تاریخ انتشار
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۷۵۷۷۸

یک دست صدا ندارد

۷
۰
کبنا ؛مریم گشتاسبی‌نژاد در سال ۱۳۴۸ در یک روز سرد زمستانی چشم به دنیا گشود، او بعد از مراحل تحصیل در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی موفق به دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد شد.gash
وی در طول‌ این سال‌ها مسئولیت‌های از جمله مدیرکل اسبق اموربانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد، مسئول دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری استان، مسئول شبکه راهیان‌نور بنیاد شهید و عضو شورای مشورتی معتمدین معین بنیاد شهید استان را بر عهده گرفت. گشتاسبی‌نژاد جزء منتخبین کشوری معین بنیاد شهید، زن نمونه جانباز و آیه‌های ایثار در کشور شناخته شد.
وی چهار فرزند دارد که دختران او در رشته دانپزشکی و پزشکی مشغول به تحصیل هستند، پسر بزرگش دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق و کارمند دادگستری و پسر کوچک نیز در حال تحصیل است.
آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی است که با مریم‌ گشتاسبی‌نژاد مدیرکل اسبق امور بانوان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته و از منظر شما خوانندگان گرامی می‌گذرد؛
چند کتاب و اثر و در چه زمینه‌های  ارائه داده اید؟
گستاسبی‌نژاد؛ بیشتر موقع ها که دلم می‌گیرد واگویه‌های دلم را به صورت شعر و نثر به روی کاغذ می آروم ،تا بلکه هم سبک شوم وهم اثری از خودم برای آینده به جای گذاشته باشم.
سه کتاب با عنوان «انتهای عشق»، «شمع سوخته»، «شهید و شهادت» و خاطرات شهید یارمحمد کشاورز که نوشته شده و آماده چاپ است. کتاب «انتهای عشق» بیوگرافی از زمان کودکی خودم تا الان  و هنوز هم ادامه دارد و کتاب شعری به عنوان «شمع نیمه سوخته» کارهای ویرایشی آن انجام  و به زودی چاپ می‌شود.
در چه سالی ازداوج کردید؟
گشتاسبی نژاد؛ کلاس اول راهنمایی سال ۱۳۶۱، حدود ۱۳ سال سن داشتم که با شهید«یارمحمد کشاورز» همزمان با جنگ تحمیلی ازدواج کردم. آن زمان مثل الان ازدواج خیلی سخت نبود، ساده بدون هیچ گونه بریز و بپاشی برگزار می شد و ما هم در عین سادگی زندگی را شروع کردیم.
نقش شوهرتان در تحصیلات تا چه میزان بود؟
گشتاسبی نژاد؛ با وجود این که همسرم جانباز شیمیایی بود و شرایط سختی داشت به تحصیل ادامه دادم  و تمام تحصیلاتم را در زمان جانبازی شهید ادامه دادم، ایشان خیلی همکاری کردند تا من به این جایگاه دست پیدا کنم، بعضی مواقع که حالش بد می‌شد و من نمی‌توانستم سر کلاس حاضر شوم، برایم معلم خصوصی می‌گرفت تا از درس عقب نمانم. می‌توان بگویم که بهترین مشوق در  تحصیلات و موفقیت‌های من بود. نظر شهید این بود که حتماً پزشکی قبول شوم، سال ۷۸ کنکور سراسری امتحان دادم بارتبه ۵۱۴ پذیرفته شدم با توجه به شرایط سخت زندگی نتوانستم انتخاب رشته کنم و همان سال در آزمون استخدامی سازمان زندان‌ها شرکت کردم و پذیرفته شدم.
در سال ۸۰ در آزمون کارشناسی دانشگاه آزاد رشته الهیات فقه و مبانی حقوق اسلامی مشغول به تحصیل شدم، سال ۸۳ دانش آموخته شدم، سال ۸۹ در مقطع کارشناسی ارشد قبول شدم  هم اکنون هم در حال اتمام تحصیلات هستم.
لطفاً کمی پیرامون دوران مسئولیت خود به عنوان مدیرکل اموربانوان استانداری صحبت کنید؟
گشتاسبی نژاد؛ بعضی دستگاه‌ها و مدیران استانی انتظار داشتند چون امور بانوان وجود دارد و استانداری جایی دارد که در رأس همه امور استانی است تمام مشکلات بانوان را یک تنه حل کنند که این امر غیر ممکن بود، اگر ما بخواهیم یک مشکل و یا معضل اجتماعی را برطرف کنیم این به همت جمعی مدیران نیاز دارد و اگر هر کدام از مدیران و مسئولان گوشه ای از کار را انجام دهند، می‌توان جامعه ای ایده آل داشته باشیم.
متأسفانه خیلی از مدیران از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند، وقتی مشکلی در خصوص اعتبارات پیش می‌آمد همه به سمت استانداری هجوم می‌آوردند در صورتی که اگر بودجه و منابعی بود بین دستگاه‌های متولی تقسیم می‌شد، از طرفی نقش استانداری نقش نظارتی بود ولی هر جا که کار لنگ می‌زد، وارد عمل می‌شدیم، اگر همه بخواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند هیچ کاری پیش نمی رود و یک دست هم هیچ گاه صدا ندارد.
چشم و هم چشمی ها تبدیل به یک معضل در جامعه شده است.
مهمترین چیزی که الان رهبر معظم انقلاب روی آن تأکید می کنند بحث سبک زندگی است،به نظر شما این شیوه و یا سبک زندگی را چگونه پیش ببریم؟
گشتاسبی نژاد؛ انسان باید ساده زیست باشد، اگر ما روحیه ساده زیستی را در جامعه رواج بدهیم و روحیه قناعت را پیشه کنیم،هیچ گاه دچار چنین معضلاتی در جامعه نمی شدیم و نمی شویم.
متأسفانه مهمترین مشکلی که در جامعه امروزی رواج پیدا کرده پدیده چشم و هم چشمی است که به یک معضل بزرگ تبدیل شده،به عنوان مثال لباس محلی هایی که زنان کهگیلویه و بویراحمد می پوشند که از آن به عنوان یک سنت استفاده می کنند مگر یک مرد در خانه چقدر درآمد دارد که به فرض مثال همسرش بخواهد پارچه ای متری یک میلیون تومان بخرد آن هم با این همه گرانی، وقتی همین لباس را در یک مراسمی پوشید از چشم خانم می افتد و بهانه که مثلاً دیگر از مد افتاده و نمی شود آن  را پوشید به خاطراین که زن همسایه از این لباس در فلان مراسم داشته من نباید بپوشم.
حتی عده ای هستند که با این که دارا هستند هنوز قانع نیستند و قانون را زیر پاگذاسته اند و یک مرتبه به خاطر یک اشتباه کوچک و رسیدن به خواسته ای نامعقول در باطلاقی فرو می روند که هیچ راه نجاتی برایشان وجود ندارد بعد ها متوجه می شوند که آش نخورده و دهان سوحته. نه به آن چیزی که می خواهند دست پیدا می کنند و نه به آن چه دارند قانع هستند.
پدر و مادر مهترین الگو برای فرزندان است، وقتی پدر به عنوان رئیس و مادر به عنوان مدیر خانه روحیه قناعت و ساده زیستی داشته باشند فرزندان هم آنان را الگوی خودشان قرار می دهند، روحیه طمع خواری در وجودشان از بین می رود و می تواند در بدترین و سخترین شرایط هم با همه مسائل کنار بیاید.
فرهنگ شهادت در جامعه کم رنگ شده است
گشتاسبی نژاد؛ دلیل اصلی مشکلات جامعه دور شدن از فرهنگ ایثار و شهادت است و فرهنگ شهادت در جامعه باعث اقتدار همه ما می شود، خیلی از کشورها بویژه در بحث مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ تصمیم دارند که فرهنگ شهادت را کم رنگ کنند نه فقط کم رنگ، بلکه می خواهد اصلاً وجود نداشته باشد.
بی دلیل نبود که بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، چون شیطان هزار رنگ و مکر دارد پس هرلحظه در کمین است تا از هر راهی که می خواهد وارد شود، ما باید خیلی بیدار و هوشیار باشیم.
از مذاکرات راضی نبودم
گشتاسبی نژاد؛ بنده به عنوان یک زن از مذاکرات ۵+۱ راضی نبودم، وقتی دو همسایه در کنار هم باشند و یکی بگوید حق نداری در خانه ات نان بپزی، آمریکا هم چنین دخالت هایی می‌کند.
احمدی روشن ها و شهریاری هایی رفتند تا ملت ایران اقتدار داشته باشد برخی از حرکت ها از طرف عده ای در کشور باعث شده ملت به ذلت کشیده شود.
سوخت هسته ای در آینده خیلی از نیازهای ما را برطرف می کند، آمریکا می خواهد مثل زمان شاه که همه را به زیر سلطه داشته باشد اما دولت مردان ما نباید اجازه بدهند که چنین اتفاقی بیافتد،ملت ایران هشت سال زیر بدترین فشارها بود چه زنانی که بیوه شدند،فرزندانی یتیم،مادرانی بی فرزند، قیمت این انقلاب خون شهداست.
هشت سال گزینه‌های دولتمردان روی میز بود چه کاری انجام دادند، پس اگر راست می گویند گزینه هایشان را نشان بدهند، ما هم در مقابل،گزینه های زیادی روی میز داریم خود و فرزندانمان گزینه های روی میز هستیم و تا آخر هم ایستاده ایم و مثل هشت سال دفاع مقدس از این آب و خاک تا مرز جان دفاع خواهیم کرد.
انتهای پیام/حیدری
نام شما

