تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۹۸۶۵۹

دیوار بلند مشکلات بر سر شهرداری‌های استان خراب شده

۰
کبنا ؛دیوار مشکلات شهرداری‌های کهگیلویه وبویراحمد بلنداست و دست شهرداران کوتاه از تامین منابع مالی پایدار، این درحالی است که برخی شهرداران شهرهای تازه تاسیس می گویند"از شهر بودن پشیمانیم ما را ده کنید."
شهری که ماشین آتش نشانی و ساختمان شهرداری ندارد
نشست روز گذشته شهرداران با معاون عمران شهری و روستایی وزیر کشور فرصتی بود تا شهرداران استان سفره دلشان را برای هوشنگ خندان دل باز کنند و از انبوه مشکلاتشان بگویند.
کهگیلویه و بویراحمد ۱۷ شهر دارد که از این تعداد تنها به سه شهر یاسوج، گچساران و دهدشت می توان نام شهر نهاد اگرچه همین ها هم از کمترین امکانات و منابع برخوردار نیستند و هشتشان گرو نه است.
این سه شهر بزرگ استان البته سابقه ای ۴۰ تا ۵۰ ساله دارند و در دهه پنجاه شهریت یافتند و شهرداری و طرح تفضیلی شهری داشتند و دیگر شهرهای کنونی استان روستاها و یا دهستانهایی بودند که کم کم و پس از انقلاب به شهر تبدیل شدند.
پیش از این بخش زیادی از جمعیت این استان عشایر و روستا نشین بودند اما با هجوم جمعیت روستا نشین به مناطق شهری اکنون موازنه جمعیتی استان به هم خورده و ۵۲ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در شهرها سکونت گزیده اند.
این رشد سریع جمعیت شهری موجب شده شهرها فرصت ایجاد زیرساختهای شهری پیدا نکنند و با رشدی سرطان گونه مواجه شوند به طوری که اکنون این عدم تناسب جمعیت با امکانات شهری و رشد حاشیه نشینی به خصوص در یاسوج استخوانی در گلوی مسئولان و شهروندان شده است.
هم اکنون تنها سه شهر این استان جمعیتی بالای ۵۰ هزار نفر دارند که در این بین شهر یاسوج با جمعیتی بالای ۱۲۰ هزار نفر وجود دارد و ۱۴ شهر دیگر استان جمعیتی زیر ۵۰ هزار نفر دارند.
شهرداریها منابع مالی پایدار ندارند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: نبود منابع مالی پایدار شهرداریهای استان را با مشکل مواجه کرده است.
سید موسی خادمی می افزاید: توسعه نیافتگی استان و فقر مالی مهمترین مشکل شهرداریهای کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان می کند: فقر مالی و ضعیف بودن بنیه مالی مردم زمینه کار و فعالیت را برای مسئولان و به خصوص شهرداران سخت و دشوار کرده است.
خادمی می گوید: شهرداری ها تا رسیدن به نقطه ای که بتوانند درآمد پایداری کسب کنند، نیازمند حمایت دولت هستند.
استاندار بیان می کند: در سال گذشته دولت کمکهای خوبی به شهرداریهای استان به خصوص شهرهای کوچک کرد که امیدوارم این کمک ها ادامه یابد.
خادمی به مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد اشاره می کند و می گوید: برخی از این مطالبات مربوط به بیش از ۲۰سال قبل است که هنوز پرداخت نشده است.
وی بدهی شهرداری‌ها به دولت را از دیگر مشکلات عنوان می کند و می افزاید: شهرداری‌های استان به خاطر جایگاه‌های سی، ان، جی بالغ بر ۱۷میلیارد تومان به شرکت گاز استان بدهکار هستند که تاکنون نتوانستند این مبلغ را بپردازند.
استاندار همچنین می گوید: جذب بدون ضابطه نیروی انسانی از دیگر مشکلات شهرداری‌هاست که موجب ایجاد مشکلاتی شده است.
یاسوج تنها شهر رنگ و رودار کهگیلویه و بویراحمد
شهردار یاسوج می گوید: یاسوج تنها شهر رنگ و رو دار این استان است.
