تاریخ انتشار
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۸۰۵۱۱

حکایت رد صلاحیت‌ها از بهرام تاجگردون تا محمد موحد

۲۶
۰
کبنا ؛ فریدون احسانی*
لیست رد صلاحیت ها در انتخابات مجلس، لیست کوتاهی نیست. نه محدود به افراد گمنام بوده و نه محدود به یک جناح سیاسی خاص! بهرام تاجگردون، باقرموسوی، علی مندنی پور، قادر لاهوتی، محمود منطقیان و محمد موحد از معروف ترین ردصلاحیت شده ها در انتخابات ادوار مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.
ردصلاحیت های غیرقابل پیش بینی، تاثیر بسیار زیادی بر آرایش نیروها و برندگان نهایی انتخابات مجلس داشته است. در همه موارد، ردصلاحیت شده ها به دلیل عدم پیش بینی جایگزین مناسب به نحو غافلگیرکننده و سختی بازی را به حریف واگذار کردند.entkhabat.
حکایت رد صلاحیت ها از بهرام تاجگردون تا محمد موحد
بهرام تاجگردون در انتخابات پنجم رد صلاحیت شد و پس از آن نتوانست تحرک سیاسی خاصی داشته باشد تا زمانی که، جایش و همه پیشینه اش را به غلامرضا تاجگردون، خویشاوند نزدیکش سپرد.
باقر موسوی، نماینده دور ششم مجلس از بویراحمد نیز سرنوشتی مشابه تاجگردون داشت اما تدبیر او را نداشت و انتخاب دیگری برای طرفدارانش باقی نگذاشت که با پشتوانه او با شخص دیگری همراه شوند، از همین رو به کلی از صحنه سیاست استان کنارگذاشته شد تا هدایتخواه و دوستانش میدان دار عرصه ی سیاست بویراحمد شوند.
علی مندنی پور هم که هیچگاه شانس حضور در مجلس را نیافت اما پس از رد صلاحیت هر چند در زندگی حرفه ای اش در حوزه ی وکالت روند موفقت آمیزی را طی کرد اما وی هم تقریبا از صحنه ی سیاسی استان کنار گذاشته شد.
لاهوتی و منطقیان هم دو اصلاح طلب کهگیلویه ای هستند که رد صلاحیت آنها شربت شیرین پیروزی را نصیب سیدعلی محمد بزرگواری کرد.
لاهوتی به هر دلیل، نیروی جایگزینی نداشت و پس از آن نیز نتوانست درخشش چشمگیری داشته باشد اما منطقیان در آن زمان از یک جوان گمنام به نام رستاد حمایت کرد تا شاید بعدا در زمین رستاد، محصولی درو کند.
آخرین ردصلاحیت پرسر و صدا، رد صلاحیت محمد موحد در انتخابات نهم بود که این بار، او با تکرار همان اشتباه لاهوتی و باقرموسوی، جاده صاف کن بزرگواری، رقیب ضعیف دیرینه اش برای ورود به مجلس شد.
اگر چه بیش از یک سال دیگر به انتخابات مجلس دهم باقی مانده است اما از هم اینک مسابقه تازه ای شروع شده و هرروز در محافل سیاسی سخن از شرکت این و آن در این مسابقه می رود.
اما سایه رد صلاحیت از هم اکنون بر این مسابقه نفس گیر، سنگینی می کند. آیا رد صلاحیتها محدود به جناح سیاسی خاصی است
؟ آیا ممکن است نامزدهای ردصلاحیت شده گذشته، این بار تایید صلاحیت شوند؟ و آیا سیاسیون رد صلاحیت شده یا در معرض رد صلاحیت، راه بهرام تاجگردون و منطقیان را می روند یا راه موحد و لاهوتی و باقر موسوی را؟
آیا رد صلاحیتها محدود به جناح سیاسی خاصی است؟
سابقه انتخابات های گذشته نشان می دهد رد صلاحیت، اصولگرا و اصلاح طلب نمی شناسد. در حالی که بهرام تاجگردون، لاهوتی، موسوی، مندنی پور از میان اصلاح طلبان رد صلاحیت شدند، موحد و شیخ نظری از اصولگرایان رد شدند.
دلایل ردصلاحیت ها هیچ گاه رسانه ای نشد و در حد شایعه ها باقی ماند و از همین رو ما هم قضاوتی نمی کنیم و به همین نکته بسنده می کنیم که گمانه زنی های گذشته دلایل سیاسی و اقتصادی را بیان می کرد.
