تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب : ۹۱۴۶۹

فاجعه‌ی زیست محیطی در انتظار سقاوه بویراحمد

۲۴
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛خالق پارسه
خبر احداث کارخانه ی فولاد در دشت سقاوه، چند مدتی است در سایت ها و جراید استان کهگیلویه و بویراحمد از زبان مسولین استانی مرتب مطرح می‌گردد. اینکه این موضوع چه اندازه قطعیت پیدا کرده و تا چه اندازه احتمال همچنین موضوعی باشد را نمیدانم ولی امیدوارم با تحلیلی که اریه میشود، مسئولین استان و مردم مارگون را به تصمیم درستی برساند.
صنعت تولید فولاد و متقابلاً میزان مصرف فولاد، یکی ز فاکتورها ی اصلی در توسعه یافتگی یک کشور محسوب میشود. بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ ایران باید به تولید بیش از پنجاه میلیون تن فولاد دست یابد. با وجود استراتژیک بودن فولاد برای کشورها، اما اثرات وحشتناکه زیست محیطی باعث شده است کشورهای صنعتی گاها خام خریدن فولاد را بر تولید ان ترجیح دهند.
در بررسی اثرات زیست محیطی، بدون داشتن حتی نگاه علمی و با جستجوی ساده در اینترنت به پیامدهای زیست محطی کارخانه ی فولاد میتوان پی برد.
آلودگی کارخانه ی فولاد در سه حوزه ی اب، هوا و خاک قابل بررسی است.
در مجله ی محیط شناسی سال سی و هشتم شماره ی شصت و یک چنین امده است. «صنایع تولید فولاد از صنایعی هستند که با حجم زیادی از مواد مصرفی و انرژی سر و کار دارند. بیش از نیمی از ورودی این صنایع در خروجی به شکل دوده و ذرات جامد بوده. نکته ی نگران کننده در این واحد های صنعتی دما و غلظت الایند ه های گازهای خروجی از کوره بسیار بالا بوده که با ورود به محیط منشا جدی الودگی های محیط زیست است».
پی گیری اخیر نماینده ی مبارکه ی اصفهان و تشکیل کارگروهی از نماینده گان مجلس و و محیط زیست برای بحران الودگی شهر مبارکه، خود شاهدی است از اثرات این کارخانه ها بر روند عادی زندگی مردم.
به گفته ی نماینده ی مبارکه «بیشترین امار بیماری ام – اس به دلیل الایندگی فولاد مبارکه مرتبط با شهرستان مبارکه است» وی همچنین می افزاید « کشاورزی ، اقتصاد و سلامت مردم متاثر از الایندگی فولاد مبارکه و خشکی زاینده رود در حال نابودی است و با غات میوه ی منطقه ی مبارکه به دلیل الودگی هوا به طور کامل از بین رفته است».
اما انچه که در ساخت این کارخانه بیشتر باید لحاظ شود، تامین اب و اثر پسماند ها بر اب های زیر زمینی است. اقای دنیا نور مدیر عامل و رئیس هیت مدیره ی فولاد جنوب در توضیح فولاد در سقاوه چنین عنوان می کند. «فاز اول مجتمع فولاد ۴۰۰ مگابایت برق نیاز دارد که با توجه به منابع اب سرشار استان مشکلی نیست». وی همچنین میزان اب مصرفی کارخانه در فاز اول را سی لیتر بر ثانیه می داند.
از همین صحبت سطحی و فرمالیته ی ایشان به راحتی می توان فهمیدکه اقای مهندس!!! کمترین شناخت را از این منطقه دارد و فقط حرف ها یی را در مورد وضعیت استان شنیده است. آب های سرشار مورد اشاره ی مهندس، صدها کیلومتر پایین تر ودر مناطق گرمسیری ودر استان های مجاور برای تولید برق مورد استفاده قرار میگیرند. بر همین اساس بخش عظیمی از برق استان وارداتی است.
اما در مورد خود اب مصرفی کارخانه با فر ض عدد سی لیتر بر ثانیه به عددی میلیونی لیتر اب در شبانه روز میرسیم. حال سوال مهم اینجاست در دشت سقاوه و بخش مارگون کدام رود یا سد یا حتی چشمه ی اب مهمی وجود دارد که بتواند روزانه میلیون ها لیتر اب را تامیین کند. با توجه به بحران اب برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی هشداری است جدی که باید از احداث چنین کارخانه هایی در چنین مناطقی اجتناب کرد.
طبق اصل پنجاهم قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه ی عمومی تلقی میشود. و فعالیت های اقتصادی همراه با الودگی غیر قابل جبران محط زیست ، ممنوع است.
