تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۹۱۱۹۷

نگاه حداقلی مسئولان به فرهنگ در کهگیلویه و بویراحمد

۱۷
۰
کبنا ؛ 
احمد محمدی
مراد ما از فرهنگ همان ذهنیت هاست. هر جا که تعبیر فرهنگ را به کار بردیم منظور همان معنای عام فرهنگ است. یعنی آن ذهنیت‌های حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را به سمتی هدایت می‌کند. به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ فرهنگ مثل هواست اگر چنانچه یک جایی هوای مسموم تزریق شود نتیجه‌ای که در اندام خواهیم دید، تابع این مسمومیت است.
ضررورت توجه به فرهنگ و اصلاح امور فرهنگی یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است.modiran
- کارى که دشمن از لحاظ فرهنگى مى‌کند، یک تهاجم فرهنگى بلکه باید گفت یک «شبیخون فرهنگى» یک «غارت فرهنگى» و یک «قتل عام فرهنگى» است))
نگاه ما به فرهنگ در استان کهگیلویه و بویراحمد حداقلی است!
در این تهاجم فرهنگی دو چیز است که در ذهن جوان اثر می‌گذارد: اول تبلیغات گوناگون دشمن؛ تبلیغاتی که جوان را نسبت به حقایق مقدس اسلامی و حقایقی که در انقلاب به عنوان مسلّمات و پایه‌ها وستون‌های اصلی شناخته شده است بی‌تفاوت می‌کند.
دوم: عدم تبیین و دفاع صحیح از این حقاق و اصول است. که اهمیت و اثر دومی اگر کم نباشد از اصل تهاجم مهمتر نیز هست. در این مورد مهم دستگاه‌های فرهنگی استان وضعیت مناسبی ندارند. دستگاه هایی که به عنوان پیکره نظام فرهنگی وظیفه دفاع از این حقایق را دارند.
رهبر معظم انقلاب در اهمیت و جایگاه فرهنگ اینگونه فرمودند: فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی، هویت و روح یک ملت است. فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند.
غفلت از فرهنگ غفلت از آرمان‌ها و ارزش‌ها است!
به نظر می‌رسد که نگاه مسولین در استان کهگیلویه و بویراحمد به مقوله فرهنگ و دفاع از آن حداقلی و هیچ عزم جدی در این مسیر برای رسیدن به اقتدار فرهنگی هم سو با نقشه فرهنگی کشور دیده نمی‌شود. این مهم از دو نگاه قابل پیگیری است اول اینکه ضرورت توجه به فرهنگ و تهاجم فرهنگی برای مسولین هنوز در حاله ای از ابهام است که با توجه به بیانات متعدد رهبر عزیزمان در چند سال اخیر اجحافی است بر استان سربلندمان و دوم اینکه مسولین فرهنگی ضمن علم به غارت فرهنگی دشمن توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی را ندارند. که در این جای سخن می طلبد که مسولین ارشد استانی نسبت به تغییر در دستگاه های فرهنگی در جهت فعال سازی وتقویت آنها گام های موثر را بردارند.
مقام معظم رهبری به دولت به جد فرمودند: با مسائل فرهنگى شوخى نمی‌شود کرد، بى‌ملاحظگى نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه‌ى فرهنگى به‌ وجود آمد، مثل رخنه‌هاى اقتصادى نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه‌ى نقدى داد؛ این‌جورى نیست، به این آسانى دیگر قابل ترمیم نخواهد بود.
فعالیت‌های فرهنگی ما مهندسی فعالیت فرهنگی را ندارد!
بدون نقشه دچار سر درگمی خواهیم شد همان طور که در طول سی سال به حرکت های هفت و هشتی و بی هدف و زیگزاگ مبتلا بودیم و به این در وآن در زدیم.
مهندسی فرهنگی در عرصه‌های مختلف ضرورتی است انکار ناپذیر که بارها رهبر انقلاب متولیان این عرصه را به تفکر و عمل به آن توصیه نمودند؛ ایشان فرمودند: کار فرهنگی باید هوشمندانه باشد، برف انبار نمی‌شود، انبوه کار فرهنگی مهم نیست، بلکه انتظام کار فرهنگی، چیده شدن، گزیده شدن و هر کاری در جای خود قرار داشتن مهم است. باید روشن باشد که کار فرهنگی را با چه هدفی انجام میدهیم.
توجه هر چه بیشتر مسولین ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد به دستگاه های فرهنگی و فعال نمودن آنها را می‌توان به عنوان لبیک به نگرانی‌های مقام معظم رهبری پیرامون وضعیت فرهنگی کشور دانست.
 

