تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۷۰۴۷۷

باران پاییزی «ماست‌مالی» پروژه دشتروم یاسوج را برملا کرد

۶
۰
کبنا ؛ کریم بنام

۱۰ سال تمام است، که قرار بوده ۱۸ کیلومتر از محور ارتباطی بابابامیدان به یاسوج در دشتروم یک‌طرفه شود؛ اکنون و بعد از این همه مدت پروژه‌ای که خود به قتلگاهی برای مسافران تبدیل شده بود به مرز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده اما این پیشرفت با همراهی میهمان ناخوانده‌ و نام‌آشنایی به نام عدم رعایت اصول فنی و راه شهرسازی بوده است.

میهمان ناخوانده‌ای که موجب شده تا بخش‌های زیادی از پروژه باند دوم محور دشتروم به یاسوج احداث نشده در آستانه تخریب قرار گیرد! و یا هم اینک بدون اصلاح همچنان قربانی بگیرد.

کمتر کسی است که مرگ‌های دردناک و ظالمانه افراد بیگناه را در این محور پرتردد از یاد برده باشد ولی آنچه اکنون یاد کردن از آن دردناک‌تر است این بوده که با احداث غیرفنی و پرایراد باند دوم محور دشتروم به یاسوج، گویا قرار نیست این محور دست از قتل‌های بی‌رحمانه خود بردارد.

طراحی که گویا هدفش کشتن انسان‌ها بود/ ایراداتی که در هنگام باران برملا شدند

 این محور که در صحرایی صاف احداث شده در اقدامی تعجب‌آور، قوس‌ها و انحراف‌هایی طراحی و احداث شده که گویا طراح آن هدفی جز کشتن مسافران بیگناه نداشته است.

با نخستین بارندگی، دسته‌ پل‌هایی که هنوز ترافیکی روی آن‌ها نرفته، بیرون زده و دچار آبشستگی شدند و در برخی دیگر از این پل‌ها، شکستگی‌های کشنده‌ای به علت همین آب شکستگی‌ها به وجود آمده است.

جان‌پناه‌هایی که در این محور طراحی شدند نیز بیش از آنچه بخواهند جانی را نجات دهند، به علت عدم رعایت اصول فنی و عدم ارتفاع مناسب، خود عاملی برای جان گرفتن می‌شوند؛ این جان‌پناه‌ها از محور جاده زاویه‌هایی مرگ‌باری دارند که هر رهگذری را به تعجب وا می‌دارند.

البته در این ایرادات و ضعف‌های بحران‌آفرین حوزه راه و شهرسازی، مدیرکل فعلی و تیم او کمترین تقصیر را دارند ولی ادامه این روند و عدم نظارت و کنترل، اسحاق جهانگیری را به بازیگر نقش اول این سریال پر از خون و قتل تبدیل خواهد کرد.

این پل‌ها باید تخریب شوند

موضوع ایرادات فنی پروژه باند دوم محور دشتروم به یاسوج روز گذشته به شورایی رفت که اگر چه ماهیت آن پر است از ایراد و نقص ولی ایرادات یکجای این پروژه به تنهایی بر سایر نواقص پروژه‌های فعال این استان سایه انداخته بود.

حسین کاظمی، مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد که همواره با شفافیت مثال‌زدنی، مشکلات و واقعیات طرح‌ها و پروژه‌های این استان را با رسانه‌ها در میان می‌گذارد، در همین‌باره می‌گوید: ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول فنی در این محور رعایت نشده است.

او اگر چه برای ضعف‌های نظارتی شورای فنی زیر سؤال است، اما می‌گوید: در همه نواقصی که امروز بیم آن می‌رود که به بحرانی تبدیل شوند، دفتر فنی استانداری با ادارات مسئول، نامه‌نگاری کرده و ایرادات را گوشزد کرده است؛ در همین محور دشتروم نیز مشکلات را به راه و شهرسازی منعکس کردیم ولی آن‌ها توجهی نکردند.

اگر مشاور وظیفه خود نمی‌دانست، راه و شهرسازی هم نمی‌دانست؟

وی ادامه داد: حتی آزمایشگاه مکانیک خاک، نیز طی نامه‌ای بتن به کار رفته در پل‌های این محور را تأیید نکرده ولی مسئولان راه و شهرسازی توجهی به این مسائل بحران‌آفرین نکردند و این رویه پر از ایراد ادامه پیدا کرد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بخش زیادی از پل‌های این محور باید تخریب شوند، و بخش دیگری نیز باید تعمیر و بازسازی شوند.

کاظمی با ابراز تعجب از وجود این همه ایراد در یک جاده مهم گفت: ‌اگر مشاور وظیفه خود را نمی‌دانست جای سوال اینجا است که دوستان ما در راه و شهرسازی هم وظیفه خود را نمی‌دانستند؟

اینگونه کار کردن، ماست‌مالی است نه خدمت!

