تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۹۳۱۸۲

تثبیت نهایی انقلاب با دولت تدبیر و امید

۰
کبنا ؛امیرحسین عزیزی
در یک تقسیم بندی از جامعه شناسان شکل گیری انقلاب‌های دنیا در ده مرحله انجام می‌گیرد که این مراحل  در همه انقلاب‌های بزرگ دنیا ازانقلاب ۱۶۶۸انگلستان و انقلاب ۱۷۷۶امریکا گرفته تا انقلاب ۱۷۸۹فرانسه و دیگرانقلاب‌ها طی شده است.
این ده مرحله شامل:
۱-عدم حمایت روشنفکران ازحکومت و نقدعملکردان
۲-اقدام به یکسری اصلاحات توسط رژیم
۳-تعویض حکومت
۴-تثبیت انقلاب باحاکمیت دولت موقت لیبرال سنتی
۵-حاکم شدن انقلابیون تندرو با دیدگاه سوسیالیستی
۶-حاکم شدن سنت گراها
۷-دوران باسازی اقتصادی درکمون لیبرالیستی
۸-باسازی فرهنگی بانیم نگاهی به اقتصاد
۹-انتقال قدرت به فردی با پیشینه نظامی وشعارهای عامه پسند
۱۰-مرحله تثبیت نهایی انقلاب
روند مراحل فوق البته با کمی تفاوت در انقلاب ۱۳۵۷ایران قابل مشاهده می‌باشد که درمرحله اول روشنفکرانی چون  دکتر شریعتی، شهیدمطهری، مهندس بازرگان، آیت الله طالقانی و دیگر دوستانشان بخصوص درحسینیه ارشاد به نقد رژیم پهلوی می پرداختند.
در مرحله دوم تقسیم بدی بالا رژیم پهلوی تحت تاثیر نقدهای روشنفکران احساس خطرکرده و دست به یکسری اصلاحات چون انقلاب سفید، اصلاحات ارضی و غیر زد ولی بواسطه روشنگری‌های روشنفکران و مخالفت علما از این عوام فریبی طرفی نبستند و به مرحله سوم یعنی تعویض حکومت که طلیعه آن دردهه فجر بود رسید و رژیم پهلوی عملا منقرض و جمهوری اسلامی ظهور نمود.
با تعیین دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان با دیدگاه لیبرالی راست گرا انقلاب وارد مرحله چهارم که یعنی مرحله تثبیت انقلاب گردید که نمود عینی تثبیت انقلاب  رفراندوم  ۱۲فروردین، روزجمهوری اسلامی بود.
مراحل پنجم و ششم  نیز با وجود جنگ تحمیلی هشت ساله و سیاست مناسب دولت میرحسین موسوی درکمون سوسیال دموکراتیک که بهترین تشخیص وبرنامه مربوط به ان شرایط زمانی بودوبعد حاکم شدن سنت گراها بود طی شد.
به هرحال جنگ تمام شد و در هفتمین مرحله انقلاب دولت هاشمی رفسنجانی با مشی لیبرالیستی سکان هدایت دولت را برعهده گرفت که یک خیزش مثبت درنوع خود به حساب می آمد، گرچه نقدهایی نیز بر این دوره وارد است  ولی اگر این خط مشی طبق برنامه البته با تدبیر بیشتر و عدم کارشکنی ها طی می شد چه بسا ایران زود تر به مرحله شکوفایی می رسید.
مرحله هشتم این طبقه بندی با روی کارآمدن دولت اصلاحات مصادف گردید که  دیدگاههای فرهنگی وشعار جامعه مدنی مشخصه بارز آن بود. پیشنهاد سال ۲۰۰۱به عنوان سال گفتگوی تمدن‌ها و پذیرش این عنوان توسط سازمان ملل متحد باعث تغییر دیدگاه بدبینانه  ونگرش منفی به جمهوری اسلامی ایران شد ودولت ها با رویکردی مثبت گونه خواهان تجدید و گسترش ارتباط با ایران شد که مجموعه این تلاشها باعث خوشبینی وامیدواری بیشتر مردم به انقلاب گردید وهموارع از آن دوران طلایی به نیکی یاد می کنند.
مرحله نهم  مناسب با طبقه بندی رئیس دولتهای نهم ودهم فردی با پیشینه نظامی وشعار های عامه پسندی چون عدالت محوری ، دولت دست پاک ودیگر شعرهای عامه پسند لگام دولت را به دست گرفت ولی مخالف آن همه شعار نمایان شد، اثبات این سخن، بزرگ ترین اختلاس تاریخ ایران وشاید جهان و  محکوم شدن معاون اول دولت بود که باعث انزجار ملت گردید.
