تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۹۷۶۰۸
حتی نمک آشمان را از خداوند بخواهیم
۰
کبنا ؛سیده زینب حیدری
امام علی (علیهالسلام) میفرماید: اندیشیدن دربارهی نیکی، انسان را به نیکوکاری میکشاند.
خیال آدمی اگر درست بشه دری است به سوی بهشت، تصاویر معنوی را تصور کنیم. هیچی نمیفهمیم ذهن ما جای دیگهای رفته خیال و وهم لایهای زیرین و مهمتر(سائلی، ۲۴ /۹/ ۸۷).
امام علی (علیهالسلام) میفرمایند: کسی که زیاد به فکر گناه باشد، افکارش او را به گناه وا میدارد.
بی اعتنایی دردمند دین به امور بیهوده؛ مردی که موهای صورتش سیاه و سفید بود نزد آرایشگر رفت و گفت چون همسر تازهای پیدا کردم موهای سفید ریشم را درآور و آرایشگر بدون تأمل همهی ریش او را تراشید و نزد آن مرد گذاشت و گفت چون کار زیاد دارم خودت موهای سفید را از موهای سیاه جدا کن. ای برادر غفلت و بدون درد بودن تو را به این سو و آن سو میکشاند، اگر دردمند دین باشی تنها فکر حقداری و فکرهای بیهوده از تو دور میشود (مثنوی معنوی داستانهای مثنوی، نوشته محمد مهدی محمدی اشتهاردی).
اندیشه کن در کجایی؟ و برسر کدام سفره میخوری؟ (نهج البلاغه، نامه ۴۵).
این تفکر و اندیشه ماست که زندگی تازه و جاویدان به ما عطا میکنند و یا درونمان را از زیباییها و خوبیها مملو میسازد و بهشت را در این دنیا به شکل ذهنی در جهان دیگر به شکل عینی به ما ارزانی میبخشد، آری لازم است این باور را پذیرفت که خوشبختی و سیهروزی سعادت، شقاوت، افتخار، انزجار، فقر و ثروت همگی حاصل تفکر و اندوختههای درون ماست، پس به راحتی باید گفت که انسان یعنی تفکر و اندیشه، هرگاه فکر را در همهی کارهای خود جلواندازی سرانجام تو در هر کاری نیکو میگردد.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): انسان هر چه میکشد از دست اندیشههای خود میکشد.
هنگامی که خالق هستی بخش و پیامبر عظیم الشأن میفرمایند: هیچ درد و بیماری لاعلاجی وجود ندارد، لذا در این درباره جایی برای هیچ گونه غم و اندوه و منفی نگری باقی نمیماند (قدرت شگرف درون انسان؛ کارون مطلبی).
کارهای انسان آنچه انسان بروز میدهد، چه تلخ و چه شیرین ناشی از طرز تفکر و خلق و خوی انسان است. آن کسی که فکرش پاک، اخلاقش پاک، فکرش شیرین، اخلاقش شیرین و عمل و رفتارش شیرین است (آشنایی با قرآن تفسیر سورههای زخرف، دخان، شهید مطهری).
انسان در صورتی عبادت پروردگار میکند که بداند خدای تعالی به او توجه دارد، او را برای غایت بزرگی آفریده شده است، اما اگر کسی معتقد شود که خداوند تعالی عنایتی به او ندارد طاعت و معصیت برای او یکسان است (پژوهشهای علامه شعرانی، جلد اول سوره حمد، انعام).
فراموش نکنیم حتی نمک آشمان را ازخداوند بخواهیم
ماها فکر میکنیم فقط خواستههای بزرگ را باید از خداوند بخواهیم و خجالت میکشیم که هر چیزی را از او بخواهیم و شاید با خودمان میگوییم ارزش ندارد چیز به این کوچکی،در حالی که خداوند به حضرت موسی (علیهالسلام) میفرمایند: ای موسی نمک آشت و بند کفشت را نیز از من بخواه.
امام علی (علیهالسلام): خداشناسترین مردم، پر درخواستترین آن ها از خداست.
در روایات آمده هیچ پرندهای در حال ذکر، تیر نمیخورد و هر تیری به هر پرنده یا حیوان دیگر که در میدان شکار اصابت میکند در حال غفلت است (امام صادق (علیه السلام)).
