهمیت خاصی برخوردار است.
روزانه شاهد تصادفات در این منطقه هستیم
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این محور یکی از نقاط حادثه خیز شناسایی شده استان است که ضرورت دارد هر چه سریعتر عملیاتی اجرایی این محور سرعت بگیرد.
سرهنگ بهنام ویسی پور افزود: با انجام اقدامات کوتاه مدت از جمله ایجاد یک میدان کوچک در محدوده مذکور و ایجاد سرعت کاه اندکی از حجم تصادفات کاسته شد اما روزانه شاهد تصادفات بیشمار در این محدوده هستیم که بیشتر از نوع خسارتی هستند.
وی تأکید کرد: جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم سطح در تنگ مهریان) یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغهای زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب میشود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین عدهای این مسیر را برای رسیدن به سی سخت (شهر گردشگری) انتخاب میکنند و از سوی دیگر پیست اسکی کاکان هم در نزدیکی این منطقه واقع شده، دوباره این عوامل هم به بیشتر شدن حجم خودروها و ترافیک در این محدوده میافزاید.
وی تأکید کرد: بنابراین شاهد حجم زیاد ترددها و تصادفات در بیشتر ایام سال به ویژه تعطیلات پایان هفته هستیم که گره ترافیکی ایجاد و بیشتر روزها قفل میشود و همچنین روزانه تصادفات خسارتی در این محدوده روی میدهد.
تاکنون ۵۵ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است که رفع آنها در دستور کار قرار گرفته است.
دولت سیزدهم میراث دار طرحهای تکمیل نشده راهسازی
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سالها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایهگذاری چند برابری برای جادهسازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت میگرفت.
هم اینک طرحهای بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت سیزدهم در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرحهایی هستیم که حتی طول عمر یکی از آنها به ۲۹ سال هم میرسد.
به گفته حاجیزاده معاون عمرانی استاندار، رصد و پیگیری مداوم طرحهای عمرانی، این استان را در حقیقت به کارگاه سازندگی تبدیل کرده و همت و ارادهای در استان به وجود آمده است تا پروژهها به سرانجام برسند.
چنانچه طرح تقاطع غیر همسطح تنگ مهریان هر چه سریعتر تأمین تأمین اعتبار نشود کار مردم در زمان تعیین شده انجام نشده و از لحاظ ریالی به این استان و بیت المال ضرر وارد خواهد شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
به گزارش کبنا، بی احتیاطی و خطای انسانی در کنار ناایمن بودن جاده به عنوان ۲ عامل اصلی در بروز سوانح نقش تعیینکنندهای دارند اما از سوی دیگر نمیتوان به آسانی از برخی کم توجهیها در سالهای گذشته در عملیات اجرایی این جاده ملی گذشت.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهرهبرداری برسد و از آن زمان تاکنون این محور پیشرفت فیزیکی مطلوبی (حدود ۲۴ درصد) نداشته است که دلایل عمده آن کمبود اعتبارات و معارضات محلی از سوی مسئولان امر اعلام شده است.
صدها حادثه تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) پروژهای با ۸۸ معارض
پیمانکار این طرح (مدیرعامل شرکت توژال بتن) به ایرنا گفت: بدون دریافت هیچ پیش پرداختی، با ۴۴ میلیارد تومان از جیب خودش کار را آغاز کرده و به پیش برده است و پروژه تعریف شد اما پولی وجود ندارد.
مجید جانیپور افزود: پس از ۲ سال مدت زمان قرارداد تمام شده است و لیستی با نقشهها تهیه شد که در آن ۸۸ نفر معارض دارد.
وی تأکید کرد: هر پروژه قبل از تحویل به پیمانکار باید ۲ فاکتور در آن رعایت شود که یکی از آنها این است که طرح بدون معارض به پیمانکار تحویل داده شود.
پیمانکار این طرح ابراز داشت: مرحله دوم این است که باید ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد به حساب کارفرما واریز شود که این فاکتور نیز انجام نشده است.
جانی پور ادامه داد: به دلیل مشکل مطالبات و معارضان پروژه چند ماه تعطیل بود و خواستند پیمانکار را خلع ید کنند که به همین خاطر شرکت نتوانست کار را در این مدت ادامه دهد.
