تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۶۷۵۰۱

گوشی ناله محرومین در مسکن مهر یاسوج را نمی‌شنود

۰
کبنا ؛در سایت 414 واحدی مسکن مهر «سروک» یاسوج، ناله معلولین و محرومین از سهل انگاریها و بی‌دقتی‌ها در احداث آن واحدها بلند است و این مثنوی هفتادمن کاغذی است که گوشی برای شنیدن ندارد.
از سمت جنوب که به سوی یاسوج می‌آیی، دهها آپارتمان نارنجی رنگ می بینی که در زمین های کشاورزی منطقه «سروک» واقع شده و به منطقه «نجف آباد» در حاشیه شهر یاسوج چسپیده اند.
از بلوار ورودی شهر یاسوج هیچ راهی برای رسیدن به این سایت مسکن مهر نیست و برای رفتن به آنجا باید از کوچه های تنگ منطقه نجف آباد و خیابانی خاکی گذشت.
به همین دلیل است که هر تاکسی و آژانسی که به این مجموعه می آید دوبرابر نرخ مصوب کرایه می گیرد و یا مسافر خود را در آخرین نقطه آسفالت پیاده می کند.
سایت مسکن مهر سروک یکی از هفت سایتی است که در شهر یاسوج اجرا شده و 414 واحد دارد که هنوز بخش زیادی از آن نیمه کاره رها شده است.
ترکیب ساختمانهای ساخته شده و نیمه کاره، عدم محوطه سازی و وجود انبوه مصالح ساختمانی در کنار این واحدها، آن را بیشتر شبیه یک منطقه جنگ زده کرده تا مجموعه ای مسکونی که زماني از احداث ساختمانهای آن نمي گذرد.
برخی واحدها پر و برخی خالی اند و مشخص نیست که واحدهای این مجموعه واگذار شده یا ساکنین آنها در بازار بی سرو سامان اجاره خانه، مجبور به سکونت در آنها شده اند.
اغلب ساکنین سایت مسکن مهر سروک یاسوج، معلولین و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. برخی از این مددجویان تا پیش از این در روستاها زندگی می کردند و حالا اینجا در حاشیه شهر صاحب خانه شده اند. همچون "بی بی سلبناز" که از یکی از روستاهای زیبا اما دور افتاده شهرستان بویراحمد آمده است.
شاید بهتر بود برای او خانه ای در همان روستایش می ساختند تا کوه و دشت های سبز و زیبا و مردمان صمیمی سرزمین مادری اش را ترک نمی کرد و اسیر زندگی سنگی و سیمانی آپارتمان نشینی نمی شد.
«بی بی سلبناز» نزدیک به هفتاد زمستان و تابستان را دیده و حالا با فرزندش حمید در یکی از این واحدها زندگی می کند. اما آنها هم همچون دیگر ساکنان این سایت مسکن مهر از کمبودها و مشکلات این خانه ها در رنج و عذاب هستند. این مادر و پسر فکر نمی کردند دیوار خانه جدیدشان خيلي زود همچون دیوار خانه کاهگلی شان در روستا آب بیاورد.
حمید اما پشتکار خوبی دارد. او هفته ای دو بار به ادارات متولی مسکن مهر می رود و شکواییه اش را که جمعی از همسایه ها هم زیرش را امضا کرده اند، به مسئولین این ادارات می دهد اما تاکنون که هیچ کس توجهی به شکواییه او نکرده است.
حمید اما می گوید: بازهم می روم و آنقدر نامه می نویسم تا آخر خسته شوند و مشکل این واحدهای مسکن مهر را حل کنند.
در سایت مسکن مهر سر و صدای همه از سهل انگاریها در ساخت این واحدها و هزینه های سرسام آوری که بر گرده های آنان تحمیل کرده، بلند است.
یکی از فرونشستن کف آشپزخانه می نالد، دیگری از آب آوردن کف خانه، آن یکی از نبود نرده های محافظ راه پله و دیگری از افت ولتاژ برق، آن یکی از ترک برداشتن دیوارها و سقف و دیگری از خرابی شیرها و برق کشی غیر استاندارد ساختمان.
مشکلات آنقدر زیاد است که در مثنوی هفتاد من کاغذ هم نمی گنجد. اما مشکلات معلولین ساکن در این سایت نمود بيشتري دارد.
