تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۷۹۲۰۰

مسؤلین یا خودمان؟ چه کسی قاتل مرگ تدریجی ماست؟!

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛

 ایمان شکیب خواه*

در دنیای موزون امروز هر کس به فاز جداگانه می رقصد. از مسؤلین گرفته تا خودمان! زندگی پیچیده در دنیای امروز علیرغم پیشرفت در دنیای تکنولوژی های برتر هیچ پیشرفتی نداشته است و شاید بدتر هم شده است. همه ما؛ انسانهای امروز و پرمدعاییم که دادگاه "گالیله" را به جرم ارائه نظریه علمی گردش زمین زیر سوال می بریم. اما وقتی نوبت به خودمان می شود نه تنها به فکر گالیله های زمان، بلکه به فکر خود نیز نیستیم.
حتما خبر داریم که سردمداران و شرکت های تجاری بزرگ با یک چشم بر هم زدن؛ نتایج نظریه های علمی را چطور به نفع خود عوض می کنند؟ خبر داریم که بزرگترین مراکز پژوهشی دنیای امروز از چه شرکت های تجاری خط می گیرند؟ خبر داریم ،گالیله های امروز جهان، کجا بسر می برند؟ خبر داریم...خبر داریم..
مطمئنا خیر!!!
با این تلنگر مختصر و هشدار دهنده؛ قصد نفوذ به قشر خاکستری مغزهای امروز را داریم ،مغزهایی که امروزه فقط دیگران را مورد بازخواست قرار می دهند؟ مغزهایی که امروز ، قوت غالب مردم را "سیاست" کاذب قرار داده است. مغزهایی که امروز، مغزها را فراری می دهند. مغزهایی که امروز سیاه شدند! مغزهایی که امروز "مسؤلیت اجتماعی" را از مردم گرفته است!
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا CSR موضوع حساسیت‌برانگیز و رو به توجه در سال‌های اخیر بوده است تا آنجا که سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استانداردهایی را در این زمینه ارائه کرده‌اند. مسولیت اجتماعی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM که بنیادی وابسته به اتحادیه اروپاست، در مدل الگوی تعالی خود برای سازمان‌ها، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به عنوان یکی از ارزش‌های هشت‌گانه خود معرفی کرده است. همچنین، یکی از معیارهای نه‌گانه خود را برای ارزیابی شرکت‌ها، به این امر اختصاص داده و هشت درصد از امتیار کل ارزیابی یک سازمان را برای این معیار قائل است.
حال سوال مبهم ذهن ما اینجاست؟
آیا  شرکت های تجاری این مسؤلیت اجتماعی را کالا فرض می کند یا ارزش؟ آیا مردم و مشتری ملاک است یا پول و درآمد؟
به بررسی یک مورد می پردازیم: ‎Live the moment now
"در لحظه زندگی کن"
این شعاری است اخیرا بر روی یک نوشابه مشهور نوشته شده است. شعاری وسوسه انگیز و روانشناسانه؛ که نه تنها بر ذهن بزرگان ما ،بلکه ذهن دیده و بینای کودکان و فرزندان ما را به تصرف خود درآورده است.
«در لحظه زندگی کن»؛ یعنی  ما میدانیم که مصرف این نوشیدنی مضر است و مشکلات و بیماری هایی را در آینده برای مصرف کننده ایجاد می کند ولی با این وجود شما را ترغیب به مصرف می کنیم و از شما می خواهیم که بدون توجه به مضرات آن, از این محصول استفاده کنید و نسبت به سلامتی خود بی اعتنا باشید.
«در لحظه زندگی کن»
این شعار یعنی به آینده فکر نکن!
به این فکر نکن اگه این نوشابه رو بخوری در آینده دچار هزار تا بیماری میشی!
فکر نکن، اگه الان نوشابه بخوری ،در آینده دندونات میریزه! پوکی استخوان میگیری!
معده ات داغون میشه!قند خونت بالا میره!و هزار تا درد و بلای دیگه میگیری!
الان را دریاب! همین الان نوشابه را بخور و در همین زمان لذت ببر از این کار!
بی خیال این باش که در ۲۵ سی‌سی از یک نوشابه گازدار بیش از ۱۵ حبه قند وجود دارد!
درسته که  PH پایین داره، به شدت اسیدی و مصرف بی‌رویه آن را سبب افزایش سریع وزن می شه! اما لذت حال را بچسب!
از رنگدانه‌های نوشابه لذت ببر!به این فکر نکن که در آینده این رنگدانه ها روی واحدهای کوچک عمل کننده کلیه تأثیر سوء گذاشته و به مرور زمان با ایجاد رسوب سبب اختلال در عملکرد کلیه، روده و اثنی عشر می‌شود.مردم کشور ما هم چه لذتی برده اند از حال!
کشور ما جزو رکورداران مصرف نوشابه در جهان است؛ مسئله حادتر اینجاست که با وجود اذعان جامعه پزشکی به غیر مفید بودن این نوشیدنی‌ها و تلاش رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم، برخی کارخانه‌های سازنده نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا از سکوت سنگین و پرمعنای سازمان غذا و دارو استفاده کرده و در اقدامی زیرکانه، روح و روان مردم جامعه را برای تبلیغ محصول خود نشانه گرفته‌اند.تا اینجا را داشته باشیم؛ در یادداشت بعدی به کم کاری وکم مسؤلیتی و کم توجهی مسؤلین و نقش آنها در«مرگ تدریجی افراد جامعه» اشاره خواهیم کرد.
*کارشناس بهداشت
نام شما

آدرس ايميل شما

م
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
دانشجوی پزشکی
Iran, Islamic Republic of
احسن برشما که در این وانفسای حاکم بر استان، حداقل به فکر سلامت مردم هستید.امیدوارم مردم ما سلامتی خود را با هیچ چیز عوض نکنند.
واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

فرمانده کل سپاه گفت: ترور دانشمندان هسته‌ای آشکارترین تقابل خشن نظام سلطه برای جلوگیری ...
از واکسن کرونا چه خبر؟

از واکسن کرونا چه خبر؟

مراحل تست واکسن شامل مرحله آزمایش پیش بالینی است که دانشمندان واکسن جدید را بر روی سلول ...
برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ...
1