شورای نگهبان بعد از مجلس ششم نشان داد در زمینه تایید صلاحیت، سفارش بردار و شوخی بردار نیست و قاطعانه تصمیم می گیرد و تاکنون نیز این مسیر ادامه داشته است.
از همین رو فاکتور رد صلاحیت، همچنان یک فاکتور مهم در رقابت های انتخاباتی است و هر تصمیم فردی و گروهی باید با احتساب این فاکتور گرفته شود.
تخلف های اقتصادی همانند تخلف های سیاسی مهم است و می تواند گریبانگیر هر سیاستمداری شود و از این رو بعید نیست در این انتخابات هم برخی افراد به همین دلیل غافلگیر شوند.
آیا ممکن است نامزدهای ردصلاحیت شده گذشته، این بار تایید صلاحیت شوند؟
در انتخابات مجلس در کهگیلویه و بویراحمد، تنها یک بار این اتفاق افتاد اما فرد مورد نظر در نهایت نتوانست به مجلس راه یابد. بهرام تاجگردون در انتخابات پنجم رد صلاحیت شده بود اما در انتخابات ششم تایید شد ولی شورای نگهبان با گزارش هائی که از گچساران به دستش رسیده بود این انتخابات را باطل کرد و تاجگردون از راه یابی به مجلس، بازماند.
به جز این استثنا، در کشور هم به ندرت چنین اتفاقی رخ داده است. و احتمال تکرار آن بسیار بعید است. علاوه بر آن ذکر این نکته ضروری است که این اتفاق نادر قبل از مجلس ششم صورت گرفته است و ظواهر امر نشان میدهد که شورای محترم نگهبان پس از اتفاقات مربوط به مجلس ششم حساسیت بیشتری در تایید صلاحیتها به خرج می دهد که این امر مزید بر علت است که شانس کاندیداهای رد صلاحیت شده ی گذشته برای اخذ تاییدیه باز هم پایین تر خواهد آمد.
گذشته از همه ی اینها، تایید، رد و مجددا تایید یک نماینده می تواند باعث افت جایگاه شورای نگهبان در افکار عمومی جامعه شود. چراکه این ذهنیت را در جامعه القا خواهد کرد که نه تایید های شورای نگهبان مبنای خاصی دارد و نه ردهایش! و این هم دلیل دیگری خواهد بود که شورای نگهبان روی خوشی به تایید مجدد کاندیداهای رد صلاحیت شده ی قبلی نشان ندهد.
چه استراتژی برای این چالش می توان پیش بینی کرد؟
شاید بتوان گفت در سطح ملی، هاشمی رفسنجانی با غلبه بر احساسات شخصی و کنار زدن تحریکات اطرافیان، با درک واقعیات، بهترین استراتژی را برای این مشکل به کار برد.
در سطح منطقه ای هم بهرام تاجگردون و منطقیان هم همین منش را پیش گرفته بودند . هرچند راهکار منطقیان، در آن مقطع به دلیل دیرهنگام بودن چاره ساز نشد اما انتخاب به موقع هاشمی و بهرام تاجگردون، کارساز شد و اینک هم حاج بهرام در واقع با حفظ اقتدار نماینده مردم گچساران است و هم هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور ایران!
این افراد با اخذ چنین رویکردی به مساله ی رد صلاحیتشان توانستند با هوشیاری هرچه تمامتر از شکستی تلخ، بردی شیرین را به بار بیاورند.
آنها یا به نتیجه ی نهایی مطلوب رسیدند و یا حداقل توانستند از پراکندگی نیروها جلوگیری کرده و همچنان با حفظ جایگاه خود، بعنوان یک نیروی راهبردی برای جریان مطبوعشان در مرتبه ای بالاتر از قبل ایفای نقش موثری داشته باشند و یک گام مهم به سمت پیروزی نهایی بردارند.
از طرفی دیگر با انتخابی که باقرموسوی کرد برای همیشه از صحنه سیاست استان کنار گذاشته شد. نه آن دوره با ابتر گذاشتن جریان مطبوعش به موفقیتی دست یافت و نه پس از آن توانست مهره ی تاثیرگذاری در سیاست منطقه اش باشد.
