تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۸۴۴۴۹

دیپلماسی عمومی: فرصت یا تهدید

۴
۰
کبنا ؛فرهاد وفایی*

در جهان امروزی و در فضای بین المللی و سیاست خارجی کشورها دیپلماسی عمومی اهمیت بسیار مهمی دارد.
دیپلماسی عمومی عبارت است از تحت تاثیر قرار دادن ذهن و روان مردم و مسئولان کشور هدف با استفاده از ابزار رسانه های جمعی(ماهواره، رادیو وتلویزیون) و اینترنت (فیس بوک ، وایبرو...)  و... در جهت همسو و سازگاری کردن  با اهداف  و منافع سیاست خارجی کشورهای مبدا است.در هزاره سوم و در عصر فناوری اطلاعات و دهکده ارتباطی جهان هر روز از قدرت سخت کاسته شده و اهمیت نرم و دیپلماسی عمومی صد چندان شده است. اولین بار دیپلماسی عمومی توسط ادموند گولیون دیپلمات برجسته امریکا  در وزارت امورخارجه وبا ایجاد یک دفتر راه اندازی و ایجاد شده است.
دیپلماسی عمومی دارای فرصت ها و تهدیدهای بسیار مهمی است که هر کشور ی می توان از ان به بهترین نحوه استفاده کرد امریکا به عنوان یک کشور قدرتمند و توسعه یافته از دیپلماسی عمومی همراه با قدرت سخت در سیاست خارجی و تلفیفی از هر دو استفاده می کند آنها با  استفاده از قدرت و امپراطوری رسانه های حمعی و هالیوود، اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان و خبرنگاران اهداف و منافع ملی خود را در سطح بین المللی دنبال می‌کنند  و بودجه های هنگفتی را در این راستا اختصاص داده اند انقلاب های رنگی در اوکراینی یکی از این موارد است که بدون حضور فیزیکی و قدرت سخت امریکا اتفاق افتاده است. امریکا ایران را به عنوان دشمن سرسخت پس از انقلاب اسلامی خود قلمداد نمود و پس از اینکه نتوانسته است در قدرت سخت(حمله به طبس،حمله به هواپیمای مسافربری ایران و جنگ نفتکش هاو حمایت از صدام در جنگ ۸ ساله)دیپلماسی عمومی و قدرت نرم را مورد استفاده قرار داد و به نظر می رسد در برهه های توانسته است تا حدودی به اهداف خود نایل شود وقایع سال۷۸ و ۸۸ نمودهای عینی از دیپلماسی عمومی  امریکا در قبال ایران بوده است.
ایران نیز می تواند  با استفاده از دیپلماسی عمومی نیز اهداف منطقه ای و بین المللی خود را گسترش و توسعه دهد کشورهای فارسی زبان و مسلمان منطقه خاورمیانه، امریکای لاتین و افریقا  و حتی اروپا نیز می توانند در حوزه نفوذ ایران قرار گیرد. ایجاد و راه اندازی دفتر اختصاصی در وزارت امور خارجه کشور و گسترش رسانه های گروهی به زبان های متعدد و بورس تحصیلی به دانشجویان کشورها و ... می تواند نمونه های از این فرصت ها باشد.


*مدرس دانشگاه
علاقمندان جهت اطلاع بیشتر می توان پایان نامه این حقیر تحت عنوان (دیپلماسی عمومی امریکا در قبال ایران پس از اا سپتامبر) را  مورد مطالعه قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تلفن همراه و اینترنت ازابزار مهم دیپلماسی عمومی هستند
بهمئی
عالی بود
فرهاد وفایی تحلیگر و انسان توانای است
موسوی
United States
درود بر وفایی عزیز
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
1