وی تصریح کرد: برخی پل‌ها در همین بارندگی دوساعته چند روز قبل دچار آبشستگی و از وسط دچار شکستگی شدند.

این مسئول، اینگونه کار کردن پیمانکار، ناظر، مشاور و مسئولان راه و شهرسازی را «ماست‌مالی» خواند و تأکید کرد: این ضعف‌ها مرگ‌آفرین در حالی هستند که پیمانکار این قطعه پول خود را گرفته و در کمال آرامش در حال آسفالت این محور است.

مسئول این نقایص مدیرکل فعلی راه و شهرسازی است

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی پل‌هایی که به تازگی احداث شدند، ‌اصولی هستند، تأکید کرد: ولی در هر صورت مسئول و پاسخگوی این نقایص، مدیرکل فعلی است و او باید جوابگوی این ایرادات باشد.

پاسخ‌ متولی احداث راه‌های استان به نقایص آشکار محور دشتروم

شیرمحمد راستا، معاون ساخت و توسعه راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد صحبت‌های حسین کاظمی را بی‌پاسخ نگداشت و گفت:‌ آنچه امروز به عنوان ایراد در باند دوم محور دشتروم به یاسوج مطرح می‌شوند، مربوط به قبل است و برخی از ایراداتی که واقعیت دارند نیز متأسفانه بزرگ جلوه داده می‌شوند.

وی توپ ضعف‌های فنی این پروژه را در زمین رسانه‌ها انداخت و بیان کرد: برخی رسانه‌ها یک ترک کوچک در یک پل را بزرگ می‌کنند و این همه بر راه و شهرسازی فشار می‌آورند.

جان‌پناه طراحی نکردیم، این‌ها قرنیز هستند

راستا بیان کرد: آنچه در این محور به عنوان جان‌پناه نام برده می‌شوند و می‌گویند که فنی و اصولی نیستند، در واقع جان‌پناه نیستند بلکه قرنیز پل هستند و ارتفاع آن‌ها نیز اصولی است.

وی به طور کلی منکر وجود انحراف و عدم وجود شانه راه در برخی قسمت‌های باند دوم این محور شد و ادامه داد: این محور دارای شانه بوده ولی تا خط کشی نشود شانه و همچنین عدم وجود انحراف و قوس در آن، مشهود نیست.

معاون ساخت و توسعه راه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد از برخی بزرگنمایی‌های رسانه‌ای تأکید کرد:‌ هر کس راهکاری دارد ارائه دهد.

مگر شورای فنی ۲ روز است تشکیل شده است؟

اما این همه پاسخ ابهامات و ایرادات این پروژه مهم نبود و  ممتاز جهانگیری که با تأخیر وارد جلسه شده بود، شورای فنی را به باد انتقاد گرفت و گفت:‌ هر کس نداند فکر می‌کند که شورای فنی ۲ روز است که تشکیل شده است؟! اگر ایرادی بوده چرا تا حال نمی‌گفتید؟

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با انتقاد تلویحی از حسین کاظمی بیان کرد:‌ برخی منتقدین به گونه‌ای از ایرادات حرف می‌زنند که گویی موضوع جدیدی را کشف کردند؛ تا بوده است همین بوده!

جهانگیری در حالی این ایراد را به شورای فنی و دفتر فنی استانداری گرفت که حسین کاظمی پیش از این گفته بود که همه موارد را از قبل به راه و شهرسازی مکاتبه کرده ولی توجهی به نامه او نشده است.

تهدید مدیرکل راه به افشاگری

مدیرکل راه و شهرسازی مسئولان این استان را تهدید به افشاگری کرد و ابراز داشت: اگر این فشارهای بی‌انصافانه علیه این اداره‌کل برداشته نشود، مجبور به گفتن برخی مسائل می‌‌شود.

جهانگیری برخی انتقادات را تکراری و دایه دلسوزتر از مادر خواند و تصریح کرد: از دفتر فنی انتظار داریم که دست از این رویه انتقادی بردارد و مسائل را این سایت به آن سایت نچرخاند!

وی گفت: هزاران نقص و ایراد وجود دارد حرفی نمی‌زنند ولی یک عکسی را گوشه‌ای پیدا می‌کنند و آن را بزرگ می‌کنند؛ حالا یک سنگ مالون در یک پل بد کار شده، دنیا که به هم نخورده است که شما اینچنین می‌کنید؟!

حل مشکلات فنی، فضای آرام می‌خواهد

پ‍ژمان نیک‌اقبالی، معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این شورا در این زمینه گفت: شورای فنی جای مطرح شدن ایرادات است و نباید این تصور شود که همه پروژه‌های این استان ایراد دارند.