وی تأکید کرد: در این محور چهار ماه پشت سر هم کار شده یعنی از تاریخ بیست و پنجم آذرماه سال گذشته تا اسفندماه همان سال به مدت چهار ماه کار شد و نزدیک هشت هزار متر مکعب بتن ریخته شده است.
پیمانکار طرح گفت: بالغ بر ۳۰۰ تن آرماتور ریخته شده، هشت هزار متر قالببندی و ۵۴ هزار متر مکعب خاکبرداری صورت گرفته است و شب و روز اینجا کار شده است و کاری که باید یک سال طول میکشید در یک ماه و نیم جمع شده است.
طرح تقاطع تنگ مهریان مشکل اعتبار دارد
وی گفت: کل اعتباری که در ۲ و سال و نیمی که از کلنگ زدن این طرح میگذرد تنها هشت میلیارد تومان بوده که تحویل پیمانکار شده است.
جانی پور ابراز داشت: پروژههایی که بودجه ملی دریافت میکنند نیازمند تلاش و پیگیری مسئولان استانی هستند و با توجه به اهمیت این پروژه پیگیری اعتبار ضرورت دارد.
پیمانکار طرح ادامه داد: این پروژه چون بحث ابنیه در دل آن نهفته است و عمده هزینهها و برآوردها بابت برآورد آن است و حساسیت خاص خودش را دارد.
وی تأکید کرد: ۴۴ میلیارد تومان میزان مطالبات پیمانکار بوده و ۹ ماه است پولی برای طرح دریافت نشده و اکنون با چه توان و سرمایهای میتوان کار کرد.
جانی پور تصریح کرد: از مسئولان انتظار میرود که یکی تأمین اعتبار طرح و دیگری همکاری بشود تا معارضین رفع شوند و در صورت تحقق این موارد، پروژه در کمترین زمان اجرا و تحویل داده میشود.
این پیمانکار افزود: سال گذشته حدود ۸۰ درصد از بودجه مسیر جاده یاسوج به اقلید (تقاطع تنگ مهریان) به شیراز داده شد و امسال با رایزنیهای صورت گرفته ۶۰ درصد به شیراز و ۴۰ درصد به این استان اختصاص یافته که این مبلغ هم هنوز تخصیص نیافته است.
جانی پور بیان کرد: در اجرای این پروژه، ۶۰ نفر نیروی بومی مشغول به کار شدهاند و به واسطه همین پروژه نیز برای ۱۶۰ مورد از اصناف، درآمدزایی و به کسبوکارشان رونق اقتصادی داده شده است.
میزان تخصیص اعتبار به پروژه تقاطع تنگ مهریان چقدر بوده؟
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص اعتبار پروژههای سفر سال گذشته رئیس جمهور خبر داد و گفت: انتظار میرود با تخصیص این اعتبار، شاهد تحول جدی در حوزه عمرانی استان باشیم.
کیامرث حاجیزاده از اختصاص اعتبار به پروژه تقاطع تنگ مهریان خبر داد و ابراز داشت: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به مصوبات قبلی سفر اضافه شده است.
وی افزود: پروژه باید فعال شود در غیر این صورت ماده ۴۶ قانون برای پیمانکار اجرا شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای نخستین بار در استان ساختارشکنی شده و عمر پروژههای عمرانی از ۱۵ و ۱۷ سال بسیار کاسته شده است.
در حالی که معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دادن پول به این پروژه سخن میگوید، اما واقعیت چیز دیگری است. پیمانکار که زمینه اشتغال 70 نفر را در این پروژه فراهم کرده، حالا دلی پُر از کم کاری برخی مدیران دارد.
آخرین اقدامات از عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح یاسوج - سه راهی مهریان
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج )که یکی از نقاط پرترافیک استان است و روزانه شاهد تصادفات در این مکان هستیم.
وی افزود: به همین دلیل تقاطع غیر همسطح پیشبینی شده که تاکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
راستا تأکید کرد: این طرح یکی از پروژههای راهسازی در استان بوده کهامید است هر چه سریعتر این محور به بهرهبرداری برسد تا آمار تصادفات روزانه در این منطقه کاهش یابد و راه ایمنی برای هموطنان ایجاد شود.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بیشتر معارضات محلی مشکلات اجرای این طرح هستند که زمینهایی در این منطقه داشتهاند و بخش کمی از پرداختها به این معارضان انجام شده و بخش زیادی از این پرداختیها مانده است.