اگرچه معلولین بسیاری در این سایت ساکن هستند اما هیچگونه مناسب سازی برای این معلولین صورت نگرفته و حتی به بسیاری از آنها واحدهایی در طبقات یک و یا دو واگذار شده است در حالی که این ساختمانها فاقد آسانسور هستند.
نرگس و همسرش که هر دو معلول هستند در طبقه اول یکی از این واحدها زندگی می کنند. او از این مسئله گلایه می کند و می گوید: من و همسرم با وجود معلولیت چگونه هر روز این پله ها را بالا و پایین کنیم.
او می گوید: همسرم قادر به بالا رفتن از این پله ها نیست و همیشه با کمک همسایه ها به خانه می آید و اگر روزی همسایه ای نباشد باید آنقدر بماند تا کسی پیدا شود و او را از پله ها بالا بیاورد.
اما او پرده از مشکلی دیگر برمی دارد که نشان از اوج بی دقتی پیمانکاران مسکن مهر دارد و  شايد به بهاي مرگ يك انسان تمام شود.
نرگس از شبی می گوید که او و خانواده اش را به دلیل مسمومیت ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن به اورژانس بیمارستان یاسوج بردند.
او می گوید: آن شب فهمیدیم که دودکش خانه ما و همسایه پایینی یکی است و دود بخاری آنها وارد خانه شده و ما را دچار خفگی کرده است.
در این حادثه خدا رحم کرد و به داد آنها رسید اما نرگس و همسرش از کسی شکایت نکردند چون فکر می کردند به جایی نخواهد رسید.
سال گذشته هم سهل انگاری پیمانکار پروژه فاضلاب مسکن مهر سروک در نبستن درب یک چاهک فاضلاب آن هم در معبر اصلی این سایت موجب شد "رضا" شش ساله به درون آن بیفتد و دستش بشکند.
خطراتی بدین شکل که جان ساکنین این مجموعه به خصوص کودکان را تهدید می کند، هنوز در گوشه و کنار آن هویداست. خطراتی که به دلیل سهل انگاری ها و بی تفاوتی های مجریان این پروژه ها هر لحظه در کمین ساکنین هستند همچون کابل برق یکی از آپارتمان ها که از میان راه پله و پنجره آپارتمان دیگری عبور می کند، راه پله هایی که نرده های محافظ ندارند و یا شیرهای آبی که در کنار کنتورهای بدون محافظ برق قرار گرفته اند و ....
مادر رضا اما از مشکلات این سایت برای معلولین می گوید. یکی از این مشکلات عدم مناسب سازی پله های ورودی مجتمع آپارتمان آنهاست.
مادر رضا هر روز مجبور است خود شوهر علیلش را به دوش بکشد و از این پله ها بالا و پایین کند. او می گوید: از دو سال گذشته تاکنون صدها بار به پیمانکار و مسئولین راه و شهرسازی گفته ام اما کسی به حرفم توجهی نکرده است.
وی می افزاید: خودم چندین بار جلوی این آپارتمان را درست کرده ام اما هر بار به بهانه ای آن را خراب می کنند.
وی همچنین به مشکلات افت فشار برق در این سایت اشاره می کند و می گوید: این مسئله موجب شده بسیاری از وسایل برقی خانه ام بسوزد و خسارت زیادی ببینیم.
هنوز صحبتهای او به پایان نرسیده بود که جرقه و صدای مهیبی در جعبه کنتورهای این آپارتمان شنیده شد و برق خانه آنها رفت تا شاهد خود از غیب برسد.
اما وضعیت بهداشتی این سایت نیز نگران کننده است و معلوم نیست متولی آن کیست. این مسئله از زباله های انباشته در معابر این مجموعه مشخص است.
زباله هایی که آنقدر مانده اند و گرما خورده اند که بوی تعفن آنها به همراه صدای وز وز مگس ها فضا را تسخیر کرده و گوش و مشام هر رهگذری را می آزارد.
زنی آن طرفتر سر از پنجره خانه اش بیرون می آورد و در حالی که با گوشه روسری جلوی دماغ و دهنش را گرفته، می گوید: اینجا هفته ای یکبار می آیند و اشغال ها را می برند.
اكنون همه اين مشكلات و كمبود ها براي مسئولين جديد استان به ارث مانده و آنها بايد پاسخگوي خيل عظيم مطالبات به حق ساكنين مسكن مهر باشند.