آدرس ايميل شما

گچ سار
Iran, Islamic Republic of
خانم محترم شما که هرچه ردیف کرده وگفته اید . میباشد وباید گوش به فرمان مقام عظمای ولایت باشید زیراایشان درسخنرانی شان فرمودند که با مذاکرات وهمچنین تمدید ان مخالف نیستند انشاالله این موارد مدنظر قرارگیرد
موسوی
Iran, Islamic Republic of
احسنت برای شادی روح شهدا صلوات
نوربخش صالحی
Iran, Islamic Republic of
سلام از اون دو بند آخر سخنان وی تشکر میکنم کاش همه بانوان چنین نظری داشتند
مردی ازلیشتر
Iran, Islamic Republic of
باسلام

باید یارمحمد های خط شکن ازدست داده باشید تابدانید واحساس کنید خانم گشتاسبی ازچه میگوید ..گذشت وایثار ومقاومت وصبر اجرکم عنداله.
گرسنه
Iran, Islamic Republic of
خانم حتما شما پول زیاد داری که میگی بامذاکرات مخالفی .اورانیم براچیمونه.الان دارم وگسنگی ضعف ایکنم .وبی پولی. پول برقم اومده ۸۰گازاومده۹۵
نظری
Iran, Islamic Republic of
ایثار و فداکاری و جان باختگی شهدا سبب امنیت و اقتدار و عظمت کشور شد از اسم انان و جایگاه انان استفاده ی علط نشود ....
ايثارگر
Iran, Islamic Republic of
کاش ارزشها را زنده نگه میداشتیم و اقتدارمان را دو دستی بخاطر تکه نانی تقدیم دشمن نمی کردیم بخدا نسبت به شهدا خصوصا شهدای هسته ای مدیونیم
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1