تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۸۵۹۶۹

نگاه ارباب رعیتی در اغلب ادارات کهگیلویه و بویراحمد

۵
۰
کبنا ؛ سید سعید مهریان*
زیبای زیبا آفرین در نامه سراسر لطف و محبتش ما را امر فرموده: با مردم به زبان خوش سخن بگوییم. روایتی ازصاحب خلق عظیم داریم مبنی براین که بهترین مردم کسی است که برای دیگران سودمندتر باشد. کلام امیر سخن این است: با مردم فروتن باشید. تکریم در کلام امام حسین علیه سلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است: به درستی نیازهای مردم به شما از جمله نعمت های خدا برشما ست از نعمت های خدا ملول نباشید. پیام بنیان گذار انقلاب درباره تکریم ارباب رجوع ها را فراموش نکرده ایم که یاد آور شد: می خواهیم ادارات را متحول کنیم، مردم محق اند و مسولین مکلف. این جملات بخشی از روایات، توصیه ها و رهنمودهایی است که در دین مبین اسلام و یا کلام بزرگان‌مان وجود دارد و ما مکلف عمل به این دستورات هستیم. متاسفانه به همان اندازه که توصیه ها و نکات اخلاقی زیادی در دین مبین اسلام وجود دارد به همان میزان بداخلاقی و بی اخلاقی در مرام ورفتار اغلب ما مسلمانان وجود دارد. درست مثل دیو که ما-مردم کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد داریم: کارش وارونه است. تاسف بار تر این که رفتار اغلب کارمندان در نهادها و ادارات دولتی با مردم که از آن ها به عنوان ارباب رجوع یاد می شود نادرست است. و این در حالی است که طرح تکریم ارباب رجوع در سال ۸۱ به منظور حفظ شان و عزت مخاطبین نهادهایی که از بودجه عمومی کشور بهره مند می شوند تصویب و از آن زمان تاکنون به اجرا درمی آید. مطابق این طرح مکانیسم و فرایند انجام کار و نحوه برخورد با ارباب رجوع ها باید به گونه ای باشد که ارباب رجوع احساس رضایتمندی کند. هر سال هم دو سه نهاد اداره دولتی به عنوان ادارات برتر در طرح تکریم ارباب رجوع انتخاب و مورد تقدیر قرار می گیرند. با این وجود موج نارضایتی ها از نهادهای دولتی رو به ازدیاد بوده و متاسفانه موجب بدبینی عوام نسبت به نظام است. به اعتقاد بنده طرح تکریم ارباب رجوع به هیچ وجه اثربخش نبوده، چرا که بنده به عنوان یک روزنامه نگار وضعیت ادارات و نهادهای دولتی را در حوزه خبری ام –در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد-قبل و بعد از اجرای این طرح شاهد بوده ام، به جرات می گویم که اجرای این طرح هیچ پیامد مثبتی نداشته است. لذا این طرح باید مجددا مورد بازنگری قرار گرفته و بازتعریف شود، تا سطح برخورد کارکنان نظام اداری با مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب بهتر شود. لازم به یاد آوری است که طبق آموزه های دینی به ویژه دین مبین اسلام همه افراد باید به هم احترام بگذارند و برتری افراد نه به پست و مقام بلکه به ایمان و تقوای بیشتر است و از نشانه های بارز مومنین تواضع آنان در رفتار  می باشد. به اعتقاد بنده کلام بخشی از رفتار است و مومنین حتی در آهنگ کلامشان تواضع وجود دارد. البته مومنین همان اندازه که در برابر سایر مومنین متواضع اند در برابر دشمنان خدا خشنند. از این رو کارکنان و مسولان ادارات همواره باید با تواضع و فروتنی با زیر دستان و مردم به ویژه مخاطبین ضعیف رفتار نمایند. متاسفانه این امر به دلیل این که نگاه جناحی و قوم خویش سالاری در اتمام ادوار به جای نگاه دینی بر فضای اکثرادارات استان حاکم است، امکان پذیر نیست. به گونه ای که مدیران اغلب در آیین معارفه‌شان انگار به ارث و میراث پدریشان رسیده اند و آنان که تودیع می شوند اکثرا انگار میراث آبا و اجدادیشان را به زور از چنگشان بیرون کشیده اند. بی شک گزینش مدیران اغلب مطابق مولفه های اسلامی نبوده و داشتن تعهد، تخصص، تجربه و ایمان در گزینش های سیاسی اصلا ملاک نیست. لذا شعار ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت اغلب عملا برعکس کاربرد پیدا می کند و این باور که در شرق برای رسیدن به ثروت باید به قدرت رسید عملا معنا می یابد. به هر حال در بحث تحول اداری، تکریم ارباب رجوع از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. در تکریم ارباب رجوع نیز کیفیت خدمات که ابعاد متعدد و وسیعی دارد بسیار حائز اهمیت می باشد. با این که مناسب سازی فضای اداری یکی از ابعاد کیفیت ارایه خدمات می باشد ولی متاسفانه فضای اداری بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) و ادارات تابعه این دو نهاد برای ارباب رجوع ها که اغلب برای ایاب و ذهاب دچار مشکل هستند مناسب سازی نشده است و بنده بارها شاهد بوده ام که معلولین و افراد سالمند برای پیگیری کارهای خود در این دو نهاد با چه مشقتی از راه پله ها بالا و پایین می روند. این در حالی است که بهزیستی وکمیته امداد امام استان کهگیلویه و بویراحمد هر دو به ترتیب رتبه های برتر-اول و دوم- ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد را سال گذشته در تکریم ارباب رجوع کسب کرده اند. جالب این که بحث مناسب سازی محیط اداری و اماکن شهری خوشبختانه مورد توجه جدی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است. لذا از این بابت که استانداری به مولفه مناسب سازی محیط در انتخاب این دو نهاد به عنوان ادارات برتر در زمینه طرح تکریم بی توجه بوده بسیار متاسف و متعجبم. البته این دو نهاد حتما در سایر شاخصه ها امتیازات بیشتری نسبت به سایر دستگاه های اجرایی کسب کرده اند ولی چون ارباب رجوع های آن اغلب افرادی هستند که از نظر توانایی جسمی در شرایط خوبی به سر نمی برند عدم اجرای مناسب سازی محیط اداری به جز ساختمان شماره یک ستادی بهزیستی در سایر ساختمان های این دو نهاد یک ضعف بسیار اساسی است و باید  برای آن نمره منفی لحاظ شود. لازم به ذکر است که در بحث کیفیت خدمات عنصر رفتار وبرخورد شایسته بسیار مهم و کارساز است به گونه ای که اگر کار مشتری یا مخاطب انجام نشود ولی حرمتش رعایت شود و با او خوب برخورد شود، احساس رضایتمندی به ارباب رجوع دست می دهد. متاسفانه گاهی برخی از کارمندان ادارات دولتی با منت کار ارباب رجوع ها را انجام می دهند. یکی از اداراتی که ارباب رجوع ها اغلب از آن ناراضی هستند شهرداری ها از جمله شهرداری یاسوج است. چون ارباب رجوع های بهزیستی و کمیته امداد اغلب افراد ضعیفی بوده و نیاز به حمایت و راهنمایی بیشتر و بهتری دارند لذا کارمندان این دو نهاد لازم است که به نحو بسیار بهتری با ارباب رجوع های خود برخورد کنند. انصافا گاهی بنده شاهد بوده ام که برخی از کارمندان این دو نهاد بیش از وظایف محوله و بنا به وظیفه انسانی واسلامی و از هزینه شخصی هرچند اندک به ارباب رجوع های خود یاری رسانده اند. اما گاهی اوقات هم شاهد برخورد بسیار نامناسب برخی از مسولین و یا کارمندان این دو نهاد با ارباب رجوع ها بوده ام. با توجه به اینکه جمع کثیری از ارباب رجوع های بهزیستی و کمیته امداد افراد کم سواد و یا بی سوادی هستند و آشنایی کمی با محیط اداری دارند لذا نیاز است در چرخه اداری بهتر و بیشتر راهنمایی و همراهی شوند. به ویژه افراد سالمند که دچار آلزایمر و ارباب رجوع این نهادها هستند نباید هنگام ترک اداره به حال خود رها شوند که بنده برخی اوقات برای سرکشی از این دو حوزه خبری با سرگشتی برخی از افراد سالمند(ارباب رجوع کمیته امداد) مواجه بوده ام. متاسفانه اغلب در ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد به ارباب رجوع های ضعیف، نگاه مناسبی وجود ندارد. آیا سزاوار است یک ارباب رجوع –مددجو-از سر ضعف دست یک مددکار یا یک کارمند را ببوسد؟ آیا این کار موجب خشم خدا نیست؟ آیا نباید کارمندان نهادهای حمایتی هنگام ورود یک مددجو به محل کارشان به احترام آن ها از پشت میزشان به پا خیزند و دست به سینه به خدمت ولی نعمتان خود بشتابند؟
به گزارش کبنا، در پایان انتظار می‌رود، مدیریت جدید بهزیستی که خود از جامعه بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد است، عملاً در تکریم ارباب رجوع اول باشد و همچنین مدیرکل کمیته امداد و سایر مدیران دستگاه‌های دولتی در تکریم ارباب رجوع‌ها این ولی نعمتان خود بر اساس آموزه‌های دین اسلام عمل کنند.
انتهای پیام/

