تاریخ انتشار
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : ۹۲۳۰۸

اظهارات این هفته ائمه جمعه در خطبه‎های نماز جمعه

۰
کبنا ؛امام جمعه دیشموک:
تعلیم بدون تزکیه انسان را به تباهی می‌کشاند
امام جمعه دیشموک گفت: در فرهنگ اسلامی تربیت بر آموزش مقدم است و تعلیم بدون تزکیه انسان را به تباهی می‌کشاند.
حجت‌الاسلام سید‌هدایت محمودی‌اصل ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه ضمن دعوت مردم به تقوای الهی و پرهیز از گناهان اظهار کرد: امانت‌داری از مهمترین ویژگی‌های انسان با تقوا است.
وی در ادامه گفت: رعایت امانت‌داری از ویژگی‌های بارز پیامبران بود و کسی که در نماز خواندن کاهلی کند به خدا و پیغمبر خیانت کرده است.
وی افزود: حکومت‌اسلامی، منابع‌طبیعی، فرزندان، اموال‌ عمومی  همه از نعمت‌های خداوند هستند و یک نوع امانت در دست انسان‌ها هستند که باید در مسیری که خداوند فرموده است به‌کار گرفته شود در غیر این‌صورت خیانت در امانت است.
وی اشاره‌ای به ۸ اسفند روز امورتربیتی و تربیت اسلامی کرد و گفت: در فرهنگ اسلامی تربیت بر آموزش مقدم است و تعلیم بدون تزکیه ممکن است انسان را به تباهی بکشاند و آنچه باعث ظلم‌ و جور و خیانت می‌شود آموزش بدون تزکیه است.
خطیب نماز جمعه دیشموک گفت: غربی‌ها به لحاظ علمی پیشرفت‌هایی داشتند ولی تزکیه نفس را مورد توجه قرار ندادند و امروز می‌بینید به‌دلیل توجه صرف به علم و عدم توجه به تزکیه نفس، جز قتل و غارت در جهان توسط این افراد نتیجه‌ای در بر ندارد.
این مسئول خاطرنشان کرد: همین بمب‌هایی که ساخته می‌شود و بر سر انسان‌ها ریخته می‌شود به‌دلیل این است که غربی‌ها فقط به بحث پیشرفت علمی نگاه دارند و روحیه تزکیه نفس را خود پرورش نمی‌دهند.
وی با بیان اینکه در هفته آینده شهادت بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه‌الزهرا(س) است از شیفتگان اهل‌بیت(ع) خواست تا در ایام فاطمیه حرمت بانوی بزرگوار اسلام حضرت فاطمه‌(س) را نگه دارند و از هر گونه جشن و شادی در این ایام پرهیز کنند.
حجت‌الاسلام محمودی‌اصل با بیان اینکه در ماه اخیر شاهد افزایش قیمت مرغ و همچنین افزایش ۲۰ درصدی برق بودیم، افزود: مسئولان و دولتمردان به فکر اقشار فقیر و کم‌درآمد جامعه باشند و با کنترل و نظارت دقیق بر بازار بخصوص در آستانه عید از افزایش بی‌رویه‌ قیمت‌ها جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه علماء در جامعه اسلامی در ترویج فرهنگ و مسائل دینی نقش اساسی دارند از خانواده‌ها خواست تا فرزندان خود را جهت فراگیری علوم دینی و مذهبی تشویق کنند.
مسئولان در عزای حضرت فاطمه(س) اهتمام بیشتری ورزند
امام جمعه موقت قلعه‌رئیسی گفت: مسئولان در عزای حضرت فاطمه(س) اهتمام بیشتری ورزند.
حجت‌الاسلام سیدمهدی افراز ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قلعه‌رئیسی با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی گفت: از عواملی که باعث می‌شود انسان از دایره تقوا خارج شود مساله سوءظن است، اولین کسی که به خدا سوءظن ورزید شیطان بود که فعل خدا را بد تحلیل کرد.
امام جمعه موقت قلعه‌رئیسی در خطبه نخست با بیان عوامل بدگمانی، اظهار داشت: ترس و خوف از عوامل بدگمانی هستند بعضی از ازدواج می‌ترسند به‌خاطر فقر و نداشتن کار در صورتی که اگر به خدا اعتماد و سپس ازدواج کنند مشکلات از بین می‌رود.
