تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۶۸۷۱۱

در باب جشنواره منطقه ای تئاتر در گچساران

۷
۰
کبنا ؛فیروز حسنیhasani
بر این نیکویی‌ها فزایش کنیم سوی نیک بختی نمایش کنیم
فردوسی
۱- بیست و ششمین جشنواره تئا‌تر مناطق کشور در مهرماه ۱۳۹۳ در گچساران برگزار شد و به سلامتی به پایان رسید.
شهر یکدست شد و کاری که از دست یکی و دوتا برنمی آمد به انجام رسید.
هنرمندان تئا‌تر شهرستان و استان و استانهای دیگر، فرماندار، شرکت ملی نفت و گاز گچساران و ادارات دیگر. دیگران هم خود شدند و کثرت وحدت یافت و به فرموده فردوسی «اگر دو برادر نهد پشت پشت ـ تن کوه را خاک ماند به مشت» کاری سخت به آسانی فراز آمد. همیشه همینطور است هرگاه به سوی وحدانیت قدم نهیم کامیاب خواهیم شد.
۲- داوران رأی دادند، سه گروه برای شرکت در جشنوارهٔ تئا‌تر فجر برگزیده شدند. هنرمندان داوری داوران را چه زیبا پذیرفتند، آدمهای مدنی، انسانهایی فرهیخته، نویسندگان و کارگردانان و بازیگرانی که نشان دادند، اگر کسی مثل ما نیاندیشید و رأی نداد باطل نیست، داوری را پذیرفتند و بر چشم نهادند، گروه گروه سپاس خود را از داور‌ها ابراز نمودند. صحنهٔ زیبایی بود.
۳- داوران، فرهیختگانی که با چشمی اشکبار ماندگان از جشنوارهٔ فجر را همدردی کردند، گفتند فرزندان ما جز این چه می‌توانستیم بکنیم. این آراء به معنی مهتری و کهتری نیست، محدودیت جشنواره فجر ما را ناچار کرد تا سه نمایش را معرفی کنیم.
آن‌ها بعلاوه گفتند،‌ای همه فرزندان ما بیایید.
بر این نیکویی‌ها فزایش کنیم سوی نیک بختی نمایش کنیم
۴- مجریان برنامه هنرمندانی که می‌دانند هنر را باید دوست داشته باشند، آن‌ها با کار شبانه روزی نشان دادند این هنر و خدمت به هنرمندان عین زندگی آنهاست. خسته و شب نخوابیده وقتی با افراد روبرو می‌شدند جز احترام و خوشرویی نمی‌دیدی، هیچ پاداشی نمی‌تواند این همه زیبایی را در گروهی به وجود بیاورند. آن‌ها همیشه همینطورند آدمهایی که در آفرینششان هنر و علاقمندی به هنر، نهفته است. درود بر همه آن‌ها!
۵- نمایش‌ها: همه می‌دانیم هنر از زندگی برمی خیزد. هنر‌ها آینهٔ نمایش برداشت‌ها روحی و هرمنوتیکی زندگی اجتماعی، سیاسی است. به ویژه نمایش که آینهٔ تمام نمای زندگی است. تمام زندگی یک فرد یک خانواده و یک طایفه و یک ایل و یک کشور و یک ملت و … را می‌نمایاند.
آنچه در این آینه توانستیم ببینیم را برایتان می‌گوید.
نمایشهای هر استان مثل زندگی مردم آن استان بود، نمایش‌ها بازگوی زندگی انسانهای شاد و فاخر نبود، اندوهناکی و رنج فراگیر روحی در همه متون، کارگردانی و بازیگری به آسانی مشاهده می‌شد.
گردش کار‌ها در دست زنان بود. نمایش‌ها نشان می‌داد که زنان برای حقوقی که می‌پندارند از آن برخوردار نیستند قیامی فرهنگی و هنری کرده‌اند. در بعضی از نمایش‌ها مردان نشان دادند که در واقع زندگی بر پایه زن سالاری و مادرسالاری می‌چرخد، و مرد اندیشمند نمی‌تواند خود را بنمایاند.
نمایش‌ها و افراد در بیرون از اجرا‌ها، نشان می‌داد که آن‌ها به آینده می‌اندیشند و نمی‌خواهند در گذشته بمانند، و نشان می‌داد که اگر کسی بخواهد آن‌ها را در گذشته نگهدارد با خود و با او لجبازی می‌کنند و لجبازی را حاضرند تا هر جایی ادامه دهند و لو به آسیب به خود. از فضای زندگی نمایش‌ها پرداخت به امور جزیی و روزمره و ناخوشیهای فردی مشهود بود، هر چند در بعضی از نمایش‌ها نگاه‌های فلسفی و تئوریک هم بود اما تم کلی نمایش‌ها به روزمرگی می‌پرداخت، انگار از عادتی برمی خواست که در شبانه روز به آن می‌اندیشیدند.
ناخشنوی از زندگی، ناخشنودی از جنگ، ناخشنودی از فضای آلوده خاورمیانه در نمایش‌ها منعکس شده بود.
ترویج بعضی از خرافات بعنوان اصول موضوع در زندگی و مبارزه با بعضی از خرافات‌ها در نمایش‌ها دیده می‌شد.
سر جمع به نظر این بنده بسیار کم مشاهده می‌شد هنر برای هنر باشد، بلکه اعمال و رفتار نمایشی و استفاده از هنرهای دیگر از جمله موسیقی، حرکات عروسکی، حرکات آیینی بر پایهٔ توجه هنرمندان به زندگی بود. و هرجا زبان با خطر گفتن مواجه می‌شد از گردش عروسک، حرکات موزون و موسیقی مدد می‌گرفتند.
۶- پیشنهاد به دست اندرکاران تئا‌تر: آموزش محتوایی را بالا ببریم، اندیشمندانه‌تر بنویسیم، نویسندگان دانش خود را بر پایه‌ای برسانند که قالب فکری ثابتی پیدا کنند، تا از چندگانگی شخصیتی در یک متن پرهیز شود، تا درون مایه‌ها اثر بتوانند زویه دید را با لحن در خور و زبانی فاخر در فضایی مشخص و پردازش شخصیت‌هایی برجسته به هم بیامیزد و تماشاگر را در خود فرو برد.
و به داوران که ترجیح نمایشهای روایی، چه روایت گذشته و چه روایت حال (که نشأت گرفته از نوستالوژی ماست و عادت به افتخار به گذشته در فرهنگ ما نهادینه شده است) کمی بپرهیزند، اجازه بدهیم که حال و آینده، غلبه بیابد. اجازه دهیم رو به جلو برویم، در یک کلام ما هم همراه جوانان حرکت رو به جلو آن‌ها را با انتخاب نمایشهای گذشته کند نکنیم.
ایدون باد
بیست و ششمین جشنواره تئا‌تر مناطق کشور ـ گچساران مهرماه ۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما

هنری
Iran, Islamic Republic of
خوب گفته مگه یه نفر میتونه درباره همه بلایی ها نظر وپیشنهاد بده,واویلا
روستای فتح
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای حسنی من شما رو تا حدودی میشناسم و از ادب و سواد و روشنفکری شما خبر دارم . شما هیچوقت در منجلاب سیاست گیر نکردید و نه چپ بود و نه راست , بلکه مستقیم بودید . رو به جلو و رو به پیشرفت جامعه ای که ادب و احترام رو سالهاست از یاد برده.

جامعه ای که یکروز خیابان بلادیان رو اسفالت میکنه و چند روز بعدش سیاهی اسفالت محو میشه و ماه بعد یادشون میاد که لوله های گاز رو باید عوض کنن و دوباره اسفالت نو ولی خاکستری رو دوباره میکنن.
مرد اخلاق و ادب گچساران , راه زیادی در پیش داری
م.رضايي
Iran, Islamic Republic of
زندگی زیباست ای زیبا پسند
زیبه اندیشان به زیبایی رسند

روزی مرد کوری روی پله‌های ساختمانی نشسته و کلاه و تابلویی را در کنار پایش قرار داده بود روی تابلو خوانده میشد: من کور هستم لطفا کمک کنید . روزنامه نگارخلاقی از کنار او میگذشت نگاهی به او انداخت فقط چند سکه در داخل کلاه بود.او چند سکه داخل کلاه انداخت و بدون اینکه از مرد کور اجازه بگیرد تابلوی او را برداشت ان را برگرداند و اعلان دیگری روی ان نوشت و تابلو را کنار پای او گذاشت و انجا را ترک کرد. عصر انروز روز نامه نگار به ان محل برگشت و متوجه شد که کلاه مرد کور پر از سکه و اسکناس شده است مرد کور از صدای قدمهای او خبرنگار را شناخت و خواست اگر او همان کسی است که ان تابلو را نوشته بگوید ،که بر روی ان چه نوشته است؟روزنامه نگار جواب داد:چیز خاص و مهمی نبود،من فقط نوشته شما را به شکل دیگری نوشتم و لبخندی زد و به راه خود ادامه داد. مرد کور هیچوقت ندانست که او چه نوشته است ولی روی تابلوی او خوانده میشد:

امروز بهار است، ولی من نمیتوانم آنرا ببینم !!!!!
ظفری از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت آقای حسنی و خسته نباشید از همه دست اندرکاران استفاده کردیم از گزارش خلاصه و خوبتان واز معرفی بیشتر قابلیتهای شهر و استانمان موید و سلامت باشید درود بر شما . هر دوره ای که در جامعه شکو فای بوجود آمده از هنر شروع شده است .
کر بويراحمد
Iran, Islamic Republic of
سلام بر هنرمندان گچساران و استاد حسنی، به همه ی جوانب در مقاله اشاره شده. مدیر واقعی فرهنگ و هنر فقط تو میباشی.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
مایه بسی تاسف است که از هم چه سرمایه در حوزه فرهنگ بی بهره ایم.
همسایه قدیم
Iran, Islamic Republic of
سربلند وپاینده باشید .فیروز/ قلم جنابعالی توانمند است نشانه ای از توانایی های فکری وهنری جنابعالی
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1