لاهوتی هم در منطقه ی کهگیلویه همان راه را انتخاب کرد و همان نتیجه را گرفت و موحد که دور قبل رسما و صراحتا از شخص خاصی حمایت نکرد، در اصل قافیه را به رقیب ضعیف دیرینه اش باخت و اکنون باید ببیند بزرگواری که بارها در مقابل او طعم تلخ شکست را چشیده بود، اکنون او را حامی فتنه، مترسک اصولگرایی و پابوس هاشمی می نامد ! موحد هم تنها کاری که می تواند بکند این است که ناظر این صحنه باشد.
حال باید منتظر ماند و دید که آیا این سیاسیون در سه حوزه ی انتخابیه ی استان کهگیلویه و بویراحمد باز هم اشتباهات گذشته ی خود را تکرار خواهند کرد و به امیدچانه زنی و فرستادن واسطه تا ثانیه آخر نزد اعضای شورای نگهبان همچنان سخنی از حمایت از یک جایگزین نمی گویند یا با اعلام به موقع کناره گیری و حمایت از چهره ای جدید، هم راه را بر رقبایشان می بندند و هم از جایگاهی بالاتر به حیات سیاسی خود ادامه خواهند داد؟
این سوالی است که پاسخ آن نزد این شخصیتهای سیاسی است و گذشت زمان روشن کننده ی راهکار آنها برای مواجهه با این واقعیت خواهد بود.

 
*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

اهورا
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جون داری بود،
ارزش خوندن را دارد،
اهورا
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جون داری بود
ارزش خوندن را داره
سرو
Iran, Islamic Republic of
۱- موارد مجرمانه در ادوار گذشته از پرونده برخی حذف شد وحمایت کدخدایی از برخی افراد مورد دار موجب تایید صلاحیت ایشان شد. مجلس با ....یعنی در انتخابات آتی احتمال رد صلاحیت برخی که دور قبل تایید شده و حتی به مجلس راه یافتند،وجود دارد.
۲-برخی چهره های استخواندار اصولگرا دور قبل توسط خود اصولگرایان که پایگاه مردمی مطلوبی نداشتند اما اهرمهای رد و تایید صلاحیتهای حوزه شان دستشان بود،رد شدند تا میدان بدون رقیب بماند.اما این دور فرق دارد. خود اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که تخریبهای درون تشکیلاتی آنان را تا ورطه پایان حیات سیاسی شان پیش برد.موحد اگر در کهگیلویه یا یاسوج نامزد شود خود اصولگرایان اقتدارگرایی که مقبولیت مردمی مطلوبی ندارند مجددآ مبادرت به حذف او از رقابتها خواهند نمود. اما اگر درگچساران نامزد شود غاطبه اصولگرایان وحتی دشمنانشان از نامزدی او درگچساران حمایت خواهند نمود و تایید صلاحیت وی را قطعی خواهند نمود.
۳- مقایسه بهرام و غلام قیاس مع الفارغ است. بهرام فردی با هویت فکری و سیاسی قابل تعریف است و اهل مماشات و اقتدارگرایی به قیمت گردن کج کردن نیست. بهرام تقدس خاصی نزد طرفدارانش دارد که غلامرضا فاقد آنست. غلامرضا درعوض دو اهرم برای موفقیت دارد.یکی پول و دیگری قدرت مماشات و ..به هر قیمت،برای پیروزی. وقتی فردی حاضر میشود جنازه والده خود را روزها زیر دستگاه ونتیلاتور نگاه دارد تا یکروز قبل از انتخابات...باید پذیرفت که غلامرضا برای اقتدار سیاسی خویش هر فرد و گروه و آئینی را قربانی خواهد ساخت.اما بهرام حتی اگر به او بگویند مقام وزارت به تو میدهند اگر از هاشمی و موسوی اعلام برائت کنی و در برابر ولایت تمکین کنی؛هرگر نخواهد پذیرفت.