تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۹۶۶۸۰

نارکی: «مرغ تخم خودش را خورد» نگاه اجتماعی دارد

۰
کبنا ؛[caption id="attachment_96691" align="aligncenter" width="663"]۷۴۴۴۴۴۴۴ تصویر قدیمی از هنرمندان گچساران[/caption]
نمایش «مرغ تخم خودش را خورد» نگاه آسیب شناسی ملی –اجتماعی خاصی دارد.
اورنگ نارکی کارگردان موفق گچسارانی از حضور نمایش «مرغ تخم خودش را خورد » در هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشجویی کشور در کیش خبر داد.
اورنگ نارکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هنری پایگاه خبری کبنا افزود:گچساران از قابلیتهای بالای هنری ونمایشی برخوردار است : «کابوس زنی در خواب» به نویسندگی من وکارگردانی مسلم نارکی در جمع۱۲ اثر برگزیده تئاترمنطقه ای فجر به میزبانی گچساران شد. شهرستان گچساران بسیار فعال وپر از استعدادهایی است که در سطح ملی حرفها برای گفتن دارند ومعرف چهره های ملی وقابلی در این راستا به جامعه ی ملی هنر می باشد.
نارکی در خصوص متن نمایش «کابوس زنی در خواب» گفت:این نمایش به کابوس یک زن در خواب می پرداخت با مضمونی آیینی وسنتی رایج در جامعه اطرافش ومیزان بردباری وپایداری انسان در برابر سختی ومشکلات را شرح می داد.
این کارگردان نمایش از حضور گروه نمایشی «سفیر» با نمایشی متفاوت تر در هجدهمین جشنواره تئاتردانشجویی کشور خبر داد .
وی افزود:تئاتر«مرغ تخم خودش را خورد» نگاهی سورئال به یک موضوع آسیب شناسی اجتماعی- ملی دارد.در این کار نگاه پدر ومادری به تولد فرزندی معلول به بحث وچالش کشیده می شود.پدر مخالف تولد فرزندی فلج است ومادر برای تولد فرزندی که می داند معلول خواهد بود دست وپنجه نرم می کند وتمامی اتفاقات به رویای یک مادر زوم می کند.
اورنگ نارکی قابلیتهای تئاتر ومشکلات شهرستان را در دو کفه ی نابرابر توصیف کرد وادامه داد:با توجه به پیشرفت امر این شاخه هنر در شهرستان گچساران و اینکه نام عوامل تئاتر در راس موارد کشوری وبین المللی است اشاره می کنم که اتفاق تازه ای نیست وریشه دار است و از گذشته ای دور با تلاش وتفکر وعلمی نگری به این بخش از هنر اتفاق افتاده است مشکلات هم سایه وار در شاخه های هنر بیتوته کردند ونگاهی عمقی به زیر ساختهای فرهنگی چاره کار است.گروه هنری سفیر از سال ۱۳۷۲ رسما فعالیت خود را آغاز کرد وتا به حال در چندین جشنواره دانشجویی کشوری وفجر شرکت داشته وحائز رتبه های چشمگیری شده است.
نارکی با برشمردن قابلیتهای گروه سفیر عنوان کرد: در دوره نهم جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با نمایش بهرام چوبینه نوشته آقای اسدی که بازنویسی اش نمودم در سال ۱۳۸۵ توانستیم توانایی های گروه را به اثبات برسانیم و در دوره ی یازدهم جشنواره بین المللی دانشجویی کشور در سال ۱۳۸۷ هم با نمایش «محو وفوکوس» حضور داشتیم که در هر دو دوره جایزه بهترین کارگردانی –بازیگر برتر زن ومرد وطراحی برتر لباس وصحنه را کسب کردیم.
وی گفت :نمایش «مرغ تخم خودش را خورد» تنها کاری است که از استان کهگیلویه وبویراحمد در هجدهمین جشنواره بین المللی دانشجویی کشور حضور دارد.
