تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۹۰۵۳۹

کمبود آب و علوفه عشایر گچساران را به ستوه آورد

۲
۰
کبنا ؛کمبود آب و علوفه حاصل از خشکسالی و کم بارانی امسال عشایر شهرستان گچساران را به ستوه آورده است.ASHAIR (33)
کاهش قابل توجه بارش نزولات جوی در این شهرستان گرمسیری تامین آب انسان و دام در مناطق عشایری را با دشواری روبه رو کرده است.

این روزها نگاه های خسته زنان و مردان مناطق عشایری گچساران به جاده های خاکی خیره است تا تانکرهای آبرسانی از راه برسد و بشکه های آب خانوارهای عشایری برای چند روزی پر شود.
یکی از عشایر کوچرو منطقه ˈامامزاده جعفرˈ گچساران با اشاره به نقش عشایر در تولید ملی گفت: در شرایط کنونی کمبود آب برای مصرف شرب و دام مهمترین مشکل عشایر است.
علیمراد صادقی افزود: کاهش بارندگی و ادامه پدیده خشکسالی موجب خشک و یا کم آب شدن بیشتر قنوات، چشمه ها و برخی رودخانه ها در گچساران شده است.
وی افزود: کاهش بارندگی در این منطقه باعث فقیر شدن عرصه های طبیعی ،گونه های گیاهی ، مراتع و در نتیجه کمبود علوفه برای تعلیف دامها شده است .
یکی از عشایر منطقه دریلای از توابع گچساران با بیان این که تانکر آبرسان تنها منبع تامین آب عشایر است از مسوولان خواست برای کمبود آب در مناطق عشایری چاره اندیشی کنند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه هزار و ۱۸۹ خانوار عشایری در این استان با مشکل کم آبی رو به رو هستند.
مجید علی پور افزود: این خانوارها در مناطق عشایری گچساران و بهمئی سکونت دارند.
علی پور ابراز داشت: ۱۴ تانکر سیار روزانه ۴۵۰هزار لیتر آب به ۷۵ منطقه عشایری این شهرستان ها آبرسانی سیار انجام می دهند.
وی بیان کرد: کاهش نزولات آسمانی در سال جاری موجب خشک شدن چشمه ها و رودخانه های فصلی در مناطق عشایری این شهرستان ها شده است.
وی با بیان اینکه عشایر همچنین با کمبود علوفه مواجه هستندف افزود: هم اکنون مراتع این شهرستان ها به دلیل پدیده خشکسالی در سال جاری روز به روز در حال خالی شدن از پوشش گیاهی هستند.
رییس اداره امور عشایر گچساران گفت: این شهرستان دو هزار خانوار عشایری دارد که در پهنای شش هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع زندگی می کنند.
قربان کرمی افزود: عشایر گچساران سالانه شش هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، دو هزار و ۸۰۰ تن شیر، ۱۵۰ تن پشم و ۳۰ تن گوشت سفید تولید تولید می کنند.
وی ارایه آموزش های ترویجی در زمینه های مختلف از قبیل بهداشت دام، بیماری های مشترک بین انسان و دام، نحوه جیره بندی سودمند غذایی، زنبورداری، پرورش قارچ و صنایع دستی از جمله اقداماتی است که برای تامین زیرساخت های رفاهی زندگی عشایری در طول سال اجرا می شود.
کرمی بیان کرد: راه گشایی، ساخت سرویس های بهداشتی، زیرسازی چادرها و تعمیر و نگهداری جاده های عشایری از سایر برنامه های اداره امور عشایر گچساران برای کاهش مشکلات عشایر کوچروی شهرستان در طول سال است./ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

ترک سیداله داد
Iran, Islamic Republic of
از اداره عشایر مخصوصا اقایان کرمی و رضایی تشکر میکنیم .
عشایر باوی
Iran, Islamic Republic of
از اداره امور عشایری گچساران تشکر ویژه میکنیم
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1