راستا بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این پروژه کمبود اعتبار است زیرا که حجم پروژه و مبلغ ریالی پروژه بالاست و نیاز به تزریق منابع مالی خیلی بیشتری دارد. قیمت معارض از لحاط ریالی با خود اجرای پروژه برابری میکند.
وی ادامه داد: این محور در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۷ میلیارد تومان اعتبار دارد.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم سطح در تنگ مهریان) جادهای پر اهمیت
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرحهای راهسازی معتقد است: همه پروژههای راهسازی استان فعالند و حرکتهای خوبی در استان آغاز شده است که بسیار تحول آفریناند.
وی افزود: محور یاسوج به اقلید هم از جمله طرحهای بزرگی است و امسال در متمم سفر رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان برای آن پیشبینی شده است.
شهابی نسب افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح مهریان ( جاده اصلی سورمق، اقلید - یاسوج )که یکی از نقاط پرترافیک استان است.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهرهبرداری برسد.
یکی از نقاط حادثهخیز در کهگیلویه و بویراحمد و مرکز این استان تقاطع محور یاسوج به اقلید در منطقه مهریان که ورودی مناطق گردشگری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده که ساماندهی آن با توجه به در حال اجرا بودن محور یاسوج -اقلید از اهمیت خاصی برخوردار است.
روزانه شاهد تصادفات در این منطقه هستیم
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: این محور یکی از نقاط حادثه خیز شناسایی شده استان است که ضرورت دارد هر چه سریعتر عملیاتی اجرایی این محور سرعت بگیرد.
سرهنگ بهنام ویسی پور افزود: با انجام اقدامات کوتاه مدت از جمله ایجاد یک میدان کوچک در محدوده مذکور و ایجاد سرعت کاه اندکی از حجم تصادفات کاسته شد اما روزانه شاهد تصادفات بیشمار در این محدوده هستیم که بیشتر از نوع خسارتی هستند.
وی تأکید کرد: جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم سطح در تنگ مهریان) یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغهای زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب میشود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: همچنین عدهای این مسیر را برای رسیدن به سی سخت (شهر گردشگری) انتخاب میکنند و از سوی دیگر پیست اسکی کاکان هم در نزدیکی این منطقه واقع شده، دوباره این عوامل هم به بیشتر شدن حجم خودروها و ترافیک در این محدوده میافزاید.
وی تأکید کرد: بنابراین شاهد حجم زیاد ترددها و تصادفات در بیشتر ایام سال به ویژه تعطیلات پایان هفته هستیم که گره ترافیکی ایجاد و بیشتر روزها قفل میشود و همچنین روزانه تصادفات خسارتی در این محدوده روی میدهد.
تاکنون ۵۵ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است که رفع آنها در دستور کار قرار گرفته است.
دولت سیزدهم میراث دار طرحهای تکمیل نشده راهسازی
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سالها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایهگذاری چند برابری برای جادهسازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت میگرفت.
هم اینک طرحهای بزرگ راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست و شاهد خدمات برجسته دولت سیزدهم در حوزه تخصیص اعتبارات و پیشرفت فیزیکی طرحهایی هستیم که حتی طول عمر یکی از آنها به ۲۹ سال هم میرسد.
به گفته حاجیزاده معاون عمرانی استاندار، رصد و پیگیری مداوم طرحهای عمرانی، این استان را در حقیقت به کارگاه سازندگی تبدیل کرده و همت و ارادهای در استان به وجود آمده است تا پروژهها به سرانجام برسند.
چنانچه طرح تقاطع غیر همسطح تنگ مهریان هر چه سریعتر تأمین تأمین اعتبار نشود کار مردم در زمان تعیین شده انجام نشده و از لحاظ ریالی به این استان و بیت المال ضرر وارد خواهد شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استانهای کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راههای روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
راکد ماندن طرحهای بزرگ راهسازی از جمله بزرگراهها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راهها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.