تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۷۰۹۴۵

همسفر شدن گوهرگانی، بهشتی و نظری در یک سفر مقدس

۱۲
۰
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن منابع و مراتع فراوان و مستعد در حوزه منابع طبیعی مستعدترین مکان برای کشت گیاهان دارویی است.
در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد و تنها در منطقه دنا بیش از ۱۲۰۰ گونه گیاهی وجود دارد که حدود ۵۰ گونه آن خاص این استان و به عنوان گونه‌های اندمیک منطقه دنا هستند.
تعداد گونه‌های منحصربه فرد استان کهگیلویه و بویراحمد به تنهایی از ۴۵ کشور دنیا بیشتر است و این ظرفیت بزرگ یکی از راه‌های توسعه در این استان محسوب می‌شود.
عمده گونه‌های گیاهی استان کهگیلویه و بویراحمد دارای خواص دارویی و خواص دیگر هستند و از سوی دیگر مراتع این استان برای کشت انواع گیاه دارویی مستعد هستند.
از میان شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان بویراحمد و دنا موقعیت بهتری برای میزبانی از این گیاهان ارزشمند و گنج‌های کم‌یاب هستند؛ واقعیت آن است که تغییر مدیریت منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، و بعد از آن تغییر مدیریت ارشد منابع طبیعی، در کنار تغییر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، خونی تازه در رگ‌های پاسبانان جنگل و مرتع در این شهرستان سرشار از منابع بکر خدادادی جاری شد.
استانی که گرسنه روی گنج خوابیده است
اما آنچه اکنون بیش از زیبایی‌ها و انحصار منابع طبیعی این استان خود را به رهگذرانش نشان می‌دهد، بی‌تأثیری این منابع روی سفره‌های مردم است؛ صلابت بلوط کهگیلویه و بویراحمد آوازه جهانی پیدا کرد ولی این درخت باوقار تاکنون برای معیشت مردمان وفادار آن آنگونه که باید، کاری نکرده است.

کشت گیاهان دارویی در شهرستان بویراحمد با حضور مسئولان ارشد حوزه کشاورزی
باید بپذیریم که استان کهگیلویه و بویراحمد، گرسنه روی گنج خوابیده است و جوانان بیکار آن رو در روی این سرمایه‌های بی‌نظیر در جستجوی کار و کسب هستند. آنچه جای امیدواری دارد این است که مدت اندکی است که به لطف تغییرات مدیریتی در چند مجموعه به هم پیوسته در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، زمینه‌های کسب درآمد از مراتع و جنگل‌های بیشمار به وجود آمده و هیجانی وصف‌ناشدنی در بین مردم،‌ کشاورزان و بهره‌بردان حوزه منابع طبیعی به وجود آمده است.

التماس‌ها جایش را به استقبال مردمی داده است

هیجانی که در اثر برنامه‌ریزی صحیح، نگاه آینده‌نگر و درک درست چند مسئول در این استان در میان کشاورزان به وجود آمده و هر روز گروه‌های زیادی از مردم با مراجعه به منابع طبیعی خواستار کشت گیاهان دارویی در مراتع عرفی خود هستند.اکنون، تلاش‌ها و التماس‌های مأموران و مدیران منابع طبیعی و در رأس آنها رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد جای خود را به استقبال مردمی داده است.جلسات متعدد مسئولان منابع طبیعی با مردم، دهیاران و معتمدین محلی در دستور کار قرار گرفت و منابع طبیعی بویراحمد به عنوان پیشرو در جلب مشارکت‌های مؤثر مردمی در چند نقطه این شهرستان کشت گیاه ارزشمند آنغوزه را آغاز کرد.
بعد از آن و با موفقیت کشت این گیاه دارویی گران‌‌قیمت، اقدامات فرهنگی، جلسات روستایی و همراهی‌های ریش‌سفیدان محلی، مردم در نقاط مختلف برای استفاده از مراتع خود برای کسب درآمد پای کار آمدند.
توفیقاتی که در یک سفر مقدس با همسفری جعفر گوهرگانی، عزت‌الله بهشتی و سعید نظری به وجود آمد و اگر چه هنوز در ابتدای راه است ولی چشم‌انداز روشنی دارد.