اکنون انقلاب وارد مرحله دهم یعنی ثبیت نهایی خود گردیده است ولی چگونه وبا چه رویکردی این مهمترین مرحله نظام باید شکل بگیرد که این خود جای بحث های فراوان وکارشناسی های مدبرانه دولت دارد. انقلابی که درسه دهه گذشته با مشکلات وپدیده های مختلف جهانی دست وپنجه نرم کرده وتجربه های زیادی درمسائل مختلف بدست آورده میتواند با پشستوانه همین تجربه ها قدمهای محکمی برای تثبت نهایی انقلاب بردارند، واین مرحله جز باهمدلی وبالفعل درآوردن تمام پتانسیل های موجود که شامل نیروهای انسانی ومنابع وجود درکشور، مسیرنخواهدشد.
کشورهای امپریالیستی هنگامی که دچار تورم تولید وکمبود مواداولیه شدند راه رهایی ازاین مشکل را یافتن بازارهای درممالک شرق ،آفریقا وخاورمیانه دیدند ، برای به زیرسلطه درآوردن کشورهای دیگر به طورمعمول از اصطلاحات گمراه کننده ای چون کشورهای عقب مانده ،فقیر وغنی ،درحال توسعه ،کشورهای شمال وجنوب وغیره به چپاول وغارت ثروت می پرداختند ودراین راه از هرگونه ابزار چون تک محصول کردن کشورها وجلوگیری از تولید داخلی استفاده میکردند نمونه بارز آن بریدن انگشتان دختران بافنده هندی واتکا به نفت کشورهای حوزه فارس است.
با نیم نگاهی به کشورهای که این ده مرحله را پشت سر گذاشته اند و با ابزار میلیتاریستی مبدل به دولتهای استعماری و امپریالیستی گشته اند که نمونه بارز آن که اسپانیای فالانژیست، پرتقال، هلند، فرانسه و انگلیس و آمریکا بعنوان استعمار کهنه و نو معروفند، درمی یابیم که راز موفقیت آنان  فعال کردن دیپلماتیک و باز کردن درواز‌ه‌ها و مرزهای خود به سوی تمدن جهانی بوده است. داوننت ازنظریه پردازان اجتماعی زمان جنگ جهانی دوم درجمله ای مهم بودن تجارت  را به صراحت بیان نموده است: «تجارت داخلی یک ملت هیچگاه موجب ایجاد ثروت نمی شود ،بلکه ثروت ازیکی به به دیگری منتقل میشود ولی تجارت خارجی ثروت یک ملت را به صورت سود خالص درمی آورد»
دولت یازدهم اکنون در برهه ای حساس قرار گرفته و انقلابی که سه دهه فراز و نشیب ها را پشت سر گذاشته و اکنون فردی چون دکتر روحانی {،شیخ دیپلمات } با پیشینه پست‌های  موفقی  در جمهوری اسلامی  از جمله استاد پژوهشی ورئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، عضویت درمجمع تشخیص مصلحت نظام ، دبیری شورای امنیت ملی، ریاست تیم هسته ای ومذاکره کننده ارشد درایران را در کارنامه خود دارد بهترین گزینه ای است که می تواند در دوره ریاست جمهوری کنونی ایران را به مرحله تثبیت نهایی انقلاب رهمنون سازد  شیخ دیپلمات درتشخیص علت رکوداقتصادی که تشدید کننده  مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است  و راه رهایی و برون رفت از وضعیت اقتصادی امروز ایران را به خوبی تشخیص داده  و اهتمامی که درمورد پرونده هسته ای و ارتباط دوستانه  در خور ایران دارد به خوبی مصداق این ادعای نگارنده مطلب است.
پس لازم است که تمام دولتمردان وشخصیتهای تصمیم گیر و علاقه مند به تثبیت نهایی انقلاب  با تمام توان دست پرمهر دولت تدبیر وامید را گرفته وبه یاریش بشتابند، که شاعر چه ساده وصمیمی گفته:
دست در دست هم نهیم به مهر/ میهن خویش را کنیم آباد




* دانش آموخته علوم سیاسی
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1