وی بیان کرد: ‌ایرادات جاده دشتروم قابل دفاع نیست و حتی مدیرکل راه و شهرسازی نیز قصد دفاع از این ایرادات را ندارند ولی آنچه مهم است این بوده که مسائل فنی را باید در فضایی آرام و کارشناسی به بحث بگذاریم نه جنجال‌های دو طرفه!

اگر بدقولی هم کنیم نباید با این ایرادات پروژه را تحویل دهیم

نیک‌اقبالی با بیان اینکه قرار است، این جاده تا یکماه دیگر زیر بار ترافیک برود، افزود: حتی اگر بدقولی کنیم و یک ماه دیرتر این پروژه را به اتمام برسانیم ولی باید این ایرادات برطرف شوند.

وی بیان کرد: بون شک اگر در جایی ایرادی باشد و آن را با صراحت اعلام و اصلاح کنیم، مردم این اقدام را شجاعت می‌دانند و راضی‌تر از آن هستند که پروژه‌ای را با چنین خطراتی در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:‌ هر جا باید تخریب شود، تخریب و هر جا نیاز به تعمیر و اصلاح هندسی و فنی داشت نیز تعمیر و اصلاح شود چرا که ما می‌خواهیم مردم راحت‌تر و مشکلات آنها برطرف شوند نه اینکه مشکلی به مشکلات آنها اضافه شود.

قدردانی از مدیرکل راه و شهرسازی/ پیمانکاران کمترین تقصیر را دارند

وی گفت: طرح برخی ایرادات در حوزه راه و شهرسازی به منزله کم‌کاری این اداره‌کل نیست چرا که بیشترین پروژه‌های فعال این استان در حوزه راه است و از این حیث باید از آقای جهانگیری و تیم او قدردانی شود.

گفتنی است،نیک‌اقبالی، پنج روز به راه و شهرسازی فرصت داد تا گزارشی واقعی و شفاف از پل‌ها و وضعیت فنی این پروژه آماده و به شورای فنی ارائه دهد.

وی تأکید کرد: هر جا ضعفی هست، دوستان حوزه نظارت نیز سهم دارند چرا که همه ایرادات مطرح شده مربوط به قبل است و باید نظارت‌ها و کنترل‌ها صورت گیرد.

لزوم پایان گرفتن احساس ناامنی مردم

حسن وکیلی،‌ رئیس سندیکای پیمانکاران نیز در این نشست با دفاع صنفی از پیمانکاران گفت:‌ در این تقصیرات بزرگ، پیمانکاران کمترین سهم را دارند و باید آسیب‌شناسی شود که در این بر باد دادن هزینه‌های بیت‌المال مسئولان و مشاوران و ناظران به چه اندازه مقصرند.

به هر حال انتظار ۱۰ ساله کهگیلویه و بویراحمدی‌ها برای افتتاح پروژه باند دوم محور دشتروم به یاسوج در حالی در آستانه پایان یافتن است که به گفته اهالی فن، برخلاف نظر مسئولان راه و شهرسازی، این پروژه نقایص فنی فراوان و مرگ‌باری دارد.

موضوعی که با اتمام فرصت پنج روزه معاون عمرانی استاندار پیرامون آنالیز و احصای دقیق مشکلات فنی این پروژه می‌تواند شفاف شود و این احساس ناامنی و روانی در افکار عمومی پایان یابد.

نام شما

آدرس ايميل شما

ریز بین
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب عکاشه
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوره،
فک کنم مدیرکل راه و شهرسازی ممتاز چهانگیری باشه..
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
همه دروغ ...........................
عمران
Iran, Islamic Republic of
این مدیر کل دفتر فنی (کاظمی) خودش در دولت قبل هم همین پست را داشته ، ولی تا ایرادی پیدا میشه کل مسئولیت را به گردن ادارات کل می اندازه ، پس تو چکاره بودی که چنین پروژه ای ساخته شده و الان از خودت رفع مسئولیت می کنی ، مگه دفتر فنی استانداری مسئول نظارت بر پروژه های عمرانی استان را ندارد ؟ چرا برای مطرح شدن خودت اظهارنظرهای چند من یه غاز می کنی؟
Iran, Islamic Republic of
یکی از ضعیف ترین.مدیران مدیرکل راه و شهرسازی است به همه میگه باشه
کاظم
Iran, Islamic Republic of
آخی سی مردم فقیر چه مسئولل خوبی داریم ای روزگار غیر ازینکه امام زمان بیاید واین ملت رانجات دهد.
Iran, Islamic Republic of
..دست .هرچه او گفت عمل می کند اخ وبخت مردم
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1