محمد علی جاوید می افزاید: مردم از شهرداریها انتظار دارند که در حد یک شهر خدمات رسانی کند اما به دلیل کمبود امکانات و منابع این خدمت رسانی مطلوب نیست.
وی بیان می کند: اگر کمک های سازمان شهرداریها نباشد این شهرداریها یک ماه هم نمی توانند دوام بیاورند.
جاوید می گوید: حتی بسیاری از شهرداریها در پرداخت حقوق پرسنل نیز با مشکل زیادی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه هنوز فرهنگ پرداخت عوارض در این استان نهادینه نشده است، می افزاید: بسیاری از مردم و حتی دستگاههای اجرایی حاضر به پرداخت عوارض به شهرداری نیستند.
نرخ شهرنشینی به شدت در حال رشد است
شهردار شهر گچساران نیز می گوید: شهر نشینی در این استان سابقه ای ۴۰ ساله دارد اما نرخ شهرنشینی به شدت در حال رشد است.
اردلان زینل زاده می افزاید: به رخم رشد زیاد شهرنشینی در استان، فرهنگ شهرنشینی و شهرگرایی در استان رشد زیادی نکرده است.
وی کمبود منابع مالی پایدار را از مهمترین مشکلات شهرداریها عنوان می کند و می گوید: اگر سالی یک منبع مالی برای شهرداریها پیدا شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.
۷۰ درصد شهروندان تحت پوشش نهادهای حمایتی اند
شهردار دهدشت نیز می گوید: این شهر ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد اما نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت آن تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.
جواد تخشا درآمد ماهانه این شهرداری را ۱۰۰ میلیون تومان عنوان می کند و می افزاید: این در حالی است که هزینه های شهری بسیار بالاتر از این درآمد است.
شهری که ماشین آتش نشانی و ساختمان شهرداری ندارد
شهردار پاتاوه هم مشکلات این شهر کوچک را نگران کننده می داند و از معاون عمرانی وزیر کشور می خواهد که اگر امکانات شهری به این شهر داده نمی شود حداقل آن را به روستا بازگردانید.
محمد آبدار بیان می کند: شهر پاتاوه یک شهر بین راهی است و بر روی جاده یاسوج به سمیرم که استانهای جنوبی را به مرکز کشور متصل می کند قرار دارد اما از کمترین امکانات برخوردار نیست.
وی ادامه می دهد: این شهر حتی ماشین آتش نشانی ندارد و برای اولین بار در تاریخ این شهرداری اقدام به اجاره ماشین آتش نشانی کرده است.
آبدار می افزاید: شهر پاتاوه حتی ماشین حمل زباله ندارد و شهرداری آن هم فاقد ساختمان است.
وی بیان می کند: با این تفاسیر بهتر است نام شهر از پاتاوه برداشته شود تا حداقل شرمنده مردم نباشیم.
کمبود سرانه فضای سبز در شهرهای استان
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه میانگین فضای سبز در این استان کمتر از هفت متر مربع است، می گوید: این میزان باید به ۱۵ متر مربع افزایش یابد.
سید عبدالکریم عزیزی می افزاید: برخی شهرهای استان حتی یک متر فضای سبز ندارند.
وی با بیان اینکه چالش ها و مشکلات بسیاری در ارتباط با بحث شهرنشینی در این استان وجود دارد، تاکید می کند: حل این مشکلات نیازمند دغدغه و نگاه دلسوزانه و متعهدانه همه مسئولان شهری است.
عزیزی با اشاره به وجود مشکلات متعدد در شهرداری های این استان، حجم بالای نیروی انسانی غیر متخصص، بدهی و معوقات حقوقی و پروژه ای به پیمانکاران و فرسوده بودن امکانات و تجهیزات را از جمله این مشکلات عنوان می کند.
وی می گوید: نبود درآمد پایدار در شهرداری ها و وابسته بودن آنها به اعتبارات دولتی از مهمترین مشکلات این نهاد هاست.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان با بیان اینکه شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به رشد جمعیت شهری خود از توان مالی خوبی برخوردار نیستند، تصریح می کند: این امر باعث شده است که این نهاد ها توان پاسخگویی به نیازهای روز شهروندان خود را در امور رفاهی، فضای سبز، مبلمان شهری و زیباسازی شهر نداشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1