وی افزود: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هر جوانی اعم از پسر و دختر تشکیل زندگی و ازدواج است؛ حال اگر جوانی به‌دلیل فقر از ازدواج سر باز زند نه تنها به خود بلکه به جامعه نیز آسیب می‌رساند که در همین راستا آیات و روایات زیادی در این زمینه وجود دارد و اگر جوانی به‌دلیل فقر ازدواج نکند به خدا بدگمان است.
افراز تصریح کرد: بعضی از افراد به‌دلیل کم‌شدن رزق و روزی نماز را رها می‌کنند در صورتی که این یک نوع بدگمانی نسبت به خداوند است.
امام جمعه موقت قلعه‌رئیسی در خطبه دوم با بیان اینکه تقوا سبب از بین رفتن بسیاری از گناهان می‌شود، بیان کرد: شنبه ۹ اسفندماه تشکیل بنیاد جانبازان و مستضعفان به فرمان حضرت امام خمینی(ره)، این نهاد با هدف کاهش محرومیت و فقرزدایی از جامعه اسلامی و فعالیت‌های عام‌المنفعه تشکیل شد.
وی خاطرنشان کرد: امید و انتظار است که مسئولین پیگیری و مساعدت کنند بخش ما از ثمرات این نهاد استفاده کند.
افراز با بیان اینکه ایام فاطمیه از روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه آغاز می‌شود اذعان داشت: حضرت فاطمه(س) سرور زنان جهانیان است، زنده نگه داشتن یاد و نام اهل بیت(ع) تضمین‌کننده دنیا و آخرت ماست و با توجه به اینکه در آستانه ایام فاطمیه هستیم باید در برپایی عزای آن حضرت تلاش کنیم.
خطیب موقت قلعه‌رئیسی تاکید کرد: بزرگداشت ایام فاطمیه بزرگداشت دستاوردها و تلاش‌های پیامبر مکرم اسلام(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.
وی در پایان به روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره‌ای کرد و گفت: کمیته امداد از پر‎رنگ‎ترین ادارات و نهادهای انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود از زحمات کمیته امداد استان تشکر می‌کنم.
لزوم حفظ حرمت و جایگاه ایام فاطمیه (س) در مراسم شادی
امام جمعه لنده گفت: حفظ حرمت اهل‌بیت(ع) و ایام فاطمیه(س) باید رعایت شود و اگر کسی مراسم شادی دارد با حفظ حرمت آن را انجام دهد.
حجت‌الاسلام مهدی‌ کیانی‌اصل در خطبه‌های نماز جمعه امروز با دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی‌ گفت: هر روزی که انسان در آن گناه نکند آن روز عید بزرگی برای او خواهد بود.
وی افزود: دوری از معصیت و گناه انسان را به کرامت و بزرگی می‌رساند و این کرامت و بزرگی همان سعادت حقیقی است.
امام جمعه لنده در ادامه به سالروز امور تربیتی و تربیت اسلامی اشاره و تصریح کرد: امور تربیتی صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر بوده که در راستای تعلیم و تربیت اسلامی شکل گرفته و امور نمود آن را در پرورش دانش‌آموزان مستعد دینی، مذهبی و علمی مشاهده می‌کنیم.
حجت‌الاسلام کیانی‌اصل افزود: تربیت تنها وظیفه مربیان و معلمان نیست بلکه با توجه به اینکه دانش‌آموزان بیش از ۱۸ ساعت از عمر روزانه خود را در اختیار خانواده‌ها می‌باشند می‌طلبد خانواده از وظیفه تربیتی و تعلیمی خود غافل نشود.
وی خاطرنشان ساخت: وظیفه تربیتی که بر عهده خانواده و مربیان بوده برگرفته از مأموریت اصلی دین، پیامبران، قرآن و اهل‌بیت(ع) بوده که همه در راستای تربیت صحیح شکل گرفته است.
امام جمعه لنده در ادامه یادآور شد: کوتاهی در انجام وظیفه تربیتی از جانب خانواده یا مربیان‌پذیرفتنی نیست و همه باید جوابگوی کوتاهی خود باشند.