 
*کارشناس فرهنگ و رسانه
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگ
United Kingdom
احسنت جناب محمدی. واقعا شیوا و جامع بود/ کاش به روزی برگردیم که نگاها فرهنگی باشد
جوان
Iran, Islamic Republic of
تو استان کهگیلوبه وبویراحمد فرهنگ جایگاهی نداره وکسی بهش توجه نمیکنه!!نمونش مسول ...که بعد ۱۵ سال عوض شد که اونم .. شد بعدشم حالا ... استان که ۱۵ ساله عوض نشده!!هم اداره تعطیله هم .. های استان!!از استاندار میخواهیم اقدام لازم صورت گیرد'
شهروند
Iran, Islamic Republic of
تا نگاه مسولین به فرهنگ سطحی باشه همنه.تمام ادارات مرتبط با فرهنگ وجوانان واجنماع مدیران غیر بومی دارن وبی تجربه.میان به استان ما وکسب تجربه میمنن.آدما رو تواستان ما آزمایش میکنن..نمونش مدیر کل ارشاد-مدیر کل سازمان تبلیغات-مدیر حوزه هنری-مدیر کل ورزش وجوانان که همه تشکل های مردمی رو تعطیل کرده.به قول آقای جوان که کامنت گذاشنه مدیران این حوزه هم ۱۵ سال یه بارم عوض نمیشن.باید فرهنگ استان نابود بشه
فرهنگی
United States
مطلب خوبی بود.تو استان ما فرهنگ شده حاشیه وذیل سیاست.کسی کاری به دستگاه های فرهنگی نداره .همه دستگاه ها مدیرانشون ۲ سال ۳سال عوض میشن ولی به قول دوست جوان دستگاه فرهنگی داریم ۱۵ سال عوض نشده.این نشون میده کسی توجه نمیکنه
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
یه نفر به خودشو مبتکر مهندسی سیاسی استانمون می دونه ، این موضوع فرهنگ را درست می کنه .
اگر این فاتحه خونی ها فرصتی بذاره.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
چی شد که یکی از فرهنگ نوشت۰ما که تو همه چی محرومیم فرهنگم روش۰به هشدارهای رهبر توجه کنید فرهنگمون داره تباه میشه
جوان
Iran, Islamic Republic of
درود بر این قلم۰پاینده باشی
فرهنگیان
Iran, Islamic Republic of
محرومیت ما همجنان باقی است در همه عرصه ها حتی فرهنگ درود بر این قلم زیبا امیدوارم مسولین بیدار شوند
سجاد
Iran, Islamic Republic of
فک کنم به جز ارشاد ، امور ورزش و جوانان هم تو این زمینه باید فعال باشه و این امور رو سامان بده پس جای خیلی زیادی برای مانور دادن در حوزه فرهنگ داره که مهمترینش بحث ازدواج هستش که ندیدم و جایی هم نخوندم که رو این امر کار شده باشه البته خوب امار ازدواج و طلاق میدن تو چند سال گذشته اداره ورزش ما دچار سردرگمی زیادی از ناحیه مدیریت شده نیروهای قوی و ورزشی ما هم تو این چند سال اقدام به مهاجرت به استانهای دیگه کردن مثله داریوش موسوی. که از قهرمانان و مربیان تیم ملی بوده و مدرکش هم کارشناسی ارشد مدیریت ورش هست مدیر حال حاضر این اداره هم که فوق العاده نیروی ضعیفی هست. فقط یک جمله خدا بداد جوانان و ورزش این استان برسه
ابی
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ واژه ایه که خیلی کم معنیشو میدونیم در رابطه با یه سازمان یه مدیر تا چند سال میتونه پویا باشه ته چقد میتونه مفید باشه ۱۵ سال یعنی ضعف یعنی تفکر قدیمی یعنی... تصمیمات باید مفید و پویا باشه گرچه غنی ترین فرهنگ ایرانی از دیار خودمون دیار اصیل آریایی برداشته شده امیدوارم مسئولین به گوش باشن
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
واقعا مسایل فرهنگی استان دیده نمیشود'نمیدانم مردم به کدامین گناه باید دچار این نابه سامانی فرهنگی شوند'از خدا بترسید'به فرهنگ توجه کنید
شاهد
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی ندونه فرهنگ چیه''وقتی ما یه نیروی فرهنگی نداریم!باید وضعیت اینجوری بشه۰ای خدا شکرت سی استان محروم
علی
Iran, Islamic Republic of
دست نویسنده مطلب درد نکنه واقعا به نکته خوبی اشاره کردی اومیدوارم مسولین پیگیری این مهم باشن
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ ارشاد باید بیشتر نظارت داشته باشه
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
وضعیت فرهنگ دستگاه های استان در سال فرهنگ نگرانی داره۰۰به وضع کانون های مساجد هم برسید
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
به وضعیت فرهنگی برسید'مساجد تعطیل شدن''دونق برنامه ای ندارن'ما ۶ کانون فرهنگی هنری هستیم تو مارگون کسی توجه نمیکنه۰موسسه مردم نهاد هم داریم که امسال حمایت نشده۰هییت های مذهبی که گفتن نداره
مردم
Netherlands
ریشه یک قوم یک طایفه و کلا یه شهر و استان و کشور به فرهنگ برمیگرده . در واقع در اجتماع برای شناخت شخص و یا افرادی روی فرهنگ انها حساب می شود. در استان ما مسولین ادارات و نهاد های فرهنگی و یا اونهایی که به نوعی با مسائل فرهنگی در ارتباط هستن، بسیار ضعیف است .واقعا چنین موضوعی بسیار تاسف بار است ..و باید بازنگری در مورد جایگزین کردن افراد شایسته با جای مدیران ضعیف صورت گیرد.
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1