مراتع،‌ سکوی پرتاب اقتصادی ساکنان کهگیلویه و بویراحمدی


تنگ‌سرخ مقصد نخست کشت گیاهان دارویی بود تا ذهن‌ها را به سمت جنبه‌های اقتصادی مراتع ببرد؛ بعد از کشت آنغوزه در مراتع این استان بود که پای سرمایه‌گذاران و اکیپ‌های تجاری از استان‌های همجوار به مراتع این استان باز شد و شیره آنغوزه را به قیمت هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان از زارعین خریداری می‌کنند.


مردم منطقه تولگی در حال کشت گیاهان دارویی
در حال حاضر هر کیلو شیره آنغوزه در کشور، نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان و در خارج از کشور بالغ بر یک میلیون تومان به فروش می‌رسد و این یک معنی بیشتر ندارد و آن این است که مراتع بکر و مستعد کهگیلویه و بویراحمد یکی از بهترین سکوهای پرتاب اقتصادی ساکنین خود است.

زمان،‌ برداشتن گام دوم فرا رسیده است


اکنون گام نخست مأموریت مسئولان حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با موفقیت شروع شد و اگر چه این گام‌ها باید از مرزهای بویراحمد نیز خارج شود و سایر شهرستان‌ها نیز به این سمت و سو بیایند ولی واقعیت آن است که حداقل در شهرستان بویراحمد، زمان برداشتن گام‌های بعدی فرا رسیده است؛ باید پای یک تجار را به بازار گیاهان دارویی این استان باز کنیم و این کار سختی نیست.چند روزی است که تیم سه نفره ترویج کاشت گیاهان دارویی در حوزه بویراحمد هر هفته در یک منطقه در کنار بهره‌برداران اقدام به کاشت گیاهان دارویی و مرتعی می‌کنند.

زخم‌های مقدس بر پیکر مراتع


جهت‌گیری‌ها و افق این طرح مهم به گونه‌ای است که هر روز زخم‌های مقدسی در مراتع این استان برای کاشت بذرهای ارزشمند گیاهان دارویی بر تن مقاوم مراتع این استان وارد می‌آید تا امیدها به درآمدزا شدن جنگل‌ها و مراتع ما جانی دوباره بگیرد.


زخم‌های بابرکت بر پیکر مراتع کهگیلویه و بویراحمد
یک سؤال اساسی اکنون این است که آیا جنگل، مراتع و بلوط ما نقشی در اقتصاد مردم دارد؟ شکی وجود ندارد که به جز استفاده‌های سنتی و معیشتی تاکنون نگاه اقتصادی به منابع طبیعی ما نشده است؛ موضوعی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد به صراحت به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: باید از حودمان بپرسیم که آیا جنگل، مراتع و بلوط ما نقشی در اقتصاد مردم دارد؟ جعفر گوهرگانی معتقد است که حفاظت از مراتع و جنگل‌ها باید از سوی مردم باشد و از طرفی نیز نباید نگاه صرف حفاظتی به منابع طبیعی داشت بلکه باید اقتصاد جنگل و مرتع را با اقتصاد مردم پیوند بزنیم.

تا مردم منفعت نبینند، جنگل را حفظ نمی‌کنند

موضوعی که عزت‌الله بهشتی، مدیرکل منابع طبیعی این استان نیز به گونه‌ای دیگر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تا زمانی که جنگل برای مردم سودی نداشته باشد، اهتمامی نیز برای حفاظت از آن ندارند.
همسویی این دو مسئول اثرگذار در حوزه منابع طبیعی با همراهی‌های عملی سعید نظری، رئیس منابع طبیعی بویراحمد همراه شد به طوری که این شهرستان کاشت گیاهان دارویی را در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان آغاز کرد.