اما غلام اگر به او گفته شود مقام وزارت به تو میدهیم اگر لیدرهای سیاسی خود را طرد کنی و مدیرانت را عزل کنی و صراحتا اصلاح طلبان و خاتمی و هاشمی را فتنه گر بخوانی،شک نکنید تمام این اقدامات را معمول خواهد داشت تا به قدرت بالاتری دست یابد. اگر اصلاح طلبان استان حاضر شوند غلامرضا تاجگردون را بعنوان نماینده این طیف سیاسی اعلام کرده و او را اصلاح طلب بخوانند،مردم به این نتیجه خواهند رسید که اصلاح طلبان استان نیز همانند غلام. و آرمانها و شعارهای محوری شان که مقابله با انحصار گرایی و دیکتاتوری است، مخدوش خواهد شد. چون انحصار طلب تر و اقتدار گر.طلبتر از غلام در کل ایران پیدا نخواهد شد. همین اکنون غلامرضا عضو رسمی.لس است! لذا پیشبینی اینکه در انتخابات پیش روی چه اتفاقاتی خواهد افتاد بسیار سخت و بعید بنظر میرسد. اصلاح طلبان واقعی قطعا غلام تاجگردون را گزینه خود نخواهند دانست. اما در تلاش خهواهند بود فردی را بعنوان نامزد این طیف معرفی وحمایت کنند که اهل هزینه دادن و ماندن بر اصول این طیف باشد.وگرنه حمایت از غلام تاجگردون تمام اعتبار سیاسی و مشروعیت مردمی این طیف را در استان زیر سوال خواهد برد.تاجگردون هرچقدرهم پول راهی حوزه اش کند همینکه به آرمانهای اصلاح طلبی و امثال بهزاد نبوی و موسوی و تاج زاده پشت کرده کافی است که جنبش سبزی ها و اصلاح طلبان شناسنامه دار،از او روی برگردانده باشند. باید ماند و دید چه پیش خواهد آمد.این دور سید باقر در یاسوج تایید خواهد شد و کلی از آراء ترددی تاجگردون کسر خواهد کرد. در کهگیلویه هم نامزد اصلاح طلبان تایید خواهد شد و بسیاری رای دهندگان مهاجر به گچساران این دور در دهدشت خواهند ماند. اگر موحد به گچساران بیاید پیروزی او قطعی خواهد بود. موجد تنها درگچساران مدعی رد صلاحیت ندارد.چراکه اصولگرایان گچساران خود متولی شورای نگهبان این حوزه اند و خوب میدانند که این طیف چند سالی است دستخوش اختلافات شده و به شدت منتظر یه چهره مقتدر و وحدت بخش هستند. بدیهی است که بزرگواری و هدایتخواهد و زارع نیز خوشحال شوند که موحد در حوزه آنان نامزد نشده است.لذا از تایید صلاحیتش حمایت خواهند کرد تا این شائبه که گفته میشود بزرگواری از ترس شکست موحد را رد صلاحیت کرده مرتفع خواهد شد. و طرفداران موحد نیز هرکجا او نامزد شود حاضر خواهند شد و رای خواهند داد.اگر نظام هوشمندانه عمل کند که احتمالا خواهد کرد موجد تاجگردون را شکست خواهد داد.هد سید باقر یا هدایتخواه از بویراحمد و یک اصلاح طلب یا هم با زور بزرگواری از کهگیلویه راهی مجلس خواهند شد.درضمن دور قبل درگچساران فقط یک نفر رد صلاحیت وچند نفر عدم احراز خوردند.
دهدشتی
United States
موحد معلومه از کی حمایت می کنه. حاج عدل خودشو خسته نکنه ممکنه به سرنوشته موحد دچار بشه..
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
موحد از آقای تقوی حمایت می کنه... همون طوری که سال ها خانواده آقای تقوی از موحد حمایت می کردند... و تنها کسی که لایقه از طرف مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس سخنرانی کند و نشان دهد که مردم این استان مردم بافرهنگی هستند.
اصلاح طلبان به گوش باشید
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان همیشه بر اساس فکر و منطق تصمیم گیری کرده اند و خواهند کرد .
قربانعلی
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان بااقتدار راه رابرای دوستان ورفقابازمیکندنمیدانست دورششم تاج گردون رای می اوردوالااوراتاییدنمیکرد
داراب
United States
جناب سرو، زیادی خوش بینی.. یکم بیشتر فکرکن.
