تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۹۳۰۹۴

۸۲ امضا برای نیستی محیط زیست

۳
۰
کبنا ؛روح اله رحیمی*
طرح دو فوریتی ادغام محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی با ۸۲ امضاء تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد ! (نقل از خبرگزاری فارس).
ارایه طرح دوفوریتی برای ادغام سازمان مهم و مجهور مانده محیط زیست  با وزارت جهاد کشاورزی (مورخ ۳ اسفند ماه ۱۳۹۳) معادل به خاطره ها سپردن اهمیت محیط زیست. جای بسی تاسف و تعجب دارد که پس از ایجاد دوباره ریزگردها در استانهای غربی و جنوبی نمایندگان محترم مجلس به جای ارائه طرحی دو یا سه فوریتی در جهت ایجاد وزارتخانه ای با نام محیط زیست و یا محیط زیست و منابع طبیعی خواستار کوچک کردن نام و اهمیت این سازمان مهم از طریق ادغام در جهاد کشاورزی با آن سازمانهای متعدد درآمده اند.
این مساله اثرات سو و آسیب های گوناگونی دارد و نیازمند مطالعات فراوان و در نظر گرفتن تمامی جهات آنست. جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت در گفت‌وگو با فارس، علت نگارش طرح مذکور را سامان‌دهی مباحث مربوط به محیط زیست و ارتباط این حوزه با وزارتخانه جهاد کشاورزی عنوان کرد (نقل از خبرگزاری فارس). در جایی دیگر آمده است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر لزوم نظارت دقیق وکلای ملت بر عملکرد مسئولان اشاره کرد و افزود: در حوزه محیط زیست خانم ابتکار به توصیه‌های نمایندگان توجهی نمی‌کند که در همین زمینه وکلای ملت برای نظارت بیشتر بر عملکرد مجموعه محیط زیست و انتقال بهتر دغدغه‌های عمومی به این مجموعه طرحی تهیه و تدوین کردند که به موجب آن امکان نظارت وجود دارد (نقل از خبرگزاری فارس).
با فرض صحیح بودن عملکرد نامناسب و ناصحیح خانم ابتکار و  سازمان تحت مدیریت ایشان و اولویت کار های سیاسی از طرف ایشان، سوال هایی که در اذهان مطرح می شود عبارتست از که آیا ادغام محیط زیست در جهاد کشاورزی صحیح است؟  آیا با فرض عدم توجه ریاست سازمان به نصایح و توصیه های نمایندگان مجلس این طرح فوری و عجولانه می تواند برای آینده محیط زیست کشور مفید واقع شود؟
با توجه به اهمیت روزافزون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست انسانی و طبیعی در دنیای امروز و با توجه به مسایل زیست محیطی درگیر و پیش روی ایران عزیز نیاز است تغییراتی که  در جهت پاسخگو بودن مسئولان محیط زیست کشور به نمایندگان مجلس است کاملا کارشناسی شده باشد. به نظر بسیاری از صاحب نظران محیط زیست، نیاز وزارتخانه ای تحت این نام مبرهن است.
برخی دیگر معتقد به ادغام سازمانهای منابع طبیعی و محیط زیست باهم هستند. اما ادغام با جهاد کشاورزی در امروزه بسیار نامانوس به نظر می آید. چگونه و چرا محیط زیست در وزارتخانه ای که هم اکنون ۷ معاونت و حدود ۲۰ سازمان و موسسه وابسته به خود دارد ادغام گردد. این ادغام حاضر   آسیبهای جبران ناپذیر به محیط زیست کشور، بازگشت به گذشته و ادغام ها و تفکیک های دوباره و چندباره را در پی خواهد داشت. لازم است در شان محیطزیست زخم خورده کشور وزارتخانه ای تخصصی با نام محیط زیست و شرح وظایف سازمان حفاظت از محیط زیست ایجاد گردد تا متصدی آن هم پاسخگو به نمایندگان ملت باشد و  نیز بتوانند از بروز آسیب های جدی زیست محیطی شاید ممانعت بیشتری به عمل آید.

*استادیار دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد
نام شما

آدرس ايميل شما

محیط بان
Iran, Islamic Republic of
بذارین ادغام بشن یک ...بر این سازمان حکمرانی میکنه حکومت حسینقلی خانی شده نظارتی هم نیست
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
دیدگاه نمایندگان عزیز کاملا حساب شده و کارشناسی است مسوولین محیط زیست به هیچ کسی پاسخگو نیستند امروزه محیط زیست به یک ... تبدیل شده است و آلودگیها ،تخریب گسترده محیط زیست و شکارو صید جانوران وحشی به بوته فراموشی سپرده شده است
ع.ا
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1