قدرانی گوهرگانی و بهشتی از نظری


اقدامی که تحسین رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل منابع طبیعی را در پی داشت.
جعفر گوهرگانی در همین خصوص گفت: ‌شهرستان بویراحمد کارهای خوبی را در زمینه کسب درآمد مردم از جنگل و مرتع آغاز کرده و مدیریت کارآمد و اثرگذاری نیز در منابع طبیعی شهرستان حاکم شده است؛ امیدواریم اقدامات منابع طبیعی در گسترش کشت گیاهان دارویی به سایر شهرستان‌ها نیز سرایت کند و کشت این گیاهان ارزشمند و درآمدزا در همه نقاط این استان فراگیر شود.
عزت‌الله بهشتی نیز در همین مورد می‌گوید:‌ حقیقتا"‌ شهرستان بویراحمد بسیار فعال بوده و در زمینه کشت گیاهان دارویی در مراتع این شهرستان، گام‌های خوبی برداشته است به طوری که اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی از تعهد اولیه نیز بالاتر رفته و به طور کلی در سراسر استان بیش از ۲ هزار هکتار زیر کشت گیاهان دارویی چون آنغوزه و باریجه رفته است.


مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در واگذاری امور به مردم مصمم است و اگر در حوزه منابع طبیعی نتوانیم مشارکت مردم را جلب کنیم، بدون شک نه تنها در حفاظت از این منابع موفق نخواهیم شد بلکه مردم نیز منفعتی از منابع طبیعی و این همه ظرفیت نخواهند برد.

تحویل بذر رایگان در کنار پرداخت کمک هزینه به زارعین گیاهان دارویی

وی گفت: باید مردم منفعت ببینند تا ارزش مراتع و جنگل را بدانند و خودجوش برای حفاظت از آن وقت و انر‍‍‍‍ژی بگذارند.
بهشتی، تحویل بذر، کمک‌های فنی و مشاوره رایگان را از اقدامات مهم این اداره‌کل دانست و افزود: در کنار کارهای فرهنگی و آگاهی‌بخشی به مردم، چنین حمایت‌هایی می‌تواند کشت گیاهان دارویی را در سراسر استان گسترش و توسعه دهد.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ در کنار این حمایت‌ها، کمک‌هزینه‌هایی نیز به بهره‌برداران می‌دهیم.

برکات طرح کشت گیاهان دارویی

جعفر گوهرگانی در این‌باره نیز می‌گوید: کشت گیاهان دارویی و صنعتی سیاست وزارت جهاد کشاورزی است و ما راهی نداریم جز اینکه جنگل‌هایمان را برای مردم و صاحبان اصلی آن‌ها درآمدزا کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: طرح کاشت گیاهان دارویی آثار و برکات زیادی از جمله افزایش پوشش جنگلی، مشارکت مردم، کمک به اقتصاد مردم و منطقه، ایجاد اشتغال، حفاظت از جنگل، ‌تلطیف آب و هوا، تولید اکسیژن، تقویت بارندگی و سفره‌های زیرزمینی و استفاده از منابع خدادادی آب و خاک این استان دارد.

بذرهایی که روی سفره مردم خواهند رفت

روز گذشته، جعفر گوهرگانی با همراهی مدیرکل منابع طبیعی و رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد وارد منطقه تولگهی شهرستان بویراحمد شدند تا نظاره‌گر کاشت بذرهای گیاه آنغوزه و بادام از سوی مردم سخت‌کوش این منطقه باشند.


بذرهایی که امروز در دستان این مسئولان منتظر زیر خاک رفتن هستند، روزی روی سفره‌های مردمان سخت‌کوش تولگهی منشأ آسایش و شکرگزاری و دعای خیر خواهند شد.