 *مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

مستند
Iran, Islamic Republic of
یادداشت خوبی بود. داداش اگر حرف شما رو مثل شربت اکسپکتورانت هر هشت ساعت یکبار به دوستان کارمند ادارات بدهیم باز هم بی فایده است . هر اداره ای که میرویم با تب ولرز است. باید به فکر جاپارک ۴ساعته باشیم برای یک امضای ساده.
همشهري
Iran, Islamic Republic of
با سلام من خودم شاهد این بودم یعنی با خودم همچین رفتاری شده در اداره جهاد کشاورزی شهرستان هر کسی پارتی داشته باشد کارش انجام می شود و کارمندی مثل اقای ب.... که در قسمت امور ا... ست فقط فقط با پارتی کار می کند من از شما سر دبیر کبنانیوز می خوام که سری به این اداره بزنید
ابتکار
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بهزیستی در زمان اتابک رتبه ی برتر در تکریم ارباب رجوع رو گرفته و در مقایسه با سایر دستگاها عالی عمل کرده ، مدیریت سابق بهزیستی اقای اتابک پیش رو در تواضع و خوشرویی بوده .

به جرات میگم بهزیستی با مدیریت جدید از نظر تکریم ارباب رجوع اخر هم نمیشه.

در ضمن کسانی که از روی خوشی نظر میدن از شکم سیری هست .
Iran, Islamic Republic of
مدیرکلی که رتبه اول طرح تکریم اراب رجوع را کسب کرد چرا عزل شد؟ آیا انتخاب دستگا هایی برتر درزمینه این طرح بر اثر شیر وخط است؟ ضمنا کت وشلوار هاکوپیان کیلویی چند؟
علیخان
Iran, Islamic Republic of
انتخاب در طرح تکریم انگار براثر شیر وخط است. اگر بهزیستی در زمان مدیریت اتابک در طرح ترزیم تراب رجوع اول شد چرا او را عزل کردند؟ هاکوییان کیلویی چند؟
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1