وی  افزود: اگر زوایای مختلف سیاسی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی و ... زندگی بانوی دو عالم مورد بررسی قرار گیرد شاهد یک الگوی کامل زندگی دینی و اسلامی خواهیم بود که بهره‌گیری از رفتار و منش آن حضرت می‌تواند هم برای بانوان جامعه اسلامی و هم مردان مفید و مؤثر باشد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده به بعد سیاسی زندگی حضرت فاطمه(س) اشاره و تأکید کرد: حضرت فاطمه(س) برای دفاع از حریم ولایت و جلوگیری از انحراف مسیر دین ایستاد و با رعایت حجاب و عفاف رسالت خود را به سرانجام رسانید.
حجت‌الاسلام کیانی‌اصل افزود: مظلومیت اهل‌بیت(ع) خصوصاً حضرت فاطمه(س) تا ابد در تاریخ ثبت خواهد شد.
وی در ادامه یادآور شد: حفظ حرمت اهل‌بیت(ع) و ایام فاطمیه(س) باید رعایت شود و اگر کسی مراسم شادی دارد با حفظ حرمت آن را انجام دهد.
حجت‌الاسلام کیانی‌اصل به سالروز تشکیل نهاد کمیته امداد اشاره کرد و گفت: تأسیس کمیته امداد سرآغاز رسیدگی به محرومان، مستضعفان، زدودن فقر و محرومیت از جامعه بوده است.
وی افزود: انقلاب اسلامی رفع محرومیت و فقر از جامعه و رسیدگی به فقرا و مستضعفان را از آغاز در دستور کار خود قرار داده بود و با نامگذاری این هفته به هفته احسان و نیکوکاری مردم را به مشارکت و همراهی در این زمینه فرا خوانده است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده به خدمات ارزشمند کمیته امداد در شهرستان لنده اشاره و گفت: در این هفته باید بیش از گذشته نسبت به فقرا و نیازمندان دقت داشته باشیم.
خانواده مهم‌ترین نهادی که تربیت صحیح در آن شکل می‌گیرد
امام جمعه موقت بهمئی گفت: مهم‌ترین نهادی که تربیت صحیح در آن شکل می‌گیرد، خانواده است.
حجت‌الاسلام علی سعیدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته بهمئی ضمن توصیه خود و تمامی نمازگزاران به تقوای الهی گفت: علت تمامی فسادها در جامعه دوری از تعالیم اسلامی است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه پاسخ تمامی مشکلات جامعه در تعالیم اسلامی به خصوص قرآن کریم یافت می‌شود اما متاسفانه قرآن بین ما مسلمانان تا حدودی مهجور و در عمل متروک مانده است.
امام جمعه موقت بهمئی با تبریک روز امور تربیتی و تربیت اسلامی تصریح کرد: تربیت همان آداب و رسومی است که از قرآن و سنت ائمه و انبیای الهی به ما رسیده است و امور تربیتی تنها با یک نهاد ایجاد نمی‌شود و همه وظیفه داریم در تربیت اسلامی تلاش کنیم.
وی عنوان کرد: مهم‌ترین نهادی که تربیت صحیح در آن شکل می‌گیرد خانواده است و خمیر مایه تربیت اسلامی در خانواده متدین و متخلق به اخلاق اسلامی شکل می‌گیرد.
سعیدی افزود: خانواده‌ها موظف هستند هم خود و هم فرزندان خود را تربیت صحیح اسلامی کنند و هر قصوری که در جامعه است به خاطر عمل نکردن برخی از نهادها در تربیت اسلامی است.
خطیب موقت بهمئی با تبریک سالروز تاسیس بنیاد مستضعفان گفت: انقلاب ما انقلاب مستضعفان و پابرهنگان بود و تاکنون این نهاد انقلابی خدمات خوبی به محرومان داشته که باید خدمات به مردم به طوری باشد که بدون نیاز به ارائه آمار نیز مشهود باشند.
