تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۷۹۱۶۶

همایش علمی مشترک دانشگاه آزاد یاسوج و آب منطقه ای انجام شد

۰
کبنا ؛
عصر امروز و همزمان با هفته پژوهش همایش علمی مشترکی با موضوع منابع آب با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

فردین بوستانی در ابتدای این همایش با اشاره به ظرفیت‌های متعددی که در دانشگاه های کهگیلویه و بیوراحمد به لحاظ پژوهشی وجود دارد، اظهار کرد: رشد علمی دانشگاه‌های استان کاملا قابل احساس است و امروزه مقالات علمی در سطح بالا از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد واحد یاسوج افزود: حمایت از پژوهش‌های کاربردی از اصلی‌ترین اولویت‌های دانشگاه آزاد  یاسوج است.

بوستانی با اشاره به اینکه طرح‌های پژوهشی باید به سمت کاربردی شدن به پیش روند خاطرنشان کرد: نگاه تئوری به موضوع پژوهش دردی را از جامعه ما کم نمی‌کند و برای موفقیت در امر پژوهش باید به سمت تجاری‌سازی پژوهش‌‌های انجام گرفته حرکت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش‌روی جامعه بشری در حوزه آب و منابع آبی بیان کرد: تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد همگان را به فکر اصلاح روش‌های بهره‌برداری از آب برده است و با توجه به شاخص‌هایی که در زمینه کم‌آبی وجود دارد کشور ایران از کشورهایی است که این تهدید در آن به وضوح به چشم می‌خورد.
در ادامه دکتر نوروزی معاون برنامه‌ریزی استانداری کهگیلویه و بیوراحمد از فعال شدن مجدد کمیته تخصیص آب و کشاورزی درکهگیلویه وبویراحمدپس از هشت سال راکد بودن آن خبر داد و افزود: هم اکنون و باتلاش وپیگیری های استاندار و متولیان حوزه آب دریافت مجوز حدود یکهزار و ۴۳۰میلیون مترمکعب آب از سدها و روان آبهای موجود در این استان در حال نهایی شدن است.
وی با بیان اینکه در بودجه امسال نیز بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال برای تامین منابع آبی در این استان پیش بینی شده است،افزود: تاکنون ۲۴۰ میلیارد ریال از این میزان اختصاص یافته است.
نوروزی  از در دست اجرا بودن شش طرح مهم عمرانی در حوزه منابع آبی در این استان خبر داد و گفت: سد تنگ سرخ و تامین آب بیش از شش هزار هکتار اراضی و دشت های بویراحمد، سد شیو، آبرسانی به شهرهای لیکک و دوگنبدان و آبرسانی به دهدشت غربی از مهمترین این پروژه ها است.
مدیرعامل شرکت آب و منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش گفت: میزان روان آبهای سالانه در این استان افزون بر ۱۱میلیاردو ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که بخش عمده ای یعنی حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آن بدون استفاده از استان خارج می شود.
علی لطفی افزود: میزان منابع آبی زیر زمینی کهگیلویه و بویراحمد نیز حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که از این میزان بیش از ۲۸۶ میلیون متر معکب آن مصرف شده است.
وی اظهار کرد: به علت برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی به خصوص در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد موجب افت شدید سطح این آبها شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این همایش گفت: بیش از ۱۷۰هزار هکتار از اراضی و دشت های تشنه از اراضی توسعه ای و کشاورزی این استان با کمبود منابع آبی مواجه است.
جعفر گوهرگانی افزود: از مجموع ۳۰۰ هزار هکتار اراضی قابل توسعه کشاورزی این استان تنها ۹۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از آن تامین آب شده است.
وی بیان کرد: این در حالی است که راندمان آبیاری در برخی از این اراضی نیز کمتر از۳۰ درصد است.
گوهرگانی افزود: در صورت تخصیص میزان آب مورد نیاز برای توسعه این اراضی شاهد افزایش راندمان تولید ، ارتقا کیفیت و بهبود فضای کسب و کار دربخش کشاورزی خواهیم بود.
گوهرگانی با اشاره به مشکلات تامین آب اراضی کشاورزی و دشت های وسیع این استان با وجود دارابودن بیش از ۱۱٫۵میلیارد مترمکعب آب های سطحی، اظهار کرد: تخصیص و تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی از سدهای موجود در استان یکی از اولویت های اساسی سازمان جهاد کشاورزی این استان در سال های آینده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد میزان آب مورد نیاز برای آبیاری اراضی دیم استان را سالانه افزون بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب دانست و یادآور شد: باید بتوان با برنامه ریزی مدون آب مورد نیاز این میزان اراضی را از سه حوزه آبریزو پرآب استان شامل زهره، مارون و کارون تامین کرد.
به گزارش کبنا در پایان این مراسم از پژوهشگران و دبیران انجمن های علمی دانشگاه آزاد یاسوج با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.
انتهای پیام/خشت زر
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1