تاریخ انتشار
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : ۹۰۹۷۳

اظهارات صریح رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تغذیه غذایی

۲
۰
کبنا ؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مواد تولیدی این استان برخی عناصر ضروری مورد نیاز بدن از جمله آهن و روی را ندارند، پیشنهاد مهمی را به دولتمردان ارائه کرد.

جعفر گوهرگانی در این نشست، با تأکید بر کمبود مواد مغذی و ریز مغذی نظیر آهن، روی و منگنز در محصولات تولیدی بخش کشاورزی، اظهار داشت: بهتر است دولت به جای اقدامات پر هزینه‌ای چون توزیع قرص زینک در بین محدوده‌ای از مدارس و یا خانه‌های بهداشت، موضوع تغذیه خاک را را در دستور کار قرار دهد تا این مشکل مهم به صورت اساسی برطرف شود و همه افراد نیز از آن بهره‌مند شند.
وی این کار را موجب،‌غنی شدن محصولات دامی، زراعی، باغی و مرتعی این استان دانست.
گوهرگانی افزود: یکی از مواردی که می‌تواند در بحث سلامت و امنیت غذا مؤثر باشد، محصولات مختلف کشاورزی است که متأسفانه از طرف دولت‌ها توجه کافی به این موضوع حیاتی صورت نمی‌گیرد.
مواد تولیدی بخش کشاورزی جایگزین قرص و دارو شود
گوهرگانی با بیان اینکه در اهداف و برنامه‌هایمان سعی کرده‌ایم عوامل خطرزا را در محصولات کشاورزی کاهش دهیم، افزود: اعتقاد ما بر این است که توجه به محصولات متعدد تولیدی اعم از نباتی و حیوانی، برای جبران کمبود برخی مواد مغذی، می‌تواند نسبت به راه‌حل‌های پرهزینه‌تر مانند دارو و قرص بسیار مؤثرتر واقع شود.
برخی از تولیدکنندگان، محصولات ضد سرطان را به عامل سرطان تبدیل می‌کنند!
وی در ادامه با اذعان به اینکه در میزان مواد مغذی در محصولات تولیدی استان، کمبود جدی وجود دارد، تأکید کرد: اصولاً استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد که در مناطق گرم و خشک واقع هستند به‌دلیل پتانسیل ضعیف خاک، جذب عناصر غذایی توسط گیاهان زراعی، باغی و حتی حیوانات مصرف‌کننده‌ی این گیاهان کمتر بوده و از لحاظ غذایی بسیار ناامن محسوب می‌شوند.
برخی افراد به دنبال سودجویی هستند
گوهرگانی اضافه کرد: از سویی دیگر برخی از  افراد که دنبال سودجویی و درآمدهای کاذب هستند، با مصرف بی‌رویه‌ی کود و سموم شیمیایی، همان محصولاتی را که می‌توانند از سرطان جلوگیری کنند به عامل سرطان تبدیل می‌کنند!دولت به‌جای توزیع قرص، به غنی‌سازی خاک استان کمک کند
وی با اشاره به اینکه در بحث محصولات تولیدی و تغذیه‌ی خاک استان کار اساسی و شایسته‌ای لازم است، تأکید کرد: اگر دولت مساعدت کند، با غنی‌سازی خاک، محصولات تولیدی هم خود به خود غنی شده و برای جبران کمبود برخی مواد مغذی دیگر به روش‌های مقطعی از جمله توزیع قرص یا عناصری در مدارس و سطح جامعه نیاز نخواهد بود.
دولت جهاد کشاورزی را به تولید محصولات سالم مکلف کند
این مسئول با بیان اینکه حمایت و هدایت تولیدکنندگان به‌سمت تولید محصولات سالم از وظایف اصلی جهاد کشاورزی است، اذعان کرد: با این وجود هیچگاه ندیدم که دولتی، به‌طور جدی وزارت جهاد کشاورزی یا دستگاه‌های تابعه را به تولید محصولات سالم و مغذی مکلف کند.
وی محصولات کشاورزی سالم را حاوی بسیاری از مواد مغذی لازم برای بدن ذکر و خاطرنشان کرد: درمان یک بیمار قلبی عروقی توسط متخصص با یک‌سری داروها و رژیم‌های غذایی ممکن است اما برای کمک اساسی و کم‌هزینه به سلامت جسمانی و روانی کل جامعه، تولید مواد کشاورزی سرشار از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها پیشنهاد کارسازی است.
خود مدیران هم فرهنگ غذایی را رعایت نمی‌کنند!
گوهرگانی در ادامه با اشاره به فرهنگ‌های نادرست تغذیه در استان، تصریح کرد: برای تصدیق این مسئله، خوب است بررسی کنیم که محصول «کنجد» یا «زیتون»، مصرف روزانه‌ی چه تعداد از ما مدیرانی است که یقیناً دست‌مان به جیب‌مان می‌رسد؟
وی با بیان اینکه ممکن است اکثریت ما در حال مصرف دارو باشیم، یادآور شد: می‌توان با غنی‌کردن واقعی سفره‌ی غذایی خود و استفاده از محصولاتی مانند عدس، حبوبات، مواد لبنی وغیره، از پدیده‌هایی چون ریزش مو، خستگی، کم‌حوصلگی و حتی سرطان‌ها حلوگیری کرد.
گفتنی است کمیته امنیت غذا و تغذیه‌ی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور تعدادی از مدیران‌کل و مسئولان مرتبط در سالن استانداری برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

ياد
Iran, Islamic Republic of
یعنی مشکل حامعه ما با نریختن موها حل می شه ؟حناب مدیر شبه علمی!!!!!!!!!!!!!!
محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
کلمات خوبی گفته انها را ازکجا اورده خدا داند
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1