سعیدی در پایان با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) تصریح کرد: بقا و دوام دین و مذهب ما به زنده نگه‌داشتن این مناسبات است و همه باید تلاش کنیم تا شخصیت حضرت زهرا (س) را بشناسیم و بدانیم که پیام شهادت حضرت زهرا (س) حمایت از ولایت بود و ما نیز نباید امام و ولی خود را تنها بگذاریم.
رزمایش بزرگ پیامبر اعظم گزینه روی میز ملت ایران است
امام جمعه موقت دهدشت گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش بدانند رزمایش بزرگ پیامبر اعظم گزینه روی میز ملت ایران است.
نماز جمعه این هفته دهدشت ظهر امروز با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان به امامت حجت‌الاسلام سید عبدالمطلب تقوی امام جمعه موقت این شهر در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجت‌الاسلام تقوی در خطبه‌ نخست نماز جمعه دهدشت ضمن رعایت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و ترک معصیت به تبیین یکی از رذایل اخلاقی به نام لجاجت و آثار زیانبار آن پرداخت و اظهار کرد: اگر روحیه لجاجت در منش و رفتار انسانی ظهور پیدا کند آدمی را به ستیزه‌جویی می‌کشاند و مشکلات عدیده‌ای را متوجه زندگی او می‌کند.
امام جمعه موقت دهدشت آیاتی از قران کریم در این باره را مورد اشاره قرار داد که می‌فرماید ای پیامبر! این‌ها پیغمبران قبل از تو را هم مسخره کرده و لجاجت کردند افزود: پیامبر اکرم(ص) نیز در تبلیغ دین اسلام همواره مورد لجاجت مردم واقع می‌شد و برخی از آنان برهان و دلیل پیامبر را به سخره می‌گرفتند.
تقوی تصریح کرد: انسان اگر لجاجت کند به قانون تمکین نمی‌کند و قانون‌شکنی می‌کند، جامعه هم با قانون‌شکنی از هم می‌پاشد.
خطیب موقت جمعه دهدشت در خطبه دوم نماز جمعه هفته احسان و نیکوکاری را از مناسبت‌های پیش‌رو برشمرد و گفت: این مناسبت‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند که مردم خدمت معنوی داشته باشند.
تقوی در ادامه افزود: مردم و ملت ایران در این مناسبت‌ها به یاری همنوعان خود می‌شتابند چون اعتقاد دینی دارند.
وی سالروز تاسیس کمیته امداد به فرمان امام راحل را یادآور شد و با بیان اینکه امام خمینی‌(ره) توجه ویژه به قشر ضعیف و مستضعف داشتند، تصریح کرد: زمانی‌ که یاران و مبارزان امام را به زندان می‌بردند دیگر یاران امام با تشکیل نهادهایی به فقرا کمک می‌کردند.
تقوی با اشاره به تشکیل نهاد حمایتی کمیته امداد ظرف سه هفته پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: خداوند دستور به عدل و احسان داده است و امیرالمومنین علی(ع) فرمودند همین‌طور که در این دنیا کمک می‌کنید در قیامت پاداش آن را خواهید دید.
معاون اداره تبلیغات اسلامی کهگیلویه شهادت حضرت فاطمه(س) را از دیگر مناسبت‌ها عنوان و ضمن تسلیت این مصیبت در تبیین فضایل آن حضرت عنوان کرد: صدیقه اطهر آن‌چنان مهم است که از پیامبران قبل از پیامبر هم مهم‌تر است.
تقوی در بخش دیگری از خطبه با اشاره به برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم در تنگه هرمز بازتاب جهانی این رویداد را نشانه قدرت و اقتدار ایران اسلامی خواند و گفت: این رزمایش گزینه روی میز ایران است که امروز دشمن آن‌ را به طور کامل مشخص کرده است.
لزوم رعایت حرمت ایام شهادت حضرت فاطمه(س)
امام جمعه گچساران با بیان اینکه رعایت حرمت شهادت حضرت فاطمه(س) امری لازم و ضروری است، گفت: در این ایام حرمت دو روز قبل و دور روز بعد از تاریخ‌های شهادت حضرت فاطمه(س) را نگه دارید.
حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا و پرهیزکاری و بیان اینکه انسان‌های درستکار دوستان خداوند بوده و در دنیا و آخرت رستگار می‌شوند، گفت: بعضی از افراد به دلیل ناآگاهی خود را بی‌نیاز از دستورات الهی می‌دانند، این افراد بر اثر جهالت خود را آگاه‌تر و عالم‌تر از گذشتگان می‌دانند.
امام جمعه گچساران در بخش دیگری از سخنان خود در آغاز خطبه دوم نماز عبادی سیاسی این شهرستان با اشاره به موضوع مذاکرات ۱+۵ یادآور شد: امروز برای همه دنیا حقانیت و راستی نظام جمهوری ایران به اثبات رسیده است.
حجازی تأکید کرد: امروز ایران اسلامی علی‌رغم تبلیغات، سنگ‌اندازی‌ها و بهانه‌تراشی‌های دنیای استکبار در بحث مذاکرات مبنی بر مقصر دانستن ایران اسلامی توانست حقانیت و صداقت خود را در مذاکرات به جهانیان نشان دهد. مردم دنیا فهمیدند که آمریکا و دنیای استکبار در برطرف کردن مشکلات و کمبودهای جامعه خود عاجزند چه برسد به دیگر کشورها.
حجازی خطاب به کشورهای دنیای استکبار گفت: امروز شما بی‌پناه هستید به همین دلیل همواره شکست را تجربه می‌کنید اما مملکت ایران اسلامی صاحب و مالکی به نام امام زمان(عج) دارد که پشتیبان نظام اسلامی است.
امام جمعه گچساران ادامه با بیان اینکه مملکت ایران اسلامی امروز دارای صاحب و حراست‌کننده‌ای الهی است، خاطرنشان کرد:  ایشان نیز دارای جانشینی تیزبین، سیاست‌مدار، آینده‌نگر، بصیر، زمان‌شناس و شجاع بوده که تمامی نقشه‌های دشمنان را برملا می‌کند.
حجازی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: ۱۳ اسفندماه و ۵ فروردین در روایاتی روزهای شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) است که باید در این روزها حرمت این بانوی بزرگوار رعایت شود.
وی با تأکید بر فراهم کردن زمینه ازدواج زوج‌های جوان اظهار کرد: بر اساس دستورات دین مبین اسلام در امر ازدواج فرزندان خود سخت‌گیری نکرده و در تشکیل خانواده به آنها کمک کنید.
امام جمعه موقت یاسوج خواستار شد
لزوم حضور گسترده مردم یاسوج و پاتاوه در استقبال از ۳ شهید گمنام
امام جمعه موقت یاسوج خواستار حضور گسترده مردم یاسوج و پاتاوه در استقبال از سه شهید گمنام شد.
حجت‌الاسلام سید علی‌صالح موسوی‌اعظم ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) گفت: آن بانوی بزرگوار الگوی همه زنان تاریخ است.
وی ادامه داد: کرامات آن بانوی بزرگوار به حدی است که نمی‌توان با زبان آن را توصیف کرد و در بزرگی آن حضرت همین بس که پیامبر، حضرت فاطمه (س) را پاره تن خود و ام‌ابیها دانست.
امام جمعه موقت یاسوج تصریح کرد: حضرت زهرای مرضیه در همه امور می‌تواند برای زنان ما الگو باشد و اگر از چنین الگویی پیروی شود فرزندانی در دامان آن‌ها تربیت می‌شود که تاریخ‌ساز خواهند شد.
وی گفت: بر همه لازم است تا حرمت این ایام را نگه داریم و کاری کنیم که در جامعه شیعی مورد قبول ائمه باشد.
امام جمعه موقت یاسوج سپس به تشییع پیکرهای مطهر سه شهید گمنام در این استان اشاره کرد و افزود: پیکرهای این سه شهید در شهرهای یاسوج و پاتاوه تشییع می‌شود که مردم همانند گذشته در صحنه حضور خواهند داشت و فرزندان والامقام خود را بدرقه خواهند کرد.
موسوی‌اعظم وجود چنین شهدایی را در استان و در مناطق مختلف نعمتی بزرگ دانست و تصریح کرد: مقبره شهدای گمنام بهترین مکان برای خودسازی است و می‌تواند در ترویج فرهنگ ناب اسلامی موثر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1