تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۷۴۷۲۱

پل‌های بی‌عابر یاسوج

۴
۰
کبنا ؛
افزایش جمعیت و به تبع آن استفاده بیش از پیش از خودرو در شهرها ضرورت احداث پل های عابر پیاده را دوچندان کرده است، اما گویا مردم چندان تمایلی برای عبور از این پل ها را ندارند.

افزایش روز افزون آمار تصادفات عابران پیاده در شهر ها و روستاهای حاشیه جاده ها از جمله دلایل احداث پل های هوایی در مناطق پر تردد است.
در شهر یاسوج با وجود اینکه در برخی مناطق پر تردد پل های هوایی نصب شده است ولی استفاده عابران از این پل ها ی بی عابر روزانه کمرنگ است.
نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از پل هوایی معضلی است که در کهگیلویه و بویراحمد سالانه شماری از افرادی را که زحمت بالا رفتن از چند پله رابه خود نمی هند و از کف خیابان عبور می کنند به کام مرگ می فرستد.
بر اساس آمار پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۰ درصد تصادفات فوتی درون شهری این استان را عابران پیاده تشکیل می دهد.
سرهنگ ابوالحسن ملکی گفت: استفاده نکردن از پل هوایی در مناطق پر تردد جان عابران را به خطر می اندازد.
وی بیان کرد: تا کنون پل های هوایی زیادی در کهگیلویه و بویراحمد نصب شده است اما کمترین استفاده از این پل ها می شود.
سرهنگ ملکی ضعف فرهنگ ترافیکی بین عابرین پیاده را از مشکلاتی اساسی در زمینه عبور و مرور در کهگیلویه و بویراحمد دانست.
وی افزود: در حالی که قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد همه کسانی که در چرخه ترافیک نقش دارند اعم از خودرو، راننده، سرنشین و عابر پیاده وجود دارد اما عابرین پیاده تنها قوانین را مختص به رانندگان و خودروها می دانند و خود را ملزم به رعایت قوانین نمی کنند.
رییس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عابرین پیاده بدون توجه به قوانین و مقررات در تمام نقاط عرض خیابان را طی می کنند، گفت: اگرچه زیرساخت ها به صورت مناسب فراهم نیست اما لازم است که عابرین پیاده برای حفظ جان خود هم شده از این زیرساخت های اندک به نحو مطلوب استفاده کنند.
اما سوال اینجاست با وجود آگاهی عابران پیاده از خطر تصادف، علت استفاده نکردن از پل هوایی چیست؟
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: پل های هوایی ساده جوابگوی نیاز عابرین نیست و برخی گذرگاه های عابر پیاده در سطح شهرهای استان نیز به وسیله دستفروشان و مصالح ساختمانی اشغال شده اند.
سرهنگ ملکی با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت های تردد و عبور و مرور عابران پیاده در شهرها یکی از لازمه های ترافیکی شهری کهگیلویه و بویراحمد است، اظهار کرد: فراهم نبودن زیرساخت های تردد عابرین پیاده و ایمن نبودن گذرگاه های عبور عابران از مهمترین مشکلاتی است که در حوزه این عابرین در شهرهای این استان وجود دارد.
وی ساماندهی گذرگاه های عابرین پیاده، خط کشی مناسب و استفاده از پل های عابر مکانیزه را راهی برای تسهیل تردد این عابرین و کاهش حضور آن ها در سطح سواره روها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه اقشاری مانند کودکان، سالخوردگان که اغلب آسیب پذیر هستند از پل های عابر پیاده استفاده می کنند لازم است که در استان از پل های عابر پیاده مکانیزه استفاده شود.
سرهنگ ملکی اظهار کرد: این موضوع در کنار عرض کم پیاده روها باعث می شود که عابر پیاده در سطح سواره رو تردد کند و همین باعث ایجاد مشکلات ترافیکی و تصادفات خودروها با عابرین پیاده می شود.
اما موضوع قابل تامل دیگر اینست که بیشترین تصادفات فوتی درون شهری کهگیلویه و بویراحمد درست زیر پل های هوایی اتفاق می افتد.
یک کارشناس ترافیک علت این موضوع را امنیت خاطر راننده به استفاده راننده از پل هوایی می داند و می گوید: در زمانی که راننده روبروی خود پل هوایی می بینده با تصور اینکه عابر از پل هوایی استفاده می کند کمتر دقت می کند و با عبور غیر قانونی عابر پیاده در آن لحظه منجر به بروز تصادف می شود.
سرگرد علیرضا شاکری افزود: عابران را باید مجبور به استفاده از پل ها کرد زیرا تقریبا همه راه ها رفته شده اما جواب نداد و همچنان حوادث جان عابران پیاده را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: بار ها مشاهده شده عابرانی که به سختی از نرده های میان خیابان ها بالا می روند و با شتاب و اضطراب عرض خیابان را از وحشت ماشین های پر سرعتی که می خواهند توقفی پشت چراغ قرمز نداشته باشند رد می کنند.
با این وجود در شهر یکصد هزار نفری یاسوج تنها سه پل عابر پیاده دیده می شود که این پل ها در مناطقی نصب شده اند که دارای بار ترافیکی کم هستند و روزانه افرادی کمتر از انگشتان دست از آنها عبور می کند.
شهر دار یاسوج یاسوج در این خصوص گفت: هم اکنون چهار دستگاه پل عابر پیاده خریداری و در مکانی که باید نصب شوند قرار داده شده است.
محمد علی جاوید افزود: در صورت رفع معارضان اجتماعی و تایید شورای ترافیک این پل ها در آینده نزدیک نصب و راه اندازی خواهد شد.
کم رنگ بودن فرهنگ احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی عابران پیاده، مناسب نبودن پیاده روها، اشغال بخشی از همین پیاده روهای باریک از سوی دستفروشان و ساختمان های در حال ساخت و ... بخشی از عواملی است که کارشناسان و مسوولان ترافیکی به عنوان دلایل آمار بالای کشته شدگان عابران پیاده در تصادفات عنوان می کنند.
دلایلی که بسیاری از آنها ریشه فرهنگی دارد و می شود با فرهنگ سازی صحیح تا حدودی از آمارهای نگران کننده تصادفات عابران پیاده کاست.
نام شما

آدرس ايميل شما

واقعیت
Iran, Islamic Republic of
اول فرهنگ سازی کنید بعد بسازید
د
Iran, Islamic Republic of
مسوولان رسیدگی کنند !!!!!!!!!!!!!
شهر
Iran, Islamic Republic of
پل اینطوری رو نباید هم کسی ازش استفاده کنه شیب پله جوش رنگ و ...........هیچی نداره فقط سر هم بندی مثل همیشه هم کردم مقصرن نه شهرداری و سازنده پل
سعید
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مسئولین محترم :
پیشنها میشود جهت ترغیب شهروندان به استفاده از این پلها پله برقی نصب گردد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1