هيچكس به تعهدات خود در مسكن مهر عمل نكرد
معاون عمراني استاندار كهگيلويه و بويراحمد مي گويد: در مسكن مهر هيچ كس به تعهدات خود عمل نكرده است.
پژمان نيك اقبالي مي افزايد: دولت، پيمانكاران و مردم هيچكدام به تعهداتي كه قرار بود در اين زمينه عمل كنند، عمل نكردند.
وي از معرفي پيمانكاران سهل انگار در مسكن مهر به مراجع قضايي خبر مي دهد و مي افزايد: پيمانكاران مسكن مهري كه پروژه هاي خود را رها كرده و تعيين تكليف نكرده اند، در صورتي كه پاي كار نيايند، مورد پيگرد قرار مي گيرند.
وي مي افزايد: هيچ كس اين قدرت را ندارد كه در نظام جمهوري اسلامي پول دولت را ببرد و كار نكند و با پيمانكاراني كه بخواهند با آبروي دولت بازي كنند برخورد مي شود.

نيك اقبالي ادامه مي دهد: يكي از مشكلاتي كه طي يك سال گذشته دولت با آن مواجه بوده و وقت زيادي از آن گرفته، مسكن مهر بوده است.
وي سياست دولت را تحويل مسكن مهر به مردم عنوان مي كند و بيان مي دارد: هرچند روش اجرايي مسكن مهر اشكالاتي از نظر نوع واگذاري پروژه ها،‌ نوع قراردادها، سازه و معماري،‌انشعابات و .. داشته است اما سياست دولت در تكميل مسكن مهر بايد اجرا شود.
وي ادامه مي دهد: به دلیل کمبود اعتبار برخی از سایتها هنوز انشعاب آب، برق و گاز دریافت نکرده اند و ساخت محوطه‌ و مکان‌های تفریحی مسکن‌های مهر هم بلاتکلیف مانده است.

رفع مشكلات مسكن مهر در دستوركار مسئولين
نیک‌اقبالی بر حل مشكلات مسكن مهر استان تاكيد مي كند و مي گويد: در پي سفر وزير راه و شهرسازي به استان و بيان مشكلات، با دستور وزير محترم،‌ جناب آقاي مهرآبادي قائم مقام ايشان در مسكن مهر به اين استان سفر كرد و در جلسه اي مشكلات مسكن مهر استان بررسي شد.
وي بيان مي كند: ايشان نيز قول دادند از محل اعتبارات در اختيار،‌ اعتباري را براي رفع نواقص مسكن مهر استان به استان اختصاص دهند.
طرح مسكن مهر در كهگيلويه و بويراحمد اگر چه بر روي كاغذ طرحي مناسب براي خانه دار شدن خانه بدوشان بود اما عدم مطالعه دقيق و كارشناسي مناسب و ضعف نظارت در اجراي اين طرح موجب شد كه به همه اهداف خود نرسد.
با اين حال در شهر ياسوج علاوه براين مشكلات،‌ اين طرح فداي تاخير در اجرا شد. اجراي طرح مسكن مهر در ياسوج به دليل مشكلات زمين با تاخيري سه ساله انجام شد و متوليان براي عقب نماندن از قافله ساخت مسكن مهر در كشور، در اين زمينه تعجيل كردند كه اين موجب قرباني شدن كيفيت براي كميت شد.
اگرچه در زمينه ساخت مسكن مهر در استان كوتاهي ها، ‌بي دقتي ها و سهل انگاريهاي عديده اي صورت گرفت اما اكنون بايد مسئولين كنوني استان تدابيري براي كاهش اين مشكلات بينديشند تا صاحبان اين خانه ها آروز نكنند كاش همچنان خانه بدوش بودند.


گزارش: شریف اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1