صاعقه به ذاکر خدا اصابت نمیکند (مراحل اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی).
امام علی (علیهالسلام) میفرماید: اندیشیدن دربارهی نیکی، انسان را به نیکوکاری میکشاند.
خیال آدمی اگر درست بشه دری است به سوی بهشت، تصاویر معنوی را تصور کنیم. هیچی نمیفهمیم ذهن ما جای دیگهای رفته خیال و وهم لایهای زیرین و مهمتر(سائلی، ۲۴ /۹/ ۸۷).
امام علی (علیهالسلام) میفرمایند: کسی که زیاد به فکر گناه باشد، افکارش او را به گناه وا میدارد.
بی اعتنایی دردمند دین به امور بیهوده؛ مردی که موهای صورتش سیاه و سفید بود نزد آرایشگر رفت و گفت چون همسر تازهای پیدا کردم موهای سفید ریشم را درآور و آرایشگر بدون تأمل همهی ریش او را تراشید و نزد آن مرد گذاشت و گفت چون کار زیاد دارم خودت موهای سفید را از موهای سیاه جدا کن. ای برادر غفلت و بدون درد بودن تو را به این سو و آن سو میکشاند، اگر دردمند دین باشی تنها فکر حقداری و فکرهای بیهوده از تو دور میشود (مثنوی معنوی داستانهای مثنوی، نوشته محمد مهدی محمدی اشتهاردی).
اندیشه کن در کجایی؟ و برسر کدام سفره میخوری؟ (نهج البلاغه، نامه ۴۵).
این تفکر و اندیشه ماست که زندگی تازه و جاویدان به ما عطا میکنند و یا درونمان را از زیباییها و خوبیها مملو میسازد و بهشت را در این دنیا به شکل ذهنی در جهان دیگر به شکل عینی به ما ارزانی میبخشد، آری لازم است این باور را پذیرفت که خوشبختی و سیهروزی سعادت، شقاوت، افتخار، انزجار، فقر و ثروت همگی حاصل تفکر و اندوختههای درون ماست، پس به راحتی باید گفت که انسان یعنی تفکر و اندیشه، هرگاه فکر را در همهی کارهای خود جلواندازی سرانجام تو در هر کاری نیکو میگردد.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): انسان هر چه میکشد از دست اندیشههای خود میکشد.
هنگامی که خالق هستی بخش و پیامبر عظیم الشأن میفرمایند: هیچ درد و بیماری لاعلاجی وجود ندارد، لذا در این درباره جایی برای هیچ گونه غم و اندوه و منفی نگری باقی نمیماند (قدرت شگرف درون انسان؛ کارون مطلبی).
کارهای انسان آنچه انسان بروز میدهد، چه تلخ و چه شیرین ناشی از طرز تفکر و خلق و خوی انسان است. آن کسی که فکرش پاک، اخلاقش پاک، فکرش شیرین، اخلاقش شیرین و عمل و رفتارش شیرین است (آشنایی با قرآن تفسیر سورههای زخرف، دخان، شهید مطهری).
انسان در صورتی عبادت پروردگار میکند که بداند خدای تعالی به او توجه دارد، او را برای غایت بزرگی آفریده شده است، اما اگر کسی معتقد شود که خداوند تعالی عنایتی به او ندارد طاعت و معصیت برای او یکسان است (پژوهشهای علامه شعرانی، جلد اول سوره حمد، انعام).
فراموش نکنیم حتی نمک آشمان را ازخداوند بخواهیم
ماها فکر میکنیم فقط خواستههای بزرگ را باید از خداوند بخواهیم و خجالت میکشیم که هر چیزی را از او بخواهیم و شاید با خودمان میگوییم ارزش ندارد چیز به این کوچکی،در حالی که خداوند به حضرت موسی (علیهالسلام) میفرمایند: ای موسی نمک آشت و بند کفشت را نیز از من بخواه.
امام علی (علیهالسلام): خداشناسترین مردم، پر درخواستترین آن ها از خداست.
در روایات آمده هیچ پرندهای در حال ذکر، تیر نمیخورد و هر تیری به هر پرنده یا حیوان دیگر که در میدان شکار اصابت میکند در حال غفلت است (امام صادق (علیه السلام)).
صاعقه به ذاکر خدا اصابت نمیکند (مراحل اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی).