تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۳:۰۶
کد مطلب : ۷۲۳۱۹

قاتل خاموش در کمین کهگیلویه و بویراحمدی‌ها

۰
کبنا ؛قاتل خاموشی که هر ساله به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در نصب بخاری‌های نفتی و گازی و وسایل گرمایشی از سوی شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی جان چند تن از افراد این استان را می‌گیرد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، فصل سرما در‌ب منازل شهروندان کهگیلویه و بویراحمد را زده است و هم‌اکنون اکثریت مردم شهرهای این استان به‌ویژه کسانی که در قسمت سردسیر قرار دارند از وسایل گرمایشی از قبیل بخارهای نفتی یا گازی بهره می‌برند.
این روزها در استان کهگیلویه و بویراحمد بارش‌های زیادی را شاهد بودیم و اولین برف پاییزی رشته کوه دنا را سپیدپوش کرد، اگرچه این نعمت‌های خدادادی لبخند شوق و شادی را بر لبان کشاورزان نشانده، ولی مرگ خاموش که ناشی از انتشار گاز منواکسیدکربن است از تهدیدهای بوده که جان بسیاری از مردم را تهدید می‌کند.
گازگرفتگی هر ساله در فصل سرما و زمستان همشهریان زیادی را به کام مرگ می‌کشاند، همیشه در نیمه دوم سال خبرهای تلخی از مرگ هموطنان در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بی‌احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی در رسانه‌ها انتشار می‌یابد.
کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد نیز با تاکید بر مراقبت شهروندان در مقابل این قاتل خاموش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در یاسوج اظهار کرد: خانواده‌ها در نصب بخاری، مسیر خروج دود و گاز ناشی از مصرف سوخت بخارهای خود را کنترل کنند.
امینی با بیان اینکه شهروندان در استفاده از لوله‌های استاندارد دقت و توجه لازم را داشته باشند، گفت: مردم نکات ایمنی را در نصب بخاری و وسایل گرمایشی رعایت کنند تا شاهد مرگی در استان نباشیم.
مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهارات خود گریزی به آمارهای گازگرفتگی در استان زد و بیان کرد: ۱۲ نفر سال ۹۰، هفت نفر سال ۹۱ و ده نفر سال ۹۲ در کهگیلویه و بویراحمد به علت گازگرفتگی جان خود را از دست دادند و صدها نفر دیگر با این قاتل خاموش دست و پنجه نرم کردند که در نهایت همه آنها به کمک فوریت‌های پزشکی جان سالم به در بردند.
سخنگوی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد نیز درباره این موضوع گفت: استفاده از دودکش برای تمام بخاری‌های گازی و نفتی، آبگرمکن‌های دیواری و مخزنی و نصب کلاهک برای دوکش‌ها، می‌تواند از بروز حوادث گاز گرفتگی با مونواکسید کربن جلوگیری کند.
محمدرضا قنبری در ادامه به گازگرفتگی برخی از شهروندان در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: جریان هوا در منازل و اتاق‌های خواب نباید به طور کامل بسته شود.
قنبری افزود: از نصب آبگرمکن در حمام و فضاهای بسته جداً خودداری شود.
وی اضافه کرد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های بسته و بدون تهویه مناسب، استفاده از زغال، منقل و اجاق‌های خوراک‌پزی برام گرم نگه داشتن منازل نیز بسیار خطرناک است. قرار دادن افراد مسموم شده با گاز مونواکسیدکربن در هوای تازه و رساندن اکسیژن به آنها از اقداماتی است که در مواجه با چنین افرادی باید انجام بدهیم.
مسئول اطلاع‌رسانی اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: در مواقع با چنین حوادثی کودکان و سالمندان باید در امدادرسانی در اولویت قرار بگیرند. سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، خستگی، ضعف، تاری دید، خواب آلودگی از علائم مسمومیت ناشی از گازگرفتگی است. شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد در نصب بخاری‌های گازی و نفتی و سایر وسایل گرمایشی خود نکات ایمنی و اصولی را رعایت کنند.
انتهای پیام/کمایی
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1