م
Iran, Islamic Republic of
سرو جون خخوت راکیی؟
په موحد کوچه ایتره من گچساران حتی ۱۰ درصد رای بیاره؟
ایل//چرام
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم ازخدابادفت شورای نگهبان چنانچه سیدمحمد موحدموردخاصی نداردبرای خدمت به مردم محروم دیارش به صحنه انتخابات برگردد//انشاالله
محمد
Iran, Islamic Republic of
جناب سرو درست تحلیل کردی
اسپر؟
Iran, Islamic Republic of
سلام
خدمت دوست عزیز جناب (( سرو)) شما از کجا و از چه چیزی داری میسوزی دوست عزیز تحلیل کردنت خیلی از روی سوخته شدن نوشتی به همین خیال باش حاج غلام هیچ کاری هم انجام ندهد برای گچساران باز هم مردم گچساران با قاطعیت حمایتش میکنند اگر قراره غیر گچسارانی کسی بیاد کاندید بشه مطمعن باش مردم گچساران اجازه عرض اندام نخواهند داد چه اصولگرا چه اصلاح طلب فرقی نداره پس میخواد موحد بیاد یا هر کسی دیگه نماینده ما مردم گچساران فقط حاج غلام عزیز هستند این پنبه رو از گوشتان در بیارید
آریوبرزن بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از شورای محترم نگهبان که راه رو برای برادران اصولگرا راحت میکنه تا بدون هیچ رقیبی و زحمتی وارد مجلس بشن
ایل//چرام
Iran, Islamic Republic of
موحدای حامی پابرهنگان ومحرومان بیا----------------------------------
قربانعلی
Iran, Islamic Republic of
جناب سرودلم برات میسوزه چون شمادلسوزحاج بهرام نیستی شماباحاج غلام مشکل داری لازم به دلسوزی نیست موحدهم نیایدگچساران که نمیادخیلی بنفعشه چون میدونه چه خبره
علی
United States
تحلیل خوبی بود. اگر رد صلاحیت شده ها فکری به حال بعد از خودشون نکنن، مردم فکری به حال خودشان خواهند کرد
مظاهری
Iran, Islamic Republic of
درجواب سرو کور خواندی با این عقده گشایی شما اگر ذره ای ایمان داشتیید ن.ه فرزندان نیک مانند شهید تاجگردون واستاد بزرگ غلامرضای قهرمان را پرورش داده نمی اوردید صدها موحد، صدها باقر موسوی ،وصدها بهرام دیگر باشد غلامرضا تاج گردون نماینده گچسارن وباشت خواهد بود تاریخ مصرف امثال شما تمام شده ،شما بروید هر کوی وبرزنی هر روستای توی گچساران وباشت داره کار میشه بچه توی شکم مادران این شهرستان بلکه استان فقط صدای حاج غلام را می شنوند شما چنان حسادت می کنید که افسردگی گرفتید
مظاهری
Iran, Islamic Republic of
در جواب سرو گویم اگر ذره ای ایمان داشتی نام مادری که فرزند ان پاک مانند شهید تاجگردون وبزرگ مردی وقهرمانی مثل حاج غلام را که دردامن خویش بزرگ کرده نمی اوردید چه صدها موحد وچه صدها باقر موسوی وحتی حاج بهرام باشد تا زمانی حاج غلام زنده هست کسی پشیزی برای بقییه قایل نیست شما در هر کوی وبرزن وهرروستای بروید صدای بیل مکانیکی گرفته تا کلنگ دستی داره کارمیشه مردم ما همین را خواستار هستند امروزه حتی بچه های توی شکم ماداران نه تنها در گچساران و باشت بلکه در کل استان با کلمه حاج غلام اشنا هستند.درود بر مردان بزرگ
صادق
Iran, Islamic Republic of
جگر
همشهری بیطرف
Iran, Islamic Republic of
من در عجبم چرا عاقلانه به موضوع نگاه نمیکنیم.چناچه موحد تایید شود ولو ۱۰دقیقه قبل از انتخابات باشهبا اختلاف فاحش مجلسه این را عام وخاص همه مدانند
آدم با نژاد و اصیل
Iran, Islamic Republic of