گزارش: کریم بنام
نام شما

آدرس ايميل شما

11
Iran, Islamic Republic of
با عرض پوزش من مجبورم این واقعیت را بگم که هر سه نفر با هم نمی توانند «دو شاخ کلوه (ملخ)" را از هم وا کنند.
شجاعی بوستان
Iran, Islamic Republic of
سلام برحاج جعفرگوهرگانی که انصافا لیاقت وزارت کشاورزی رادارد.مدیری توانا ,متعهد ,شایسته ,که انشاالله کشاورزی استان را به جایگاه واقعی اش خواهد رساند.به امید روزهای خوب برای مردم استان .گوهرگانی دوستت داریم .
مهمان
Iran, Islamic Republic of
به حساب آوردن ارزش یک درخت به عنوان پناگاه حیوانات یا وقتی که با شبکه گسترده از ریشه های تنومندش ذرات خاک را به هم می چسپاند و مانع فرسایش خاک که یکی از مهمترین منبع در زنجیره حیات است تقریبأ کاری مشکل و شاید هم محال باشد. اما شاید تنها راه برای نشان دادن ارزش درختان ( جنگل ها) برای کسانی که همه چیز را با پول می سنجند و برای محیط زیست ارزشی قائل نیستند یا شاید هم دانش کافی برای تشخیص ارزش واقعی یک درخت جنگلی را ندارند بهترین راه نشان دادن اهمیت این درختان باشد. نقشی را که درختان از جمله جنگل ها در زنجیره حیات دارند از گونه ای به گونه دیگر فرق دارد. اما همه آنها ارزشی فراتر از آنچه در یک نگاه ظاهری بنظر می رسند دارند. در گذشته کارشناسان محیط زیست ارزش یک درخت را ۳۶۵ دلار برآورد کرده بودند. اما امروزه دانشمندان با تحقیقاتی که انجام داده اند، قیمت هر درخت را براساس میزان اکسیژنی که تولید می کند می سنجند. هر مترمربع از برگ درختان در روز ۵ مول اکسیٍژن تولید می کند که نصف آن را خودش مصرف می کند. بنابراین تولید خالص یک درخت در هرمترمربع ۵/۲ مول اکسیژن در روز تولید می کند. سطح برگ بعضی از درختان ۸ برابر سطح تاج آنهاست. یک درخت ۵ ساله سدر قرمز دارای سطح تاجی معادل ۷ مترمربع می باشد. در نتیجه هر درخت سدر قرمز ۱۴۰ مول اکسیژن معادل ۲۸ دلار در روز تولید می کند و یک درخت ۲۰ ساله سدر قرمز دارای یک تاج ۸۰۰ مترمربعی است یعنی در هر روز ۱۶۰۰ مول اکسیژن تولید می کند( با طول ساعات آفتابی ۱۰ ساعت در روز). با این حساب قیمت اکسیژنتولیدی یک درخت سدر قرمز ۲۰ ساله در سال ۲۳۳میلیون تومان می شود. بیائید این عدد را برای یک درخت بلوط ۳۰ ساله در نظر بگیرید ببینید چه عدد عظیمی میشود.
بدبختانه همانطوریکه از تصاویر هم پیداست جنگل ها را نابود می کنند، فاتحه حیات وحش که یکی از عوامل کلیدی در زنجیره حیات می باشد خوانده شده است و آقایان می خواهند گیاه داروئی بکارند. در حالیکه همانطوریکه در متن خبر هم آمده است گیاهان دارویی خودشان بطور طبیعی جزو لاینفک این جنگل ها و مراتع بوده اند. براستی داریم به کجا می رویم کارشناسان بی اطلاع دارند با اره شاخه را زیر پای هستی ما قطع می کنند. در همین تصاویر بالا می بینید که جنگل و مرتع و همه حیات دارد از بین برده می شوند. که دلمان خوش باشد یک کیلو آنغوزه بفروشیم. این برنامه های غلط در حال نابودی حیات انسان است. شما دیگر کمتر پرنده یا حیات وحشی در این جنگل ها می بینید. شما را به خدا کمی فکر کنید، کمی بخود آئید. از یک طرف کارخانه های شن و ماسه رودخانه ها را نابود کردند و حالا هم جنگل ها را و ایجاد آلودگی بی سابقه. از طرفی با تخریب مراتع و جنگل ها گیاهان داروئی طبیعی را از بین می برند که زراعی بکارند. آخه با کدام آب؟ با کدام دانش کشاورزان ؟ نتیجه این سیاست های غلط تسریع در نابودی کامل طبیعت استان و متعاقب آن به تهدید جدی حیات مردم است. شک نکنید ای برنامه ریزان بی برنامه !! که فقط یک قدم جلوتان را می بینید.
غلام شمشیری
Iran, Islamic Republic of