بر اساس بند الف تبصره ی ۸۲ قانون برنامه ی دوم توسعه، مجریان طرح های کارخانجات پترو شیمی پالایشگاه ها، نیرو گاه ها ، صنایع فولاد ، سد ها و دیگر سازه های ابی ، شهرک های صنعتی و فرودگاه ها موظف گردیدند به همراه گزارش امکان سنجی و مکان یابی به تهیه ی گزارش اثرات زیست محیطی اقدام نمایند.
از لحاظ اقتصادی بودن پروژه فقط به همین نکته اشاره می کنم که دیگر کارخانه ی فولاد استان چه اندازه در باز پرداخت تسهیلات دریا فتی موفق بوده است.؟؟؟؟؟
حال باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که با توجه به بحران اب و خوش اب هوا و ییلاقی بودن سقاوه و حصار در کوه ها و نداشتن گردش هوای مناسب و اثرات غیر قابل انکار زیست محیطی و تردید های جدی در اقتصادی بودن طرح ، چه مقدار مطالعه و بررسی در مورد استقرار این واحد صنعتی انجام گرفته است. دستگاه های صادر کننده ی مجوز ها باید پاسخگو باشند و مطالعات صورت گرفته را منتشر نمایند.
جناب اقای استاندار محترم :
مردم ما مصیبت های ناشی از تصمیم های احساسی و صد ها تبصره ی یک شبه را فراموش نکرده اند. مصیبت هایی که هر روز اشکار شدن گوشه ای از ان در بخش های علمی، اقتصادی، زیست محیطی و… عمق فاجعه را مشخص میکند.
حوادث تلخ زیست محیطی همچون سد گتوند، خشک شدن هور العظیم و توزیع میلیون ها لیتر بنزین سرطان زا ، همه زخم هایی هستند که هنوز کهنه نشده اند.
انتخاب دولت تدبیر و امید از طرف مردم بازگشت به عقلانیت و پرهیز از هر گونه رفتار عوام فریبی بود.
حضرتعالی مستحضرید دلسوزان واقعی انقلاب و مردم در این چند سال گذشته چه اندازه تحقیر و منزوی شده و خون دل ها خورده اند.
امروز نقد حضرتعالی دفاع از «فرصتی» است که اگر به درستی استفاده نشود، شاید به این زودی ها تکرار نشود.
.قرار گرفتن در موقیعتی که عده ای قبل از شما خیلی ضعیف تر کار کرده اند خود محبوبیت و موفقیتی است ” رانتی ” که به اقبال به شما و بخشی از مدیران دولت کنونی رسیده است. به غیر از این محبوبیت رانتی عملکرد شما جای بحث بسیار دارد.
شما توانستید با اخم و نشان دادن اقتدار منتقدین ترکیب اتاق فکرتان را به حاشیه ببرید ولی براستی ماحصل اتاق فکرتان چه بوده است؟؟ «فهم فنی» و «فهم پروژه ای» مشاوران حضرتعالی تا چه اندازه است؟ ایا تمام «دید فنی» اطرافیان شما در صورت وضعیت پیمانکاری خلاصه نمیشود؟ ایا می دانید از زمین های سقاوه همانند اذربایجان، از هر هکتار میتوان صد تن سیب برداشت کرد؟؟ یا میشود همچون زمین های شهر رضا از هر هزار متر طرح گلخانه ای بیست تن گوجه برداشت کرد؟؟ بحران اب و نزاع های ابی تا چه اندازه دغدغه ی شما بوده است؟ ایا توانستید مردم را اگاه و نابودی بلوط های زاگرس را همچون دریاچه ی ارومیه رسانه ای و جهانی کنید؟
جناب اقای خادمی: چند مدت پیش در خبرها خواندم از تلاش شما و نماینده ی محترم برای احداث کارخانه در سقاوه. نماینده ی محترم بدون شک دغدغه ی تبلیغات و رای را دارد. سرمایه گذار محترم هم اگر چه با نام «بسیج اقتصادی» جلو می اید ولی باز دغدغه ی سرمایه و استفاده از تسهیلات را دارد که به حق است. ولی شما نماینده ی دولتی هستید که عهد بسته است به مردم دروغ نگوید. مردمی که هیچ صدا و تریبونی ندارند .مردمی که تمام داریشان ، زندگیشان و خاطره هایشان همه و همه از همین محیط زیست و طبیعت خدادادی است و احداث چنین کارخانه های عظیمی هیچ ضمانتی برای رفاه بهتر ان ها نیست.پس قبل از تصویب و اجرا ی طرح شرایط و وضعیت مردم را در نظر بگیرید و صادقانه با مردم در مورد اثرات طرح حرف بزنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم، رهایی مارگون از چیزی بنام بیکاری مهمترین اصل هست، اگر اینجوری که شما میگید باشه تو حوزه سردسیر اصلا نباید کارخانه ای احداث بشه، لطفاً با این نوشته های بی مورد سرمایه گذارها رو از فراری نکنید
میزبان
Iran, Islamic Republic of
ببین دوست عزیز تمام جوونای این شهر بیکارن بیشتر جوونای روستا بخاطر نبود امکانات نبود کار به شهرمهاجرت میکنن آخه چرا یه حرفی نمیزنی که خدا خوشش بیاد ازدحام جمعیت توی شهر یعنی پایین اومدن فرهنگ یعنی افزایش بیکاری متأسفانه مقاله هایی که نوشته میشه بدون تفکر نوشته میشه بعدشم شهر ما یه شهر توریستیه.صنعت بیاد خو باعث آلودگی میشه نیاد هم مسئولین بی عرضه هستن بنظرت چه کاری باید انجام داد ؟؟؟؟
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
اسم یادداشت رو که خوندم سریع اومدم پایین که نتیجه این یادداشت رو بخونم بله درست بود هدف تخریب بود نه محیط زیست نمیدونم چی شد که اینهمه ترس دارین از هر راهی استفاده میکنید که اسم زارع رو بیارین وسط پس زیاد خودتون رو به در و دیوار نزنید از اول موضوع یادداشتهاتون رو بنویسید تخریب زارع ۱ ، ۲ ، ۳ ، n
خدا ...