در حوزه انتخابیه کهگیلویه کسی که اکثر فاکتورها را برای نماینده مجلس داره دکتر سید مصطفی تقوی میباشد ایشان به لحاض علمی از موحد هم قویتره و نگاهش به مسائل کشور مثل آقای تاجگردونه . ایشان انسانی معتدل و دانشگاهی است و با توجه به اینکه حوزه کهگیلویه نیروهای تحصیلکرده و دانشگاهی زیاد داره باید فردی از جنس دانشگاه که هم از حیثیت این مردم و هم از منافع مردم دفاع کنه که این فرد جز آقای دکتر تقوی کسی دیگر نمیتواند باشد. سایر افراد بیشتر شبیه لمپن های است که ادای آدمهای دانشگاهی و علمی رو در میارند.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
در جواب همه کسانی که بخاطر دیگران سینه چاک میکنند!!!؟

گیریم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل

عزیزان این کسانی را که شماها ازشون اسم بردید( انصافا تا حدودی بجز غلام تاجگردون) بقیه توی این۳۵ سال برای شهرستانهاتون چه کار عام المنفه ای انجام دادند غیر از اینکه برای خودشون و فامیلهاشون امتیازهای کلان گرفتند که مجال نام بردن نیست ، چرا اینقدر تو سر هم دیگه می زنید، برو فکر نان کن که خربزه آبه ، به نظر من فقط بخاطر پیروزی اسلام و حمایت از رهبری در مقابل ابرقدرتها، به جمهوری اسلامی رای بدهید ، والسلام
Iran, Islamic Republic of
سلام به این نویسنده که احتمالانام مستعار داردیا هم ناشناس است
دوست گرامی برچه اساسی نوشتی که حاج بهرام پشت سرغلام قرارگرفت؟وقتی اطلاعی نداری لطفاقضاوت اینگونه نکن
اولا در دورهای که غلام ناکام ماندقرار بودکه حاج بهرام سخنرانی کندکه به اشاره خودحاج غلام واشاره جاهایی خاص این سخنرانی کنسل شد.یکی از اختلافات جدی این دو بزرگوار ازهمین جا آغاز شد.در دور بعدکه حاج بهرام مخالف حضور ایشان درانتخابات بودایشان توجهی نکرده وبه صحنه آمدومتعاقب آن کلیه یاران اصلی حاج بهرام ازگردونه قدرت حذف شدند.نیروهای اصلی اصلاح طلب در گچساران کنارزده شدندونیروهای فرصت طلب وبدلی کم کم جای آنهاراگرفتند.
پس ای نتحلیل از اساس غلط است.
اما در یاسوج:تا جایی که میبینیم هیچ نیروی اصلاح طلبی تاکنون نتوانسته محبوبیت سید باقر موسوی را کسب کند.محبوبیت هم دست ایشان نیست که بخواهدتوزیع کندیاجلوی آن رابگیرتا دیگری از آن محروم شود.
تازه ایشان حمایت ضمنی ازآقای زارع داشتندکه زارع هم پس از قبولی نهایت توجه را به نیروهای نزدیک به سید باقر داشته است نمونه آن انتصابات یکی دوماه گذشته است
پس اساس حلیل غلط است
نرگس
Iran, Islamic Republic of
حاج غلام بدون حمایت حاج بهرام به مجلس رفت هیچ ارتباطی هم بین این دو نیست.
بهرامی هیچگاه به اصلاح طلبان رای نداده که انتطارداشته باشه سید باقر دست اورا بگیرد.
اگرقرارباشه دربویراحمدسیدباقرنباشدبهرامی دراولویت هزارم همک نمیشه چون ایشان دیرآمده وزودمیخواهدبرود
سرتیله ماری
Iran, Islamic Republic of
بزار موحد هم بیاد گچساران بزرگواری تو گچساران دو هزار رای اورد موحد بیا حالا با ارفاق سه هزار تا
Iran, Islamic Republic of
سلام . قبل از هر چیز شایسته است مراتب عرض ارادت و تحیات خودم را تقدیم جناب آقای بهرام تاجگردون اظهار کنم . کسی که از دوستان قدیم و همسنگر سالهای اوایل انقلاب مرحوم ابوی بوده و سنواتی را مشترکا در سنگر مجلس به خدمت مردم و انقلاب خدمت کرده اند براستی لرستان چنو فرزندان خالص و بی غل و غشی را کمتر به خود دیده یا خواهد دید . جبر زندگی و دوری از احوال وی هیچگاه باعث زدودن نام و یاد این مرد بزرگ را از ذهن و فکر ما خارج نکرده است دریغ همواره این بوده است که راهی برای تماس با این رادمرد نداشته ام. از صاحب امتیاز این وبلاگ نیز استدعا دارم به نحوی عرض ارادت بنده را به نظر ایشان برسانند . با کمال تشکر محمد حسینی کارمند دادگستری سنندج
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1