امید است.که پیشرفتی که در این زمینه شاهد هستیم بتواند باهمکاری هم استانی هاتداوم داشته وبرای اقایان گوهرگانی بهشتی.نظری ارزوی موفقیت رادارم...
مهمان
Iran, Islamic Republic of
با سلام به سر دبیر: نظری را که نوشته بودیم حذف نمودید؟
مهمان
Iran, Islamic Republic of
محققین نشان داده اند که ارزش اکسیژن تولیدی یک درخت ۲۰ ساله سدر قرمز در سال با دلاری ۱۰۰۰ تومان ۱۲۰ میلیون تومان است. این در شرایطی است که طول مدت آفتابی در روز ۱۰ ساعت منظور شود. از طرفی این میزان اکسیژن فقط میزانی است که آزاد می شود در هوا. زیرا معادل همین مقدار اکسیژن تولیدی توسط خود گیاه مصرف می شود( تنفس). یعنی هر مترمربع برگ درخت در روز ۵ مول اکسیژن تولید می کند. سطح برگ هر درخت در مناطق استوائی ۸ برابر تاج آن می باشد. یک درخت سدر قرمز دارای سطح برگ ۸۰۰ مترمربعی است. ارزش اکسیژن تولیدی این گیاه در سال با دلاری ۳۰۰۰ تومان می شود ۳۶۰ میلیون تومان فقط اکسیژن تولید اضافی درخت. یک درخت بلوط در منطقه تولگهی، همچنان که از تک درختان باقیمانده در تصاویر بالا دست کمی از یک درخت سدر ندارد. که بیشتر هم هست. حال مراتع را و جنگل ها را از می برید تا خاک فرسایش یابد، حیات وحش نابود شود اگرچه همین حالاش هم از بین رفته اند. گیاهان داروئی طبیعی را از بین می برید که بجایش گیاه دارویئ زراعی بکارید؟ با کدام آب ؟ برای آنهایئ که همه چیز را با پول می سنجند این محاسبات آورده شده است نه اینکه یک کیلو آنغوزه تولید می شود!!! فلان قیمت کلی هم فخر و مباهات. ثروت عظیم این مردم همین جنگل های خدادادی است. از طریق تولید اکسیژن ، تلطیف هوا، حاصلخیز نمودن خاک ، استخراج مواد غذائی از اعماق خاک، کمک به بقا حیات وحش و هزاران فایده دیگر را چرا نادیده می گیرید؟ شاید هم اصلا نمی دانید. شما را به خدا دست بردارید از سر این چند درخت باقیمانده. توی تصویر ها هم مشخص است که این جنگلها در حال اضمحلال هستند و برخی دست اندرکاران به آن دامن می زنند.
تقی
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه مدیران جهاد و منابع طبیعی به ماه محرم قسم بالاتر از ۱۰۰هکتار زمین منابع ملی توسط اهالی طولگهیتخریب شده
ستار
Iran, Islamic Republic of
(((بذر پاشی توسط اهالی تولگهی )))خنده دار است جناب بهشتی و نظری عزیز مصداق ضرب لمثل معروف پیه را دست گربه سپردن است علی رغم شکایات متعدد، اهالی تولگهی بالغ بر ۳۰۰هکتار از جنگلهای یکر منطقه دره گلی را با تراکتور و آتش سوختند و رسیدگی نکردید.حالا مامور منابع طبیعی شدند بذر پاشی به قول مادر بزرگ پیشکش نذار ید درختان را با تراکتور و آتش نابود کنند //سری به منطقه بزنید تا واقعیت ها روشن شود
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
جناب نظری و بهشتی بذر پاشی مصداق نقد را به نسیه فروختن است در ختان بلند قامت بلوط توسط اهالی تولگهی و کالوس ذغال می شوند آن وقت شما بذر می پاشید //سری به کورها و تخریب در منطقه دره گلی و کالوس بزنید برای تخریب منابع طبیعی واسفا وواویلا باید سر داد /////////متاسفیم از این مسئولین
بلوط////////////////////////////////
Iran, Islamic Republic of
جناب سر دبیر چرا نظرات را منتشر نمی کنی //کار شما و مسئولین منابع طبیعی به دید شاعر خود گفتی و خود خندیدی ////خود مرد هنرمندی //است
منتقد
Iran, Islamic Republic of
آقای عکاشه چرا نظرات را منتشر نمی کنی ؟
Iran, Islamic Republic of
باسلام من به دنبال بذر انغوزه هستم تا آن راکشت کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون۰۹۱۷۸۰۵۶۷۹۸
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1