United Kingdom
جناب ...که بی شک نامتان ...
شما یقینا از ان نورچشمی های .. داری هستید که بدون شایستگی بر مسندی حاضر و مشغول شدید و دغدغه کار و نان و اب ندارید که اینچنین دست به.. میزنید
شما چون سوار هستید خبری از پیادگی و فقر و بیکاری جوانان ما ندارید که چگونه افسرده شدند یا چگونه بدلیل فقر مالی گرفتار ناهنجاری های اجتماعی شدند تنها به این ئلیل که با تحصیلات عالیهخ حتی از داشتن یک کار کارگری محرومند.
بعد از ۱۵ سال باز یه نماینده ای پیدا شد تا برای مردم و جوانان این منطقه کار کنه و مشکل بیکاری این جوانان رو تا حدودی برطرف کنه ...دوباره سنگ اندازی ها شروع شده... افرادی مثل شما شروع میشه تا مانع خوشبختی و اشتغال بچه های ما بشید... اخه چرا این همه.. میکنید به بچه های منطقه...چرا الکی دغدغه محیط زیست دارید... خدا ..نگذره که مانع رفاه ما مردم میشید
Netherlands
واقعا آخرای مطلبت منو کشت عجب استدلالی داری تو
نماینده میره کارخونه میاره میگن کارش تبلیغاتیه، نمیاره میگید داره به محیط زیست صدمه میزنه. نمیدونم چرا شما با پایین اومدن آمار بیکاری منطقه سفلی مشکل دارید
مارگونی شاغل در شرکت سیمان
United Kingdom
چرا هر وقت یکی خواست به مردم محروم این منطقه کمک کنه مانع این کارش شدیم.
اخه تا کی حسادت؟
تا کی مانع تراشی؟
به چه قیمتی؟
چرا باید به این خاطر که اقای زارعی از دیگران برتر هستند این عده شکست خورده انتخابات برای انتقال از زارعی نان و کار جونای این سرزمین رو به خاطر حمایت از زارعی قطع کنند.
همین کارو کردید که زارعی نماینده محبوب مردم شده.
پاسره
United Kingdom
فاجعه زیست محیطی بهانه است، هدف تخریب بزرگی زارعیست...امام از قلم های ..
کامنت نویس
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا برخی کامنت نویس استخدام کرده اند!!!!!
کامنت نویس
Iran, Islamic Republic of
..تا صبح بیدارم برات کامنت مینویسم ..
تکلیف خودتون رو مشخص کنید
Iran, Islamic Republic of
من موندم نماینده تکلیفش چیه اگه کار نکنه میگین کار نکرده و نباید بره مجلس (که این‌موضوع فقط درباره زارع صدق میکنه چون نماینده های ادوار گذشته ربع زارع هم کار نکردند اونم تو هشت سال یک نفر هم بهشون نگفت بالای چشتون ابرو هستش) اگه هم بخواد کار کنه همه میفتن دنبالش که بخاطر رای هستش. اشکال نداره کار کنه بزارین برا رای باشه گذشتگان همین کار رو هم نکردن برا چی بخاطر سیاست مدارایه نوپا و تازه به دوران رسیده که هر کاری میکنن که اسم خودشون رو بیارن وسط اون دنیایه خودتون رو خراب میکنید البته اعتقاد ندارین با این تحرکاتت عجیب و غریبتون
دانشجوی فوق لیسانس مهندسی شیمی
United Kingdom
نوشتتون رو که میخونم از این ... توی قلمتون بغض گلومو میگیره که چه طوری با این ... بی پایان امثال شما صنعتگران از استان ما فراری میشن و زمینه اشتغال جونهای مث من نابود و از بین میره.