اورنگ نارکی در ادامه گفت: بزرگترین مشکل هنر در شهرستان گچساران مبحث سخت افزاری است و جای بسی تاسف است که با وجود دو گروه فعال وصاحب امتیاز شرکت در موارد کشوری وبین المللی ما هیچ سالن آمفی تئاتر مناسب نمایش عمومی برای علاقمندان شهرستان نداریم .هر چند راه اندازی مجتمع فرهنگی شهرستان امر واجب ومتمرکز کننده گروه های مختلف در زیر یک سقف با امکانات بهتری است اما نگاه ریشه ای به تهیه سخت افزار هنر نمایش در مطلوب نمودن شرایط هنرمند وتولید اثر بسیار موثر خواهدبود.
این کارگردان برتر متذکر شد:
:چه اشکالی دارد ادارات شهرستان گچساران در سال جدید بخشی از بودجه های فرهنگی خود را به خرید تولیدات نمایشی گروه های شهرستان اختصاص دهند وخانواده کارکنانشان را به دیدن نمایش دعوت کنند.مثلا ایرادی دارد بخش نفت-شهرداری –فرمانداری-بهزیستی-ونهادهای مذهبی یک گروه تئاتر را تحت پوشش داشته باشند؟
بااین کار فرهنگ سازی عظیمی در رساشدن ترویج فرهنگ اجتماعی وموارد اخلاقی به اندیشه وبطن خانواده خواهند کرد.مثلا همین کار آخر من به مورد معضل زندگی معلولین در جامعه وتفکر خانواده در نگهداری وحمایت فرزند معلول پرداخته وچه خوب است عوامل فرهنگی بهزیستی از این قبیل کار حمایت کنند.حمایت مسئولین هدایت هنر وهنرمند به آغوش اجتماع است.ویک رقابت عظیم حرفه ای در هنر هم اتفاق خواهد افتاد ونام گچساران بر بام هنر درج خواهد شد.
اورنگ نارکی در پایان گفت:برای نماینده محترم شهرستان باشت وگچساران به عنوان کسی که در راس بودجه بندی کشوری هم فعال است انتظار دارم نگاه کلانی به امر تئاتر داشته واختصاص بودجه هنروتوجه خاص به تئاتر در سطح کلان کشور و در استانها وشهرستانها یعنی بازتاب تعالی هنر واین کمک چشمگیری به رشد سلامت هنری افراد می کند .وجودسالن آمفی تئاتر وپلاتوهایی در سطح شهر که عموم مردم دسترسی خاص داشته وتئاتر در سبد اندیشه مردم جای باز کند حتی به شیوه ای خیابانی هم جایگاه نیاز دارد.من از همه مسئولین مدیر کل ارشاد اسلامی ومدیران ادارات می خواهم در سال جدید تئاتر را دریابند وهنرمندان را در یک طبقه اجتماعی به چشم آورند تا سلامت فکری وانتقال موارد از طریق تئاتر هم راهکاری برای تعالی امور اجتماعی شود.
اورنگ نارکی در آخر، سالی پر از برکت سلامتی وسلامت ذهنی برای عزیزان خواننده آرزو نمود
تهیه وتنظیم: نرگس احمدپور- کبنا نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما

باوی
Asia/Pacific Region
اورنگ نخود هر مجلس
قشقایی اصل
Iran, Islamic Republic of
یگ فرصت طلب به تمام معنا
گچساران
Iran, Islamic Republic of
اورنگ بابا بی خیال شو هزار رنگ
خاله‌ننه
Iran, Islamic Republic of
ای‌ننه‌چی‌بگم‌من‌هنروهنروهنرتیاترهمه‌اوساشدن
فتح
Iran, Islamic Republic of
درود بر نارکی
گمنام
Iran, Islamic Republic of
اله اکبر و پناه بر خدا و درود بی پایان بر ..ه شاگرد کوچک ارنگ نارکی است..
ماندانا مقدم
Iran, Islamic Republic of
تمام کارهایتان مورد تحسین میباشد. هرکدوم از دیگری قشنگتر♥
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1