شما درد طبیعت ندارید درد شما . هست..درد شما سرمایه داری هست که اجازه نمیدید ما با ۲۹ سال سن ۱ لقمه نون حلال در بیاریم.
درد شما اینه که نمیتونید موفقیت حاج زارع رو ببینید که داره واسه استان و جونای ما کار میکنه... خدا به راه راست هدایتتون کنه
ثبت احوال
United Kingdom
... که مقاله مینویسی... وقتی اسمت به این ...باشه باید سوادتم نم بکشه و مانع توسعه استان قلم بزنی
خسروی
United Kingdom
حقیقتا باید از اقای زارع به خاطر اینکه بزرگترین کارخانه فولاد خاورمیانه رو به استان ما که از داشتن صنعتی قوی و پر بهره محروم بود کمال تقدیر و تشکر را داشت.
ایجاد این صنعت زمینه ساز رونق اقتصادی و پیشرفت استان ما رو تحقق خواهد بخشید
درخش
United Kingdom
منم یک روح الله درخش بیکارم...منم ببرید سرکار
اخت..
United Kingdom
خب راست میگه به جای اینکه این پول رو اقای زارع بده واسه کارخونه بده به بعضیا تا .. کنند .. بعد قوه قضایه ببرتشون زندان
Iran, Islamic Republic of
نظر همه دوستان محترم وبه همه نظرات شما احترام میگذاریم.ولی خداوکیلی منصفانه قضاوت کنید،همه شماها حاضرید یک روز گرد وخاک شهر اهواز را تحمل کنید؟مطمئنا: نه،بنده با شناختی که از این فرد دارم به هیچ حزب و جناحی وابسته نیست و فرا جناحی عمل میکند،ایشان اهل مطالعه،با سواد و فردی متفکر میباشد،به اصل قضیه فکر کنید که آلودگی محیط زیست و نفس کشیدن یک معظل بزرگ در جهان است،اگه سرمایه گذار میخواد بیاد،اونجا را رسماً به اسم منطقه گردشگردی از طریق رسانه ها اعلام کنند،امکانات رفاهی و تفریحی از جمله تلکابین برای نظاره طبیعت،دریاچه مصنوعی و غیره درست کنند وسالانه درآمد خوبی برای استان دارد.در نهایت مشکل استان ما و عقب ماندگی آن همین مسائل سیاسی است.
آبانی
Iran, Islamic Republic of
اینجارووووووووووووو چه خبرهههههههه نیگا امتیازدهی رو خخخخخخخخخخ تا چه حد تقلب و تا چه حد مسخره کردن عموم.اینجو ثابت کردین آمارها واقعی نیست
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اینم مثل فولاد بویراحمد این یکی رو گلشو چیدن اونهم گلابیشو میچینن
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
بزارید مردم کارشونو بکنن
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
بزارید مردم کارشونو بکنن //////////
مارگون
Iran, Islamic Republic of
آقای نویسنده شما بیاییدوپاسخ جوانهای بیکار بخش مارگون روبدین که هر چه تلاش میکنند نه کار دولتی گیرشان می آید ونه در کارخانه ها به نظر شما باید نماینده دست روی دست بزاره وهیچ کاری نکنه ؟اگه هم برای مردم خواست کاری انجام بده اینگونه تخریب میکنید از خداوقیانت بترسید به خاطر این همه ...............
دشت روم
Iran, Islamic Republic of
خدمت برادر میرساند چه بنام دانشجو -میزبان و ناشناس و غیره ........کامنت مینویسد منظور شماره ۱۲۳۸ میتوانید واضع اعلام فرمائید؟؟؟؟؟؟
فرج الله
Iran, Islamic Republic of
افرادی مثل ..من این مملکته که نیله این کشور به جایی برسه ...

... مردم به نون شبشون محتاجن تو داری این حرفا رو می زنی...
ا
... امثال تو اینقد حقیرن که بخاطر سیاست نمی تونید پیشرفت زارع رو ببینید
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
مردم مارگون مطمئن باشید اگه این کارخانه اثرات منفی نداشت هیچ موقع حاضر نمی شدند انجا این کارخانه احداث شود ودر منطقه خود سرمایه گذاری میکردند اگه راست میگند که میخواهنداشتغالزایی کنند اب رودخانه بشار را با هزینه بسیار کمتری پمپاژ کنند به دشت سقاوه و مارگون و ان موقع فوایدش را ببینند و هیچ اثر زیست محیطی هم ندارد و اینکه منطقه شما استعداد های ناشناخته بسیاری در صنعت گردشگری دارد و تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است........
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1